Jente 01 Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Heiklassen min skal på klassetur i september og eg vil ikkje eller eg trur ikkje at eg vil. Vi skal til lom åg til geiranger og ej vil ikkje spesielt ikkje til geiranger å de er pga denne bølgen og eg for skikkeli hjemmelengsel og det er 4 timer å kjøre og det er liksom ikkje san at eg kan ringe foreldrene mine å spørr om dei kan hente meg for de er jo 4 timer å kjøre å vi skal gå på norgest høgaste fjell å de orkar ikkje eg og vi skal holde på me masse sant og de likar ikkje eg. Noen som veit kva eg kan gjøre
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Hvor gammel er du? Har du prøvd å snakke med foreldrene dine om hva du tenker om klasseturen? Anonymkode: 30bc5...318 1
Berentsens Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 Slike turer er vel ikke obligatoriske, så du kan sikkert høre med læreren din, eller be dine foreldre om å snakke med kontaktlæreren din.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 Må dere betale for turen? I så fall kan du nekte. Jeg gadd ikke bli med på betalingsturer, det var null problem å slippe. Anonymkode: ecc40...027
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 Jeg vet ikke hvor gammel du er, men snakk med foreldrene dine om hva du tenker! Skjønner at det kan være ekkelt å være hjemmefra og gå i fjellet. Du er sikkert ikke den eneste som har det sånn Har du sett filmen Bølgen? Er det det du er redd for? Skjønner at det kan virke skummelt, men måleinstrumentene NVE (de som overvåker fjellet) har er veldig gode. Geologene sa da filmen kom at deler av den er ganske realistisk - men det er en ting som er helt riv ruskende galt - nemlig tidsaspektet. I filmen har de nesten ingen tid på seg i det hele tatt - mens i virkeligheten sier ekspertene at de vil ha flere døgns forvarsel før det kommer et ras/bølge. De får målinger fra fjellet hvert tiende minutt tror jeg - de har god kontroll på dette fjellet. Det er mange mennesker som bor i Geiranger og mange turister som kommer dit hvert år. Det er ikke regnet som farlig å reise dit Anonymkode: fc334...c15
Jente 01 Skrevet 15. august 2016 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2016 for dokke som lurte så e ej 15 år og skal begynne i 10 klasse
Jente 01 Skrevet 15. august 2016 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2016 og en ting til, eg har hatt voldsomme skuldersmerter og vi skal holde på med kajakk og klatring og slike ting og eg går hos fysoterapi og han seier at eg skal unngå bevegelser så eg brukar mykkje skuldra til å kva eg skal gjøre me det eg vil jo ikkje vere med på turen og kan det vere ein grunn
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #9 Skrevet 15. august 2016 Har du pratet med læreren din om dette? Anonymkode: ecc40...027
Jente 01 Skrevet 15. august 2016 Forfatter #10 Skrevet 15. august 2016 nei, eg har ikkje snakket med læreren
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #11 Skrevet 15. august 2016 1: Snakk med læreren din om hva du tenker om klasseturen. Når læreren vet at du gru-gleder deg og synes det er litt skummelt å dra til Geiranger, så kan læreren snakke litt om det med deg, og gi deg litt mer oppmerksomhet når du trenger det. Hjemlengsel kan man godt ha selv om man går i 10. klasse, jeg har selv vært med våre barn som reiseleder både i inn- og utland, og mange har hjemlengsel og gråter litt om kvelden. Sånn er det! 2: Har du ikke helse til å delta på ulike aktiviteter, finnes det ofte alternativer på slike turer. Hvis du ikke kan padle, så finnes det gjerne andre ting du kan være med på. Og skuldersmerter hos en 15-åring er oftest ikke farlig, det kan tvert imot være bra for deg å delta på både padling og klatring. Like mye pga mestringsfølelsen det gir når du klarer det! Jeg kjenner til padling, og har du riktig teknikk, belaster du like mye armer, rygg, kjernemuskulatur, lår osv. Forresten har jeg en venninne som har operert begge skuldre, som akkurat har gått kajakkurs. Det gikk faktisk helt flott! Ofte handler det om at man kan føle seg usikker i en kajakk, det er "skummelt" å tenke på at man kan havne i vannet. 3: Kan evt. en av foreldrene dine være med som reiseleder/voksen? Noen ganger er det nødvendig at en kjent voksen er med, ikke bare "tilfeldige" voksne som du ikke føler du kjenner. Om det er andre voksne enn lærer som skal være med, prøv å snakk med denne voksne på forhånd. De er der for å støtte dere turdeltakere sånn at dere skal få en fin tur og en god opplevelse. (dessuten lurer jeg på om denne turen er avgjort og bestemt av foreldrene, og ikke planlagt av ungdommene selv?) Håper du får en fin klassetur! Anonymkode: 94c92...424
Jente 01 Skrevet 16. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2016 den er planlakt av foreldre og lærerar
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #13 Skrevet 16. august 2016 16 timer siden, Jente 01 skrev: Heiklassen min skal på klassetur i september og eg vil ikkje eller eg trur ikkje at eg vil. Vi skal til lom åg til geiranger og ej vil ikkje spesielt ikkje til geiranger å de er pga denne bølgen og eg for skikkeli hjemmelengsel og det er 4 timer å kjøre og det er liksom ikkje san at eg kan ringe foreldrene mine å spørr om dei kan hente meg for de er jo 4 timer å kjøre å vi skal gå på norgest høgaste fjell å de orkar ikkje eg og vi skal holde på me masse sant og de likar ikkje eg. Noen som veit kva eg kan gjøre Jeg bor ikke langt unna geiranger, men det er kjempeflott der og virkelig verdt turen! Jeg har ikke sett Bølgen pga jeg vet at jeg da kommer til å bli helt paranoid og tro at det kommer til å skje noe mens jeg er der... men hallo, uansett hvor du reiser kan det jo skje noe: Det kan like gjerne skje noe på vei til skolen, at du snubler i fortauet eller blir påkjørt av en bil. Anonymkode: 1c541...341
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå