AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #1 Del Skrevet 15. august 2016 Fikk utslag på dette i dag og må ta ny urinprøve ila uka.. Noen som har vært borti lignende uten at det betyr noe?? Liker det ikke.. Og skjønner det ikke.. Legen lurte på hva jeg hadde spist til frokost, kun en brødskive med syltetøy (spiser normalt ikke så mye syltetøy)... Dette var kl 7.. Prøva tok jeg kl 11.. Kan jeg ha utslag fra det jeg spiste i helga?! Spiste sjokolade lørdag.. Men igrunn lite søndag.. Drakk 2 glass juice søndagen.. Ellers lever jeg over snittet sunt mener jeg.. Lager det meste fra bunn (mindre salt og sukker), opptatt av å spise mere grove brødprodukter enn fine osv. Er langt fra overvektig. 30 år og førstegangs gravid.. mulig det ikke betyr noe.. Men som førstegangs, er jeg kanskje "småhysterisk" og likte IKKE dette... Anonymkode: 0f714...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 15. august 2016 #2 Del Skrevet 15. august 2016 Er vel omtrent det samme som når de sier de finner eggehvite i urinen, selv om du aldri spiser egg. Det er et layman's term for stoffer i urinen man helst ikke skal ha mye av. Det er med andre ord ikke *sukker* per se i urinen din, men ett eller annet som ikke helt hører hjemme der. Kanskje du har fått svangerskapsdiabetes feks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #3 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg fikk utslag en gang jeg gikk gravid med førstemann. Hadde drukket et glass cola og spist et par epler kvelden i forveien. Tok også ny prøve noen dager senere som var helt fin. Ingen utslag ved senere prøver. Har også vært gravid to ganger til og aldri hatt utslag på sukker, men med tanke på erfaringen fra første svangerskap så tenkte jeg litt på hva jeg spiste/drakk dagen/kvelden før. Urinprøven tok jeg som oftest før frokost, så hva jeg spiste/drakk etter da hadde ikke innvirkning. Anonymkode: d17b6...e64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #4 Del Skrevet 15. august 2016 Ny morgenurinprøve og forbered deg på glukosebelastning. Det interessante er om du er på slutten eller begynnelsen av et svangerskap. Mot slutten er det mer akseptert at nyrene ikke klarer å filtrere sukker like godt som tidlig i svangerskapet. Anonymkode: 487d6...ee3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. august 2016 #5 Del Skrevet 15. august 2016 Det meste av mat omdannes til sukkeret glukose i kroppen. Så man trenger i prinsippet ikke spise noe sukker for at det skal bli sukker i blodet. Glukose kalles også ofte for blodsukker, druesukker er også et navn. Stivelse består av mange glukosemolekyler i kjede. Og stivelse finnes i mange matvarer som pasta, ris, poteter og brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #6 Del Skrevet 15. august 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ny morgenurinprøve og forbered deg på glukosebelastning. Det interessante er om du er på slutten eller begynnelsen av et svangerskap. Mot slutten er det mer akseptert at nyrene ikke klarer å filtrere sukker like godt som tidlig i svangerskapet. Anonymkode: 487d6...ee3 Er 29 uker.. skal sørge for og ta morgenprøve ila uka da.. Anonymkode: 0f714...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #7 Del Skrevet 15. august 2016 Er kommet nye retningslinjer som sier at man kan måle HbA1c langtidsblodsukker 2 ganger er begge over 6,5 sier man at man har svangerskapdiabetes. Når det kommer til sukker i urin er det helt ufarlig i mange tilfeller som regel ny urinprøve morgenurin midtstråle, glukose måling og HbA1c. Hadde du rent glass du tok urinprøven i? Eggehvitte i urin som noen nevner er proteiner som kan slå ut uten at det betyr noe blir det mye av det og evt andre plager kan bety svangerskapsforgiftning og følges opp. Anonymkode: b68fd...f8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #8 Del Skrevet 15. august 2016 Grensen for når sukkeret går over i urinen er sånn cirka 10. Denne grensen senkes under en graviditet, slik at det kan havne sukker i urinen selv om blodsukkeret er normalt. Anonymkode: ecd2f...1f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #9 Del Skrevet 15. august 2016 1 time siden, Minya skrev: Er vel omtrent det samme som når de sier de finner eggehvite i urinen, selv om du aldri spiser egg. Det er et layman's term for stoffer i urinen man helst ikke skal ha mye av. Det er med andre ord ikke *sukker* per se i urinen din, men ett eller annet som ikke helt hører hjemme der. Kanskje du har fått svangerskapsdiabetes feks? Hva mener du? Anonymkode: ecd2f...1f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #10 Del Skrevet 15. august 2016 Jeg hadde sukker i urinen på hver eneste urinprøve igjennom hele svangerskapet jeg... Ble tett fulgt opp av fastlege med flere glukosebelastningstester, samt at jeg fikk målt fastende blodsukker og langtidsblodsukker på hver eneste kontroll. Alle prøvene og verdiene var helt normale igjennom hele svangerskapet, og ut kom en frisk og rask gutt med gjennomsnittlige vitale mål. Så det trenger ikke bety annet enn at nyrene blir litt "slarkete" i graviditeten☺️ Anonymkode: a2df0...552 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #11 Del Skrevet 16. august 2016 http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/nyrer-urinveier/sukker-i-urin-veiviser-2598.html Anonymkode: 2bafb...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #12 Del Skrevet 17. august 2016 Uansett, TS, sukker i urinen er ikke layman's terms for noe annet. Diagnosen diabetes mellitus ble tidligere gitt ved at legen smakte på urinen. Smakte den søtt, fikk pasienten diagnosen dabetes. Ordet "mellitus" (honningsøt) kommer av at diabetespasienters urin smakte søtt, ettersom det var sukker (glukose) i den. Anonymkode: ecd2f...1f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå