Gå til innhold

Vasker du søppelbøtta ute?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller, søppeldunken... Til restavfall. Vasker du den? Hvor ofte? 

Midt i hverdagsstresset har jeg ikke tenkt på det engang, hiver søppel oppi der liksom. Men hver gang jeg løfter av lokket så holder jeg på å spy, lukter gammel banan, magesyre og råtten kylling liksom. Nei, litt overdrevet var det, men... 

Kan jeg vaske den med klorin og helle det ut i hagen? Eller er det miljøskadelig? 

Anonymkode: 1dc4e...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller, søppeldunken... Til restavfall. Vasker du den? Hvor ofte? 

Midt i hverdagsstresset har jeg ikke tenkt på det engang, hiver søppel oppi der liksom. Men hver gang jeg løfter av lokket så holder jeg på å spy, lukter gammel banan, magesyre og råtten kylling liksom. Nei, litt overdrevet var det, men... 

Kan jeg vaske den med klorin og helle det ut i hagen? Eller er det miljøskadelig? 

Den lille grønne til matavfallet vasker jeg ofte i oppvaskmaskinen, og jeg venter ikke til den lukter spy!!  Bøtta til badesøppelet vasker jeg noen ganger i året med oppvaskkost og klor.  Da blir den som ny.  Restavfallsdunken blir jo ikke så skitten, det skal jo ikke være matavfall i den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt kontrollfreak så ja, her blir alle søplekasser både ute og inne vasket regelmessig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DreamOn skrev:

Den lille grønne til matavfallet vasker jeg ofte i oppvaskmaskinen, og jeg venter ikke til den lukter spy!!  Bøtta til badesøppelet vasker jeg noen ganger i året med oppvaskkost og klor.  Da blir den som ny.  Restavfallsdunken blir jo ikke så skitten, det skal jo ikke være matavfall i den!!

Jo, det skal det. Ikke alle bor i sorteringskommuner, vet du. Her er det restavfallsdunk og papp. That's it. Vet at vestfold, f.eks, er flinke på å overdrive noe hinsides når det kommer til sortering, men det er altså ikke slik her. Så vet du det! ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Veslefrikk skrev:

Er litt kontrollfreak så ja, her blir alle søplekasser både ute og inne vasket regelmessig.  

klorin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matavfallsdunken må vaskes, spesielt i sommerhalvåret. Tror jeg brukte vanlig grønnsåpe sist jeg vasket den. Var redd det kom til å lukte når jeg tømte det ut i enden av hagen første gang, men det tørket fort inn og luktet ikke i det hele tatt. Restavfallsdunken får samme behandling når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

klorin?

Klorin inne og kraftvask ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke søppeldunk. Vi putter søpla i felles rør direkte til tank der søplebilen suger søpla direkte i søplebilens tank.

Anonymkode: 2633c...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det skal det. Ikke alle bor i sorteringskommuner, vet du. Her er det restavfallsdunk og papp. That's it. Vet at vestfold, f.eks, er flinke på å overdrive noe hinsides når det kommer til sortering, men det er altså ikke slik her. Så vet du det! ;)

Får litt vondt når jeg leser slikt, men akkurat nå holder jeg på å lære nyinnflyttede hvordan man sorterer - når man ikke snakker samme språk er det litt vanskelig så deres måte hadde nok vært enklere :fnise:

Her har vi;
- Restavfall (hentes en gang i måneden)
- Papir og papp (en gang i måneden)
- Matsøppel (to ganger i måneden)
- Plastsekk til plast (en gang i måneden)
- Egne containere til glass og metall slik som i resten av landet

Husker godt da jeg bodde i kollektiv i Bergen. Stort sett gikk sorteringen greit så lenge jeg tok meg av å tømme plast, papir, glass og metall. Men av og til kunne jeg komme og finne et stort syltetøyglass øverst i søppelbøtten, når de vanligvis ble satt bak. En gang fant jeg en enorm pizzaeske type Peppes liggende i skapet, plassert oppå den fulle søppelbøtten, i stedet for ved siden av der all den andre pappen sto. Da ble jeg egentlig bare stående slik :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noen ganske tynne, hvite poser oppi matavfallsbøtta.  Disse er helt tette, og så brede at jeg bretter rundt kanten og knyter fast på siden.  Sprayer bøtta med klorin og tørker når ny pose settes i.  Kjapt og enkelt. 

Avfallsdunkene ute får seg en runde med høytrykksvaskeren i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille til matavfall vasker jeg av og til i varmt vann og zalo. De vi har ute er felles for borettslaget. Tror det er sjeldent de blir spylt.. det vi bodde før delte 3 leiligheter på de minste søppelspannene...jeg var drittlei av å alltid vaske dem og trille dem ned til veien. Av prinsipp så sluttet jeg med det sånn at de andre også måtte ta litt ansvar. Tok ikke lang tid før det kom hvite larver i matavfallsdunken.....

Anonymkode: 3cd54...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de spyler jeg rene hver gang de tømmes gjennom sommeren. Vasker av lokk hver uke. 

Anonymkode: c4e47...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med salmiakk og zalo. 2-3 bøtter med kokende vann + børste med langt skaft.

Triller det bare i utkanten av hagen og tømmer det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bøttene inne bruker jeg zalo. Ute blir det høyttrykksspyler og av og til kraftvask, gitt. Gjelder alle dunkene, men især brun dunk (matavfall) og grå dunk (restavfall). Har også grønn dunk (papp), som ikke trengs vaskes så ofte). Shit for ei lukt det blir om sommeren. Fluer og larver som koser seg oppi der... 

Vasker de etter behov! Noen ganger går det hull i matavfallsposene eller jeg har kasta noe vått, og da blir det fort råttent. Dunken må da vaskes etter neste tømming. 

Anonymkode: 1f33b...2b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Vi tar den et par ganger om sommeren med høytrykk. Og kraftvask. Er ikke alle naboer som pakker inn søppelet like bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...