Starlight2 Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 (endret) Jeg har nettopp fått meg et akvarium og skal kjøpe fisker en gang i løpet av uten. Har prøvd ut filteret og det lager en del lyd. Er det mulig å bare ha på filteret når jeg er på jobb og om natten? Eller vil dette skade de kommende fiskene mine. Setter stor pris på svar Endret 15. august 2016 av Starlight2
Skywise Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Nå er det lenge siden jeg drev med fisk, men vil anbefale akvaforum.no. På denne linken står det grunnleggende du trenger å vite som ny akvarist; http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685 Filteret inneholder mikroorganismer som gjør vannverdiene ok for fisk. Dette er det som gjør det mulig å holde fisk i akvarier, uten disse blir innholdet av de giftige stoffene som fisken skiller ut for stor. Slår du av filteret, dør disse bakteriene. Filteret må altså stå på, og du må også huske på å kjøre inn akvariet før du setter inn fisk.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #3 Skrevet 16. august 2016 Da vil det slutte å virke og i stedet skille ut skadelige stopper som nitritt. Så du får skaffe et mer stillegående filter. Filter er kanskje det viktigste i hele akvariet. Anonymkode: 683a6...f6b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #4 Skrevet 16. august 2016 Du må også la akvariet modnes uten fisk i noen uker, men gjerne med planter. Da kan de gode bakteriene dannes i filteret. Om du kjøper fisk for tidlig, er faren for nitrittforgiftning stor, siden filteret ikke virker ennå. Anonymkode: 683a6...f6b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Når det kommer til filteret har du to valg. Enten ha filteret i hele tiden, eller ingen filter. Du kan ikke skru av og på filteret, for bakteriene i filteret krever konstant vannbevegelse for å leve og gjøre jobben sin. Det går greit at det er avslått en time, men selv det er å strekke det litt lang. Det fine med filter er at du får større utvalg av fisk, pluss det er mindre arbeid i det lange løp. Velger du å ikke ha filter, så er du egentlig begrenset til fisker med luftpusteorgan som gullfisk og kampfisk. Men det krever mye mer av deg, da du må bytte mye av vannet daglig, du får mye mer algedannelse og ingen bakterier som bryter ned skadelige bakterier. Så du må følge mye mer med på sykdommer, slapphet, vannkvalitet. Akvariet ditt må stå MINST en måned med vann (og planter om du ønsker det) før du har fisk i. Hiver du i fisk for tidlig risikerer du at vannet forgiftes og fiskene dine dør. Det er kjedelig og ikke minst dyrt. Når du begynner å hive på med fisk, start i det små. 1-3 fisk i starten, alt etter hvor stort kar du har og hvilke type fisk du vil ha. Husk å planlegge hvilke typer du vil ha før du kjøper, du må ha en liten plan. For det er mye fisk som ikke går overens, enten pga av hvor de kommer fra, oppførsel, aggresivitet eller rett og slett hvilke vannkvalitet de trenger. Anbefaler å lese gjennom akvaforum som er linket i innlegget over, de har noen gode artikler om start av akvarier og fiskesammensetninger. Det er mye man må sette seg i for å ha ett godt akvariehold, hvor man slipper sykdommer og fiskedød og nedgrodde akvarier. Anonymkode: efb97...180
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå