AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Hei! Student her. Jeg har vært på en litt lang sommerferie, sammen med familien og brukt litt penger selvfølgelig. Jeg er jo ingen pappa og mor sønn, synes at det er flaut å be om penger ifra de. Er 21 år. Uansett spørsmålet mitt er da som følger! Går du tom for penger når du kommer tilbake ifra sommerferien? 0 Kr på konto? Er det vanlig? Takk på forhånd 😊 Anonymkode: 8d2fd...c58
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Nei pleier aldri å ha 0 kr. på kontoen. Planlegger hvor mye jeg har råd til å bruke vanligvis Anonymkode: d398f...b6a 1
Saphyria Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 Det er eit temmelig poengløst spørsmål, svaret vil ikkje akkurat få penger til å dukke opp på kontoen din. De fleste bruker ikkje over evne og har som regel litt penger å leve på etter ferien også. Eg er som regel for blakk til sånn luksus som kalles ferie. 1
globalagogo Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 Hvis jeg står igjen med 0kr etter en ferie, velger jeg heller å droppe ferien. Vil gjerne ha penger til mat, husleie, uforutsette utgifter, og forsikringer. Mener du virkelig 0 kr, eller at du har litt i sparepenger, eller at du har et kredittkort du kan "overleve på" hvis du trenger litt mat? Og hvis du er 21 år er det kanskje på tide med en jobb slik at du ikke går helt i null? Og hva med studielånet, burde ikke det ha kommet på konto? 5
Puny Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 Det er nok ikke helt uvanlig nei, men det spiller jo ingen rolle om det er vanlig eller uvanlig? Dumt er det uansett.
mjauritz Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 Det spørs Hvis du bor hjemme hos foreldre og har de som betaler alle regninger og mat, og du bor gratis, så kan jeg forstå at det skjer. Er det slik at du får lønn om bare et par dager kan jeg også forstå det. Det altså etter alle regninger er betalt, og du har mat i kjøleskapet. Men, hvis det er snakk om regninger som forfaller, husleie som ikke blir betalt, knekkebrød i en mnd og 0,- på konto ut mnden - vel, nei da tror jeg ikke det er vanlig. Jeg kunne aldri ha gjort det, jeg legger alltid pengene jeg skal bruke på ferie på en konto (som er spart opp og kun skal gå til denne ferien) og lar det andre kortet ligge hjemme hvor den hverdagslige pengebruken går (altså lønnen og slikt), så kommer jeg ikke hjem til en knekk Men du er 21 år, og så lenge det ikke går utover regninger eller husleie så går det nok greit 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #7 Skrevet 15. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Student her. Jeg har vært på en litt lang sommerferie, sammen med familien og brukt litt penger selvfølgelig. Jeg er jo ingen pappa og mor sønn, synes at det er flaut å be om penger ifra de. Er 21 år. Uansett spørsmålet mitt er da som følger! Går du tom for penger når du kommer tilbake ifra sommerferien? 0 Kr på konto? Er det vanlig? Takk på forhånd 😊 Anonymkode: 8d2fd...c58 Nei, har boliglån, barnehage og sånne fancy ting som må betales hver måned. Setter alltid av penger til det før jeg våger å tenke på noe som fancy som ferie. Anonymkode: b23a5...333
Grønt blad Skrevet 17. august 2016 #8 Skrevet 17. august 2016 Det er nok ikke veldig uvanlig, men det er dumt. Passer alltid på at jeg har penger til faste utgifter og utgifter jeg vet kommer (f.eks. mat). Det gjorde jeg også som student. Anbefaler deg å opprette en egen regningskonto i nettbanken der du overfører penger til faste utgifter (husleie, strøm, telefon o.l.), samt utgifter du vet kommer (det kan f.eks. være årsavgift på bil, eller mat etter ferietur). Da vet du at du alltid har satt av penger til det du må, og det som er igjen på kortet kan du bruke fritt uten å måtte tenke på at det skal være igjen penger til retninger. Det lønner seg selvsagt å ha en sparekonto også selv om man som student ikke får spart de store summene.
blomstre Skrevet 17. august 2016 #9 Skrevet 17. august 2016 Det var nok sånn da jeg var yngre. Nå har jeg lite penger igjen etter ferien hvor det har gått litt ekstra, men jeg har jo sørget for at alt er betalt av regninger. Det er mat i fryseren så jeg bare trenger å fylle på med frukt, grønt og melk. Men har lite penger til lunsjmat og annen luksus. Hvis ferie betød en måned med havregryn etterpå, hadde jeg lagt billigere ferieplaner.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Har aldri sittet igjen med 0 kr på konto. Har alltid vært så fornuftig at dersom dette hadde vært konsekvensen av å reise på ferie hadde jeg hoppet over ferieturen. Anonymkode: f22f4...4f4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 Det er nok ikke så uvanlig, uansett hva snusmumrikker på KG sier. Anonymkode: c8610...792 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 Nei. Da jeg var student jobbet jeg hele sommeren for å ha mest mulig å spe på studielånet med det kommende året. Anonymkode: 4c4d4...95f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 Det er nok ikke uvanlig nei man kan komme med mange reprimander om at du alltid må ha en buffer på 20.000 å greier, men til sist er det du som må passe på at du ikke bruker mer en du har, altså da ikke bruker penger som skal gå til regninger osv. Anonymkode: 755d6...a76 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 Du får gå til nav og si du har brukt opp alle pengene på ferie og tull. De gir deg sikkert noen tusen kr. Lol. Nei. Du måtte nok ha satt av penger til faste utgifter og var der tomt så kan man ikke reise på ferie. Ingen menneskerett å kunne reise hit og dit. Nav er ikke banken din. Blir så matt av slike som ikke kan med penger. Anonymkode: 4c95f...b94 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. august 2016 #15 Skrevet 18. august 2016 Jeg hadde det sånn for ca 16 år siden. Da levde jeg på forskudd hver måned og var alltid blakk uten en eneste reserve hver måned. Hos meg er det slik at det er ytterst sjelden at jeg planlegger ferien den måneden jeg skal dra. Jeg setter av litt penger hver måned til årets ferie. Snuingen fra å leve på forskudd til å spare først og bruke siden fikk jeg først skikkelig til da jeg begynte i den jobben jeg har nå der det ikke er mulig å ta ut forskudd. Så da måtte lønnen vare hele måneden. Når den først har vart hele måneden oppdager man at det var litt igjen når måneden er slutt. Deretter oppdager man at det stadig er mer igjen ved månedsslutt. Jeg har også levd på et stramt budsjett og reist på ferie med folk som har himla mye mer penger å rutte med enn meg selv. Det er da det er ekstra viktig å være ekstra streng for du kan uansett ikke leve på det budsjettet de lever etter. Dette er det like greit å lære seg først som sist.
Scherbatsky Skrevet 18. august 2016 #16 Skrevet 18. august 2016 Den 17 August 2016 at 6.31, Grønt blad skrev: Det er nok ikke veldig uvanlig, men det er dumt. Passer alltid på at jeg har penger til faste utgifter og utgifter jeg vet kommer (f.eks. mat). Det gjorde jeg også som student. Anbefaler deg å opprette en egen regningskonto i nettbanken der du overfører penger til faste utgifter (husleie, strøm, telefon o.l.), samt utgifter du vet kommer (det kan f.eks. være årsavgift på bil, eller mat etter ferietur). Da vet du at du alltid har satt av penger til det du må, og det som er igjen på kortet kan du bruke fritt uten å måtte tenke på at det skal være igjen penger til retninger. Det lønner seg selvsagt å ha en sparekonto også selv om man som student ikke får spart de store summene. Underskriver denne. Smarteste man kan gjøre. Jeg bruker min som delvis bufferkonto (overfører alltid mer enn akkurat til regninger) ved spesielle tilfeller (som at noen vil gå ut å spise, og det ikke ligger i mitt hverdagsbudsjett) som jeg ikke vil bruke sparekontoen til. Legg inn alt. Busskort, lisens om du betaler det, alle regninger. Jeg la sammen alt for et år, tok godt i på strøm etc og delte på 12. Prøv å kom deg ovenpå. Økonomisk "frihet", om enn bare det at du ikke lever på etterskudd, er virkelig undervurdert. Sparekonto er også et must. Det er lov til å ha mer enn en eller to kontoer i banken, og det bør vi alle benytte oss av. Og nei, har aldri gått i null etter ferie. Har hatt null/overtrukket konto to ganger i livet - en gang pga svindel, en annen når jeg visste penger kom inn dagen etter uplanlagt utgift. Tenker ut ca hvor mye som skal brukes, sparer opp, planlegger til en god runde på matbutikken ved hjemkost, betaler alle regninger den dagen jeg har sjans til det, og kan kose meg med resten :D
Gjest Blondie65 Skrevet 19. august 2016 #17 Skrevet 19. august 2016 Enig med @Grønt blad og @Scherbatsky om flere kontoer og avsetning til årets regninger. Jeg har valgt å la lønnen gå inn på regningskontoen uten kort. Så har jeg fast overføring hver uke til kort konto for forbruk. Når jeg er på ferie, setter jeg over feriebudsjettet til forbrukskonto og dermed står det jeg trenger til regninger igjen på regningskontoen. I summen av årlige regninger er det lurt å ta med tannlege, frisør, sesongoppgradering av garderobe og medlemskap/abonnementer også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå