AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Jeg har en datter på 1,5 år. Husker jeg tenkte mens jeg gikk gravid: når hun kommer til verden skal jeg la vær å dele så mye bilder. Ser det er en del som poster nye bilder hver dag, gjerne flere. Nå sier jeg ikke at dette er feil, for de må jo få velge selv. Men jeg undres, er det så bra å ha dette fokuset? At man deler og deler, uten å tenke på fremtiden til barnet vårt og evt dets tanker rundt det. Tenk om vi vokste opp med dette, kamera opp i ansiktet hver eneste dag. Snapchat, Instagram og Facebook. I tillegg så sitter vi foreldre opptatt med telefonen for å dele de beste bildene. Det har komt en ny regel at det er forbudt å dele bilder av andres barn, uten samtykke fra foreldrene. Da tenker jeg, eier vi våre barn? Kan vi bestemme på deres vegne at de skal ha bilder av seg selv fra oppveksten på nettet? Kanskje det er jeg som overdriver, det er jo tross alt en del av dagens samfunn. Jeg skal innrømme at jeg selv har lagt ut en del bilder av min datter til nå, men noe inni meg sier at jeg burde slutte. Bli ferdig med fotoalbumet/scrapbooken hennes, fokusere mer på det hun faktisk har nytte av senere. Mulig jeg er gammeldags, men er ikke det en snev av sannhet i det? 😐 Anonymkode: 0fb36...973 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter på 1,5 år. Husker jeg tenkte mens jeg gikk gravid: når hun kommer til verden skal jeg la vær å dele så mye bilder. Ser det er en del som poster nye bilder hver dag, gjerne flere. Nå sier jeg ikke at dette er feil, for de må jo få velge selv. Men jeg undres, er det så bra å ha dette fokuset? At man deler og deler, uten å tenke på fremtiden til barnet vårt og evt dets tanker rundt det. Tenk om vi vokste opp med dette, kamera opp i ansiktet hver eneste dag. Snapchat, Instagram og Facebook. I tillegg så sitter vi foreldre opptatt med telefonen for å dele de beste bildene. Det har komt en ny regel at det er forbudt å dele bilder av andres barn, uten samtykke fra foreldrene. Da tenker jeg, eier vi våre barn? Kan vi bestemme på deres vegne at de skal ha bilder av seg selv fra oppveksten på nettet? Kanskje det er jeg som overdriver, det er jo tross alt en del av dagens samfunn. Jeg skal innrømme at jeg selv har lagt ut en del bilder av min datter til nå, men noe inni meg sier at jeg burde slutte. Bli ferdig med fotoalbumet/scrapbooken hennes, fokusere mer på det hun faktisk har nytte av senere. Mulig jeg er gammeldags, men er ikke det en snev av sannhet i det? 😐 Anonymkode: 0fb36...973 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter på 1,5 år. Husker jeg tenkte mens jeg gikk gravid: når hun kommer til verden skal jeg la vær å dele så mye bilder. Ser det er en del som poster nye bilder hver dag, gjerne flere. Nå sier jeg ikke at dette er feil, for de må jo få velge selv. Men jeg undres, er det så bra å ha dette fokuset? At man deler og deler, uten å tenke på fremtiden til barnet vårt og evt dets tanker rundt det. Tenk om vi vokste opp med dette, kamera opp i ansiktet hver eneste dag. Snapchat, Instagram og Facebook. I tillegg så sitter vi foreldre opptatt med telefonen for å dele de beste bildene. Det har komt en ny regel at det er forbudt å dele bilder av andres barn, uten samtykke fra foreldrene. Da tenker jeg, eier vi våre barn? Kan vi bestemme på deres vegne at de skal ha bilder av seg selv fra oppveksten på nettet? Kanskje det er jeg som overdriver, det er jo tross alt en del av dagens samfunn. Jeg skal innrømme at jeg selv har lagt ut en del bilder av min datter til nå, men noe inni meg sier at jeg burde slutte. Bli ferdig med fotoalbumet/scrapbooken hennes, fokusere mer på det hun faktisk har nytte av senere. Mulig jeg er gammeldags, men er ikke det en snev av sannhet i det? 😐 Anonymkode: 0fb36...973 Spørs hva slags bilder man deler. JEg husker et bilde fra da jeg var 5 år og badet naken! Jeg hatet det bildet og var flau, selv i voksen alder ville jeg ikke at folk skulle se det. Og tenkpå de som deler det på nettet slike bilder. Del aldri badebilder av barn, sier jeg... Nå har jeg barn som er 6-8 år - og de maser hele tiden om at jeg må ta bilde og legge ut på facebook, for de vil at alle skal se det... men da må jeg noen ganger si nei og forklare at man trenger ikke dele alt på datan. Anonymkode: b4e40...f86 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 Ser absolutt poenget ditt. Noen foreldre deler ekstremt mye bilder av barna. Jeg har tatt noen valg selv i forhold til dette, og det er at vi legger bilder ut en sjelden gang, f.eks en til to ganger i mnd, ved bursdag og slike ting. Helt vanlige bilder (ikke ved sykdom eller når barnet har gjort noe flaut etc) Instagram er lukket og kun gode venner følger, samme med snap, der deler jeg kanskje litt mer Dette med mobilbruk har jeg tatt både meg selv og mannen i mange ganger, det er jo nærmest blitt en avhengighet å henge på mobilen til stadighet (som akkurat nå....). Her skal vi absolutt bli flinkere. Anonymkode: 811b9...5e7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser absolutt poenget ditt. Noen foreldre deler ekstremt mye bilder av barna. Jeg har tatt noen valg selv i forhold til dette, og det er at vi legger bilder ut en sjelden gang, f.eks en til to ganger i mnd, ved bursdag og slike ting. Helt vanlige bilder (ikke ved sykdom eller når barnet har gjort noe flaut etc) Instagram er lukket og kun gode venner følger, samme med snap, der deler jeg kanskje litt mer Dette med mobilbruk har jeg tatt både meg selv og mannen i mange ganger, det er jo nærmest blitt en avhengighet å henge på mobilen til stadighet (som akkurat nå....). Her skal vi absolutt bli flinkere. Anonymkode: 811b9...5e7 Har tatt meg selv i det flere ganger også, mannen min legger kanskje ut en gang i halvåret eller sjeldnere så det blir mest jeg. Gikk inn på siden hans en dag, bare for å se hvor mye han hadde lagt ut i forhold til meg. Var for det meste bare bilder lagt ut av meg, hvor jeg har tagget han. Da fikk jeg dårlig samvittighet, hva om han innerst inne ønsker at jeg skal la være? Han sier at det er greit så lenge jeg begrenser meg(tror jeg gjør det med 3-4 bilder i mnd) men nå har jeg bestemt meg, jeg ønsker å begrense meg mer. Imorgen skal jeg ta frem albumet hennes og fortsette. Selv om jeg er pirkete med scrapbooking og hater min egen skrift så får det bare være, fremover blir det å fokusere på det Jeg vil egentlig si at det er en avhengighet, blandt veldig mange av oss. Så det skader ikke å gjøre forbedringer 😊 Anonymkode: 0fb36...973 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spørs hva slags bilder man deler. JEg husker et bilde fra da jeg var 5 år og badet naken! Jeg hatet det bildet og var flau, selv i voksen alder ville jeg ikke at folk skulle se det. Og tenkpå de som deler det på nettet slike bilder. Del aldri badebilder av barn, sier jeg... Nå har jeg barn som er 6-8 år - og de maser hele tiden om at jeg må ta bilde og legge ut på facebook, for de vil at alle skal se det... men da må jeg noen ganger si nei og forklare at man trenger ikke dele alt på datan. Anonymkode: b4e40...f86 Bra at de synnes det er kjekt da er jo blitt en del av hverdagen vår, og kommer sikkert til å bli slik i neste generasjon og den etter der igjen. Men lurt å gjøre som du gjør å sette grenser! Noe som heter nettvett og dette må jo vi voksne også forholde oss til for å kunne lære dem det 👍🏼 Anonymkode: 0fb36...973
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tatt meg selv i det flere ganger også, mannen min legger kanskje ut en gang i halvåret eller sjeldnere så det blir mest jeg. Gikk inn på siden hans en dag, bare for å se hvor mye han hadde lagt ut i forhold til meg. Var for det meste bare bilder lagt ut av meg, hvor jeg har tagget han. Da fikk jeg dårlig samvittighet, hva om han innerst inne ønsker at jeg skal la være? Han sier at det er greit så lenge jeg begrenser meg(tror jeg gjør det med 3-4 bilder i mnd) men nå har jeg bestemt meg, jeg ønsker å begrense meg mer. Imorgen skal jeg ta frem albumet hennes og fortsette. Selv om jeg er pirkete med scrapbooking og hater min egen skrift så får det bare være, fremover blir det å fokusere på det Jeg vil egentlig si at det er en avhengighet, blandt veldig mange av oss. Så det skader ikke å gjøre forbedringer 😊 Anonymkode: 0fb36...973 Beklager, men det vil jeg VIRKELIG ikke si at er å begrense seg! De av mine FB-venner som deler barnebilder SÅ ofte (det vil altså si i gjennomsnitt ett bilde i uka!!) blir fort blokkert Jeg har selv to barn på hhv 2 og 4 år, og jeg kan telle på én hånd antall bilder jeg har delt av dem på sosiale medier. Og sånn har jeg planer om at det skal forbli (dvs, jeg kommer antakelig aldri noensinne til å dele bilder på SoMe av dem igjen nå som de begynner å bli så store.) Anonymkode: 13ff8...cae 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #7 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser absolutt poenget ditt. Noen foreldre deler ekstremt mye bilder av barna. Jeg har tatt noen valg selv i forhold til dette, og det er at vi legger bilder ut en sjelden gang, f.eks en til to ganger i mnd, ved bursdag og slike ting. Helt vanlige bilder (ikke ved sykdom eller når barnet har gjort noe flaut etc) Instagram er lukket og kun gode venner følger, samme med snap, der deler jeg kanskje litt mer Dette med mobilbruk har jeg tatt både meg selv og mannen i mange ganger, det er jo nærmest blitt en avhengighet å henge på mobilen til stadighet (som akkurat nå....). Her skal vi absolutt bli flinkere. Anonymkode: 811b9...5e7 Slik gjør vi det her også. Har to bilder på fb, men baby er liksom ikke hovedfokuset på noen av de. Har en låst instagram som bare følges av nære venner hvor jeg legger ut max et bilde i mnd, mest av katten og hverdagsgreier, men har vel 3-4 bilder av ungen der og er litt mer aktiv på snapchat, alle besteforeldre, onkler og tanter får masse snaps(som de spør etter, bombarderer ikke venner med babysnaps). Og jeg kan helt klart bli bedre på mobilbruken, ja. Har begynt å "glemme" den igjen hjemme med vilje når vi er ute av huset. Barnet her har dessverre en besteforelder som ikke ser vitsen med å ikke legge ut ALT på facebook. Denne bor et stykke unna og jeg føler at jeg må sende litt bilder med jevne mellomrom, men jeg kvier meg litt hver gang fordi det ofte blir postet rett på facebook. Jeg er sjelden på fb så finner det ofte ikke ut før myye seinere. Jeg orker ikke krangle med denne personen, så får heller trøste meg med at det forsvinner litt i myldret av de 100 andre bilde e som postes ukelig. Anonymkode: cdb79...681
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #8 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men det vil jeg VIRKELIG ikke si at er å begrense seg! De av mine FB-venner som deler barnebilder SÅ ofte (det vil altså si i gjennomsnitt ett bilde i uka!!) blir fort blokkert Jeg har selv to barn på hhv 2 og 4 år, og jeg kan telle på én hånd antall bilder jeg har delt av dem på sosiale medier. Og sånn har jeg planer om at det skal forbli (dvs, jeg kommer antakelig aldri noensinne til å dele bilder på SoMe av dem igjen nå som de begynner å bli så store.) Anonymkode: 13ff8...cae Bra at du har det under kontroll. Er jo derfor jeg sier at jeg skal begrense meg ytterligere, nettopp fordi jeg selv føler på det at det er for masse. På min Facebook så vil jeg si at omtrent halvparten av de som har barn legger ut enten like mye som meg eller mer, så trodde faktisk ikke at det var så ille som du forklarer det. Fort gjort å la seg friste! Uansett så finnes det ingen unnskyldning - og forbedring må til Anonymkode: 0fb36...973
Sirah Skrevet 15. august 2016 #9 Skrevet 15. august 2016 Nå har ikke jeg barn, men dette er mine tanker. Jeg er helt sjokkert over hvor mye bilder folk deler av barna sine! Og ikke minst, hvor mye (misforstå meg riktig) "stygge" bilder! Jeg syntes det er koselig å se bilder av andres barn, men ikke fire om dagen, ikke bilder av gråtende og syke barn og ikke bilder barna kan bli flaue over når de blir eldre. Selv om du som mor syntes det er kjempesøtt med et bilde av barnet med snør og matrester i hele ansiktet så er det ikke sikkert barnet syntes dette er så stas om noen år. Jeg tror man skal tenke litt over hva man ville postet av seg selv. Ville du postet et bilde noen tok når du halvsov med sikkelet rennende ut av munnviken i sofaen en torsdag kveld når du var utslitt etter jobb? Tror ikke det nei... Hvorfor skal du da poste dette bildet av barnet ditt? 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #10 Skrevet 15. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra at du har det under kontroll. Er jo derfor jeg sier at jeg skal begrense meg ytterligere, nettopp fordi jeg selv føler på det at det er for masse. På min Facebook så vil jeg si at omtrent halvparten av de som har barn legger ut enten like mye som meg eller mer, så trodde faktisk ikke at det var så ille som du forklarer det. Fort gjort å la seg friste! Uansett så finnes det ingen unnskyldning - og forbedring må til Anonymkode: 0fb36...973 Veldig bra at du er iferd med å bli mer bevisst på det, da Men jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan man kan oppleve det som en fristelse å legge ut bilder av eget barn?! Jeg har som sagt lagt ut bilder av barna ved et par anledninger, da barna var kommet til verden + ved første bursdag. Jeg har i grunnen mest gjort det for å "annonsere" at jeg har fått/faktisk har barn, enkelte av mine FB-venner har jeg veldig sjelden kontakt med i dagliglivet og de er dermed lite oppdatert om hva som skjer i mitt liv (type folk jeg studerte med og hang mye med for fem år siden o.l) Tenker da at det er en hyggelig "gest" å innimellom gi dem et lite innblikk av hva som er status i mitt liv (som at jeg er gift, og har to små barn). Utover det, har jo langt de fleste av mine Facebook-venner ikke den ringeste interesse av mine barn og deres gjøren og laden. Dersom jeg vil sende bilder av barna til de som faktisk ER interessert (besteforeldre + onkler/tanter) sender jeg en MMS til dem. Anonymkode: 13ff8...cae
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #11 Skrevet 16. august 2016 11 timer siden, Sirah skrev: Nå har ikke jeg barn, men dette er mine tanker. Jeg er helt sjokkert over hvor mye bilder folk deler av barna sine! Og ikke minst, hvor mye (misforstå meg riktig) "stygge" bilder! Jeg syntes det er koselig å se bilder av andres barn, men ikke fire om dagen, ikke bilder av gråtende og syke barn og ikke bilder barna kan bli flaue over når de blir eldre. Selv om du som mor syntes det er kjempesøtt med et bilde av barnet med snør og matrester i hele ansiktet så er det ikke sikkert barnet syntes dette er så stas om noen år. Jeg tror man skal tenke litt over hva man ville postet av seg selv. Ville du postet et bilde noen tok når du halvsov med sikkelet rennende ut av munnviken i sofaen en torsdag kveld når du var utslitt etter jobb? Tror ikke det nei... Hvorfor skal du da poste dette bildet av barnet ditt? Nå går jeg ut ifra at du snakker generelt. For jeg legger aldri ut bilder av mitt barn slik du beskriver det, det får jeg meg selv ikke til å gjøre. Ser ei som legger ut opp til 2 bilder hver dag, mye hverdagslige bilder men også av at hun søler og griser. Når hun er syk, når hun har skadet seg. Dette mener jeg er å dra det altfor langt, og jeg kommer aldri til å gjøre det med min datter Anonymkode: 0fb36...973
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #12 Skrevet 16. august 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra at du er iferd med å bli mer bevisst på det, da Men jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan man kan oppleve det som en fristelse å legge ut bilder av eget barn?! Jeg har som sagt lagt ut bilder av barna ved et par anledninger, da barna var kommet til verden + ved første bursdag. Jeg har i grunnen mest gjort det for å "annonsere" at jeg har fått/faktisk har barn, enkelte av mine FB-venner har jeg veldig sjelden kontakt med i dagliglivet og de er dermed lite oppdatert om hva som skjer i mitt liv (type folk jeg studerte med og hang mye med for fem år siden o.l) Tenker da at det er en hyggelig "gest" å innimellom gi dem et lite innblikk av hva som er status i mitt liv (som at jeg er gift, og har to små barn). Utover det, har jo langt de fleste av mine Facebook-venner ikke den ringeste interesse av mine barn og deres gjøren og laden. Dersom jeg vil sende bilder av barna til de som faktisk ER interessert (besteforeldre + onkler/tanter) sender jeg en MMS til dem. Anonymkode: 13ff8...cae Du legger jo ut selv og det er jo også pga at det frister å vise andre. Grunnen til at jeg har lagt ut er vel fordi vi har stor familie som bor et stykke unna, men ser nå at det er ingen hensikt i å gjøre det for selv om det blir sjelden så ser de henne når vi møtes Anonymkode: 0fb36...973
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #13 Skrevet 16. august 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men det vil jeg VIRKELIG ikke si at er å begrense seg! De av mine FB-venner som deler barnebilder SÅ ofte (det vil altså si i gjennomsnitt ett bilde i uka!!) blir fort blokkert Jeg har selv to barn på hhv 2 og 4 år, og jeg kan telle på én hånd antall bilder jeg har delt av dem på sosiale medier. Og sånn har jeg planer om at det skal forbli (dvs, jeg kommer antakelig aldri noensinne til å dele bilder på SoMe av dem igjen nå som de begynner å bli så store.) Anonymkode: 13ff8...cae Får håpe at barna er enige i dine planer, da Det er lett å bestemme når barna er små, litt verre når de får sine egne meninger. På den annen side erfarer man også at det ikke er fullt så farlig som man trodde i starten, og så lenge man lærer barna sine et minimum av nettvett og skikk og bruk gjør det faktisk ikke noe om det kommer noen bilder av dem på nettet, eller de legger ut selv. Jeg trodde det skulle føles som om jeg brøt prinsipper og levde farlig, men den gang ei. Det tror jeg mange foreldre kan kjenne seg igjen i. Så jeg har ingen skrupler med å dele et og annet bilde av barna mine. Derimot er jeg klar over at både jeg og faren deres har lett for å surfe og sjekke mobilen for mye, og det gir ikke akkurat positive rollemodeller. Så det har jeg planer om å gjøre noe med. Første skritt er å legge vekk telefonen helt på ettermiddagen/kvelden. Anonymkode: 97ed3...515 1
Sirah Skrevet 16. august 2016 #14 Skrevet 16. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå går jeg ut ifra at du snakker generelt. For jeg legger aldri ut bilder av mitt barn slik du beskriver det, det får jeg meg selv ikke til å gjøre. Ser ei som legger ut opp til 2 bilder hver dag, mye hverdagslige bilder men også av at hun søler og griser. Når hun er syk, når hun har skadet seg. Dette mener jeg er å dra det altfor langt, og jeg kommer aldri til å gjøre det med min datter Anonymkode: 0fb36...973 Ja snakker så klart generelt Det burde jeg kanskje skrevet. Bra at ikke du gjør det! Jeg ser som sagt gjerne bilder av andres barn, men ikke 40 nye om dagen fordelt på snapchat, facebook og instagram. Det går jo også ann å "spare" delingen til de litt spesielle hendelsene som f.eks første skritt, første dag på skolen osv osv.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #15 Skrevet 16. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du legger jo ut selv og det er jo også pga at det frister å vise andre. Grunnen til at jeg har lagt ut er vel fordi vi har stor familie som bor et stykke unna, men ser nå at det er ingen hensikt i å gjøre det for selv om det blir sjelden så ser de henne når vi møtes Anonymkode: 0fb36...973 Jeg legger ikke ut fordi det er "fristende å vise andre", nei?! Hvordan greide du å tolke DET ut av innlegget mitt? Jeg har lagt ut totalt fire bilder av barna mine tilsammen. Ett av hver av dem da de var nyfødte (der man såvidt skimter et lite ansikt bak et teppe) og et bilde med krone på på den første bursdagen deres. Som sagt gjorde jeg dette som en "gest" mot de jeg er venner med på FB som jeg ikke treffer så ofte. Jeg synes jo at det er hyggelig å vite tilsvarende om dem, om de er gift, om de har barn og om de jobber. Men jeg har jo null behov for å vite at barnet deres var syk i går/spiste brødskive med makrell i tomat/ble passet av bestemor/har fått ny lue. Det holder for meg å vite at de faktisk har barn, og ca alder på barna, og sånn regner jeg med at de aller fleste av mine andre Facebook-venner også føler det. Anonymkode: 13ff8...cae
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #16 Skrevet 16. august 2016 En av mine facebookvenner legger ut bilder av barnet sitt ofte. Og mange bilder. Alt barnet gjør dokumenteres. Sykehusinnleggelser, sykdommer, fotballkamper, håndballkamper, cuper, lekeland, ferier, utflukter, hverdagsliv. Jeg følger ikke henne for å si det sånn. Det blir for mye, og så interessant er ikke livet deres, for meg. Anonymkode: 8bb49...622
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #17 Skrevet 16. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger ikke ut fordi det er "fristende å vise andre", nei?! Hvordan greide du å tolke DET ut av innlegget mitt? Jeg har lagt ut totalt fire bilder av barna mine tilsammen. Ett av hver av dem da de var nyfødte (der man såvidt skimter et lite ansikt bak et teppe) og et bilde med krone på på den første bursdagen deres. Som sagt gjorde jeg dette som en "gest" mot de jeg er venner med på FB som jeg ikke treffer så ofte. Jeg synes jo at det er hyggelig å vite tilsvarende om dem, om de er gift, om de har barn og om de jobber. Men jeg har jo null behov for å vite at barnet deres var syk i går/spiste brødskive med makrell i tomat/ble passet av bestemor/har fått ny lue. Det holder for meg å vite at de faktisk har barn, og ca alder på barna, og sånn regner jeg med at de aller fleste av mine andre Facebook-venner også føler det. Anonymkode: 13ff8...cae Du trenger ikke å gå sånn i forsvar, greit jeg kan ikke vite hvorfor du legger ut det du legger ut og beklager at jeg ordlagte meg feil Jeg forsøker igjen; du skjønner ikke hvorfor det er fristende å legge ut bilder av barna sine, for meg så har det vært pga det jeg forklarte. Stor familie, avstand og ifølge dem så er det tydeligvis koselig (de har bedt meg om å dele). Uavhenging av hvor ofte man legger ut så er vel tanken bak ofte den samme hos de fleste foreldre? Nå sier jeg ikke at det er greit å legge ut for ofte, man skal kunne begrense seg. Og det er jo nettopp derfor jeg skrev innlegget Anonymkode: 0fb36...973
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #18 Skrevet 16. august 2016 Nå har jeg gått over å "ryddet" opp i bildene. Første smil, første flytur, jul, 17 mai, sydentur, selskap o.l. nå har jeg 5 bilder av henne på Facebook. Og det er fra hun var født, og resten gruppebilder. Skal tenke grundigere igjennom neste gang jeg publiserer, og si ifra til andre (familie og venner) at jeg ikke ønsker delinger Anonymkode: 0fb36...973
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #19 Skrevet 16. august 2016 Den 15. august 2016 at 18.22, AnonymBruker skrev: Spørs hva slags bilder man deler. JEg husker et bilde fra da jeg var 5 år og badet naken! Jeg hatet det bildet og var flau, selv i voksen alder ville jeg ikke at folk skulle se det. Og tenkpå de som deler det på nettet slike bilder. Del aldri badebilder av barn, sier jeg... Nå har jeg barn som er 6-8 år - og de maser hele tiden om at jeg må ta bilde og legge ut på facebook, for de vil at alle skal se det... men da må jeg noen ganger si nei og forklare at man trenger ikke dele alt på datan. Anonymkode: b4e40...f86 Små barn vet ikke hva det vil si å få bildet sitt på fb. Jeg mener det er en grunn for aldersgrensen 13 år for egen profil. Jeg ville aldri lagt ut bilder. Det har fristet, men hvem gjør jeg det for? Meg selv.. Utrolig koselig med fine til tilbake meld. Men hvem bryr seg sånn egentlig om andres liv, barn, ferier osv.. Har funnet ut at det deler jeg privat til nære venner og familie. Stolt og fornøyd med å ikke følge utviklingen der alt skal deles på nettet. Anonymkode: c1f70...5ad
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #20 Skrevet 16. august 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger ikke ut fordi det er "fristende å vise andre", nei?! Hvordan greide du å tolke DET ut av innlegget mitt? Jeg har lagt ut totalt fire bilder av barna mine tilsammen. Ett av hver av dem da de var nyfødte (der man såvidt skimter et lite ansikt bak et teppe) og et bilde med krone på på den første bursdagen deres. Som sagt gjorde jeg dette som en "gest" mot de jeg er venner med på FB som jeg ikke treffer så ofte. Jeg synes jo at det er hyggelig å vite tilsvarende om dem, om de er gift, om de har barn og om de jobber. Men jeg har jo null behov for å vite at barnet deres var syk i går/spiste brødskive med makrell i tomat/ble passet av bestemor/har fått ny lue. Det holder for meg å vite at de faktisk har barn, og ca alder på barna, og sånn regner jeg med at de aller fleste av mine andre Facebook-venner også føler det. Anonymkode: 13ff8...cae Problemet om man kan kalle det for det er jo at det ikke bare er de som er på ens venne liste som ser det. Får ofre opp hva andre kommenterer og en har hatt " tester" på hvor langt ett innlegg kan nå. Det er hva jeg skremmes av mest. Uansett enig at det er forskjell på ett bilde i sludd året som første skole dag etc. Jeg gjør det ikke. Deler bare privat. Men uansett forskjell på ørten bilder daglig. Sundt at folk reflekterer i denne Internett verden. Anonymkode: c1f70...5ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå