Gå til innhold

Hva vil DU anbefale for livsstilendring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at en livsstilendring er nødvendig, og derfor trenger jeg også tips. Jeg har virkelig gått inn for dette mentalt, og har begynt å trene et treningsprogram jeg synes fungerer fint. Jeg er ganske overvektig og trenger å gå ned noen kilo (mest for helsa sin del, men også for egen trivsel i egen kropp). Derfor vil jeg vite hva DU vil anbefale av ulike steder man kan få hjelp til kaloritelling m.m. Jeg har hørt mye positivt om Vektklubb, har også sett noe som heter Vektkonsulentene, samt Grete Rhoede. Hva anbefaler du, som fungerer ganske bra? 

Anonymkode: 889e2...f67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grethe Roede har bra oppskrifter. Ellers kan jeg anbefale myfitnesspal eller lifesum som kaloriteller og dagbok. 

Gå dit du kan gå. Om det er jobb, til barnehagen med ungene, til treningssentere eller butikken 

• Liker 1
Skrevet

Tenk etter hvorfor du har spist for mye, og finn ut hvordan du lettest kan slutte med det. Hvis du slutter å spise for mye, og går tilbake til å gjøre det du gjorde mens du var normalvektig, vil du gå ned i vekt igjen og bli der. Noen ganger er det umulig å få til helt det samme som før, men lag systemer som gjenskaper den atferden som fungerte for deg da, på en måte som passer inn i din nåværende livssituasjon.

Jeg vil ikke anbefale å be om "hjelp" til kaloritelling utover det rent tekniske. Myfitnesspal har en grei kalorikalkulator/matdagbok uten for mange føringer. Grete Roede må jeg nesten bare advare mot (jeg har brukt den før, og startet pån igjen; jeg burde ha skjønt tegninga). Det markedsføres som "vanlig, sunn, norsk mat", men det er ingen sunne, vanlige nordmenn som spiser sånn. Spis mat du liker, men i mengder som ikke skader deg.

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg for at en livsstilendring er nødvendig, og derfor trenger jeg også tips. Jeg har virkelig gått inn for dette mentalt, og har begynt å trene et treningsprogram jeg synes fungerer fint. Jeg er ganske overvektig og trenger å gå ned noen kilo (mest for helsa sin del, men også for egen trivsel i egen kropp). Derfor vil jeg vite hva DU vil anbefale av ulike steder man kan få hjelp til kaloritelling m.m. Jeg har hørt mye positivt om Vektklubb, har også sett noe som heter Vektkonsulentene, samt Grete Rhoede. Hva anbefaler du, som fungerer ganske bra? 

Her er noen av mine beste tips til deg:

Ikke gjør deg selv avhengig av andre for å endre livet ditt. Dersom du hele tiden trenger feks å gå på kurs, være medlem av noe som koster penger osv så er du ikke selvstendig nok. Helt greit å gå på Grete Roede kurs men ha det i tankene at du faktisk blir avhengig av det. Du må bli så pass selvstendig at du kan mestre å gå ned i vekt, spise ok, og være fysisk aktiv helt av deg selv, livet ut.

- Ikke fall for fristelsen til at ditt prosjekt blir sånn "sommerkropp 2017" prosjekt. Tenk at du er fysisk aktiv for å kunne bli en sunn og frisk pensjonist.

- Bli en syklist - sykle til skole eller jobb, til butikken osv. 

- Les boken "Feit" av Kristian Fjellanger 

- Bruk appen lifesum dersom du vil ha kontroll på hvor mye mat du spiser. Genial app med strekk kode funksjon som gjør at du scanner matvarer med mobilen din. 

- Gjør små endringer som du kan leve med.for resten av livet. Gradvis og over tid har du gjort store forandringer.

Skrevet

Lifesum endret alt for meg...

Anonymkode: 8127a...766

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte Vekltklubb.no i tre måneder for å få sånn ca. oversikt over hva det jeg som regel spiser, inneholder.

Når jeg tidligere har ønsket å gå ned i vekt, har jeg vært for utålmodig og ønsket å gå ned mest mulig på kortest mulig tid. Nå har jeg hatt som mål å gå ned på fornuftig vis, uansett om det tok tid.

Fra januar til mai gikk jeg ned 15 kilo og hadde dermed normal BMI. Nå har jeg gått ned ytterligere fem kilo og ønsker ikke å gå mer ned. Det som har fungert for meg, har rett og slett vært å spise det samme som før, bare mindre mengder. Jeg spiser fortsatt godteri og tar meg gjerne et kakestykke om anledningen byr seg, men jeg spiser mindre og om jeg vet at jeg skal i selskap med mye kaker f.eks, spiser jeg heller mindre av andre ting. 

Det har fungert helt supert for meg og resultatet er 20 kilo mindre på åtte måneder. Og for første gang føler jeg at dette ikke har vært/er en diett, men noe jeg kan leve med "resten av livet".

• Liker 1
Skrevet

For meg har det vært vanskelig med å slutte og spise ting. Jeg har derfor heller satt meg som mål og spise mer sunt. Først å spise frukt og grønt hver dag,  så grønt til hvert måltid. Bytte ut lyst brød med grovt,  så bake eget steinalderbrød,  så bytte ut brød med grønnsaker osv.  Har tatt litt tid med endringene, men nå består nok kostholdet mitt av 75% grønnsaker og bær. Resten er fisk,  nøtter og ost. Innimellom spiser jeg en sjokolade og tar et glass vin med god samvittighet. Det beste er at jeg faktisk ikke føler jeg har anstrengt meg,  men kiloene har forsvunnet og energien har kommet. 

Anonymkode: fba3d...d61

• Liker 1
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Hei TS,

Det er flott at du har gått inn for dette mentalt. Men en ting som er viktig å huske er hva du faktisk spiser. Er ikke nok å bare trene noen ganger i uken også fortsette med usunne matvaner. Du må virkelig endre levemåten din hvis du først skal gå ned i vekt og sørge for at du beholder vekten, ellers er det fort gjort også er du tilbake der du var, eller i mange tilfeller, verre. 

Forskning har faktisk bevist at vi ikke har mye kontroll over kaloriene vi forbrenner i løpet av dagen (opp til 30% blir brukt for fysiske aktiviteter, mens resten er din basic metabolic rate, altså, det kroppen din trenger for å holde deg gående og levende og energi for hjernen og viktige organer). Det vi derimot har 100% kontroll over er hva vi velger å få inn i kroppen. Velg smart. 

Du vil få i deg mat som har god næring vs kalorier. Proteinrik mat vil holde deg mett lengre, karbohydrater gir kroppen din eksplosiv energi (sukkerarter er veldig usunt, så ikke bare se om det er høy karbs hvis alt nesten er sukkerarter), mens sunn fett er noe av det viktigste du trenger for å faktisk gå ned i fett. 

Husk at dette er en maraton og ikke en sprint. Du skal gjøre dette her i lengden og ikke bare for noen uker / mnd / ett år, men forhåpentligvis resten av livet ditt. Hvis du skal ned i vekt så trenger du ikke å engang jogge / trene (selv om det er kjempe sunt og absolutt anbefalt), men bare spise mindre kalorier enn kroppen din trenger (fra 200-500), slik at kroppen din får brukt fettet (og muskler) som drivstoff istedenfor. 

Det beste tipset jeg kan gi deg er å bare ikke ha usunn mat i huset ditt. Det er VELDIG lett å bli fristet når det bare ligger der. Belønne deg selv gjerne med en cheat day i uken, hvor du kan spise litt usunt, hvis det hjelper deg mentalt, men selv da er det viktig å ikke overdrive, fordi ellers kan du ødelegge en hel ukes resultat. 

Mange andre gode råd ovenfor så jeg har ikke giddet å gå mer i dybden, men du kan alltid spørre andre her, eller sende meg en PM hvis du noen gang trenger hjelp, så vil vi/jeg være der for deg. Lykke til! :)  

Skrevet

Så bra at du er i gang og har bestemt deg! Jeg har veldig god erfaring med Grete Roede, mest fordi det var mat jeg var vant med, jeg spiste nært opp til hva jeg hadde spist før, fikk oversikt over kalorier og slapp å tenke så mye på hva jeg skulle spise. I tillegg var kursleder dyktig, fikk god tone med flere på kurset, og vi gikk igjennom flere tema, kunne stille spørsmål ++ 

I tillegg, om du liker å lese, vil jeg anbefale å lese noe om vaner, f.eks Marshmallowtesten. 

Anbefaler også å sjekke ut yoga with Adrienne på youtube. Det å gjøre yoga har i hvert fall gjort det lettere å lytte til kroppen min. 

Forstod hovedinnlegget som at du var mest ute etter nettsteder o.l., men om du ønsker mer utfyllende svar, så rop ut! :)

Og lykke til!

Anonymkode: 0bdc4...0a1

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har du sikkert fått masse tips. Min personlige anbefaling er å sove åtte timer hver natt. Da får du overskuddet du trenger og lar være å spise raske karbs for energi. Også blir din mentale helse bedre. 

I tillegg 30-45 minutter gåing per dag, men må svette likt altså litt tempo, bakker osv. Lykke til!

http://freshsister.blogg.no

• Liker 2
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar, alle sammen. Dette ble en boost på motivasjonen for å få til dette. Det er selvfølgelig en langvarig endring jeg ønsker, altså en livsstilsendring, hvor jeg får meg gode vaner som jeg kan leve med. Jeg skal se nærmere på tipsene deres, og igjen - tusen takk! :) 

- ts

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lifesum endret alt for meg...

Anonymkode: 8127a...766

Hvordan? Fungerte det fint, synes du? 
Jeg har lastet det ned nå, og skal prøve det, mest for å få en oversikt over hva jeg spiser. Brukte du gratisversjon eller "gull"? 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du er i gang og har bestemt deg! Jeg har veldig god erfaring med Grete Roede, mest fordi det var mat jeg var vant med, jeg spiste nært opp til hva jeg hadde spist før, fikk oversikt over kalorier og slapp å tenke så mye på hva jeg skulle spise. I tillegg var kursleder dyktig, fikk god tone med flere på kurset, og vi gikk igjennom flere tema, kunne stille spørsmål ++ 

I tillegg, om du liker å lese, vil jeg anbefale å lese noe om vaner, f.eks Marshmallowtesten. 

Anbefaler også å sjekke ut yoga with Adrienne på youtube. Det å gjøre yoga har i hvert fall gjort det lettere å lytte til kroppen min. 

Forstod hovedinnlegget som at du var mest ute etter nettsteder o.l., men om du ønsker mer utfyllende svar, så rop ut! :)

Og lykke til!

Anonymkode: 0bdc4...0a1

Ville bare støtte opp om denne, Adriene er fantastisk! Jeg var ikke overvektig, men trengte å få lyst til å trene - og etter å ha fullført 30 days of yoga, samt endel av hennes Yoga Camp (alt på youtube) har jeg faktisk blitt glad i å trene, og er nå på treningsstudio, i tillegg til å følge videoene hennes selvfølgelig :)

Skrevet

Lifesum for kalorioversikt. Spis mest mulig grønnsaker og frukt, drikk masse vann.

Det er kjempebra å gå tur, både for kroppen og psyken. Man får fin mosjon, senker skuldrene, sover bedre og får et klarere hode.

For kondisjonens del kan jeg helhjertet anbefale spinning. Ekstremt effektivt. Jeg er hekta på det :)

Skrevet
Den 15. august 2016 at 18.38, Pringle skrev:

Tenk etter hvorfor du har spist for mye, og finn ut hvordan du lettest kan slutte med det. Hvis du slutter å spise for mye, og går tilbake til å gjøre det du gjorde mens du var normalvektig, vil du gå ned i vekt igjen og bli der. Noen ganger er det umulig å få til helt det samme som før, men lag systemer som gjenskaper den atferden som fungerte for deg da, på en måte som passer inn i din nåværende livssituasjon.

Jeg vil ikke anbefale å be om "hjelp" til kaloritelling utover det rent tekniske. Myfitnesspal har en grei kalorikalkulator/matdagbok uten for mange føringer. Grete Roede må jeg nesten bare advare mot (jeg har brukt den før, og startet pån igjen; jeg burde ha skjønt tegninga). Det markedsføres som "vanlig, sunn, norsk mat", men det er ingen sunne, vanlige nordmenn som spiser sånn. Spis mat du liker, men i mengder som ikke skader deg.

Hei @Pringle

Først vil jeg bare si at jeg synes du har mange gode innlegg om kosthold her på forumet. :) Men, nå er jeg nysgjerrig: Hva mener du med det du skriver om Grete Roede. Selv er jeg medlem at "gullklubben" på nett og er veldig fornøyd med det. Synes også mange av oppskriftene er fine, og at selve opplegget gir en god pekepinn på kcal-inntak i hverdagen. 

Håper du kan utdype hva du mente :)

Til TS, beklager avsporing. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...