Gå til innhold

Avhengig av sukker

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er litt pinlig, men saken er den at jeg er nærmest avhengig av sukker. Jeg spiser sjokolade/andre søtsaker hver eneste dag, og drikker minst en halv liter brus daglig. Jeg prøver å spise vanlig sunn mat ved siden av, men jeg må innrømme at enkelte dager kan menyen bestå av Cola og lakrisbåter og ostepop. Jeg har prøvd å slutte utallige ganger, men det har vart i max én dag og så er det tilbake til det gamle. Jeg blir fort slapp og skjelven hvis jeg ikke får noe søtt. Men jeg skal ikke utelukke at det også er psykisk betinget. Jeg er utrolig nok ikke overvektig, men hvem vet hvor lenge jeg kan fortsette på denne måten før kiloene klistrer seg på.

Dette er som sagt virkelig pinlig, og jeg tror kanskje det eneste som vil fungere, er å slutte helt. Jeg ser ikke for meg at jeg skal kunne greie å begrense det til lørdager, og da er det bedre å bare slutte, akkurat som med røyking. Jeg har jo tusen gode grunner for å slutte, for eksempel tenker jeg på at det er ekstremt usunt og veldig dyrt, men det er fort glemt når jeg blir slapp og svimmel fordi jeg ikke har spist.

Jeg vil så gjerne slutte, men får det ikke til helt alene... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du bør satse på er å kutte helt med en gang. Så går de noen dager så blir det bedre.

Ellers bør du sette deg litt inn i GI-mat og spise etter det for å få minst svigninger på blodsukkeret som fører til mer sug etter søtt.

Jeg tok introduksjonen på South Beach dietten i sommer på 14 dager. Formålet der er å bli kvitt insulinresistensen og søtsuget og det funka fint! Suget etter sjokolade forsvant.

Samme gjelder Fedon lindberg dietten.

Så du må bare kutte og kommer du deg igjennom de første dagene så er mye gjort. Men det er ikke lett :)

Har du noen hjemme som kan hjelpe deg og støtte deg så alier deg med dem :)

Ønsker deg masse lykke til og håper du blir kvitt suget.

Skrevet

Er ikke akkurat samme båt som deg. Blir svimmel og skjelven og går da tilbake til Cola og godteri for å føle meg bedre. Klarte faktisk å slutte i 6 mnd. i fjor og kiloene raste av. Var ikke overvektig, veide 52-53 kilo og gikk ned til 45. Nå er jeg tilbake på 'godte dietten' min og veier 47-48 utrolig nok.

Vet ikke hva jeg skal gjøre for å slutte heller.

Skrevet

Jeg har det akkurat på samme måte- heeelt avhengig av sukker. Men denne uka her har jeg vært utrolig flink! Spist masse frukt i stedenfor...

Gjest Anonymous
Skrevet
Klarte faktisk å slutte i 6 mnd. i fjor og kiloene raste av. Var ikke overvektig' date=' veide 52-53 kilo og gikk ned til 45. Nå er jeg tilbake på 'godte dietten' min og veier 47-48 utrolig nok. [/quote']

Oi, kan man gå ned så mye bare ved å slutte med sukker? Kjenner motivasjonen komme sigende... :-)

Skrevet

Hehe, det er sikkert forskjellig fra person til person men det 'funket' for meg så du vet jo aldri. :)

Skrevet

Kroppen vil søke mer sukker når blodsukkeret faller... Så da går man rundt i en berg og dalbane da.... Ikke bra.

Man får høyt blodsukker av sukker. Så figjør kroppenmasse insulin, som binder til seg sukkeret. da får man lavere blodsukker enn før man spiste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...