Gjest Melk Skrevet 11. november 2004 #1 Skrevet 11. november 2004 Hva skjer hvis mor har kort vikariat som går ut rett etter fødsel og hun ikke har rukket å opptjene rettigheter til full permisjon? Har far krav på perm da, eller må barnet i barnehage noen få måneder gammelt? Vi har ikke råd til at mor er hjemme uten inntekt.
Snuppelure Skrevet 11. november 2004 #2 Skrevet 11. november 2004 Permisjon får du, men godgjørelse lik <6G av lønn ver det nok værre med. Tror du istede får noe som heter nedkomst stønad. Dette er ikke mye men litt. Og så kommer barnetrygd og kontantstøtte i tillegg.
14062003 Skrevet 12. november 2004 #3 Skrevet 12. november 2004 Om du ikke har rett på permisjonsstønad (må ha jobbet minst 6 av siste 10 mnd (ikke sammenhengende)), så får du engangsstønaden på litt over 30.000,-. Du vil også få barnetrygden på litt under tusenlappen i mnd. Kontantstøtte får du ikke før barnet er over ett år og ikke går i barnehage med offentlig støtte. Trygdeetaten har en veldig fin brosjyre om dette på nettet!
Gjest Melk Skrevet 12. november 2004 #4 Skrevet 12. november 2004 30.000 kommer man ikke langt med, når man vanligvis har utbetalt 15.000 i mnd. Jeg har mao råd til å evt være hjemme i 2 mnd. Så det som er vikitg å finne ut er: har far rett på permisjon etter disse 2 mnd, slik at jeg kan begynne å jobbe igjen (hvis jeg får jobb)? Er jo leit å sende et barn på 2 mnd i barnehage....
Chiquita Skrevet 12. november 2004 #5 Skrevet 12. november 2004 Så det som er vikitg å finne ut er: har far rett på permisjon etter disse 2 mnd, slik at jeg kan begynne å jobbe igjen (hvis jeg får jobb)? Er jo leit å sende et barn på 2 mnd i barnehage.... Ja, jeg tror han har det. Dersom du jobber mindre enn 75% stilling, så får han permisjonspenger utbetalt etter sin lønn med din stillingsandel. Jobber du over 75% så får han det regnet etter sin lønn... Om jeg ikke har forstått det helt feil her da Kontakt trygdekontoret
Snuppelure Skrevet 12. november 2004 #6 Skrevet 12. november 2004 [ Jobber du over 75% så får han det regnet etter sin lønn... Kontakt trygdekontoret Er du helt sikker då det? Jeg trodde nemlig at den med lavest inntekt ble lagt til grunn. Slik at fedre i mange tilfeller får utbetalt i forhold til mors inntekt, og da får betydelig mindre enn om deres egen inntekt hadde vært lagt til grunn.
Chiquita Skrevet 12. november 2004 #7 Skrevet 12. november 2004 Er du helt sikker då det? Helt sikker er jeg ikke, men det var slik vi forstod damen på trygdekontoret når vi snakket med henne. Altså måtte mors stilingsprosent være på over 75% for at far skulle få regnet permisjonspenger ut fra sin stillingsprosent. Jobber mor under 75% får han det regnet ut fra mors stillingsandel. (Det å studere over 75% er likestilt med 75% jobb - det var grunnen til at vi sjekket opp dette for vår del. Mannen får permisjon med full lønn dersom jeg starter på et studie på over 75%)
Snuppelure Skrevet 12. november 2004 #8 Skrevet 12. november 2004 Trodde nemlig det var en av sakene et av de store partiene ønsker å kjøre mot valtget neste høst. At det er diskriminerende for den høyest lønnede (ofte far) at h*n ikke får mer enn den lavest lønnedt (ofte mors) stønad når han er hjemme. Således er det en del familer hvor man ikke har råd til at far tar mer permisjon en det som er pålagt. Og at den frie disponeringen av permisjonen ikke er reell.
Chiquita Skrevet 12. november 2004 #9 Skrevet 12. november 2004 *henter brosjyren "småbarnsforeldres rettigheter"* Fødsels- og adopsjonspenger beregnes etter inntekten til den av foreldrene som har permisjon. ... Folketrygdeloven er endret slik at faren kan få fødsels- eller adopsjonspenger basert på egen opptjening uavhengig av om moren har opptjent rett. Det avgjørende er hva moren gjør etter fødselen/omsorgsovertakelsen ved adopsjon. Faren vil ikke ha krav på fødsels- elelr adopsjonspenger dersom moren samtidig er hjemme og tar seg av barnet. Faren får fødsels- eller adopsjonspenger basert på egen opptjening og stillingsdel dersom moren etter fødselen/omsorgsovertakelsen ved adopsjon går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid eller kombinerer arbeid og godkjent utdanning som i sum gir heltid. ... Dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon jobber teltid, blir imidlertid fødsels-eller adopsjonspengene til faren redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel mins 75 prosent av full arbeidstid, får likevell faren føsdeld- eller adopsjonspenger beregnet i forhold til egen stillingsdel. Hva saken du snakker om går ut på vet jeg ikke. Hadde vært spennende å vite Men slik det er nå får altså far sin egen permisjonslønn dersom mor jobber/studerer mer enn 75% slik jeg tolker dette.
Gjest allium Skrevet 12. november 2004 #10 Skrevet 12. november 2004 Trodde nemlig det var en av sakene et av de store partiene ønsker å kjøre mot valtget neste høst. At det er diskriminerende for den høyest lønnede (ofte far) at h*n ikke får mer enn den lavest lønnedt (ofte mors) stønad når han er hjemme. Således er det en del familer hvor man ikke har råd til at far tar mer permisjon en det som er pålagt. Og at den frie disponeringen av permisjonen ikke er reell. Man får sin egen lønn uansett. Sånn har det vært lenge. Diskusjonen går på stillingsprosenten. Pluss at staten ikke betaler mer enn 6G.
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #11 Skrevet 12. november 2004 Det første spørsmålet er om far har krav på fødselspenger i det hele tatt. Og ja, det har han, se folketrygdloven § 14-9 http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-040.html. Dersom far skal ha fødselspenger vil ikke mor få noe som helst for du kan ikke få både fødselspenger og engangsstønad. Det betyr at dere ikke vil få noen ting de første seks ukene etter fødsel. Beregningsgrunnlaget for fødselspengene vil være fars inntekt. Hvis mor har jobbet mindre enn 75 prosent stilling vil fars fødselspenger bli redusert tilsvarende. Det vil si at hvis mor har jobbet halv stilling vil fars fødselspenger bli beregnet etter egen lønn, men han vil få bare 50 prosent utbetalt. Dette forutsetter at mor ikke har opptjent rettigheter (altså ikke vært i pensjonsgivende arbeid eller fått sykepenger eller arbeidsledighetstrygd).
Gjest lyna ii Skrevet 12. november 2004 #12 Skrevet 12. november 2004 Om du ikke har rett på permisjonsstønad (må ha jobbet minst 6 av siste 10 mnd (ikke sammenhengende)), så får du engangsstønaden på litt over 30.000,- Men du trenger jo ikke ha jobbet 6 måneder på samme sted - har du ikke jobbet i det hele tatt utover det korte vikariatet?
Gjest Melk Skrevet 12. november 2004 #13 Skrevet 12. november 2004 Trodde nemlig det var en av sakene et av de store partiene ønsker å kjøre mot valtget neste høst. At det er diskriminerende for den høyest lønnede (ofte far) at h*n ikke får mer enn den lavest lønnedt (ofte mors) stønad når han er hjemme. Således er det en del familer hvor man ikke har råd til at far tar mer permisjon en det som er pålagt. Og at den frie disponeringen av permisjonen ikke er reell. Dette er riktig, men her forutsettes det at mor har opptjent egne rettigheter, hvilket ikke jeg har.
Gjest Melk Skrevet 12. november 2004 #14 Skrevet 12. november 2004 Men du trenger jo ikke ha jobbet 6 måneder på samme sted - har du ikke jobbet i det hele tatt utover det korte vikariatet? Hender det går noen måneder mellom hvert vikariat jeg får. Er ingen konmkret sak, kun et tenkt tilfelle, dersom jeg aldri får meg ordentlig jobb. Hadde jeg eks blitt gravid nå, ville det sett dårlig ut. Nå har jeg 2 mnd igjen av kontrakten. Tar det da litt tid å få ny kontrakt et annet sted (i tillegg til at mange ikke liker å ansette synlig gravide), ville jeg lett hatt problem med å få opptjent egne rettigheter.
Polly Ester Skrevet 12. november 2004 #15 Skrevet 12. november 2004 Hvis du har vikariater av forskjellig lengde og dagpenger fra Aetat i mellomtiden mellom de forskjellige oppdragene så regnes det som inntekt - om du da har hatt dette 6 av de 10 siste mnd...
Gjest Melk Skrevet 12. november 2004 #16 Skrevet 12. november 2004 Hvis du har vikariater av forskjellig lengde og dagpenger fra Aetat i mellomtiden mellom de forskjellige oppdragene så regnes det som inntekt - om du da har hatt dette 6 av de 10 siste mnd... Aha!! Så dagpenger regnes som inntekt?? NÅ begynner vi å snakke!!
Polly Ester Skrevet 12. november 2004 #17 Skrevet 12. november 2004 Aha!! Så dagpenger regnes som inntekt?? NÅ begynner vi å snakke!! Javisst... Lykke til videre om du bestemmer deg for å prøve å få en baby... Dagpenger blir beregnet ut ifra den beste inntekten de tre siste årene, tror jeg - litt på gyngende grunn der, men du kan jo sjekke på aetat sine sider...
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #18 Skrevet 15. november 2004 Ja når det gjelder fødselspenger så trenger du ikke å ha vært i arbeid, du må bare hatt inntekt i 6 av de 10 siste mndr før fødsel. De fleste typer inntekter regnes; lønn, sykepenger, arbeidsledighetstrygd, - men ikke annen type trygd tror jeg. Fullstendig oversikt finner du på Trygdeetaten sine nettsider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå