Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å få en administrasjonsstilling på universitet/høyskole som nyutdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor vanskelig det er å få en administrasjonsstilling på universitet/høyskole som nyutdannet? Type førstekonsulent/studiekonsulent stilling. Jeg har ingen erfaring i administrasjonsarbeid, men mye service erfaring. 

Har mastergrad (mange stillinger krever ingen spesifikk mastergrad eller bachelorgrad). 

Anonymkode: e8020...61a

• 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 15.8.2016 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvor vanskelig det er å få en administrasjonsstilling på universitet/høyskole som nyutdannet? Type førstekonsulent/studiekonsulent stilling. Jeg har ingen erfaring i administrasjonsarbeid, men mye service erfaring. 

Har mastergrad (mange stillinger krever ingen spesifikk mastergrad eller bachelorgrad). 

Anonymkode: e8020...61a

Drar opp denne gamle tråden. Har selv veldig lyst på stilling som studiekonsulent, og ser at alle stillingene som ligger ute krever «relevant utdanning på minimum bachelor nivå». 

Jeg er lærer som har lyst til å skifte yrke, og kunne virkelig tenke meg en slik jobb. Har mastergrad, men er nyutdannet (har kun ett års erfaring som lærer). Har imidlertid noen års erfaring fra ulike serviceyrker.

Noen som jobber som studiekonsulent eller lignende? Hvilken bakgrunn har dere? Var det vanskelig å få jobben?

Anonymkode: d816c...c71

Skrevet

Jeg jobber med fakultetsadministrasjon (er ikke studiekonsulent), og her er det omtrent 50 % som har mastergrad innen fag fakultetet tilbyr, resten har mastergrader innen samfunnsvitenskaplige fag. De fleste har gått relativt nyutdannet inn i konsulentstillinger, ofte via vikariat før de fikk fast ansettelse. Tror likevel det har mye med timing å gjøre her jeg jobber, ettersom det er lite turnover. 

Anonymkode: 86197...3c6

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med fakultetsadministrasjon (er ikke studiekonsulent), og her er det omtrent 50 % som har mastergrad innen fag fakultetet tilbyr, resten har mastergrader innen samfunnsvitenskaplige fag. De fleste har gått relativt nyutdannet inn i konsulentstillinger, ofte via vikariat før de fikk fast ansettelse. Tror likevel det har mye med timing å gjøre her jeg jobber, ettersom det er lite turnover. 

Anonymkode: 86197...3c6

Takk for raskt svar. 

Da stiller jeg kanskje ikke så sterkt. Men jeg har jo en master i samfunnsfagdidaktikk. Og som lærer er jeg jo noe vant til administrativt arbeid, og ikke minst det å videreformidle kunnskap til andre. Vet ikke om det holder mål, men.

Ser det er en del stillinger som er utlyst nå, og håper så inderlig på å få jobb. Er veldig glad i å jobbe med mennesker, yte service, liker å jobbe med administrative oppgaver, og ikke minst synes jeg utdanning og utdanningsvalg er kjempe spennende.

Men det er sikkert mange søkere til slike stillinger? Arbeidsmarkedet er jo generelt tøft nå.

Skrevet

Vet ikke nøyaktig hva som må til, men kan bekrefte at alle mine studiekonsulenter hadde relevant utdanning (i mitt tilfelle: Realfag) på Master-nivå. Hadde 3 forskjellige, ila. 6 år. 

To av dem forlot stillingene sine, til fordel for å bli stipendiat. Så det kan jo virke som at dette bare var midlertidige stillinger de hadde, til noe bedre dukket opp. 

Anonymkode: 27a3a...918

Skrevet
På 16.9.2018 den 16.02, AnonymBruker skrev:

Drar opp denne gamle tråden. Har selv veldig lyst på stilling som studiekonsulent, og ser at alle stillingene som ligger ute krever «relevant utdanning på minimum bachelor nivå». 

Jeg er lærer som har lyst til å skifte yrke, og kunne virkelig tenke meg en slik jobb. Har mastergrad, men er nyutdannet (har kun ett års erfaring som lærer). Har imidlertid noen års erfaring fra ulike serviceyrker.

Noen som jobber som studiekonsulent eller lignende? Hvilken bakgrunn har dere? Var det vanskelig å få jobben?

Der hvor jeg jobber har folk som regel hatt noen vikariater før de får fast jobb. Når jeg fikk fast var jeg i et vikariat ved et annet fakultet og det var 100 søkere på stillingen, dette er noen år siden, så hvordan det er nå vet jeg ikke. Det er en stor fordel å kunne arkiv/saksbehandlingssystemer og gjerne FS (brukes av de fleste), eller være god til å lære seg systemer raskt.

Det er mye saksbehandling, og for min del mye avansert saksbehandling hvor jeg må tilegne meg kompetanse. Å ha kunnskap om utdanningsvesenet vil sikkert være en stor fordel, det samme med forvaltning, er jo det mange av oss driver med. 

Jeg har bachelor og master, men fra et annet område enn det studiet jeg forvalter.

Anonymkode: 2537c...bc6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der hvor jeg jobber har folk som regel hatt noen vikariater før de får fast jobb. Når jeg fikk fast var jeg i et vikariat ved et annet fakultet og det var 100 søkere på stillingen, dette er noen år siden, så hvordan det er nå vet jeg ikke. Det er en stor fordel å kunne arkiv/saksbehandlingssystemer og gjerne FS (brukes av de fleste), eller være god til å lære seg systemer raskt.

Det er mye saksbehandling, og for min del mye avansert saksbehandling hvor jeg må tilegne meg kompetanse. Å ha kunnskap om utdanningsvesenet vil sikkert være en stor fordel, det samme med forvaltning, er jo det mange av oss driver med. 

Jeg har bachelor og master, men fra et annet område enn det studiet jeg forvalter.

Takk for svar!

Jeg har søkt på de vikariatene som er, og er mer enn villig til å ta noe midlertidig. Satser på å kunne få noe fast etter hvert.

Har så lyst på en slik stilling, så nå krysser jeg fingrene :)

Jobber du forresten mye overtid? Jeg kan gjerne jobbe en hel del overtid i perioder, men kjenner jeg er lite lysten på å jobbe flere timer hver eneste kveld hver eneste uke, slik jeg nå gjør i lærerjobben min. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Jeg har søkt på de vikariatene som er, og er mer enn villig til å ta noe midlertidig. Satser på å kunne få noe fast etter hvert.

Har så lyst på en slik stilling, så nå krysser jeg fingrene :)

Jobber du forresten mye overtid? Jeg kan gjerne jobbe en hel del overtid i perioder, men kjenner jeg er lite lysten på å jobbe flere timer hver eneste kveld hver eneste uke, slik jeg nå gjør i lærerjobben min. 

Ikke overtid, men plusstid som du avspasserer i roligere perioder er vanlig der hvor jeg jobber. Jobber du med eksamen blir det naturlig nok mer å gjøre i de periodene, jobber du med studiekvalitet blir det mer i de periodene, jobber du med opptak og studiestart har du mer i de periodene og så videre.

Skrevet

Det er alltid 100-300 søkere på slike stillinger. Den som får jobben er en som de kjenner fra før eller en som kjenner noen som jobber på det kontoret. Jeg ville satset på noe annet. Butikk, renhold, BUP, ta ny utdannelse, kurs, m.fl. 

Anonymkode: 6b45c...d52

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke overtid, men plusstid som du avspasserer i roligere perioder er vanlig der hvor jeg jobber. Jobber du med eksamen blir det naturlig nok mer å gjøre i de periodene, jobber du med studiekvalitet blir det mer i de periodene, jobber du med opptak og studiestart har du mer i de periodene og så videre.

Det høres helt innenfor ut. Slik det er nå, jobber jeg mye gratis for å si det sånn.

Kan jeg få spørre hvordan du fikk jobben, og hvilken bakgrunn har du?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid 100-300 søkere på slike stillinger. Den som får jobben er en som de kjenner fra før eller en som kjenner noen som jobber på det kontoret. Jeg ville satset på noe annet. Butikk, renhold, BUP, ta ny utdannelse, kurs, m.fl. 

Stemmer vel at det er mange søkere til slike stillinger. Men med en mastergrad må det være fullt mulig å få noe bedre betalt enn en renholdsjobb. 

Skrevet

Jeg jobber på karrieresenteret til et universitet. Tittelen er rådgiver. Hos oss har alle mastergrad men ulik bakgrunn.  Ikke mye overtid, god lønn og morsom jobb. Møter studenter fra alle studieretninger. Får reist litt også...har besøkt universitet i andre land.  Hadde ca 2 års arbeidserfaring da jeg fikk jobben. Ca 100 søkere.

Spiss søknaden din og få fram motivasjonen din og hva du kan bidra med så blir det kanskje etterhvert! Lykke til.

Anonymkode: e7af5...ce7

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på karrieresenteret til et universitet. Tittelen er rådgiver. Hos oss har alle mastergrad men ulik bakgrunn.  Ikke mye overtid, god lønn og morsom jobb. Møter studenter fra alle studieretninger. Får reist litt også...har besøkt universitet i andre land.  Hadde ca 2 års arbeidserfaring da jeg fikk jobben. Ca 100 søkere.

Spiss søknaden din og få fram motivasjonen din og hva du kan bidra med så blir det kanskje etterhvert! Lykke til.

Anonymkode: e7af5...ce7

Tusen takk for gode råd! Og så herlig å høre at du trives i jobben. Har du gjort deg noen tanker om hvorfor akkurat du av 100 søkere fikk jobben?

Jeg har så lyst til dette, og akkurat nå er det omtrent det eneste jeg klarer å tenke på 🙂 Venter i enorm spenning, men er forberedt på å være tålmodig. Skal nok få en slik stilling til slutt, om jeg så må bruke litt tid.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Stemmer vel at det er mange søkere til slike stillinger. Men med en mastergrad må det være fullt mulig å få noe bedre betalt enn en renholdsjobb. 

De aller fleste som søker på slike stillinger har mastergrad og mange års erfaring fra tilsvarende stillinger. Hvem tror du de satser på? Vær realistisk og ikke bortkast tiden din. Jeg har brukt 5 år på å få slike stillinger du søker på. Ingen napp, selv med mastergrad og erfaring fra universitetssektoren. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste som søker på slike stillinger har mastergrad og mange års erfaring fra tilsvarende stillinger. Hvem tror du de satser på? Vær realistisk og ikke bortkast tiden din. Jeg har brukt 5 år på å få slike stillinger du søker på. Ingen napp, selv med mastergrad og erfaring fra universitetssektoren. 

OK, skjønner. Jeg velger allikevel å ha en positiv innstilling. Forsøker så godt jeg kan, så får jeg bare se. Tenker at jeg i hvert fall kan få meg en eller annen form for administrativ stilling, jobbe litt der for å få erfaring, for så å ha bedre muligheter til å få jobb ved et universitet/en høyskole. 

Det er i hvert fall uaktuelt å gå til en lavtlønnet butikkjobb, renhold eller lignende som du foreslår.

Har du vært kresen når du har søkt? Eller har du tenkt at du kan jobbe deg oppover? Og kan jeg spørre hva du har mastergrad i?

Skrevet

Haha der jobber det bare folk uten snøring om feltet så bare søk du , kanskje du får jobb der eller i kantina, same same 

Anonymkode: ee9e4...036

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres helt innenfor ut. Slik det er nå, jobber jeg mye gratis for å si det sånn.

Kan jeg få spørre hvordan du fikk jobben, og hvilken bakgrunn har du?

Søkte på den, og var igjennom intervjurundene. Kjente ingen på dette fakultetet, men fikk likevel jobben i konkurranse med 100 andre søkere. Da hadde jeg jobbet som vikar på en annen enhet i et halvår. Hadde annen erfaring fra UH-sektoren da.

Viktig som ab over sier å spisse søknaden. Spiss også CV'en slik at den får frem din kompetanse opp i mot stillingene. Du vet aldri om de sorterer på søknad eller CV. De som ansetter i slike stillinger får enormt mange like søknader.

Har en mastergrad som er veldig forskningsrettet, så siden jeg fant ut at jeg ikke orket å gå den veien tok jeg ulike vikariater for å finne ut hva jeg ville bli. Nevner jeg masteren er gjenkjenningsfaktoren stor, så den får forbli ukjent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...