Gå til innhold

Er det skambud og by 1,5 mil. under prisantydning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på et hus som har ligget ute før, det ble ikke solgt da og det ble ikke solgt etter denne budrunden heller. Huset eies at entreprenører, så det er ingen som bor i det per dags dato. De taper penger for hver dag det ligger ute. Er det da skambud å gi et bud på 1,5 under prisantydning? Vil jo anta at de er rimelig motiverte for salg. Vil det bli ansett som frekt?

Anonymkode: 6c7e1...1ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så mye under er et skikkelig skambud, og ja, det er frekt. 

Hadde det vært mitt hus så hadde jeg aldri solgt så langt under pris. 

Anonymkode: 6c4ed...e62

• Liker 9
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ser på et hus som har ligget ute før, det ble ikke solgt da og det ble ikke solgt etter denne budrunden heller. Huset eies at entreprenører, så det er ingen som bor i det per dags dato. De taper penger for hver dag det ligger ute. Er det da skambud å gi et bud på 1,5 under prisantydning? Vil jo anta at de er rimelig motiverte for salg. Vil det bli ansett som frekt?

Det kommer jo an på prisantydningen det. Er den tre mill så er det frekt, er den på 28 mill så er det ikke frekt. 

• Liker 32
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så mye under er et skikkelig skambud, og ja, det er frekt. 

Hadde det vært mitt hus så hadde jeg aldri solgt så langt under pris. 

Anonymkode: 6c4ed...e62

Det er litt det jeg tenker at entreprenører ikke tenker da. De har jo ikke noen følelser med i bildet. De har kanskje ikke følelsen av at dette er "mitt kjære hus" for dem er det bare penger. 

TS

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Det kommer jo an på prisantydningen det. Er den tre mill så er det frekt, er den på 28 mill så er det ikke frekt. 

Det er sant. Huset er värdesatt til 12 mil. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si, de har allerede droppet prisen med 400 000 fra første visning. Vet ikke om det sier at de er villig til å spille ball, eller om det sier at de allerede har gitt den rabatten de kan.?

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Huset er värdesatt til 12 mil. 

TS

Da er det jo bare å starte en dialog med de og evt legge inn budet. Enten så svarer de ja/nei, eller så kommer de med en sum de kan godta. 

Skrevet
2 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Da er det jo bare å starte en dialog med de og evt legge inn budet. Enten så svarer de ja/nei, eller så kommer de med en sum de kan godta. 

vet det, bare vet ikke om jeg tør. Tenkte derfor å høre litt hva andre hadde tenkt om de fikk det budet...

TS

Skrevet

Jeg tenker at du ikke har noe å tape på å prøve. Go for it. 

• Liker 5
Skrevet

Med prisantydning 12millioner og det er vanskelig å selge ville jeg startet på 8mill.

Anonymkode: 4e778...8e4

Skrevet

skambud når utangspunktet er 12 mill? Nei, det vil jeg ikke si. Om det har vært lagt ut flere ganger og ikke fått solgt noen av gangene, så er prisantydningen sannsynligvis for høy. Da er det greit å legge seg en del under når man snakker over summer på over 10 mill. 

Anonymkode: bc017...184

• Liker 3
Skrevet

Herregud by 1,5 under, by 10 mill om du vil - det verste som kan skje er at de sier nei. Prisantydning er bare en antydning, det er det markedet er villig til å betale som er rett pris. Dere skal jo ikke bli nære personlige venner uansett, så å tenke på hva som eventuelt er frekt er bare tull :)

• Liker 2
Gjest 2Bhonest
Skrevet

Leilighet i Tromsø gikk for 2.5 mill under prisforlangende. De skulle ha 10.5 mill, men godtok et bud på 8.

Skrevet

Man kan også snakke med megleren først. I noen tilfeller kan man få noen tips om hva minsteprisen ligger på.

Anonymkode: a905e...383

Skrevet

Jeg ville bydd det, og gjort det klart at jeg ikke var villig til å gå høyere.

Skrevet

Ser vi på samme hus?😬 Vi har tenkt det samme. 

Forrig gang vi så på hus, la vi inn bud 1mill under takst og megler nærmest spytta etter hus, men vi var ikke interessert i å by mer. Huset ble til slutt solgt 2mill under takst for da begynte selger å bli desperat. 

Anonymkode: 4c0b8...4f7

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan også snakke med megleren først. I noen tilfeller kan man få noen tips om hva minsteprisen ligger på.

En megler er ikke interessert i å selge til minstepris, hvis hans honorar er en viss prosent av salgsummen...

Anonymkode: 0ba9c...476

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men snakker man med megleren, så risikerer man at han kan dra igang en budrunde, går man direkte på selger så unngår man det. I dette tilfellet er jo også selger en profesjonell part. 

TS

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takst skal man ikke ta så seriøst, det er bare "tenk på et tall" og det er ikke uvanlig at taksten er 20% feil. Vanligvis er taksten for lav, men det hender også at den er alt for høy. Hvis taksten er alt for høy (noe det kan tyde på ettersom den ikke blir solgt) så er det ikke sikkert 1.5 millioner er et skambud.

Mange boligselgere har imidlertid et litt irrasjonelt forhold til denne taksten, og blir veldig sinte om noen kommer med et bud langt under takst, og tror megleren er veldig flink om han selger langt over takst. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

En megler er ikke interessert i å selge til minstepris, hvis hans honorar er en viss prosent av salgsummen...

Anonymkode: 0ba9c...476

Klart han er. 1% av 5 millioner er mye mer enn 0 % av 6.5 millioner (om han ikke får solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...