AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Hei! Vi skal til et fint hotell på Grand Canaria i høstferien. Jeg gleder meg mye, men kjenner jeg blir stresset av tanken på solsengkapring. Jeg synes dette er en STOR uting, som ødelegger mye av gleden rundt det å bo på hotell. Jeg ser i omtalen av hotellet at selv om hotellet setter opp skilt der det står at det ikke er lov å kapre solsenger for så å være fraværende i timesvis, så bryr ikke gjestene seg om dette, og folk som vil sole seg og være ved bassenget, må lete og lete. Hvordan takler dere dette? Jeg kunne ha lyst til å tatt av håndduken og slengt den ettellerannet sted... Men er litt redd for at det skal dukke opp en truende, muskuløs hooligan, og hele resten av oppholdet blir preget av at jeg ikke har lyst til å møte på ham igjen... Med to små barn på slep vil det bli slitsomt... Og vi vil jo være ved bassenget mesteparten av dagen! Men har ikke lyst til å stå opp kl 06:30 for å kapre solsenger, og så krype tilbake til køys. Hva gjør dere når alle solsengene er tatt med en håndduk hele formiddagen, men ingen mennesker kommer? Anonymkode: 9b17c...897 3
Turin Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Har aldri kunnet fordra folk som "kaprer" solsenger. Bare ta å sleng håndklærne vekk, ikke din feil at folk ikke respekterer regler. 12
Gjest Elseby13 Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 Jeg har aldri skjønt greia med å ligge på solseng dagen lang. En time eller to er greit, men mer enn det blir jo kjedelig..?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 32 minutter siden, Elseby13 skrev: Jeg har aldri skjønt greia med å ligge på solseng dagen lang. En time eller to er greit, men mer enn det blir jo kjedelig..? Ja, helt klart. Men med to små barn på tur, er det andre prioriteringer enn da jeg reiste på ferie som singel eller barnløs. :-P Nå trenger jeg avslapning. Og å ligge på en solseng og følge med mens barna plasker i plaskebassenget høres plutselig veldig forlokkende ut, nå i denne fasen av livet... Anonymkode: 9b17c...897 14
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 Jeg har heldigvis ikke opplevd det selv, men jeg har lest at noen steder er de ansatte oppmerksom på problemet, og går ut og fjerner håndklær når folk ikke respekterer skiltene. Kunne du ha tatt en prat med de ansatte dersom det viser seg at alle solsengene er dekket av håndklær, eller synes du det er ubehagelig? Anonymkode: 3d38a...759 5
Gjest 1anonym2 Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 Vi var i Spania nå i sommer, og der var det badevaktene oppgave å holde et lite øye med solsenger. Regelen var at etter 30 minutter, skulle håndklær på solsenger bli tatt bort. Da måtte du selv betale for et nytt håndkle hvis du ville ha. Det hang lapper km dette på alle parasollene ute ved solsengene. Håper det blir sånn på alle hoteller etter hvert, for det er utrolig irriterende! Folk har jo hånsklærne sine der i flere timer midt på dagen! Men nå er jeg sånn at jeg nok aldri hadde turt å foreta meg noe.. Jeg hadde bare gjort noe annet, men det er bare fordi jeg er pyse! Syns du skal si ifra til de ansatte da, så ordner de nok opp, for de får nok mange slike beskjeder i løpet av året 😊
Kristanna Skrevet 15. august 2016 #7 Skrevet 15. august 2016 De siste årene har hotellene jeg har vært på fjernet håndklær som har ligget på solsengene uten folk kl 09. Et av hotellene gjorde de det klokka 10, så det var ikke noe problem å få solsenger. Ikke alle hotell gjør dette da, men det går an å klage hvis det blir et problem, så kan det hende de tar affære. Syns også solsenggreiene er litt stress.. vi har hatt swimout de siste årene, det har vært deilig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #8 Skrevet 15. august 2016 Jeg reiser gjerne på chartertur, men fikser virkelig ikke den kapringer av solsenger som foregår flere steder. Blir så irritert og synes det er respektløst ovenfor andre mennesker å holde av solsenger i mange timer. Mine løsninger er enkle for egen del. Enten reiser jeg til små hoteller som har en solseng per person eller til et sted der det er nok solsenger til alle. Har f.eks vært på Kreta der det var en solseng til hver både rundt bassenget og på stranda (voksenhotell med totalt 8 leiligheter). Viktig å poengtere at jeg reiser uten barn, måtte jo valgt annerledes dersom jeg reiste med barn. Jeg reiser også utenom høysesong og opplever derfor noe færre folk på hotellet. Dersom jeg skulle reist med barn hadde jeg unngått charterhotell og heller leid hus med eget basseng. Dette fordi jeg blir så irritert over å ikke finne solseng når jeg ønsker å sole meg. Skulle gjerne besøkt et av de stedene der håndklær fjernes etter 30 minutter, høres fantastisk ut. Håper virkelig dette er en trend som sprer seg videre også til andre land/hoteller. Reiseselskaper som f.eks Ving skriver på sine nettsider at dette er noe kundene deres ofte klager på. Da er det kanskje på tide å gjøre noe med det. Anonymkode: d1e77...b90
Anglofil Skrevet 16. august 2016 #9 Skrevet 16. august 2016 Som regel har jeg dratt til hotellets strand i stedet for, ofte er det enklere å finne senger der enn ved bassenget. Men tja, hvordan man har løst det? Det har vel egentlig ikke vært noen god løsning egentlig siden folk gjør dette uavhengig av skilting. En uting, og så lenge ikke hotellet følger dette opp er det vanskelig å få bukt med dette problemet. Mvh Yvonne
Hecubaa Skrevet 16. august 2016 #10 Skrevet 16. august 2016 Jeg har vært på Mallorca én gang og husker det styret der, men på mine sju turer til Hellas har jeg aldri opplevd det. Jeg syns det er en uting, men jeg tror ikke at jeg hadde vært tøff nok til å kaste vekk noens håndkle og ventet på den uunngåelige konfrontasjonen.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 Kanskje det går an å legge den okkuperende håndduken på bakken, og løfte solsenga bort til et annet område? Hmm.... Anonymkode: 9b17c...897
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 Jeg hadde demonstrativt brettet ut håndkleet mitt rett på bakken mellom alle de okkuperte solsengene, og ventet i spenning på hvordan folk forholdt seg til det når de kom tilbake Anonymkode: fd783...f77 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #13 Skrevet 18. august 2016 Jeg er morgenfugl, og det har enkelte ganger vært fasinerende å se folk som spretter ut til bassenget kl 06.30 med hånddukene sine, for så å sove til kl 10.00 - deretter spise litt frokost, ligge en time på solsenga og tar lang lunsj inkl en handletur.... Synes det er frekt å okkupere solseng en hel dag når man kanskje ligger på solsenga bare 2-3 timer.... Glad jeg er strandløve.... Anonymkode: d997a...aed
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #14 Skrevet 13. februar 2019 På 18.8.2016 den 14.52, AnonymBruker skrev: Jeg er morgenfugl, og det har enkelte ganger vært fasinerende å se folk som spretter ut til bassenget kl 06.30 med hånddukene sine, for så å sove til kl 10.00 - deretter spise litt frokost, ligge en time på solsenga og tar lang lunsj inkl en handletur.... Synes det er frekt å okkupere solseng en hel dag når man kanskje ligger på solsenga bare 2-3 timer.... Glad jeg er strandløve.... Anonymkode: d997a...aed Det er jo en naturlig oppførsel (for å sikre seg) når hotellene ofte enten ikke har klare regler og overholder, eller at det ikke finnes regler. Anonymkode: 02091...c42
exictence Skrevet 13. februar 2019 #15 Skrevet 13. februar 2019 Sist vi var på Gran Canaria var det skrevet lapper fra hotellet på solsengene at de var reserverte til hotellrommet og så nummeret til dem som hadde forhåndsbetalt for dette. Alle de gode solsengene var altså opptatte med reserverte skilt, men de fleste tomme da mn mann og jeg kom. Vi bruker egentlig ikke solsenger, men gikk ned ved bassenget en ettermiddag for å slappe av. Da måtte vi ta noen senger som sto på en bakerste rekke ved en hekk. Alle andre var reserverte. Det var rart, synes vi.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #16 Skrevet 13. februar 2019 3 timer siden, exictence skrev: Sist vi var på Gran Canaria var det skrevet lapper fra hotellet på solsengene at de var reserverte til hotellrommet og så nummeret til dem som hadde forhåndsbetalt for dette. Alle de gode solsengene var altså opptatte med reserverte skilt, men de fleste tomme da mn mann og jeg kom. Vi bruker egentlig ikke solsenger, men gikk ned ved bassenget en ettermiddag for å slappe av. Da måtte vi ta noen senger som sto på en bakerste rekke ved en hekk. Alle andre var reserverte. Det var rart, synes vi. Det hørtes veldig sært ut. Og et sånt hotell hadde ikke jeg besøkt igjen. Synes og det er en uting det å ha håndle på solsengen, så er du der kanskje 2-3 timer. Hadde bare folk sluttet med det, hadde det vært nok solsenger til alle. Jeg reiser med barn, og de vil helst være ved bassenget. Så vi reserverer jo sengen med håndkle vi og. Men vi er der i mer enn 3 timer. Og skal vi inn til byen for shopping og lunsj, så fjerner vi håndklene våres. Anonymkode: 4e549...a7b
exictence Skrevet 13. februar 2019 #17 Skrevet 13. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes veldig sært ut. Og et sånt hotell hadde ikke jeg besøkt igjen. Synes og det er en uting det å ha håndle på solsengen, så er du der kanskje 2-3 timer. Hadde bare folk sluttet med det, hadde det vært nok solsenger til alle. Jeg reiser med barn, og de vil helst være ved bassenget. Så vi reserverer jo sengen med håndkle vi og. Men vi er der i mer enn 3 timer. Og skal vi inn til byen for shopping og lunsj, så fjerner vi håndklene våres. Anonymkode: 4e549...a7b Ja, sant? Har aldri sett det før der, og vi har vært akkurat på det stedet mange ganger, fordi vi liker det så godt. Kanskje det var noe de prøvde med slik ordning, siden det kanskje før har vært klaging på folk som legger håndklærne der for å reservere. Min mening er at man aldri skal legge håndkle der og holde av plassen. men forstår jo folk også, på en måte, at de vil sikre seg en god plass når solen kommer. Har vært på hotel hvor det var forbudt legge fra seg håndkle p en solseng hvis du ikke skulle ligge der med det samme. Enig i den. Det er jo solsenger til alle, bare ikke på like god plass. De får være tidlig ute, de som vil sikre seg den beste plassen da, men også da være der. Jeg synes også det er en uting at folk reserverer stoler/plass med å sette fra seg ting der lenge før "forestillingen". Så kommer jeg tidlig for å sikre meg en god plass, og får da ingen, da de er opptatte med yttertøy osv
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #18 Skrevet 13. februar 2019 Jeg for min del synes nå dette problemet er blitt mye mindre enn det det var tidligere. Selvfølgelig er det alltid noen solsenger som er okkupert av et håndkle hele dagen selv om de er lite i bruk, men det virker for meg som de fleste har skjønt at dette ikke er grei oppførsel. Det kommer jo an på hotellet også, som gjest er det viktig å si i fra dersom dette er et problem. Stå på krava, du har betalt for oppholdet og må kunne forvente å få plass ved bassenget Anonymkode: 5d39a...eb4
morhjertegod Skrevet 13. februar 2019 #19 Skrevet 13. februar 2019 Forskjell fra hotell til hotell. Noen steder er det forbudt å legge på hånklær før frokost om du ikke ligger der selv. Noen steder kan du reservere ( koster som regel penger ). Andre steder der det er vakter, de følger de med og fjerner hånklær om det ikke ligger noen der. Men mange steder, så legger folk seg på solsenga fra 7.30-8.00 og blir der, de får du ikke gjort så mye med. Vi ligger aldri ved bassenget hele dagen, vi drar på stranden og ligger kun ved basenget etter sen lunsj. Så forskjellig fra sted til sted, så ikke lett å vite før du er der. Ha en fin tur!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2019 #20 Skrevet 13. februar 2019 Jeg har sett hoteller håndtere det på forskjellige måter. Det ene hotell tillot f.eks bare egne hotellhånklær ved basseng - og så de løse håndkle som bare lå der, plukket de de opp for å vaske. Annen løsning, der vi ene gangen leide rom som var i første etasje, med utgangen fra terrasse rett til bassenget, var å ta et par stoler inn på terrassen vår, da var det få som turte å gå på andres terrasse og slenge sine håndkle. Anonymkode: c08e0...bf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå