AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Hvordan er dette, jeg har fast 100 % jobb, men har vært sykmeldt et år og skal over på 50 % aap, jeg klarer ikke mer nå, men jeg vil gjerne beholde 100 % stillingen og jeg har rett til å være vekke 1-2 år (permisjon) - dvs jeg har nå søkt 50 % permisjon og jobber 50 % mens jeg mottar AAP for de 50 % jeg ikke jobber. Men målet mitt er å gå opp i 100 % etterhvert... Det jeg har lest er at en må være minst 50 % sykmeldt for å få aap, men er det noe som at man kan jobbe seg opp... dvs at man ikke mister støtten, men de bare trekker den fra? Altså om jeg nå f.eks. etter noen mnd går opp og jobber f.eks. 60 %, så får jeg fortsatt aap for det jeg ikke jobber, dvs 40 %, også videre til jeg har oppnådd 100 % full jobb? Eller mister jeg støtten straks jeg går opp i stilling? Sånn helsa er må jeg ta det gradvis... evnt må jeg jobbe "gratis" for å trene meg opp for å si det sånn da, at jeg ikke mottar penger fra arbeidsgiver når jeg jobber utover de 50 %, men tar det som arbeidstrening fremtil jeg kan jobbe 100 % og si fra meg aap... men det blir jo litt feil at arbeidsgiver skal ha meg som gratis arbeidskraft og da... når jeg liksom egentlig har stillingen der, de sparer penger på vikar osv. Noen som har erfaring med å gå tilbake til arbeidslivet sånn gradvis? J Anonymkode: 48687...480
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 For å få AAP må arbeidsevnen være redusert med minst 50 prosent. Etter at AAP er innvilget kan du jobbe inntil 60 prosent uten at AAP faller bort. I en opptrappingsfase kan den grensen økes til åtti prosent i et halvt år (det kan kun skje en gang). Det er vanlig å søke permisjon fra jobben i slike situasjoner. Det er lurt å prøve å legge litt langsiktige planer med lege og arbeidsgiver slik at situasjonen blir mest mulig oversiktlig for alle parter. Anonymkode: 7ec66...a8e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å få AAP må arbeidsevnen være redusert med minst 50 prosent. Etter at AAP er innvilget kan du jobbe inntil 60 prosent uten at AAP faller bort. I en opptrappingsfase kan den grensen økes til åtti prosent i et halvt år (det kan kun skje en gang). Det er vanlig å søke permisjon fra jobben i slike situasjoner. Det er lurt å prøve å legge litt langsiktige planer med lege og arbeidsgiver slik at situasjonen blir mest mulig oversiktlig for alle parter. Anonymkode: 7ec66...a8e Kan jeg gjøre det med en gang? Jeg føler jeg kan jobbe inntil 2-3 ganger i uka nå, men om jeg jobber 50 % så blir det 2 1/2 dag. Kanskje mer gunstig for arbeidsgiver om jeg er der i 3 hele dager? Da blir det 60 %. Jeg skal til lege snart... Men ang. permisjon - så søker jeg om 50 % permisjon da, slik at jeg fortsatt beholder min 50 % fulle og jobber den tiden og resten har jeg aap? Forstod det noe sånn som at jeg kan jobbe for aap - altså f.eks. at jeg har litt fleksibelt med arbeidsgiver, at jeg er bundet til å jobbe de 2 dagene i uka hvor jeg ikke har aap, og de andre dagene kan jeg komme og gå som jeg vil for å prøve meg for hvor mye jeg tåler å jobbe, men at da er det nav som dekker lønnen liksom? Anonymkode: 48687...480
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg gjøre det med en gang? Jeg føler jeg kan jobbe inntil 2-3 ganger i uka nå, men om jeg jobber 50 % så blir det 2 1/2 dag. Kanskje mer gunstig for arbeidsgiver om jeg er der i 3 hele dager? Da blir det 60 %. Jeg skal til lege snart... Men ang. permisjon - så søker jeg om 50 % permisjon da, slik at jeg fortsatt beholder min 50 % fulle og jobber den tiden og resten har jeg aap? Forstod det noe sånn som at jeg kan jobbe for aap - altså f.eks. at jeg har litt fleksibelt med arbeidsgiver, at jeg er bundet til å jobbe de 2 dagene i uka hvor jeg ikke har aap, og de andre dagene kan jeg komme og gå som jeg vil for å prøve meg for hvor mye jeg tåler å jobbe, men at da er det nav som dekker lønnen liksom? Anonymkode: 48687...480 Du får ikke full lønn på AAP så du vil uansett gå ned i lønn. Høres ut som du spekulerer i dette. Har du fått innvilget AAP? Du må jo uansett fylle ut meldekort og krysse av når du jobber. Går du over det tillatte får du ikke AAP. Anonymkode: 28d3b...27f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: For å få AAP må arbeidsevnen være redusert med minst 50 prosent. Etter at AAP er innvilget kan du jobbe inntil 60 prosent uten at AAP faller bort. I en opptrappingsfase kan den grensen økes til åtti prosent i et halvt år (det kan kun skje en gang). Det er vanlig å søke permisjon fra jobben i slike situasjoner. Det er lurt å prøve å legge litt langsiktige planer med lege og arbeidsgiver slik at situasjonen blir mest mulig oversiktlig for alle parter. Anonymkode: 7ec66...a8e Dette. Og - alle som får innvilget AAP får i teorien innvilget det 100 %. De er aktivitetsplan din som regulerer hvor mye du jobber. Denne lager du med NAV (god dialog med arbeidsgiver er lurt). På meldekortet fører du opp antall timer du har jobbet. Nb: NAV regner en arbeidsuke som 37,5 timer, så om du ha sommer/vintertid fører du likevel timer som om du hadde hatt 37,5-timersuke. - når du har fast stilling i tillegg til AAP er du pliktig til å ta ut ferie. De 4-5 ukene i året du har ferie, vil du motta 100 % AAP + lønnferiepenger (Google AAP/deltidsstilling/ferie). Anonymkode: 515a2...cf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå