SnappleIsland Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Studieplanen min havner på en sånn måte at jeg har flere høstfag enn vårfag, slik at det jeg lurer på er: i bachelor i psykologi, kan jeg skrive bacheloroppgaven på våren for så å ta de siste to emnene for å fullføre bacheloren på høsten? Eller MÅ bacheloroppgaven være det siste som skrives etter alle emnene? og det samme skjer med masteren i økonomi-og administrasjon.... kan jeg skrive masteroppgaven på våren for så å ta de resterende 3 fagene høsten etter? For hvis det ikke går må jeg enten ta 80 studiepoeng neste høst (er oppmeldt til 50 stp. allerede neste høst pga. bacheloren i psykologi i tillegg), eller gå et semester uten noe fag (vårsemesteret) i påvente på å kunne ta de 30 stp. på høsten for så å avslutte med masteroppgave.
Strixvaria Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Det kommer helt an på hva som står som obligatoriske forkunnskaper på emnesiden til henholdsvis bacheloroppgaven og masteroppgaven. Men som hovedregel må alle andre fag bestås først. Jeg har aldri hørt om noen som har skrevet bachelor eller master uten at alle fagene i fagplanen var i boks først. I og med at man skal bruke tillærte kunnskaper i skrivingen av oppgaver er jo det litt vanskelig hvis du ikke har hatt fagene. Dette bør du sjekke nærmere med ditt aktuelle studiested, men i utgangspunktet skal alle obligatoriske emner bestås før du får tilgang til selve oppgaveemnet.
SnappleIsland Skrevet 15. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2016 ok. for jeg har en venninne som har master i historie og hun sa at man kan begynne å skrive masteren så snart som man kommer inn på master... og leverer når man er ferdig enten på våren eller høsten.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 Er jo bare å begynne og skrive, men vente med å levere. Og så bør du spørre studieveileder om hva du kan på ditt studie. Kravene varierer, så selv om man har skrevet en oppgave, betyr ikke det at det er likt på alle studier. Anonymkode: d5109...119
Strixvaria Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, SnappleIsland skrev: ok. for jeg har en venninne som har master i historie og hun sa at man kan begynne å skrive masteren så snart som man kommer inn på master... og leverer når man er ferdig enten på våren eller høsten. En ting er å begynne å skrive, men du risikerer å måtte begynne helt på nytt dersom du får en veileder som ikke er enig i temavalget ditt; eller at skolen ikke har veiledere som kan ditt tema; men du kan skrive til du blir blå i trynet om du har veldig lyst - det er bare ikke sikkert at det blir noen masteroppgave av det. Og du kan ikke LEVERE den før du har avlagt alle de andre obligatoriske emnene. Men de fleste begynner nok å pusle litt når de har begynt på studiet, f.eks. litt idémyldring - mange må jo søke spesifikke veiledere osv., men å skrive en full masteroppgave uten å ha fått tildelt veileder og uten å ha avlagt noen andre fag virker litt.. dumt. Og risikabelt! Men hver sin lyst. Og ikke minst er det sikkert noen forskjeller på studier, studiesteder osv. Men du kan ikke skrive en master og så ikke avlegge de andre fagene, det er det jeg vil frem til. For en mastergrad består av 120 studiepoeng, og da har du ingen mastergrad før alle studiepoengene er avlagt. 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 Du kan jo bare forhøre deg med din utdanningsinstitusjon? Jeg skrev og leverte bachelor selv om jeg manglet tre emner. Men det var jo pga jeg hang etter med de, så det blir jo litt anderledes. F.eks leverte jeg bacheloroppgave om et tema jeg ikke hadde bestått emnet i høsten før (ble syk på eksamen). Liten avsporing: hvorfor master i økonomi og bachelor i psykologi? Hva vil du jobbe som med den kombinasjonen? Ser etter noe å kombinere min økonomiutdannelse med, men har ikke tenkt på psykologi selv. Anonymkode: 8d900...1dc
Thorn Skrevet 15. august 2016 #7 Skrevet 15. august 2016 Jeg skrev bacheloren min uten at alle spesialiseringsemner var bestått/gjennomført. Planen vår var også lagt opp slik at vi skrev bacheloren før vi tok frie studiepoeng, så vi skrev bachelor i semester fire i stedet for seks, som er det vanlige. Men det kommer bl.a. som andre har sagt helt an på hvilke forkunnskaper som kreves for å kunne melde seg opp til bacheloren. Angående master vet jeg ikke, men vil ikke tro at oppgaven kan bli så veldig imponerende om man skriver den uten å den faglige kunnskapen man får det første året i grunn... På masteren jeg begynner på nå kan jeg ikke en gang skjønne at jeg skal kunne ha valgt et emne til juni neste år, det er jo så mye vi skal lære!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #8 Skrevet 16. august 2016 Den 15.8.2016 at 15.01, SnappleIsland skrev: ok. for jeg har en venninne som har master i historie og hun sa at man kan begynne å skrive masteren så snart som man kommer inn på master... og leverer når man er ferdig enten på våren eller høsten. Jeg går også master i historie. Grunnen til at vi begynner å skrive med en gang, er at kildearbeidet er såpass stort at nesten alle fagene på mastergraden (bortsett fra to 10poengsemner) er knyttet til skrivingen av selve oppgaven (skrivekurs der man skal skrive førsteutkast til et kapittel, etc). Dette fordi man ellers ikke ville rukket å skrive hele oppgaven, rett og slett. Tror ikke man kan sammenligne fag på den måten. Men også i historie må man ha bestått alle de andre emnene før man kan levere masteroppgaven. Det er så vidt jeg vet ikke mulig å levere en masteroppgave før alle de obligatoriske emnene er bestått. Anonymkode: fabd0...4bb
SnappleIsland Skrevet 20. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2016 Den 15.8.2016 at 17.09, AnonymBruker skrev: Du kan jo bare forhøre deg med din utdanningsinstitusjon? Jeg skrev og leverte bachelor selv om jeg manglet tre emner. Men det var jo pga jeg hang etter med de, så det blir jo litt anderledes. F.eks leverte jeg bacheloroppgave om et tema jeg ikke hadde bestått emnet i høsten før (ble syk på eksamen). Liten avsporing: hvorfor master i økonomi og bachelor i psykologi? Hva vil du jobbe som med den kombinasjonen? Ser etter noe å kombinere min økonomiutdannelse med, men har ikke tenkt på psykologi selv. Anonymkode: 8d900...1dc Flere grunner til det... kom inn på profesjonsstudiet i psykologi.. fant ut etter 2 år at jeg ikke vil jobbe med terapi resten av livet da andres emosjoner går veldig inn på meg selv og sitter lenge, men synes dog ulike felt innenfor psykologien er kjempeinteressant. Mangler bare 60stp. nå for å ha bachelor i psykologi istedenfor å liksom bare ha hoppet av 2. året av profesjon. Av de 60 stp. er 3 fag obligatorisk og 3 valgfritt. Tar eg de 60stp. har jeg bachelor i psykologi og kan få meg bedre betalt jobb under studiene enn den minstelønnede-helse-assistent-jobben jeg har nå... Sjefen der jeg jobber nå sier at jeg går opp til miljøterapeut-lønn om jeg har bachelor i psykologi, samt at kommunen min nå søker etter mange miljøterapeuter til flyktninge-boligene som nettopp har blitt etablert i kommunen. Kan da f.eks. jobbe turnus hos Aleris 3-7-4-7 ordning som selvstendig næringsdrivende konsultent. En annen grunn er det at det jeg interesserer meg for i økonomi-studiet er psykologirelatert; som valgprosesser og adferd, endringsledelse og godt lederskap, organisasjonspsykologi, team, foretaksstrategi, entreprenørskap, prosjektledelse etc. interesserer meg ikke for regnskapsfagene. Siden jeg har en grunder i magen og ønsker å jobbe med oppstart og utvikling av bedrifter i fremtiden og også starte noen bedrifter selv, valgte jeg økonomi- og administrasjon for å kunne forståog ha kontroll over alle ledd og prosesser som omhandler en bedrift. Slik at jeg ikke bare ansetter noen til f.eks. regnskapsrollen og stoler blindt på alt som skjer uten å ha peiling selv... Det jeg liker med øk.adm. er at den er så allsidig at uansett hvilket felt man går videre på så er man godt utrustet, det seg være om man vil jobbe med aksjemegling, investering og finans, eiendomsmegling, regnskap etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå