Gå til innhold

Ang. skjuling av hår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke bare i den muslimske verden at kvinner må skjule håret, mange sier det er undertrykkelse, mens noen sier at det er for å vise sin kulturelle tilhørighet osv...

Diskusjonene er mange.

Men så kan en lure da, hvorfor må kvinnene skjule håret? Er det for å ikke friste mennene? På den tiden koranen ble skrevet - var det sånn at menn gikk rundt med ståere og ikke klarte å la være å voldta kvinner med langt hår? En kan nesten lure... Så presteskapet fant på noe lurt.
Her jenter, ta på dere disse lakenene, så ser ikke mennene de fristende kroppene deres eller det lange lekre håret.

Og det hjalp, voldtektene gikk noe ned, skjønt ikke helt... for det var jo bare å løfte på lakenet.

Spøk til side da.

Ærlig talt, vi lever i 2016! Hvis det er et problem at kvinnene ser så fristende ut når de går med vanlige klær og har håret utslått,

så er det ikke de som er problemet, men mennene, som ikke klarer å styre lystene! Kastrer de som ikke klarer å kontrollere seg!

Det er jo en grunn til at Gud har skapt kvinnen "fristende", og det er jo slik i naturen og, hos fuglene er det hannfuglene som skal pynte seg og være "fristende"... Hadde ikke folk vært fristende hadde ikke folk formert seg. 
Vi er ikke huleboere lenger og vi har fri vilje, ingen kan tvinge en til noe en ikke vil. Og i kan kontrollere lystene våre, vi som er normale i alle fall. Så hvorfor skal kvinnene ta "skylda" og dekke seg til, for å ikke friste den stakkars mannen som ikke klarer å kontrollere seg? En kan lure.

Men hurra - vi lever i 2016 - og her er noen muslimer som har skjønt det! http://www.klikk.no/kvinneguiden/kj_nnsroller/oppror-mot-hijab-1689319.ece

Får håpe flere følger på og skjønner at det hijabtullet bare er tull.
Selv skulle jeg ønske jeg kunne gå med hijab og hele greia jeg på dårlige hårdager der jeg også har glemt sminke :D LOL asssssssssss

Kjenner jeg er mektig provosert.

Så til slutt - er det noe smutthull i loven-....

dvs det står at kvinner skal dekke håret! Men det står ikke nødvendigvis med hva?
Hva om hun dekker håret sitt med en parykk? Da er det ikke hennes hår nemlig... mener å ha hørt at jødiske kvinner gjør det? Må de dekke håret? Hmmmmmmmm 

Rare tanker... men regner med det er noen som blir provosert her - så sett igang diskusjon. Kaffekoppen er klar.

Anonymkode: bf0e7...1d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet - er det slik at jødiske kvinner skjuler håret i parykk? At de også må skjule håret, men skjuler det i parykk? har hørt rykter nemlig.

Skrevet

Bibelen sier også at kvinner skal skjule håret, spesielt når de ber. Hva folk velger å gjøre med håret sitt er deres valg. 

Anonymkode: 3db91...2e9

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen sier også at kvinner skal skjule håret, spesielt når de ber. Hva folk velger å gjøre med håret sitt er deres valg. 

Anonymkode: 3db91...2e9

I gamledager i Norge måtte kvinner gå med skaut, spesielt når de skulle i kirken.
Menn hadde hatt og damene skaut.

Skrevet

hallo, nå er kaffen min blitt lunken og jeg må brygge ny!
Jeg hadde håpt på en hissig debatt her jeg nå,

vedrørende om det er kvinnens ansvar å dekke seg til for å ikke friste mannfolka som ikke klarer å styre seg.

Skrevet

Kvinnene bør skalle seg. Det er eneste måten. 

Anonymkode: 71eb5...586

Skrevet

Det finnes en pasasje som går på at kvinner skal skjule sin ynde, og jeg mener det er bryst og skuldre og håret er nevnt, Og så finnes det en annen der Mohammed gjemte sine koner.

Burka og Niqab og den serien med påkledning har rot i den siste tolkningen og går noe slik som at kvinner egentlig skal være gjemt for menn, men en slik påkledning gjør at de er gjemt offentlig og dermed kan gå rundt i samfunnet. Ironisk sett er dette altså ett steg på veien til større frihet for kvinner, mye på samme måte som prostitusjon i begynnelsen var kvinnefrigjørende (hvilket er grunnen til at all mannsdominerte religioner har det som synd)

Den andre fortolkningen har ikke lagt så veldig mange begrensninger. Men på 70 tallet begynte Imamer og se etter måter der man kunne gi muslimske kvinner i Egypt ett symbol som fikk dem til å skille seg ut fra en større og større homogen masse av ulike religiøse rettninger.  På landsbygda brukte kvinner skaut, på lik linje med andre jordbruksområder, og kvinnen var mere konservative i sin tolkning av Islam, så imamene begynte å reklamere for bruk av Hijab som symbol for en ærverdig muslimsk kvinne. Siden symbolet var knyttet til tradisjon og kvinners forhold til mor og symboliserte religiøs troverdighet, fikk den raskt utbredelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...