AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #21 Skrevet 15. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har selvfølgelig prøvd å kjøre en kokvask, men synes ting lukter surt. Er ikke en såå gammel maskin. Har testet med Omo rens men det funket ikke. Andre tips? Anonymkode: 55f0b...84e Moren min hadde det problemet. Det viste seg at det var noe vaskemiddel som hadde forsteina seg i en av de slangene... måtte ta de fra hverandre og skylle godt gjennom. Det ble litt bedre, menhun mistenker at det kan være noe mer litt lenger inni maskinen der hun ikke kommer til og. Anonymkode: cce14...e64
draug 75 Skrevet 15. august 2016 #22 Skrevet 15. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker litt forskjellige. Lurer uansett ikke på årsaken, for det vet jeg, men lurer på hvordan jeg får det bort. Det samme skjer ikke med nye plagg nå som vi har fått fikset ventilasjon m.m. i kjelleren. Anonymkode: 55f0b...84e Tørker du kjær i kjelleren? For i så fall er det tørken som har vært problemet. De gamle klærne må du kanskje koke for å bli kvitt surlukten. Evt kanskje kan de henge ute i sprengforst til vinteren. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #23 Skrevet 15. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har selvfølgelig prøvd å kjøre en kokvask, men synes ting lukter surt. Er ikke en såå gammel maskin. Har testet med Omo rens men det funket ikke. Andre tips? Anonymkode: 55f0b...84e En ting til..... Henger du klærne til tørk/har i tørketrommel med en gang maskinen er ferdig eller ligger det en stund=? Og ligger de lenge og fuktige i skittentøykurven før de blir vasket? Det har skjedd med meg et par ganger pga vi var vekkreist og hadde glemt klesvasken... det lukta surt, så måtte vaske en omgang til. Anonymkode: cce14...e64
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #24 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å ta parfyme på seg for å maskere allerede oppstått svettelukt kan dette rådet sammenlignes med. I tillegg ødelegger eddik elektronikken og gummie/plasten i maskinen. Hvorfor ikke bare bytte ut maskinen i stedenfor å ødelegge den og klærne enda mer først? Anonymkode: 04b2d...88c Maskinen er nesten ny, så da er det verdt å prøve litt. Anonymkode: 55f0b...84e
Lammelåret Skrevet 15. august 2016 #25 Skrevet 15. august 2016 Fyll en svær bøtte med kaldt vann og en desiliter eller to med eddik, la ligge et kvarter eller mer og vask plaggene på vanlig måte i maskin, så skal problemet være løst. Heng gjerne klærne ut til tørk, så blir de skikkelig luftet. Lykke til! (og til dere som ikke skjønner problemet til ts: Det er fint mulig å skjønne hvorfor klærne begynte å lukte surt og likevel spørre etter hjelp til å fjerne lukten. For nå som ts vet årsaken oppstår ikke problemet igjen, hun vil bare redde klærne som lukter fysj) 4
Gjest Raiu Skrevet 15. august 2016 #26 Skrevet 15. august 2016 Har du prøvd å tørke klærne ute? Kan fort bli surt i en kjeller selv med ordentlig ventilasjon
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #27 Skrevet 15. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt er jo det gjort, så jeg lurer på hva jeg nå gjør. Det skjer jo ikke med flere av klærne, men hva med de som allerede lukter surt? Anonymkode: 55f0b...84e Du vasker de igjen? Ser ikke problemet her. Anonymkode: 67682...6a2 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 15. august 2016 #28 Skrevet 15. august 2016 Prøv rense middel for vaskemaskin, Omo har i hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #29 Skrevet 15. august 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Maskinen er nesten ny, så da er det verdt å prøve litt. Anonymkode: 55f0b...84e Da skal du i hvertfall prøve med Eddik for da ryker maskinen og du står uten på grunn av feilbruk. Nyere maskiner er langt mer sensitive for eddikdamp i elektronikken enn eldre. Skal du prøve noe så tøm en dl. Klorin inn i maskinen sammen emd en vanlig dosering vaskepulver og kjør ennkokvask. Slik gjorde de maskinene rene på vaskerier i gamle dager før maskinrensen kom på markedet. Og er maskinen nesten ny, og lukter pyton, så ville jeg ha reklamert på maskinen. Anonymkode: 04b2d...88c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #30 Skrevet 15. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker du vaskemiddel uten lukt? Da blir det sur lukt i klærne her hvertfall! Hater vaskemiddel lukt, men heller det enn å gå rundt og lukte surt Anonymkode: d64d7...1f7 Det er merkelig. Her bruker vi kun vaskemidler uten lukt, og klærne våre lukter aldri surt. Min erfaring er motsatt. Enkelte duftende vaskemidler setter utrolig kvalmende lukt i klærne etter at de har vært på kroppen en stund, eller blitt liggende i skapet. Anonymkode: 55385...14f 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #31 Skrevet 15. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er merkelig. Her bruker vi kun vaskemidler uten lukt, og klærne våre lukter aldri surt. Min erfaring er motsatt. Enkelte duftende vaskemidler setter utrolig kvalmende lukt i klærne etter at de har vært på kroppen en stund, eller blitt liggende i skapet. Anonymkode: 55385...14f Så bra at det ikke skjer hos deg da! Men det har skjedd flere ganger her! Dette er klær som vaskes og brukes flere ganger i uka (bla barneklær) så de blir ikke liggende og surne i ett skap over lengre tid Anonymkode: d64d7...1f7
Gjest HøyMørkog40 Skrevet 15. august 2016 #32 Skrevet 15. august 2016 KLORIN HJELPER FAKTISK,VET DET AV EGEN ERFARING...MEN!!!..OG DETTE ER VELDIG VIKTIG,BRUK VEEEELDIIIIG Liiiiteeee!!!!Om du en dag skal vaske hvitt tøy,f.eks. sengetøy så kan du tilsette litt mindre vaskepulver og plusse på med litt klorin,da det faktisk desinfiserer..Men det skal veeeeldig lite til somsagt,kansje bare en kork med klorin om maskinen er full.(les bruksanvisningen nøye)...Klorin kan du faktisk også bruke på endel farget tøy,men da i enda mindre mengder(mindre en kvart kork,f.eks.under skylling,og bruk da ikke skyllemiddel..Du kan også bruke bittelitt klorin istedenfor skyllemiddel,men da burde du kansje skylle tøyet en ekstra gang,og de gangene man bruker bittebittelitt klorin under vask av f.eks. hvitt tøy,burde man sette på funksjonen hvor maskinen bruker ekstra mye vann(noen maskiner har isteden bløtlegging)... Prøv deg fram,og for å være sikker på at du ikke kommer til å bleike tøyet ditt,kan du f.eks. prøve deg frem med klorinmengden du skal bruke ved å først vaske endel filler/gamle klær/sengetøy som du ikke bruker,og som det ikke gjør noe om blir ødelagt... MEN HUSK,BRUK VEEEEELDiiiiG Liiiiiteeee med klorin..En halv kork per full maskin pleier å holde,noen ganger enda mindre...
Gjest HøyMørkog40 Skrevet 15. august 2016 #33 Skrevet 15. august 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har selvfølgelig prøvd å kjøre en kokvask, men synes ting lukter surt. Er ikke en såå gammel maskin. Har testet med Omo rens men det funket ikke. Andre tips? Anonymkode: 55f0b...84e Jobba på fellesvaskeriet jeg,og veit at bitte bittelittegrann klorin hjelper faktisk..Og les forresten også det andre svaret jeg gav deg på denne tråden...Klorin desinfiserer,og kan faktisk også brukes på farget tøy,(men helst ikke om det er første gangen tøyet blir vasket,men gjelder ikke hvitt sengetøy da det er lagd for å tåle endel)...Men selvsagt skal man jo bruke veeeeldig lite av det...På en full maskin med f.eks. 4-5 kilo hvitt sengetøy,pleier det å holde med en halv,maks hel kork med klorin,på farget tøy bruker du mindre..Som sagt,hjelper å prøve seg fram på filler/gammelt tøy man ikke bruker og derfor ikke gjør noe om det skulle bli ødelagt...Prøv deg fram med mengde,men husk altid å bruke veldig lite...og les bruksanvisningen,og bruk bare halvparten av det som står,og enda mindre på farget tøy...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #34 Skrevet 15. august 2016 46 minutter siden, HøyMørkog40 skrev: KLORIN HJELPER FAKTISK,VET DET AV EGEN ERFARING...MEN!!!..OG DETTE ER VELDIG VIKTIG,BRUK VEEEELDIIIIG Liiiiteeee!!!!Om du en dag skal vaske hvitt tøy,f.eks. sengetøy så kan du tilsette litt mindre vaskepulver og plusse på med litt klorin,da det faktisk desinfiserer..Men det skal veeeeldig lite til somsagt,kansje bare en kork med klorin om maskinen er full.(les bruksanvisningen nøye)...Klorin kan du faktisk også bruke på endel farget tøy,men da i enda mindre mengder(mindre en kvart kork,f.eks.under skylling,og bruk da ikke skyllemiddel..Du kan også bruke bittelitt klorin istedenfor skyllemiddel,men da burde du kansje skylle tøyet en ekstra gang,og de gangene man bruker bittebittelitt klorin under vask av f.eks. hvitt tøy,burde man sette på funksjonen hvor maskinen bruker ekstra mye vann(noen maskiner har isteden bløtlegging)... Prøv deg fram,og for å være sikker på at du ikke kommer til å bleike tøyet ditt,kan du f.eks. prøve deg frem med klorinmengden du skal bruke ved å først vaske endel filler/gamle klær/sengetøy som du ikke bruker,og som det ikke gjør noe om blir ødelagt... MEN HUSK,BRUK VEEEEELDiiiiG Liiiiiteeee med klorin..En halv kork per full maskin pleier å holde,noen ganger enda mindre... Man bruker ikke klor på klær i vaskemaskinen! Min anbefaling var på tom maskin i stedenfor maskinrens. Skal man klore hvitt tøy hvitt og luktfritt, så legger manndet i bløt i kaldt vann og skyller godt før det vaskes i maskin. Er det bare uerfarne ungdommer i disse trådene? Anonymkode: 04b2d...88c 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #35 Skrevet 15. august 2016 8 timer siden, HøyMørkog40 skrev: KLORIN HJELPER FAKTISK,VET DET AV EGEN ERFARING...MEN!!!..OG DETTE ER VELDIG VIKTIG,BRUK VEEEELDIIIIG Liiiiteeee!!!!Om du en dag skal vaske hvitt tøy,f.eks. sengetøy så kan du tilsette litt mindre vaskepulver og plusse på med litt klorin,da det faktisk desinfiserer..Men det skal veeeeldig lite til somsagt,kansje bare en kork med klorin om maskinen er full.(les bruksanvisningen nøye)...Klorin kan du faktisk også bruke på endel farget tøy,men da i enda mindre mengder(mindre en kvart kork,f.eks.under skylling,og bruk da ikke skyllemiddel..Du kan også bruke bittelitt klorin istedenfor skyllemiddel,men da burde du kansje skylle tøyet en ekstra gang,og de gangene man bruker bittebittelitt klorin under vask av f.eks. hvitt tøy,burde man sette på funksjonen hvor maskinen bruker ekstra mye vann(noen maskiner har isteden bløtlegging)... Prøv deg fram,og for å være sikker på at du ikke kommer til å bleike tøyet ditt,kan du f.eks. prøve deg frem med klorinmengden du skal bruke ved å først vaske endel filler/gamle klær/sengetøy som du ikke bruker,og som det ikke gjør noe om blir ødelagt... MEN HUSK,BRUK VEEEEELDiiiiG Liiiiiteeee med klorin..En halv kork per full maskin pleier å holde,noen ganger enda mindre... Dette tror jeg er det dårligste vaskerådet jeg har lest på KG, og det sier litt. Man bruker ikke klorin, uansett konsentrasjon, på annet enn ren bomull som skal ha kritthvit farge. Og når jeg sier ren bomull betyr det at ikke engang trådene i sømmen bør være syntetiske. Anonymkode: b3041...c4d 1
jabx Skrevet 15. august 2016 #36 Skrevet 15. august 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: 3. forsøk litt eddik i beholderen for skyllemiddel. Er det ikke bedre å kjøre forvask med eddik? Lukter det ikke hvis man bruker det i skyllemiddelkammeret?
Gjest HøyMørkog40 Skrevet 16. august 2016 #37 Skrevet 16. august 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bruker ikke klor på klær i vaskemaskinen! Min anbefaling var på tom maskin i stedenfor maskinrens. Skal man klore hvitt tøy hvitt og luktfritt, så legger manndet i bløt i kaldt vann og skyller godt før det vaskes i maskin. Er det bare uerfarne ungdommer i disse trådene? Anonymkode: 04b2d...88c Nei vel,så kan du la vær..!!! Men går faktisk an å bruke veeeeldig lite av gangen.(en halv kork)...jobbet på fellesvaskeriet..Og veit det funker...
Gjest HøyMørkog40 Skrevet 16. august 2016 #38 Skrevet 16. august 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg er det dårligste vaskerådet jeg har lest på KG, og det sier litt. Man bruker ikke klorin, uansett konsentrasjon, på annet enn ren bomull som skal ha kritthvit farge. Og når jeg sier ren bomull betyr det at ikke engang trådene i sømmen bør være syntetiske. Anonymkode: b3041...c4d Nei,det stemmer at man ikke skal bruke klorin,på annet en hvitt bomull...Men jeg veit at det funker...Jobbet på vaskeri før,og har prøvd det ut,og veit at det funker,men selvsagt skal man bruke veeldig lite av det.....Og at man ikke bruker klor på annet en hvitt bomul..Feil!!... I mange land brukes det t.om. på drikkevann for å rense/desinfisere,og smaker ikke så godt heller,men ellers blir vannet nesten udrikkelig....
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #39 Skrevet 16. august 2016 maskinen min kan kjøres opp til 96 grader, jeg pleier å gjøre det 1-2 ganger i uka når jeg vasker kluter og koppetvåger (dialekt for koppehåndkle). I tørketrommel bruker jeg av og til slike "tennisballer", det er ikke tennisballer, men sånne baller med sånne tagger, de er laget i et plastmateriale og lukter appelsin, men er ikke tilsatt noe. Disse gjør at klærne blir ekstra myke og velduftende. Tøymykner blir overflødig. Vask over maskinen med en klut med litt zalovann, vask inni tetningslistene/gummiringene eller hva det nå heter, der samler det seg mye dritt. Kjør så en kokvask på 95 grader om du har en maskin som går så høyt (jeg har 2 maskiner, den i kjelleren går bare til 60). Anonymkode: cce14...e64
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #40 Skrevet 16. august 2016 58 minutter siden, HøyMørkog40 skrev: Nei,det stemmer at man ikke skal bruke klorin,på annet en hvitt bomull...Men jeg veit at det funker...Jobbet på vaskeri før,og har prøvd det ut,og veit at det funker,men selvsagt skal man bruke veeldig lite av det.....Og at man ikke bruker klor på annet en hvitt bomul..Feil!!... I mange land brukes det t.om. på drikkevann for å rense/desinfisere,og smaker ikke så godt heller,men ellers blir vannet nesten udrikkelig.... Der jeg bor bruker de av og til klor... da merker vi det godt på smaken. Som oftest smaker det rent vann, men tror de pleier å rense anlegget eller noe med klor noen ganger i året, har vel med bakterieveksten å gjøre. Og da kjenner vi godt smaken. Anonymkode: cce14...e64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå