AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #1 Skrevet 14. august 2016 Håper denne er plassert riktig. Jeg og samboer planlegger barn men er usikre på hvordan vi kan tilrettelegge permisjon best. Han har 100% jobb ansatt i et firma med godt betalt. Jeg driver enmannsforetak og har rett under 50% jobb. Dette kan jo ta seg opp i løpet av 2 år. Men vi er avhenig av samboers inntekt slik som ting er nå. Situasjon 1: jeg tar ut minstetiden på 9 uker og han har resten. Hvordan er det da med 50% stilling for meg og hvor mye får han utbetalt? Situasjon 2: han tar ut alt mens jeg jobber 50% fra uke 2/3. Går dette? Situasjon 3: jeg leier inn noen på mitt firma til å jobbe for meg i 10 mnd mens jeg tar alt. Hva er best? Og kan noen forklare meg reglene på en lettere måte enn det jeg finner skrevet på nett? Anonymkode: 6ce8c...07e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Om far skal ta ut fellesperioden kan han tidligst starte når babyen er 7 uker og ta ut 40 eller 50 uker permisjon. Det kreves da at du jobber minst 75% for at han skal få fill utbetaling. Jobber du bare 50% blir hans utbetaling redusert tilsvarende.... Les mer her : https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/spesielt-om-foreldrepenger-til-far--347656 Anonymkode: 85694...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 I tillegg er det greit å ta med i beregningene at Nav har et maks beløp på beregning av foreldrepenger (mener det er 6g). Dersom han tjener mer enn dette får han ikke det med i grunnlaget, med mindre arbeidsgiveren hans dekker lønnen over maksbeløpet. Anonymkode: 7a4b4...d79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå