Gå til innhold

Foreldrepenger, permisjon, regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper denne er plassert riktig. Jeg og samboer planlegger barn men er usikre på hvordan vi kan tilrettelegge permisjon best. Han har 100% jobb ansatt i et firma med godt betalt. Jeg driver enmannsforetak og har rett under 50% jobb. Dette kan jo ta seg opp i løpet av 2 år. Men vi er avhenig av samboers inntekt slik som ting er nå.

Situasjon 1: jeg tar ut minstetiden på 9 uker og han har resten. Hvordan er det da med 50% stilling for meg og hvor mye får han utbetalt?

Situasjon 2: han tar ut alt mens jeg jobber 50% fra uke 2/3. Går dette?

Situasjon 3: jeg leier inn noen på mitt firma til å jobbe for meg i 10 mnd mens jeg tar alt. 

Hva er best? Og kan noen forklare meg reglene på en lettere måte enn det jeg finner skrevet på nett?

Anonymkode: 6ce8c...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om far skal ta ut fellesperioden kan han tidligst starte når babyen er 7 uker og ta ut 40 eller 50 uker permisjon. Det kreves da at du jobber minst 75% for at han skal få fill utbetaling. Jobber du bare 50% blir hans utbetaling redusert tilsvarende....

Les mer her :

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/spesielt-om-foreldrepenger-til-far--347656

Anonymkode: 85694...9f8

• Liker 1
Skrevet

I tillegg er det greit å ta med i beregningene at Nav har et maks beløp på beregning av foreldrepenger (mener det er 6g). Dersom han tjener mer enn dette får han ikke det med i grunnlaget, med mindre arbeidsgiveren hans dekker lønnen over maksbeløpet.

Anonymkode: 7a4b4...d79

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...