Gå til innhold

Skaffe hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei datter på 13 år som har ett stort ønske og det er hund. Vi har hatt hunder før hun ble født og min mann er oppvokst med hunder.

Min mann og jeg har snakket om å gi henne hund i konfirmasjonsgave. 

Spørsmålet mitt er om dere har forslag på gode raser. Ønsker ingen liten hund,,men en som vi kan ha med på turer i skog og mark,og som er greie å trene opp til å li lydige.. 

Håper ikke dette blir en tråd med kjeft om hvor uansvarlig vi er som skaffer hund til henne. Vi har snakket om dette lenge men ville vente til hun selv kan ta ansvar.

Anonymkode: 6b868...e82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må dere først sette opp noen kriterier:

• Hvor mye tid til tur og trening er realistisk pr dag?
  • Hvor stor skal den være?
  • Hva med pels - kort, lang?
  • Er det greit å bruke mye tid på pelsstell? Litt tid?
  • Ønsker hun å trene f eks lydighet eller agility?

Skrevet

Snakker av erfaring når jeg sier at hun mest sannsynlig vil miste interessen på et tidspunkt og at det blir dere som kommer til å ta dere mest av hunden. Skal ikke snakke for henne da, men mange foreldre inkludert mine har funnet ut dette. Så om dere er forberedt på at det blir deres hund, så er det jo bare en fin ting. Hun kommer jo også til å flytte ut, og kan antagelig ikke ta hunden med seg. Sier dette fordi veldig mange foreldre ikke har tatt disse tingene med i beregningen.

Anonymkode: cff1f...648

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker av erfaring når jeg sier at hun mest sannsynlig vil miste interessen på et tidspunkt og at det blir dere som kommer til å ta dere mest av hunden. Skal ikke snakke for henne da, men mange foreldre inkludert mine har funnet ut dette. Så om dere er forberedt på at det blir deres hund, så er det jo bare en fin ting. Hun kommer jo også til å flytte ut, og kan antagelig ikke ta hunden med seg. Sier dette fordi veldig mange foreldre ikke har tatt disse tingene med i beregningen.

Anonymkode: cff1f...648

Jo da.. Vi har tenkt på dette.

Men ungdommer er forskjellige. Vi har noen rundt her vi bor som fikk hund når de var rundt 15-16 år og de tar seg godt av hundene på egen hånd.

Så klart skaffer vi en hund for at vi også kunne tenke oss dette. Men ikke si at alle sluntrer unna.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ei datter på 13 år som har ett stort ønske og det er hund. Vi har hatt hunder før hun ble født og min mann er oppvokst med hunder.

Min mann og jeg har snakket om å gi henne hund i konfirmasjonsgave. 

Spørsmålet mitt er om dere har forslag på gode raser. Ønsker ingen liten hund,,men en som vi kan ha med på turer i skog og mark,og som er greie å trene opp til å li lydige.. 

Håper ikke dette blir en tråd med kjeft om hvor uansvarlig vi er som skaffer hund til henne. Vi har snakket om dette lenge men ville vente til hun selv kan ta ansvar.

Har god erfaring med labradorer, både den vanlige og jakt typen

Skrevet

Ryddet for tulleinnlegg og svar til dette.

Tekola, forumansvarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...