Gå til innhold

Antrekk i dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke et kjolemenneske og liker heller ikke buksedress. Kan jeg gå i en klassisk tunika, kanskje et pynteskjerf og svart tights med svarte pensko? Eventuelt svart skjørt som rekker fem centimeter over knærne og bluse og cardigan eller sjal? Har komplekser for beina og kler ikke andre lengder. Mange kommer i bunad, men det har jeg ikke. Dåpen er på formiddagen og avsluttes med et koldtbord.

Anonymkode: 64871...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i klassisk tunika? Om du tenker på det samme jeg tenker på ville jeg sagt det var for hverdagslig.

Anonymkode: 6adf2...bcd

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste i dåpen er ikke hva du har på deg, men at du kommer for å feire og glede deg sammen med de nybakte foreldre. Gå i noe du er komfortabel i og føler deg fin i! 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i klassisk tunika? Om du tenker på det samme jeg tenker på ville jeg sagt det var for hverdagslig.

Anonymkode: 6adf2...bcd

Den jeg har sett på er kanskje litt mer pyntet i svart hvitt i viskose. Får veldig forskjellige svar. Noen mener at tights er for dagligdags. Andre mener jeg skal gå for det jeg føler meg vel i.

Ts

Skrevet

Jeg ville nok valgt skjørt over tunika. Det ser mer pyntet ut med tanke på anledningen :) 

Anonymkode: c5aeb...4fb

Skrevet

jeg er nok veldig konservativ når det kommer til hva jeg synes er greit og ikke greit i forskjellige settinger.
i en dåp feks, så er det ikke greit å gå med korte skjørt (knelangt er helt greit), eller masse utringning....
man kler seg konservativt og pent. men ikke i gallakjoler (bunad er selvfølgelig unntaket..)

og jeg personlig synes tights er for lite pyntet. skjørt til litt over knærne med en strømpebukse (ikke svart :P eller tykk) under derimot er helt innafor :)

men hvis du er usikker på hva du skal gå med, så hadde jeg spurt foreldrene til dåpsbarnet.... for det er tross alt deres meninger som betyr noe i denne settingen :)

• Liker 1
Skrevet

Hva er det med en tunika som ikke en kjole har? Det finnes jo fine, løse kjoler? Man kan ha tykk(200 den) strømpebukse under en kjole også, da synes jo ikke "bena" eller huden. 

Anonymkode: ae2d6...b42

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke et kjolemenneske og liker heller ikke buksedress. Kan jeg gå i en klassisk tunika, kanskje et pynteskjerf og svart tights med svarte pensko? Eventuelt svart skjørt som rekker fem centimeter over knærne og bluse og cardigan eller sjal? Har komplekser for beina og kler ikke andre lengder. Mange kommer i bunad, men det har jeg ikke. Dåpen er på formiddagen og avsluttes med et koldtbord.

Syns det hørtes veldig fint ut! :) Tunika (og tights) kan være veldig hverdagslig (som noen sier), men slik du beskrev den, samt at du skriver pensko til, så høres det både nok pyntet og svært pent ut, tenker jeg! Tights er godt innenfor, syns jeg, så lenge overdelen er pen og pyntet, og at fargen passer med resten av antrekket. :) 

• Liker 1
Skrevet

Tights er virkelig ikke et plagg man går i når det er barnedåp, bryllup eller konfirmasjon.

Ville mye heller gått for skjørt, en bluse og en evt cardigan. 

Anonymkode: 37179...911

• Liker 4
Skrevet

Jeg går en del i tights selv, men ville aldri funnet på å gå i det i en dåp (eller andre festligheter for den saks skyld). Kombinasjonen tights og pensko ser bare rar ut. 

Hvis det er beina du har komplekser for synes jeg også det er rart at du er komfortabel med tunika og tights. Hvis det ikke er en veldig lang tunika skjuler det jo ingenting og er stort sett langt mindre flatterende enn en strømpebukse. Er tunikaer lang og pen så hadde jeg heller vurdert å gå med den i kombinasjon med en tykk strømpebukse. Hvis ikke hadde jeg gått med skjørt, det er helt innafor  

Anonymkode: 3dbbc...ab9

Skrevet
10 timer siden, jupiter_c skrev:

jeg er nok veldig konservativ når det kommer til hva jeg synes er greit og ikke greit i forskjellige settinger.
i en dåp feks, så er det ikke greit å gå med korte skjørt (knelangt er helt greit), eller masse utringning....
man kler seg konservativt og pent. men ikke i gallakjoler (bunad er selvfølgelig unntaket..)

og jeg personlig synes tights er for lite pyntet. skjørt til litt over knærne med en strømpebukse (ikke svart :P eller tykk) under derimot er helt innafor :)

men hvis du er usikker på hva du skal gå med, så hadde jeg spurt foreldrene til dåpsbarnet.... for det er tross alt deres meninger som betyr noe i denne settingen :)

Jeg har spurt hvilken kleskode det er og det virket ikke som de har tenkt over det, men etter litt nøling svarte de blå dress.

Med tunika og tights vil jeg kanskje føle meg litt utenfor, så jeg tror jeg skal finne et skjørt. Men har lagt litt på meg og ingenting i skapet passer mer. Det var en som lurte på hvorfor jeg velger skjørt over knærne eller tights som ikke skjuler bena når jeg har komplekser. Det sitter kanskje mest i hodet, men jeg vil gå med noe jeg føler meg vel i. Har hofter og har jeg på et skjørt som er sid vil jeg se bred ut. Siden jeg ikke er et skjørt/kjolemenneske gruer jeg meg til å lete i butikker. Jeg er ikke høy så er redd lengden vil bli et problem, på den måten at enten rekker skjørtet til akkurat midt på knærne når det ideelle er fem centimeter over, eller at en litt lengre type vil bli for lang og rekke nesten til anklene. Tenkte på noe sånt:

https://www.google.no/search?q=knekort+skj%C3%B8rt&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiD5s6j8MLOAhUGOpoKHRz8An0Q_AUICCgB&biw=1093&bih=521#tbm=isch&q=svart+skj%C3%B8rt&imgrc=n0OXIH1tQ3c3eM%3A

Eller

https://www.google.no/search?q=knekort+skj%C3%B8rt&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiD5s6j8MLOAhUGOpoKHRz8An0Q_AUICCgB&biw=1093&bih=521#tbm=isch&q=svart+kort+skj%C3%B8rt&imgrc=n0OXIH1tQ3c3eM%3A

https://www.google.no/search?q=knekort+skj%C3%B8rt&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiD5s6j8MLOAhUGOpoKHRz8An0Q_AUICCgB&biw=1093&bih=521#tbm=isch&q=svart+kort+skj%C3%B8rt&imgrc=g6MVCYSiRohVgM%3A

Ts

Skrevet

De to øverste linkene viser dessverre det samme skjørtet.

Ts

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tights er virkelig ikke et plagg man går i når det er barnedåp, bryllup eller konfirmasjon.

Ville mye heller gått for skjørt, en bluse og en evt cardigan. 

Anonymkode: 37179...911

Det er det jeg er redd for. Men når jeg spør venninner svarer de for det meste at jeg skal gå i det jeg føler meg mest vel i. Akkurat dåpsdagen tror jeg at det beste er å ikke skille seg for mye ut, og bluse, skjørt og cardigan føles som et trygt valg.

Ts

Skrevet

Det er nok greit å pynte seg litt ekstra. Er bare noen timer.

har vært i dåp der svenske gjester har kommet, og fikk sjokk. Der kom de i hverdagsklær. Olabukse/ joggebukse og t-shorte

Anonymkode: 9db8f...249

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har vært i dåp der svenske gjester har kommet, og fikk sjokk. Der kom de i hverdagsklær. Olabukse/ joggebukse og t-shorte

Har tenkt på det samme, og et skjørt får jeg helt sikkert bruk for ved senere anledninger. Har bare et gammelt skjørt som passer og prøvde det i dag tidlig sammen med en pen tunika. Skjørtet går til midt på lårene, og jeg likte ikke inntrykket det vil gi hvis jeg kler meg i miniskjørt til en dåp. Jeg har passert førti og det virker ikke passende.

Takk til alle som har svart.

Ts

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svensker generelt pynter seg ikke nevneverdig til slike anledninger, nei. Ikke til konfirmasjon heller.

Anonymkode: b9166...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...