Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trent ganske intensivt det siste året, moderat tempo, powerwalk. Det siste 8 mån har gått ned  ca 1 kg i måned. Den siste måneden har jeg gått opp ca 0,5 kg

Jeg har spist omtrent og trent like mye.

Har gått ned 10 kg totalt. Jeg er 1,75 høy og startvekten var 80 kg.

Jeg har hørt at jo mer man går ned, desto lengre tid tar det å gå ned.

Jeg har ikke vekt hjemme, så når veier med er hos familie. Derfor vilkårlig når tid på døgnet jeg veier meg, men har det noen betydning

Jeg går opp før og under mensen så det har jeg tatt med i beregningen

Er det noen logisk forklaring på at jeg har gått opp stagnert?

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Hvor mange kalorier inntar du? Har du justert inntaket etter nedgangen? Dess lettere kropp dess mindre kalorier trenger den. 

Skrevet

Først: en halv kilo er ikke nødvendigvis reell vektoppgang. Jeg kan veie nesten 2 kilo forskjellig fra mandag til lørdag, avhengig av hva jeg har spist, om jeg har drukket mye vann, hva slags trening jeg har gjort, når på døgnet jeg veier meg osv. Så ja, når du veier deg har betydning. For å få en ordentlig oversikt bør du velge 1 dag i uka, tidlig om morgnenen, etter du har vært på do og uten klær. Vekta svinger litt i løpet av en uke avhengig av mange faktorer (også hvor du er i menssyklus som du nevner), så det er ikke sikkert du har gått opp i det hele tatt. En halv kilo kan utgjøre et par ganger på do! :P 

Mental hjelp til platået (vi vet alle hvor vanskelig det er å komme videre): Min favoritt-trener og inspirasjonskilde, Shaun T, sa nylig i en podcast at man må tenke på platåer på en litt annen måte. Det er fjellklatring. Du har klatra og klatra og endelig kommet deg opp til et fjellplatå. Og det ser veldig vanskelig ut å komme videre, du prøver flere ganger, men får ikke til å fortsette klatringen. Da er det lett å glemme hvor langt du har kommet, og å se ned og på utsikten. Man fokuserer bare framover/oppover og glemmer å legge merke til all jobben det tok å komme til platået. Ikke glem å være stolt av den veien du har gått.

Så til hvordan komme videre. Prøv å endre treningsform helt. Ofte kan det stagnere hvis du gjør det samme lenge, fordi kroppen blir vant til det. Jeg som trener treningsprogrammer liker feks å gjøre noe helt nytt etter 2 mnd, endre formen for trening, intensiteten, alt. Ta et helt nytt program, løpe mer, "overraske" kroppen litt med annen form for belastning. :) 

Skrevet

Du har nok stagnert litt. Ta en skikkelig gjennomgang av hva du har spist, for ofte kan man skeie ut bittelittegrann mer enn man tror, og da legger man kanskje ikke merke til det, men det kan være en utslagsgivende faktor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...