Gå til innhold

Enebarn-kjeder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om enebarn kjeder seg mer.  Har ei på snart 4 år. Vi bor i enebolig på landet. Ingen barn i nærheten.  Ukedagene går bra-hun er i bhg. I helgene har vi prøvd det meste : dra på  besøk,ha besøk,dra på lekeplasser og andre utfartssteder, gå på tur,div akt hjemme (lek,male, tegne,lese etc). Opplever at hun kjeder seg å bare vil se på tv. Vi har kun på tv i 30 min til barnetv. Vi er mye ute her hjemme ,men hun går fort lei av å hjelpe til. Synes ikke jeg jEg kan be venner på besøk/eller oss selv på besøk hver helg heller.

Er det deres oppfatning at enebarn kjeder seg mer? 

Anonymkode: 7c3bd...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste i praksis opp som enebarn i en familie og med søsken i en annen. 

Selv opplevde jeg det aldri som kjedelig. Eller kjedsomheten ble en kilde til å finne på noe selv. 

Mine halvsøsken opplevde jeg som de hadde mye lettere for å kjede seg, selv om de ytre rammene burde tilsi at de hadde nok å holde på med. 

Men mest tror jeg det skyldes personlighet. 

Skrevet

Ville aldri ha bodd i enebolig på landet med enebarn. Det er som du sier begrenset hvor mye man kan invitere og dra på besøk. Min 5-åring er enebarn, og vi bor i rekkehus hvor det er barn i hele rekka. Han kjeder seg aldri.

Anonymkode: 66527...e30

Skrevet

Kanskje det har mer med at dere bor øde til enn at hun ikke har søsken? De som har søsken vil ikke nødvendigvis leke med søskenet hele tiden heller. 

Jeg er oppvokst på landet og kjedet meg i perioder grønn ihjel, særlig da jeg var for ung til å være noe særlig på besøk hos andre alene. Jeg trøyde meg fint fordi jeg var glad i å lese, men hvis jeg hadde vokst opp i dag er det store sjanser for at jeg ville vært avhengig av Netflix istedet. 

Anonymkode: 40619...8c8

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri ha bodd i enebolig på landet med enebarn. Det er som du sier begrenset hvor mye man kan invitere og dra på besøk. Min 5-åring er enebarn, og vi bor i rekkehus hvor det er barn i hele rekka. Han kjeder seg aldri.

Anonymkode: 66527...e30

Vi bor her fordi vi liker denne livsstilen og også fordi min mann har arvet gården av sin bestefar.....så det er ikke bare bare og flytte😆ts

Anonymkode: 7c3bd...2b2

Skrevet

Jeg hadde søsken men lekte aldri med dem. Jeg lekte med plastelin, lego eller lekedyr. Senere begynte jeg å spille litt nintendo64 og slike ting.

Anonymkode: a040b...335

Skrevet

Vokste opp som enebarn på landet. Syns det var helt greit jeg. Kjedet meg sjeldent.

Anonymkode: f233b...a7f

• Liker 1
Skrevet

Om aldersforskjellen er stor er det lite "selskap" i søsken.  Er de tett på kan det være det, men ikke alltid.  De fleste barn liker å leke alene i blant, og det er ikke like enkelt når man har søsken. 

Generelt tror jeg at barn har godt av å kjede seg i blant.  Det trigger kreativiteten. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Om aldersforskjellen er stor er det lite "selskap" i søsken.  

Det trenger ikke være sant. Min sønn har en stesøster som er 4 år eldre enn seg og de leker masse sammen. Hun er 10 og han er 6. Han har også fettere der den eldste er 12 og den yngste 5 og også de har masse glede av hverandre. 

Min er enebarn hos meg og kjeder seg veldig sjelden. Han er veldig flink til å leke alene og vi bor sånn til at det alltid er andre barn å leke med ute. Så jeg vil tro problemet heller er hvor dere bor enn at barnet er enebarn.

• Liker 1
Skrevet

Det er bare sunt å kjede seg litt. Da lærer dem å finne på ting selv også. :)

Selv om man kjenner noen i omtrent samme alder, så betyr ikke dette nødvendigvis at de liker å leke med hverandre. Barn kan ha vidt forskjellige interesser.

Anonymkode: 73927...e84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...