Gå til innhold

Finnes det nordmenn som er hjemløse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er noen som er hjemløs på frivillig basis (på grunn av ting som rus og familieproblemer), men er det mulig for nordmenn å være ufrivillig hjemløse i Norge?

Anonymkode: d9392...048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal ikke være mulig med de ordningene vi har her til lands

Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Det skal ikke være mulig med de ordningene vi har her til lands

Gjelder det samme i alle nordiske land inkludert island?

TS

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

TS

Vet ikke, men vil anta det

Skrevet

Jeg vet om noen. Disse har fått tilbud av kommunen jeg bor i, bla. å bo på hospice. Dette har dem ikke ønsket og har derfor ikke noe hjem. Men ikke sikkert du vil kalle dem hjemløs i og med at de har et tilbud om tak over hodet. 

Skrevet
1 minutt siden, Luckiness skrev:

Jeg vet om noen. Disse har fått tilbud av kommunen jeg bor i, bla. å bo på hospice. Dette har dem ikke ønsket og har derfor ikke noe hjem. Men ikke sikkert du vil kalle dem hjemløs i og med at de har et tilbud om tak over hodet. 

Da er de frivillig hjemløse, og det var vel om det fantes ufrivillige hjemløse i Norge

Skrevet

Jeg mener at det skal ikke være mulig. De som er hjemløse (unntak av rus og alkohol), de kan for det selv. 

Noen har store gjeldsproblemer, velger så å ignorere husleie. Til slutt sier det stopp og de får ikke et hjem. De kan for det selv, null kontroll på økonomi. Men, de har en mulighet, hjelp fra kommunen. Men de vil ikke forandre seg og sine problemer så da har de ikke noe valg; Gaten. 
Kjenner en som er slik. Flyttet hele tiden fordi han blir kastet ut. Etter 20 år så har han fortsatt et hjem, selv om at husleie er høyere enn inntekt. Gjelden er så høy at han tørr ikke å si hvor mye. Han reiser flere ganger i året, på kreditt. Så gjelden, den må være skyhøy. Så høy at jeg tviler på at luksusfellen hadde kunnet hjelpe han. Han er svartelistet av mange, og har ikke lov til å tegne mobilabonnement en gang. 
Men, han er ikke hjemløs. For han blir kastet ut flytter, om å om igjen. En dag så må det vell si stopp... 

Anonymkode: 6a35b...627

• Liker 1
Skrevet

Alle som vil har krav på, og vil få tak over hodet i Norge, mat og helsehjelp, og man vil få et liv med minimumsstandard. Det er heller ikke nødvendig å drive med tigging i Norge, da man vil få dekket alt man trenger. Man får selvsagt ingen luksusbolig, og man kan bare glemme å reise på ferier, men man får tak overhodet, mat, helsehjelp, TV, internett etc. og det som ellers ses på som nødvendig for å ha et bra liv.

Men så velger noen å være uteliggere, og det er altså deres egne valg, og man bør vel egentlig ikke synes synd på dem.

Anonymkode: 3ce4f...cad

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, det er det ikke med de sosiale ordningene vi har her i landet. Noe annet om de selv har valgt å være hjemløse.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Noe uvitenhet ute og går her. For det første er ikke mange hjemløse fordi de vil,uavhengig om det er rus eller annet i bildet. Det er mangel på kommunale leiligheter flere steder,og visse mennesker får ikke leid på privat boligmarked. Disse får hjelp av nav til å få midlertidig opphold på fks campingplasser,motell osv. De er ikke et hjem,det er et midlertidig bosted. Ofte tar disse utleierne skyhøy leie fra NAV,og de på sin side blåser i hvordan forhold folk lever under der. Jeg har sett dette,og vet veldig godt at vi "vanlige"mennesker aldri hadde holdt ut så mye som en natt på visse steder. Så ikke kall det hjemmet deres,for det er det ikke. De er faktisk hjemløse.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som vil har krav på, og vil få tak over hodet i Norge, mat og helsehjelp, og man vil få et liv med minimumsstandard. Det er heller ikke nødvendig å drive med tigging i Norge, da man vil få dekket alt man trenger. Man får selvsagt ingen luksusbolig, og man kan bare glemme å reise på ferier, men man får tak overhodet, mat, helsehjelp, TV, internett etc. og det som ellers ses på som nødvendig for å ha et bra liv.

Men så velger noen å være uteliggere, og det er altså deres egne valg, og man bør vel egentlig ikke synes synd på dem.

Anonymkode: 3ce4f...cad

Enig. Var hos NAV på grunn av AAP, oppstart og flytting for første gang. Fikk beskjed om å skrive ned gardiner som nødvendig til leiligheten. Det å ha gardiner er en selvfølge. 
Altså søkte om sosial hjelp eller hva det heter, en gangs sum til møbler og slikt. Jeg hadde absolutt ingenting. Da måtte jeg skrive opp alt fra seng til gardiner. 

Samme med dvd-spiller og TV, det var ting jeg ikke hadde tenkt på en gang. ikke føler jeg at jeg trenger det heller. Har levd uten TV i 4 år nå. Eller jeg har TV, men har bare tilgang til NRK. Har ikke slått på TV'en på over 2 år minst. Siden jeg ser på film på pc'en. 

Skrevet

Det er vel rundt 5000 nordmenn som er bostedsløse i Norge. Det blir for dumt å hevde at alle disse er frivillig hjemløse.

Anonymkode: d3aae...f43

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært hjemløs i kortere perioder. Jeg er en ordentlig person som aldri har hatt noe med rus å gjøre, men jeg ble alvorlig syk og hjemløs var en av konsekvensene. 

Anonymkode: 5595a...6d7

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel rundt 5000 nordmenn som er bostedsløse i Norge. Det blir for dumt å hevde at alle disse er frivillig hjemløse.

Anonymkode: d3aae...f43

Slutt å lyve. Les her du https://www.aktivioslo.no/artikkel/de-hjemlose-i-oslo/

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hjemløs i kortere perioder. Jeg er en ordentlig person som aldri har hatt noe med rus å gjøre, men jeg ble alvorlig syk og hjemløs var en av konsekvensene. 

Hvorfor benyttet du deg ikke av det du har rett til?

Skrevet

Jeg er ikke så aldeles sikker på at jeg ville bruke ordene "frivillig hjemløs" om dem som står i kø hver dag for å få en soveplass på et av byens hospitser.

Om noen tror det er så frivillig så kan de jo være med en dag man har har på planen å oppsøke et av disse. 

Det finnes mennesker i Norge som ikke har et sted å bo, og ikke alle har problemer med rus.

Anonymkode: ecbbf...c62

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å lyve. Les her du https://www.aktivioslo.no/artikkel/de-hjemlose-i-oslo/

Hvorfor benyttet du deg ikke av det du har rett til?

Det er mange faktorer som gjorde at det ble slik jeg ikke kommer til å begynne på her. Dessuten kommer det bare 20 kg-ere som da skal fortelle meg at jeg skulle jo bare gjort sånn og sånn og sånn og kan skylde meg selv. 

Skrevet

Jeg kjenner en mann som var ufrivillig hjemløs i en periode. Han er uføretrygdet og leide privat. Da leieprisen steg hadde han ikke råd til å bli boende, så han måtte flytte ut. Han fikk ikke leie noen steder selv om han var på mange visninger. Folk vil ikke leie ut til uføretrygdete, og han er autist og virker kanskje litt spesiell i tillegg. Nav kunne heller ikke hjelpe, selv om de jo egentlig skal det. Derfor kjøpte han seg telt, og flyttet ut i skogen. Etter tre måneder i telt fikk han endelig bedre hjelp av Nav og ble plassert på et motell. Og etter et år på motell fikk han en kommunal leilighet.

Anonymkode: 2004d...808

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

I prinsippet er vel USA, Spania, Italia, Hellas og muligens Portugal de eneste vestlige landene hvor folk som kan klare å bo et sted allikevel kan ende opp som hjemløse. I resten skulle de i teorien få tjenester fra det offentlige sosiale sikkerhetsnettet. 

• Liker 1
Skrevet

Sikkert noen som har falt mellom alle stoler av ulike grunner og ikke har et sted å bo. Kan sikkert også være de som er frivillig hjemløse fordi botilbudet er så dårlig at de velger å bo på gata. Hvis man feks blir plassert på et hospits med mye dop og bråk. Har lest om folk som har blir plassert i campingvogn og noe som nærmest kan kalles kott. Selv om man i prinsippet får et botilbud her i landet tror jeg det er veldig vanskelig for mange av de som faller utenfor. Spesielt hvis man sliter med rus og psykisk helse. Man blir ikke akkurat invitert først til bords.

Anonymkode: 3af82...83b

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, PeeWee skrev:

I prinsippet er vel USA, Spania, Italia, Hellas og muligens Portugal de eneste vestlige landene hvor folk som kan klare å bo et sted allikevel kan ende opp som hjemløse. I resten skulle de i teorien få tjenester fra det offentlige sosiale sikkerhetsnettet. 

Og der er nok kjernen i problemet her hjemme i alle fall. Teori og praksis stemmer ikke alltid overens. Når behovet er større enn tilgjengeligheten så blir det prioritert, og noen kommer da selvsagt sist i køen. De når ikke opp, og sover der de finner ly for natten. I kulverter, på ristene inntil bygårdene hvor ventilasjonsluften slippes ut (den er romvarm), i portrom for å holde vinden borte så godt de kan. 

Anonymkode: ecbbf...c62

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...