89_ Skrevet 14. august 2016 #1 Skrevet 14. august 2016 Hei! Det ser ut til at jeg dessverre må søke gjeldsordning. Har godt over 1 mill. i gjeld i forbruk og skatt. Har lest meg opp en del på nett om hva dette innebærer. Det jeg ikke finner god nok informasjon om er om gjeld til skatteetaten omfattes av betalingsutsettelsen på 4 mnd. under gjeldsforhandlingene. På Lovdata under § 3-4. finner jeg følgende: Sitat Det offentliges krav på skyldneren omfattes av betalingsutsettelsen. Mens på andre nettsider står det at utleggstrekk på skattegjeld trekkes likevel under de 4 mnd. Noen som vet hva som stemmer? F. eks på Kirkens Bymisjons nettsider står det følgende (artikkelen er senest oppdatert i 2008, så dette har kanskje endret seg?): Sitat Lønnstrekk etter lov om fordringshaveres dekningsrett for bidragsforpliktelser, skatte- og avgiftskrav, samt enkelte andre krav er også unntatt fra betalingsutsettelse, se gjeldsordningsloven § 4-8. Og det andre spm. er om man kan sette av sparepenger under betalingsutsettelsen ettersom man får full lønn uten trekk, slik at man har ekstra midler under gjeldsordningen? At de får stå i fred på sparekontoen. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #2 Skrevet 14. august 2016 Du kan selvfølgelig ikke ha en full sparekonto under gjeldsordning. Det kreves også at gjelden er gammel, hvis du er født i 89 som brukernavnet sitt tilsier er sannsynligvis gjelden din alt for ny til at du får gjeldsordning. Bare å skaffe seg ekstra jobber og betale ned fort som faen. Anonymkode: 51bc6...eee 4
89_ Skrevet 14. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2016 Så du mener at det er viktig å bruke opp alt man får i lønn under de 4 månedene? Gjelden er opp til flere år gammel. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #4 Skrevet 14. august 2016 Et øyeblikk siden, 89_ skrev: Så du mener at det er viktig å bruke opp alt man får i lønn under de 4 månedene? Gjelden er opp til flere år gammel. Ja, og om noen år vil du føle deg mye lettere som resultat. Anonymkode: f50a3...b55
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #5 Skrevet 14. august 2016 Tror du har litt høytsvendende forventninger til hvem som kan få gjelsaneringsordning og hva det innebærer. Anonymkode: 42db9...6c7 4
89_ Skrevet 14. august 2016 Forfatter #6 Skrevet 14. august 2016 Disse svarene er gjengangere i diverse forum og er off topic. Dere aner ikke hvilken situasjon jeg er i, så vennligst hold dere til temaet. Sitat Ja, og om noen år vil du føle deg mye lettere som resultat. Hva snakker du om? Tror ikke du forstår hva du svarer på.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #7 Skrevet 14. august 2016 Du burde heller spare i de 4 mnd ved å betale ned på gjelden din. Det andre kan jeg desverre ikke svare på. Anonymkode: 80202...73e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #8 Skrevet 14. august 2016 11 minutter siden, 89_ skrev: Disse svarene er gjengangere i diverse forum og er off topic. Dere aner ikke hvilken situasjon jeg er i, så vennligst hold dere til temaet. Hva snakker du om? Tror ikke du forstår hva du svarer på. Hvordan skal vi forstå din livssituasjon når du ikke forteller om den? Vær litt mer presis om du vil ha presise svar. Anonymkode: f50a3...b55 3
89_ Skrevet 14. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 14. august 2016 Spørsmålene er helt generelle og kan besvares av de med rett kunnskap. Hvorfor må jeg fortelle om min livssituasjon da? 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #10 Skrevet 14. august 2016 Du får ikke beholde hele månedslønnen din, det er jo de pengene dem trekker, minus rimelig bo utgift og ca 7.000 som du får disponere fritt til livsopphold. Dette varer vel i ca 5 år. En betingelse for å få gjeldsordning er at du er varig ute av stand til å betale gjelda. Er du ung og har jobb, er det derfor lite sannsynlig at du får det. Anonymkode: 923e9...d59 2
89_ Skrevet 14. august 2016 Forfatter #11 Skrevet 14. august 2016 Takk for at du forsøker å svare men det er fortsatt off topic. Det er snakk om 4 mnd. under gjeldsforhandlingene, før de 5 årene begynner at man er fritatt for betaling til kreditorer. Jeg spør om Skatteetaten er en av disse.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #12 Skrevet 14. august 2016 2 minutter siden, 89_ skrev: Takk for at du forsøker å svare men det er fortsatt off topic. Det er snakk om 4 mnd. under gjeldsforhandlingene, før de 5 årene begynner at man er fritatt for betaling til kreditorer. Jeg spør om Skatteetaten er en av disse. Å ja, ok, det mener jeg de er, tror til og med de har første prioritet på penger. Anonymkode: 923e9...d59
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #13 Skrevet 14. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Å ja, ok, det mener jeg de er, tror til og med de har første prioritet på penger. Anonymkode: 923e9...d59 Mente at de er med i gjeldsforhandlingene Anonymkode: 923e9...d59
89_ Skrevet 15. august 2016 Forfatter #14 Skrevet 15. august 2016 Fikk akkurat bekreftelse fra Namsfogden at all utleggstrekk fra Skatteetaten stanser under gjeldsforhandlingene.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #15 Skrevet 15. august 2016 Hvorfor må du legge inn innlegg her på kvinneguiden og bitche over svarene du får, når du uansett ventet på svar fra namsfogden? Det finnes plenty av andre instanser som kan svare deg mye bedre enn vanlige folk på KG. Og gratulerer med å ha skaffet deg 1 million i forbruk og skattegjeld! Anonymkode: f496a...38d 1
tussi84 Skrevet 16. august 2016 #16 Skrevet 16. august 2016 Du får ca 7800 kr å leve for i mnd om du er enslig. I tillegg til dette får du dekket bokostnader. Alt annet går til gjeld. Hvis du har utbetalt 22000 i lønn, og betaler 7000 i bougifter og får litt under 8000 i livsopphold er regnestykket sånn Lønn 22000 Minus husleie 7000 Minus livsopphold 8000 Overskudd 7000 7000 kr går da hver mnd til betjening av kreditorer. De mnd du får feks feriepenger eller tilbake på skatten så skal også det til kreditorene. Du har i uutgangspunktet ikke lov til å spare når du er under en gjeldsordning, men det åpner også for at du kan ta deg en rimelig ferie i løpet av året. Mener grensen ligger på rundt 15000. Uansett de må være brukt før året er omme på ferie og dette må du bevise ovenfor namsmannen. Om du har overskudd når året er omme da går det også til kreditorer. Vet ikke om det finnes noen link på dette men vet dette da jeg tidligere har vært i kontakt med namsmann vedr det samme. Ellers er det sånn at om du får deg samboer får du kun dekket din del av husleie samt 6700 ca til livsopphold. Har du barn eller skulle få får du også dekket barnehage og sfo samt du får et llivsoppholdstillegg per barn før de beregner overskudd. Hvor mye du får avhenger av alder og hvor mye samvær du har. Lykke til
89_ Skrevet 19. august 2016 Forfatter #17 Skrevet 19. august 2016 Takk for svar. Syntes det bare er rart man ikke kan spare under forhandlingene. Kreditorer har ikke lov til å kreve penger under de 4 mnd. Har 28 000 utbetalt etter skatt så er litt spesielt at jeg må sløse bort mye penger siden det ikke er lov til å spare?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #18 Skrevet 19. august 2016 Spare penger kan du jo, men kanskje ikke på konto der de kan spores. Spar dem på gamle måten, ta ut kontanter og legg kontantene i en boks e.l. noe hjemme hver måned. Ingen kan vite det. Anonymkode: 13106...a7e
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #19 Skrevet 19. august 2016 Hvis du gidder å lese lovverket rundt dette så står det at du skal spare i de fire mnd det du ikke trenger, for å betalt kreditorer (forhandle med er vel et riktigere ord), ikke for å sette på sparekonto. Dersom du har mye skattegjeld utelukker det forresten gjeldsordning, for skatte skal betales uansett (og heldigvis). Anonymkode: 51bc6...eee
Kaptein6 Skrevet 19. august 2016 #20 Skrevet 19. august 2016 Du vil bare ha 8000 til livsopphold pr mnd. dette skal dekke alt utenom bolig. Det vil ikke være så lett å spare. hvis du tfår 28000 utbetalt går altså 28000- leie7000- livsopphold 8000 = 12000 til banken hver måned. Spørs om du ikke like godt kan gå til banken å spørre om en frivillig løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå