Gå til innhold

Triste farger på hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/trondelag/xl/norge-i-koks_-kalk-og-gratt-1.13078142

Jeg syns grått kan være pent, men det kan bli for mye av det når alle skal ha det.
Der jeg bor er det et helt byggefelt med moderne funkisrekkehus som alle er malt grått... og det er så trist å se på! 

Naboen vår hadde gult hus før og jeg elsket å se ned på huset, jeg ble i godt humør av å se på det, selv på en regnværsdag følte jeg at sola skein... og nå - selv når sola skinner, blir jeg trist av å se på huset... det er malt i en blass hvit farge... forsvinner jo helt!

Det hadde jo SÅ fin gulfarge!

Men jeg kan jo ikke fornærme de og si de må male huset sitt gult igjen hehe :) er fint sånn det er nå og, men det ble så trist å se på,

og jeg savner rett og slett fargen det hadde før. 

Huset vårt kler ikke den gulfargen, men det huset de har passet perfekt til en slik farge! 

hva syns dere om moten med alle disse gråfargene? Det er slik innendørs og. Alle skal ha gråbeige, beige osv... 

Anonymkode: caf7c...3e5

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen hus kler virkelig å være grå. Som f.eks arkitekttegnede hus som ligger inntil skog, eller fjell, som er beiset grå. Eller eldre hus med vinduer med ekte sprosser, og breie lister, som er malt hvite. Sistnevnte hus bør være malt i en lysere gråfarge. 

Liker ikke så godt grå farge inne. Der liker jeg best hvit, evt kombinert med tre.

Anonymkode: 13650...bd1

Skrevet

Jeg har tenkt på dette lenge, og ikke forstått hvorfor alle på død og liv må male alt mulig i gråtoner!. Både ute og inne. Virker ikke som om folk i dag har fantasi og egne meninger om hva de egentlig liker! Merkelig hvordan saueflokkmentaliteten slår til også på dette området. Hvorfor er folk så redde for farger i dag? Jeg har aldri likt grått. Det er en trist farge, uansett nyanse. Hjemme hos meg finnes det lite grått. Jeg vil da ikke bo i et gravkapell, heller. Dama i artikkelen har helt rett. Farger påvirker oss. Derfor kan jeg ikke skjønne at så mange velger grått. Sorgens og tristhetens farge!  Da rekkehuset jeg bor i skulle males, var flere tidlig ute med å foreslå grått. Heldigvis fikk jeg avverget dette. Det ble i stedet hvitt, en god, gammel klassiker. Puh! Jeg håper virkelig den grå trenden snart går over. Det er på tide, for den har vart altfor lenge.

Anonymkode: 1c28c...2e6

• Liker 2
Skrevet

Jeg husker Veitvedt i "gamle dager". Der var det fargerik bebyggelse. :)

• Liker 1
Skrevet

Grått er en pen farge, men dosen er giften. Vi bor i et land med veldig grått vær, og trenger noen lyspunkt. Jeg mener at vi blir påvirket av de fargene vi omgir oss med, og når det er grått ute og grått inne, da... Blir litt trist når jeg ser veldig pene hus i nye boligstrøk der alt er grått. 

Anonymkode: 7cf7a...26e

Skrevet
30 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg husker Veitvedt i "gamle dager". Der var det fargerik bebyggelse. :)

Siden du generelt er ganske kjapp med å kommentere andre folks skrivefeil her inne, er jeg bare helt nødt: VEITVET

Anonymkode: 04353...813

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du generelt er ganske kjapp med å kommentere andre folks skrivefeil her inne, er jeg bare helt nødt: VEITVET

Anonymkode: 04353...813

OK. Når ble det forandret fra Veitvedt? Ta en titt på google.

Tilføyelse: Det heter vel gjerne Røtvet (Rødtvedt) og Breitvet (Bredtvedt) også nå? Jeg har ikke bodd i Oslo på mange år, så jeg følger ikke så nøye med privat.

Apropos å kommentere språkfeil, jeg holder meg til språkforumet stort sett, hvor vi er mange likesinnede.

Endret av Arabella
Skrevet

Siden husene i denne artikkelen var omringet av asfalt og begyggelse blir det trist med så mye grått. Om det er mer grønt og åpent rundt, så synes jeg ikke grått behøver å være trist. Huset jeg bor i er grått, men det har stor hage med trær og en del blomster så da blir det mindre monotont enn om det bare er asfalt rundt :) 

Anonymkode: 1b85b...b4c

Skrevet

Vi malte huset vårt grått, det var gult. Jeg synes det er mye penere nå som det er grått og hvitt. Hvilke farger har dere på huset? 

Smak og behag. Mange i gata her har gråe eller hvite hus i forskjellige nyanser. La folk gjøre som de vil. Det er vel en trend det som de røde, grønne og gule husene som var før. Vi har masse trær rundt oss, store hager. Så det blir ikke grått og kjedelig.

Alt folk skal legge seg borti.

Anonymkode: c381d...3f4

Skrevet

Klarer ikke guloransje hus. Da er grå finere. Husker da blått var pooulært. Hvite og grå hus er helt ok. Brune er også fine. 

Anonymkode: 50f7d...96d

Skrevet

Det er ikke pent med for mange grå bygninger og hus. Det gir meg kommunisme-vibes.

Anonymkode: c7725...21f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi malte huset vårt grått, det var gult. Jeg synes det er mye penere nå som det er grått og hvitt. Hvilke farger har dere på huset? 

Smak og behag. Mange i gata her har gråe eller hvite hus i forskjellige nyanser. La folk gjøre som de vil. Det er vel en trend det som de røde, grønne og gule husene som var før. Vi har masse trær rundt oss, store hager. Så det blir ikke grått og kjedelig.

Alt folk skal legge seg borti.

Anonymkode: c381d...3f4

Kan folk gjøre som de vil? Jeg har bodd i borettslag i en annen by. Der var det ensretting.

Skrevet

Er ett hus i gaten grått, vil det ikke ha noen særlig betydning, men når de fleste hus males i triste gråtoner eller hvitt, mistes mye atmosfære og stemning.  Det blir rett og slett nitrist med en atmosfære som minner mer om gamle Sovjet enn en hyggelig gate.  
Når det er vår og sommer, og planter og trær skaper farger, går det an.  Men her til lands har vi mest fargeløs vinter og vår, og da er det dystert. 

Jeg tror årsaken til at "alle" maler grått er at de er engstelige for å gjøre noe galt, og at man er på tryggere grunn når man maler nøytralt.  Noen hus, blant alt det grå og hvite, burde vært malt i oker og rødt. 

• Liker 1
Skrevet

Vi bor i en fargeglad gate, beige og grå hus i mindretall, to hvite, to mellombrune, flere røde og oker, og to blå. Det sitrongule huset tar kaka, det lyser virkelig opp litt for mye. 

• Liker 1
Skrevet

Her på bygda er ikke grått en populær farge, og takk Gud for det. Vi har gult hus, mine foreldre har rødt hus. Det lyser opp å pynter i blandt grønne enger og skog. Fargene har veldig mye å si for humøret, og jeg merker det når jeg reiser til Oslo. Der er alt grått og kjedelig rett og slett, og man blir litt deprimert og gråpreget i tankegangen.. Håper trenden snur snart, men tror nok det kommer til å fortsette en del år til, dessverre. 

• Liker 5
Skrevet

Synes slike eldre hus kler å være grå. Spesielt hvis de ligger i en stor hage med blomster, busker og trær.

Anonymkode: 13650...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...