AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #21 Skrevet 14. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått (lat), så beklager hvis jeg gjentar shit. Men, først og fremst skal du kaste/ikke bruke væska som er til overs etter du har tatt ut linsene. Du skal kjøpe egen linsevæske, de vi selger der jeg jobber har med linseetui(som skal kastes med jevne mellomrom, en gang eller annenhver mnd). Det finnes ulike typer, men hovedregelen er egentlig å bruke samme type fra gang til gang, iallefall samme type hele perioden paret med linser brukes. Vet mange ikke er nøye på akkurat det, men linseoptikeren lærte meg det en gang i tiden (hvorfor er vel mest fordi du vet da at den tåler du, selvsagt bytter du hvis du ikke tålte den du kjøpte osv). Noen er ekstra plaget av at linsene blir skitne, det finnes ulike produkter som da kan brukes, som fjerner det smusset. Men du kan prøve først å bare bruke linsevæske og når du tar de av på kvelden har du litt væske i håndflaten og gnir litt på linsa. De skal alltid ligge så ig så lenge i linsevæske over natta (varierer litt, men dette står på pakken). Du skal aldri bruke samme væske på nytt, hell det ut om morgenen og la etuiet lufttørke til du skal bruke det igjen på kvelden. Ikke skyll linsene i linsevæske og deretter ta de på øynene hvis de er skitne, heller ikke rent vann (det er basselusker der, som du ikke vil ha på øynene dine). Bruk sterilt saltvann til slike ting. Vask alltid hendene før du skal håndtere linsene. Er du sminkebruker tar du det etter linsene er på, men av før du tar linsene av. Bruk også svømmebriller ved bading. Er det ubehag bruker du ikke linsene. Noen ganger kan det være fordi du har satt de feil vei, som kan være tricky å se i begynnelsen, da kan du ta linsa av, brette den andre veien og prøve på nytt. Og vær så snill å gå til linsekontroll årlig! Det trenger ikke å være behov for ny styrke, men for dine øyner sin del, bare gjør det. Og ta litt linsefri, for eksempel en dag i uka hvor du ikke skal noe spesielt. (Litt engasjert? Jeg ser bare fryktelig mye merkelig ila en arbeidsuke, så her fikk du nesten all informasjon nye linsebrukere får av meg. I håp om at du bruker linsene korrekt og tar vare på øynene dine.) Anonymkode: 4e235...1d0 Takk for fint og utfyllende svar ! God informasjon Anonymkode: 4add0...acb
lillesky Skrevet 15. august 2016 #22 Skrevet 15. august 2016 Tråden er ryddet for avsporinger. /lillesky (mod)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå