AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #1 Skrevet 14. august 2016 Sliter med å få ren linsene mine.. starta med dagslinser, men følte jeg så uklart og dobbelt..fikk beskjed av Optikker om at kanskje månedslinse ville bli bedre så prøvde det også. Grunnen var at de mente den ikke satt godt nok på. Nå som jeg har brukt mndslinse er det ikke bedre, selvom linsa er litt større.... Det er direkte slitsomt å se med linsene. Det jeg har oppdaga er at linsen ikke er helt ren, og jeg får den ikke ren... Dryppa øyne før og etter, legger linsa i øyedråpevann om natta, vasker hender godt, tørker hender med tørkepapir.... Fortsatt masse smuss på linsa, og det går ikke av! Jeg blir gal. Tips til rengjøring og evt innspill til hva som er "problemet" om ikke rensinga?? 🤔 Anonymkode: 4add0...acb
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #2 Skrevet 14. august 2016 Lærte de deg ikke hvordan du vasker månedslinsene? Gå tilbake til optikeren og be om instruksjoner eller søk på YT. Det er ikke vanskelig. Anonymkode: 01813...f0d 1
Frøken.stille Skrevet 14. august 2016 #3 Skrevet 14. august 2016 Hva er øyedråpevann? Bruker du ikke linsevæske? 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #4 Skrevet 14. august 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lærte de deg ikke hvordan du vasker månedslinsene? Gå tilbake til optikeren og be om instruksjoner eller søk på YT. Det er ikke vanskelig. Anonymkode: 01813...f0d Neei, de lærte meg bare hvordan å ta de av og på 🙄 Ts Anonymkode: 4add0...acb
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #5 Skrevet 14. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Neei, de lærte meg bare hvordan å ta de av og på 🙄 Da tar du rådet mitt. Anonymkode: 01813...f0d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #6 Skrevet 14. august 2016 11 minutter siden, Frøken.stille skrev: Hva er øyedråpevann? Bruker du ikke linsevæske? Dårlig ordvalg. Mente øyedråper. Det renser og gir fukt til linsene. Gidder ikke bruke linsevæska, den er jo ikke ren.. Anonymkode: 4add0...acb
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2016 #7 Skrevet 14. august 2016 (endret) Gidder ikke bruke linsevæske ... Er du klar over at linsevæske er laget for å rense linsen, mens øyedråper, kunstige tårer og saltvann er ment for å fukte øyet. Jeg aner ikke hva du mener med at linsevæsken ikke er ren, siden du kan få den i enkeltpakninger. Endret 14. august 2016 av Blondie65
Frøken.stille Skrevet 14. august 2016 #8 Skrevet 14. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig ordvalg. Mente øyedråper. Det renser og gir fukt til linsene. Gidder ikke bruke linsevæska, den er jo ikke ren.. Anonymkode: 4add0...acb Noen øyedråper smører og fukter mens du har linsene på øyet ja....... Men de renser ikke linsene - det er det linsevæske som gjør. Hvis du mener linsevæsken er uren så bør du kjøpe en ny og prøve. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #9 Skrevet 14. august 2016 (endret) 18 timer siden, Frøken.stille skrev: Noen øyedråper smører og fukter mens du har linsene på øyet ja....... Men de renser ikke linsene - det er det linsevæske som gjør. Hvis du mener linsevæsken er uren så bør du kjøpe en ny og prøve. 18 timer siden, Blondie65 skrev: Gidder ikke bruke linsevæske ... Er du klar over at linsevæske er laget for å rense linsen, mens øyedråper, kunstige tårer og saltvann er ment for å fukte øyet. Jeg aner ikke hva du mener med at linsevæsken ikke er ren, siden du kan få den i enkeltpakninger. Okey, så dere er litt morsomme da. Jeg sitter her og er ny i linseverden, og dere tror at det er logisk å tenke at linsevæska IKKE er den væska linsa ligger oppi når du tar den ut av beholderen? For tro meg, det er det , det høres ut som... Anonymkode: 4add0...acb Endret 15. august 2016 av lillesky
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2016 #10 Skrevet 14. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okey, så dere er litt morsomme da. Jeg sitter her og er ny i linseverden, og dere tror at det er logisk å tenke at linsevæska IKKE er den væska linsa ligger oppi når du tar den ut av beholderen? For tro meg, det er det , det høres ut som... Anonymkode: 4add0...acb Jeg beklager inderlig at du er blitt så dårlig informert av de som har solgt deg linser. Er disse kjøpt på nett, kanskje? Linseveske er f.eks OptiFree, Oxicept, iWear osv. Dette kjøper du hos optiker eller på apotek, men du bør bruke noe som er anbefalt til dine linser.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #11 Skrevet 14. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey, så dere er litt morsomme da. Jeg sitter her og er ny i linseverden, og dere tror at det er logisk å tenke at linsevæska IKKE er den væska linsa ligger oppi når du tar den ut av beholderen? For tro meg, det er det , det høres ut som... Anonymkode: 4add0...acb Nei, linsevæske som det vises til i tråden kjøpes i egne beholdere ved siden av. Disse er selvsagt helt steriliserte. Jeg har for øvrig fått beskjed av optiker å gni fingerflaten på linsen når jeg tar de ut for å fjerne belegg. Linsen tåler ganske mye så lenge det er hudflaten. Pass på å ikke ha lange negler da det lett kan oppstå rifter dersom du får neglen borti. Jeg synes for øvrig det er rart at du sitter her etter en måned med linser uten adekvat informasjon om linsebruk. Har ikke optikeren din vært tydelig på dette? Anonymkode: b4c20...611
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #12 Skrevet 14. august 2016 11 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg beklager inderlig at du er blitt så dårlig informert av de som har solgt deg linser. Er disse kjøpt på nett, kanskje? Linseveske er f.eks OptiFree, Oxicept, iWear osv. Dette kjøper du hos optiker eller på apotek, men du bør bruke noe som er anbefalt til dine linser. Nei. På specsavers. Da skal jeg høre med dem om hvilke som er egna for mine. 👍 Anonymkode: 4add0...acb
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #13 Skrevet 14. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. På specsavers. Da skal jeg høre med dem om hvilke som er egna for mine. 👍 Anonymkode: 4add0...acb Be dem lære deg om linsebruk en gang til, de har jo åpenbart feilet i jobben sin. Anonymkode: 01813...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #14 Skrevet 14. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, linsevæske som det vises til i tråden kjøpes i egne beholdere ved siden av. Disse er selvsagt helt steriliserte. Jeg har for øvrig fått beskjed av optiker å gni fingerflaten på linsen når jeg tar de ut for å fjerne belegg. Linsen tåler ganske mye så lenge det er hudflaten. Pass på å ikke ha lange negler da det lett kan oppstå rifter dersom du får neglen borti. Jeg synes for øvrig det er rart at du sitter her etter en måned med linser uten adekvat informasjon om linsebruk. Har ikke optikeren din vært tydelig på dette? Anonymkode: b4c20...611 Sjekka opp til på engelsk, og fant masse info - også det du skriver 👍 Optikeren sa ingenting om etui for linser , og ei rengjøring. Det varbopplæring om av og på, og "vask hender" 🙄 Anonymkode: 4add0...acb
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2016 #15 Skrevet 14. august 2016 Specsavers sjokkerer. Har hørt flere få dårlig service. Jeg har selv brukt Brilleland i mange år og det skader ikke å prøve å få råd fra den.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #16 Skrevet 14. august 2016 I all verden, hva har du brukt så langt da? Øyedråper og emballasjen linsene kommer pakket i? Ikke rart du ikke ser godt. Be optikeren sjekke øyehelsen din igjen når du skal dit neste gang (så fort som mulig). Og få opplæring i hvordan du skal rengjøre linsene - skylle de i linsevæske, gnikke de i håndflaten på hver side med fingertuppen, og skylle igjen, så skal de legges i frisk rensevæske i etuiet over natten. Anonymkode: 291a2...bc4
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2016 #17 Skrevet 14. august 2016 Det følger linseetui med når jeg kjøper linsevæske og Brilleland selger de jeg bruker for 20 kroner eller noe (har også månedslinser).
Frøken.stille Skrevet 14. august 2016 #18 Skrevet 14. august 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey, så dere er litt morsomme da. Jeg sitter her og er ny i linseverden, og dere tror at det er logisk å tenke at linsevæska IKKE er den væska linsa ligger oppi når du tar den ut av beholderen? For tro meg, det er det , det høres ut som... Anonymkode: 4add0...acb Jeg skjønner ikke... Du har brukt væsken som ligger i linseetuiet (altså væsken linsene ligger i når du åpner en ny pakke med linser)? Lurer på hvordan det har gått. Når jeg tar på nye linser og jeg glemmer å kaste de små etuiene linsene lå i, så har den væsken fordampet på kvelden og blitt borte.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #19 Skrevet 14. august 2016 2 timer siden, Blondie65 skrev: Det følger linseetui med når jeg kjøper linsevæske og Brilleland selger de jeg bruker for 20 kroner eller noe (har også månedslinser). Takk for tips 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I all verden, hva har du brukt så langt da? Øyedråper og emballasjen linsene kommer pakket i? Ikke rart du ikke ser godt. Be optikeren sjekke øyehelsen din igjen når du skal dit neste gang (så fort som mulig). Og få opplæring i hvordan du skal rengjøre linsene - skylle de i linsevæske, gnikke de i håndflaten på hver side med fingertuppen, og skylle igjen, så skal de legges i frisk rensevæske i etuiet over natten. Anonymkode: 291a2...bc4 Jaaa, det er det jeg har brukt.. Har jo ikke visst om noe annet ☹️ Jeg har tenkt på det, meen jeg har optikker i Askim og bor nå i Ski...skaffa linser under flytting, såå jeg føler det er ekstremt slit å reise 1t for å ordne i det. Skal jeg gjøre det i Ski må jeg betale for ny øyeundersøkelse osv. vært i kontakt med Specsavers ski ang linser pga reisevei før nemlig.. De deler ikke data så da må jeg punge ut med nye 700.-... Skikkelig slit egentlig. 2 timer siden, Frøken.stille skrev: Jeg skjønner ikke... Du har brukt væsken som ligger i linseetuiet (altså væsken linsene ligger i når du åpner en ny pakke med linser)? Lurer på hvordan det har gått. Når jeg tar på nye linser og jeg glemmer å kaste de små etuiene linsene lå i, så har den væsken fordampet på kvelden og blitt borte. Vel.. Det har gått. Det er væske igjen liksom.. I flere dager faktisk 🙄... Bare lokka igjen lokket så godt det lar seg gjøre og... Ja... Har jo tenkt tanken at det ikke er lurt(ikke sterilt), men siden optikker bare sa "ta de ut om natta og sett inn dagen etter" og ikke mer, så tenkte jeg jo at hu mente tilbake i beholderen siden annet ikke ble sagt.. 🙄 Anonymkode: 4add0...acb
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #20 Skrevet 14. august 2016 Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått (lat), så beklager hvis jeg gjentar shit. Men, først og fremst skal du kaste/ikke bruke væska som er til overs etter du har tatt ut linsene. Du skal kjøpe egen linsevæske, de vi selger der jeg jobber har med linseetui(som skal kastes med jevne mellomrom, en gang eller annenhver mnd). Det finnes ulike typer, men hovedregelen er egentlig å bruke samme type fra gang til gang, iallefall samme type hele perioden paret med linser brukes. Vet mange ikke er nøye på akkurat det, men linseoptikeren lærte meg det en gang i tiden (hvorfor er vel mest fordi du vet da at den tåler du, selvsagt bytter du hvis du ikke tålte den du kjøpte osv). Noen er ekstra plaget av at linsene blir skitne, det finnes ulike produkter som da kan brukes, som fjerner det smusset. Men du kan prøve først å bare bruke linsevæske og når du tar de av på kvelden har du litt væske i håndflaten og gnir litt på linsa. De skal alltid ligge så ig så lenge i linsevæske over natta (varierer litt, men dette står på pakken). Du skal aldri bruke samme væske på nytt, hell det ut om morgenen og la etuiet lufttørke til du skal bruke det igjen på kvelden. Ikke skyll linsene i linsevæske og deretter ta de på øynene hvis de er skitne, heller ikke rent vann (det er basselusker der, som du ikke vil ha på øynene dine). Bruk sterilt saltvann til slike ting. Vask alltid hendene før du skal håndtere linsene. Er du sminkebruker tar du det etter linsene er på, men av før du tar linsene av. Bruk også svømmebriller ved bading. Er det ubehag bruker du ikke linsene. Noen ganger kan det være fordi du har satt de feil vei, som kan være tricky å se i begynnelsen, da kan du ta linsa av, brette den andre veien og prøve på nytt. Og vær så snill å gå til linsekontroll årlig! Det trenger ikke å være behov for ny styrke, men for dine øyner sin del, bare gjør det. Og ta litt linsefri, for eksempel en dag i uka hvor du ikke skal noe spesielt. (Litt engasjert? Jeg ser bare fryktelig mye merkelig ila en arbeidsuke, så her fikk du nesten all informasjon nye linsebrukere får av meg. I håp om at du bruker linsene korrekt og tar vare på øynene dine.) Anonymkode: 4e235...1d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå