Gå til innhold

Når barna har besøk av venner med allergier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har en bestevenn som er allergisk mot "alt." Han tåler ikke meieriprodukter, gluten, egg eller nøtter. Jeg syntes det er så vanskelig å vite hvor mye det forventes at vi skal tilby. Gutten bor ti minutters kjøretur fra oss, så det er ikke bare for han å stikke hjem å spise når han er hos oss. Vår sønn får alltid mat hos dem når han er hos dem, så jeg føler vi også bør tilby han mat. Men jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre det, det er så utrolig mye han ikke tåler, og jeg ser litt mørkt på å stå og lage to middager. I tillegg til at det er mye jobb så føler jeg meg ikke sikker på at jeg ikke forgifter han, han er ikke bare litt allergisk mot egg og nøtter, men kan dø av det. Vi kan ikke steke et egg en gang når han er i huset. Jeg er alltid litt stresset når han er her og spør om han har med seg epipennen sin/leter etter den i sekken hans. 

Jeg har hintet litt til moren om han pleier å ha med seg noe mat når han er borte hos folk, men hun sier bare at det går så bra, folk er så flinke til å tilrettelegge... 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 70cf1...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn har en bestevenn som er allergisk mot "alt." Han tåler ikke meieriprodukter, gluten, egg eller nøtter. Jeg syntes det er så vanskelig å vite hvor mye det forventes at vi skal tilby. Gutten bor ti minutters kjøretur fra oss, så det er ikke bare for han å stikke hjem å spise når han er hos oss. Vår sønn får alltid mat hos dem når han er hos dem, så jeg føler vi også bør tilby han mat. Men jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre det, det er så utrolig mye han ikke tåler, og jeg ser litt mørkt på å stå og lage to middager. I tillegg til at det er mye jobb så føler jeg meg ikke sikker på at jeg ikke forgifter han, han er ikke bare litt allergisk mot egg og nøtter, men kan dø av det. Vi kan ikke steke et egg en gang når han er i huset. Jeg er alltid litt stresset når han er her og spør om han har med seg epipennen sin/leter etter den i sekken hans. 

Jeg har hintet litt til moren om han pleier å ha med seg noe mat når han er borte hos folk, men hun sier bare at det går så bra, folk er så flinke til å tilrettelegge... 

Hva hadde dere gjort?

Sttersom de er bestevenner så må du egentlig finne ut av hvordan du skal gjøre dette. 

middagen må planlegges og det må klargjøres når han kommer på besøk slik at ikke noe skjer. Slutt å hinte, spør om råd og snakk med moren!!

Anonymkode: 3e4f6...838

• Liker 14
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde dere gjort?

Spør henne om tips til hva han tåler da - og si ærlig at du ikke har peiling.

Ellers er banan og et glass vann ganske safe vil jeg tro, med mindre han er allergisk mot banan?
Epler kan være skumle pga nøtteallergi og epleallergi er sånkalte kryssallergier. Kiwi er også skummelt.

Anonymkode: ae5bc...830

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør henne om tips til hva han tåler da - og si ærlig at du ikke har peiling.

Ellers er banan og et glass vann ganske safe vil jeg tro, med mindre han er allergisk mot banan?
Epler kan være skumle pga nøtteallergi og epleallergi er sånkalte kryssallergier. Kiwi er også skummelt.

Anonymkode: ae5bc...830

wææ, nå blir jeg enda mer stresset, jeg har gitt han en del frukt. Jeg syntes det er så rart at ikke de tar mer initiativ selv, man skulle jo tro det var viktig for dem. Jeg har spurt henne om hva han ikke tåler, og da har jeg fått den listen jeg har skrevet over her, men han hadde jo vært her mange ganger før moren tilfeldigvis nevner at eggeallergien hans er så sterk at de ikke kan steke egg hjemme når an er der. Det hadde jo ikke jeg tenkt på.

TS

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville spurt moren etter oppskrifter. Trenger jo ikke lage to middager, de som ikke er allergiske kan fint spise allergivennlig middag de også.

Anonymkode: a797e...166

• Liker 11
Skrevet

Han klarer vel å sykle hjem til middag?

Anonymkode: 329ab...f1b

• Liker 2
Skrevet

Kjøp en pakke glutenfrie knekkebrød, bare sjekk at det ikke er melk, egg eller nøtter i. Står gjerne foran på pakken at den er glutenfri og laktosefri. For knekkebrød har god holdbarhetsdato, så det kan stå lenge i skapet deres. Og da kan han få kjøttpålegg på, i hvert fall skinke, regner med de fleste har det i kjøleskapet.

Og til middag, så er jo rent kjøtt, kylling og fisk trygt, og da ris og poteter er trygt, grønnsaker er trygt. Og skulle dere ha saus til, som han ikke kan spise, så bare ikke server sausen til han. Skal dere ha pasta med kjøttsaus, så får du og tak i glutenfri pasta uten egg, og da kan han og få, så lenge du ikke har meieri produkter eller nøtter i kjøttsausen. Pasta er og tørrvare, med god holdbarhetsdato.

Anonymkode: 44ced...90e

• Liker 10
Skrevet

Har han laktoseintoleranse eller melkeallergi? Er det snakk om førstnevnte finnes det en serie med laktosefri produkter fra Tine som de har stort sett overalt. Er han allergisk mot melk er det mer alvorlig, og da finnes det ikke erstatninger. Viktig å finne ut av dette :)

• Liker 3
Skrevet

Spørre mor om oppkrifter til ting du kan ha I fryseren og varme opp:) og reint kjøtt og fisk som det ble sagt lengre oppe her funker og. Eventuelt ha forhånds lagd saus klar I fryseren som han tåler til middagen:)

• Liker 2
Skrevet

Spurt moren om hun hadde 3-4 oppskrifter som gutten likte som jeg kunne lage når han kom på besøk.

Anonymkode: e3610...62f

Skrevet

Her må du snakke med moren hans. Fordi allergier er idnviduelt. Med så alvorlig allergi at han har Epi Pen så er ikke dette bare bagateller. Da kan du ikke bruke samme kniven eller skjærefjølet til ting han ikke tåler som de du bruker til ting han er allergisk mot selv når det er vasket grundig. 

Men generelt, grønnsakslappskauser, supper kokt på poteter og andre grønnsaker uten tilsetninger av krydder eller andre ting enn vann kan de fleste spise. I tillegg er dette sunn mat. Krydder kan hver og en tilsette ved bordet dersom barnet tåler at man kverner pepper, f.eks. 

Anonymkode: 0621a...a32

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville spurt moren etter oppskrifter. Trenger jo ikke lage to middager, de som ikke er allergiske kan fint spise allergivennlig middag de også.

Anonymkode: a797e...166

tja, ser ikke for meg at det er så godt da. Hadde det bare vært melk, bare egg eller bare gluten så smaker det sikkert greit... Eller kanskje det bare er mine fordommer? Jeg har liksom spurt etter hva de lager hjemme, men mor sier bare vi bare kutter ut det han ikke tåler...

TS

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du snakke med moren hans. Fordi allergier er idnviduelt. Med så alvorlig allergi at han har Epi Pen så er ikke dette bare bagateller. Da kan du ikke bruke samme kniven eller skjærefjølet til ting han ikke tåler som de du bruker til ting han er allergisk mot selv når det er vasket grundig. 

Men generelt, grønnsakslappskauser, supper kokt på poteter og andre grønnsaker uten tilsetninger av krydder eller andre ting enn vann kan de fleste spise. I tillegg er dette sunn mat. Krydder kan hver og en tilsette ved bordet dersom barnet tåler at man kverner pepper, f.eks. 

Anonymkode: 0621a...a32

Ja det er det jeg er litt redd for da, syntes de er så nonsjalante med det. De fortalte meg ikke at allergien var SÅ alvorlig før en god stund... Grønnsakslapskaus var god ide, det skal jeg prøve. Vet du om grønnsaksbuljong er trygt? (skal spørre moren også altså). 

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde dere gjort?

Det jeg har gjort i forhold til mine barns venner med ulike allergier er at jeg alltid krever at de har medisin med seg.

Foruten dette har jeg fått en liste og ja og nei mat samt noen oppskrifter jeg kan bruke.

Han eldste har en kompis som er veldig allergisk mot hund, så om han skal innom får vi alltid beskjed i god tid slik at vi kan sette hunden ut og vaske og støvsuge hele kåken.

Skrevet

Jeg hadde bare snakket med moren og sagt at siden sønnen hennes er mye hos dere hadde det vært fint med tips til (enkel) mat som dere kan ha tilgjengelig og hvordan dere enklest og best mulig kan tilrettelegge for ham.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tja, ser ikke for meg at det er så godt da. Hadde det bare vært melk, bare egg eller bare gluten så smaker det sikkert greit... Eller kanskje det bare er mine fordommer? Jeg har liksom spurt etter hva de lager hjemme, men mor sier bare vi bare kutter ut det han ikke tåler...

TS

Det fins mange oppskrifter som er naturlig fri for allergener. Du har sikkert spist mange normale middager som denne gutten kunne spist også. Tror du lager deg et feilaktig bilde om at all maten må være spesiell, mens egentlig handler det bare om å lage mat uten de ingridiensene

For eks stekte risnudler i wok er ganske godt og enkelt. (Om jeg husker riktig er det bare ris i risnudler). Eller kjøtt sammen med wok. Du kan jo fortsatt krydre maten. Linsesupper, bønnestuing, kylling med ris og grønnsaker

Anonymkode: e3610...62f

• Liker 10
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Fordommer og uvitenhet. Og utrolig slitsomt for oss allergikere at dere tror sånt

Anonymkode: 91b8e...fec

• Liker 10
Skrevet (endret)

glem det lol. 

Endret av Outlander
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordommer og uvitenhet. Og utrolig slitsomt for oss allergikere at dere tror sånt

Anonymkode: 91b8e...fec

Er ikke rart folk er uvitende når de med allergi ikke tar seg tid til å informere skikkelig. Når man bare får sleng en kommentar om at "forresten så kan han dø dersom du steker ett egg når han er i huset" og ikke noen mer så er det ikke rart folk blir usikre. Når det i tillegg finnes utallige allergier og grader av hver enkelt kan man ikke forvente at de som ikke reagerer selv har 100% kontroll.

Jeg er tante til en gutt som omtrent ikke tåler noe og der holdt mor informasjonsmøte for foreldrene på skolen for å gjøre det tryggest mulig for alle. Hun tilbød seg alltid å sende med sikker mat ved besøk/bursdag og satte utrolig pris på å bli spurt om oppskrifter/alternativ for de som ønsket det.

Ja, det er litt mer arbeid for de av oss som er heldige og ikke trenger å tenke på dette i det daglige, men de aller fleste er villige til å gjøre det som trengs om vi bare får informasjonen på en skikkelig måte. Det synes jeg ikke er for mye forlangt at allergikeren/foreldrene gjør.

Ellers vil jeg bare fortelle hvor fint det faktisk kan gå dersom man tar seg tid.

Vår familie har som tradisjon å møtes på restaurant i forbindelse med en minnedag en gang i året, da snakker vi tanter, onkler besteforeldre, kusiner og fettere. Vi velger derfor en restaurant med bufeet sånn at det er litt for alle. Når allergikeren ble så gammel at han også spiste "voksenmat" tok vi kontakt med restauranten god tid i forveien og spurte om det var mulig å spesialbestille et måltid til han. Det endte med at nesten hele buffeen den dagen besto av mat han kunne forsyne seg av og jeg skal love at det var ikke mye kjedelige smaker der.

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...