Gå til innhold

Seksuell lavalder bør økes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er horribelt at 16 åringer har sex med gutter som er flere år eldre enn de, 

man er ikke voksen når man er 16!

joda, man har kjønnsdrift, men man har ikke vett ihuet! Og blir man gravid - så får man litt trøbbel pga man ikke er myndig, 

barnevernet blir involvert, kanskje det er foreldrene til jenta som må ta seg av barnet som kommer!
Det sier seg selv at 16 er altfor ungt!

I det minste bør det økes til 18, så er man i det minste myndig. 

Anonymkode: 7562e...7fd

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei den bør senkes til 15 som det er i våre naboland. Det og frarøve unge mennesker et seksualliv, ser jeg på som et overgrep av formynderi.

• Liker 8
Skrevet

Jeg har sett noen mene den bør senkes til 12/13.. så her er det mange forskjellige meninger. 
For min del, syns jeg den bør stå der den gjør.. 

Skrevet

Synes ikke den bør hverken økes eller senkes. 

Forøvrig vil jeg legge til at dersom en 16 åring blir gravid, trenger ikke nødvendigvis barnevernet og blande seg inn. 

Anonymkode: 2df24...fdf

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, kattepusen skrev:

Jeg har sett noen mene den bør senkes til 12/13.. så her er det mange forskjellige meninger. 

Spania hadde 13, men mener nå de har økt til 15? Som er mer vanlig rundt om. Tyrkia har 18 om jeg ikke tar feil. Uansett, unge fortjener også et seksualliv så 15 eller 16 er helt innafor. Da er man ikke barn, men tenåring med behov.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, kattepusen skrev:

Tenåringer er ikke i stand til å tenke konsekvenser!

Jeg syns man burde vært minst 20 før man får kjøre bil og 18 før man får ha sex.
Det skal ikke være straffbart for to 16 åringer å ha sex med hverandre,

men myndige skal ikke ha sex med 16 åringer.

Konsekvensen av at to 16 åringer har sex ......... 

jenter som er så unge har ikke vett til å si nei, redde for å bli upopulære, bli sett på som pripne osv.

• Liker 5
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tenåringer er ikke i stand til å tenke konsekvenser!

Jeg syns man burde vært minst 20 før man får kjøre bil og 18 før man får ha sex.
Det skal ikke være straffbart for to 16 åringer å ha sex med hverandre,

men myndige skal ikke ha sex med 16 åringer.

Konsekvensen av at to 16 åringer har sex ......... 

jenter som er så unge har ikke vett til å si nei, redde for å bli upopulære, bli sett på som pripne osv.

Her diskriminerer du og stigmatiserer mange 16 åringer. Forferdelig syn du har på unge kvinner.

• Liker 7
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Syns den er grei som den er.

Skrevet
1 minutt siden, Gothminister skrev:

Her diskriminerer du og stigmatiserer mange 16 åringer. Forferdelig syn du har på unge kvinner.

Det er mange som vil vise til hvor sterke kvinner/jenter er i en sak, mens i neste så vil deres frivillige handlinger være ut av deres egen kontroll. 

Forøvrig burde grensa være på 15, hvor det blir lagt et sterkt skille mellom de og de yngre. Da vil videregående og ungdomskole holdes separert.

Anonymkode: 50d40...ad4

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som vil vise til hvor sterke kvinner/jenter er i en sak, mens i neste så vil deres frivillige handlinger være ut av deres egen kontroll. 

Forøvrig burde grensa være på 15, hvor det blir lagt et sterkt skille mellom de og de yngre. Da vil videregående og ungdomskole holdes separert.

Enkelte KG damer, eller jentunger. Diskriminerer kvinner daglig. Samtidig som de hyle opp om at kvinner er sterke. Unge jenter er fult ut i stand til selv og avgjøre hvem, og når de ønsker sex.

• Liker 1
Skrevet

Seksuell lavalder for jenter bør økes til 35. Og senkes til 9 for gutter.

Anonymkode: 60fe4...3ad

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vil 15 separere mer enn 16? Folk blir jo 15 i 9/10 er det ikke bedre med 10/1 ? Og hvordan skal du skille mellom de i samme trinn som er lovlige og ikke?

Skrevet (endret)

Jeg synes grensen godt kan økes til 18. Poenget er jo ikke at ungdommer ikke skal ha sex - 13 åringer har sex nå, 13 åringer vil fortsette å ha sex fremover. Det er ikke noe problem.

Bestemmelsen om seksual lavalder brukes gjerne der man mistenker at sexen var ufrivillig, men man ikke har sterke nok beviser. Og det gir et klart signal til voksne menn og kvinner at de må ta ansvar og tenke seg nøye om før de utnytter et ungt og sårbart sinn.

Endret av melly666
  • Liker 6
Skrevet

Grensen burde kanskje vært hevet til 18 år for da ville konsekvensene lagt på skuldrene til personer som var myndige. Men problemet er at sexdrift er en av våre sterkeste drifter og veldig vanskelig for mange å holde tilbake, spesielt hormonelle tenåringer. Så en endring av aldersgrensen ville nok ikke endret på de unges sexvaner, heller bare gjort mange til lovbrytere og det er vi ikke tjent med.

Så la den være, ikke sett den ned i alle fall. Jo lavere den er jo nærmere vil de syke overgriperne føle at de er når de forgriper seg på små barn. De bør ikke få signaler om at det er ok å ha sex med yngre barn enn slik det er i dag.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er horribelt at 16 åringer har sex med gutter som er flere år eldre enn de, 

man er ikke voksen når man er 16!

joda, man har kjønnsdrift, men man har ikke vett ihuet! Og blir man gravid - så får man litt trøbbel pga man ikke er myndig, 

barnevernet blir involvert, kanskje det er foreldrene til jenta som må ta seg av barnet som kommer!
Det sier seg selv at 16 er altfor ungt!

I det minste bør det økes til 18, så er man i det minste myndig. 

1. Vi har ikke en entydig myndighetsalder. Vi gir ulike frihetsgrader og forpliktelser over ett spenn av nesten 10 år. Man kan helt klart påstå at generell myndighetsalder i Norge er 20, siden retten til å konsumere en helt ordinær vare, ikke er tilgjengelig før da. 

2. Kriminell lavalder er 15. Ingen hevder at en 15 åring er voksen, men på dette tidspunkter krever vi at barn skal ta konsekvensen av sine handlinger. Seksuell lavalder kommer ett helt år etter dette, der konsekvensene i de fleste tilfeller er mindre problematiske.

3. Seksuell lavalder er ikke der for å regulere barns seksualdrift, og kan derfor ikke sees på som hinder for graviditet. Lavalder er der for å beskytte ungdom mot seksuell utnyttelse av personer som er markant eldre enn dem. Kort sagt er alderen valgt ut i fra tankegangen at når man har fylt 16 kan man kjenne igjen at sukkertøymannen primært ikke er rundt deg for at du skal få gratis snop. (Man kan i rot av aktuelle hendelser hevde at denne dømmekraften ikke er aldersbestemt og at selv 18 åringer kan bomme)

4. Det finnes gode grunner til å senke den seksuelle lavalderen. Ser man til enkelte land som har seksuell lavalder på 14, ser vi mindre uønskede graviditeter, bedre statestikk på kondombruk og bedre statestikk på grensesetting (færre utydelige voldtekter). Men så lenge vi ikke kjenner årsakssammenheng og vi er politisk fornøyd med statestikken på seksuell debutalder, så er det liten motivasjon for å endre noe.

Skrevet

Bør heves til 18 år

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, Gothminister skrev:

Tenker jo på menn og! Er en 16 årig guttepjokk gammel nok til å ta ansvar for et lite barn? 
Må kanskje slutte skolen og få seg jobb, gå glipp av hele ungdomstiden.
Guttene er heldige på en måte da, lett for de å stikke av og ikke ta ansvar, så blir jenta sittende der.

Kjenner mange mødre jeg, som ikke fikk tatt høyere utdanning pga de ble på tjukken før de var ferdige med videregående, ja et par stk var det ungdomsskolen. Noen av de tok igjen når de var eldre, mens andre endte opp med en ungeflokk og hadde rett og slett ikke kapasitet til å ta videre utdanning. 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seksuell lavalder for jenter bør økes til 35. Og senkes til 9 for gutter.

Anonymkode: 60fe4...3ad

Da kommer det til å fødes færre barn - og flere barn med misdannelser. Grunnen er at eggene til damene blir gamle.
Klart damer over 20 bør være seksuelt aktive, pga karriære osv så er det ikke idelt for mange å få baby før de fyller 25, som egentlig biologisk er den perfekte alderen, men slik samfunnet er i dag, velger mange å prioritere karriere, ikke minst slik at de kan gi barnet sitt det livet de ønsker.

Skrevet

Bør økes til 20 år.

Lesbisk sex trenger det ikke å være noen aldersgrense for.

Anonymkode: 342c5...348

Skrevet

Burde være regler som er noe á er du 20 eller eldre kan du ikke ha sex med 16 åringer. Tenåringer kommer uansett til å ha sex med hverandre, ingen regler kommer til å forandre det av årsaker tidligere nevnt. 

Anonymkode: 95611...495

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...