Gjest marizz Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Hei! Tenkte å kjøpe brukte bøker, men ser at på litteraturlistene står det (30 sider), (40 sider) osv. Regner med det er det som er pensum i de bøkene. Er det da nødvendig å kjøpe de, eller kan man klare seg uten?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 Nei, du må ikke det. Er det kun snakk om noen sider i en bok eller ett kap., så kopierer du heller dette. Anonymkode: 19b8c...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #3 Skrevet 13. august 2016 Jeg følte alltid at jeg måtte lese alt pensum, da jeg var redd for å gå glipp av viktige momenter. Men mye kan lånes på biblioteket eller kjøpes sammen med andre studenter, så jeg ville ikke kjøpt alt før studiestart. Noe finner du kanskje lovlig på nett også. Anonymkode: 941b6...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Nei, lån boka på biblioteket og så kopierer du. Egentlig ikke lov selvsagt, men ingen på skola di blir å si noe for det går ikke an å kjøpe en bok til 500kr for 10 sider her og 10 sider der. Følte selv det ikke var nok å bare låne og lese den. Særlig når det var en bok og over 100 studenter som alle trengte boka. Man kan også lage en avtale i klassen; den som låner boka først scanner og lager et PDF-dokument som sendes rundt til alle i klassen på epost, så slipper folk å knive om den ofte ene boka på biblioteket. Anonymkode: bf4cd...af9 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 Mitt tips: vent til du hører hva foreleseren sier, og bla i bøkene før du kjøper. Noen bøker er referansebøker som har havnet på listene av uklar grunn. Det er ingenautomatikk i at det oppførte pensumet er leseverdig. Endel pensum holder det fint å låne på biblioteket eller dele med en studievenn (jeg er alltid overrasket over at ikke flere studenter velger å gå sammen en 3-4 og dele på periferilitteratur..) Anonymkode: 55bc3...e69
Gjest marizz Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 Ok, takk for svar Da tror jeg at jeg konsentrerer meg om de bøkene som det står mange sider på i første omgang!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #7 Skrevet 14. august 2016 Det er en smakssak, så du vil nok få et annerledes svar for hver person du spør. Det lureste er nok å avvente bokkjøp til litt inn i semesteret, særlig når du er førsteårsstudent. Da kan du høre hva både forelesere og studenter i høyere kull sier. På mitt studium er det ingen leseliste, men anbefalt litteratur fra studenter fra høyere kull. Jeg er glad i å lese i bøker, så jeg foretrekker å kjøpe bøkene som er anbefalt, men selv her har jeg gjort noen bomkjøp. Jeg anser tidligere erfaringer fra studenter (gitt at emnet ikke har endret seg vesentlig) som langt mer holdbart enn forelesers egne oppfordringer. Enkelte forelesere har, etter min erfaring, en tendens til å fremlegge sitt eget fagområde som det viktigste som blir undervist, og kommer med spesifikke bokkjøpsoppfordringer dedikert til dette fagområdet. Det er sjeldent det er nødvendig. Nå studerer jo jeg en retning der det finnes flust av valgmuligheter når det gjelder bøker, så det stiller seg kanskje litt annerledes i min situasjon. Anonymkode: 18aff...947
Gjest Raindrops Skrevet 14. august 2016 #8 Skrevet 14. august 2016 (endret) Jeg investerte i en scanner til 2-300 kroner istedenfor. Beste kjøpet på lenge Kjøper ikke bøkene før jeg vet at de er gode, og alle bøkene jeg har hatt på pensumlister hittil har vært tilgjengelig på biblioteket, eller de har bestlilt fra andre biblioteker på forespørsel. Kjøpte alt for mange bøker da jeg startet på bachelor som seg såvidt har bladd i, så det sluttet jeg med ganske fort. Endret 14. august 2016 av Raindrops
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #9 Skrevet 14. august 2016 Jeg bruker å reservere bøkene på biblioteket (helst tidlig) og scanne inn sidene med en scanne-app på mobilen når det kun er snakk om få sider. Av og til så står oppslagsverk og antologier på litteraturlista som kan være relevant for senere emner og jeg har da valgt å kjøpe boka i sin helhet. F.eks. i historie så kan det hende at man blir bedt om å kjøpe større verk som man leser over flere emner f.eks. halve boka i høstsemesteret og halve boka på vårsemesteret. Da kan det være like praktisk å kjøpe hele boka først som sist så man slipper å stresse med det. Anonymkode: 2f87b...1bb
globalagogo Skrevet 14. august 2016 #10 Skrevet 14. august 2016 (endret) TS jeg ville ventet, som mange andre sier bare å printe ut litt, eller låne boka en ukes tid og ta notater av det. Jeg pleide å låne den på ukeslån, for da tvang jeg meg selv til å bli ferdig med de 30-40sidene og ta gode notater. Om det funker for alle vet jeg ikke Endret 15. august 2016 av Tekola
Gjest PetterPanne Skrevet 14. august 2016 #11 Skrevet 14. august 2016 Den eneste grunnen til å kjøpe skolebøker er om det er lov å ha de som hjelpemidler på eksamen. Sjekk emneplanen for de fagene du skal ta i år, og så se om du kan ha de som hjelpemidler. Hvis ikke, så kan du eventuelt kopiere de sidene det gjelder. Det finnes også bøker på e-bok form fra biblioteket, så kan du bare skrive ut de sidene det gjelder. Hvis det er 40 sider, så vil det koste deg alt fra 20-80kr avhengig om det er fargeutskrift eller ikke. Og hvor mye det koster (0.5-2kr pr side). Mye mulig det koster mer og, husker ikke egentlig. Har ikke printet ut på evigheter. Mye billigere.
Cathj Skrevet 14. august 2016 #13 Skrevet 14. august 2016 (endret) Det går an å høre med forelesere også, for jeg har opplevd at de har kopiert opp tekster til oss. Spesielt de som er veldig korte eller vanskelige å få tak i. Hvis ikke, gjør som de andre sier, og kopier opp bøkene fra biblioteket. Endret 14. august 2016 av Cathj
lingua franca Skrevet 15. august 2016 #14 Skrevet 15. august 2016 Du bør absolutt lese alt som er på pensum! Men har du litteratur på pensumlista som bare er noen få sider, går det an å låne boka på biblioteket eller av en annen student og kopiere de sidene. Vanligvis kommer slike tekster i et kompendium. Noen ganger legger foreleserne ut tekster i PDF-versjon også, dersom boka er vanskelig tilgjengelig. Å kjøpe bøker brukt er også lurt. Henger som regel en masse lapper overalt på universitetet om bøker til salgs, og du kan også prøve Facebookgrupper for kjøp og salg av pensumlitteratur.
Thorn Skrevet 15. august 2016 #15 Skrevet 15. august 2016 Jeg har hatt fag hvor jeg har trengt alle bøkene, og jeg har hatt fag hvor halvparten ikke en gang har blitt åpnet (selv om hele boka sto på pensumlista). Så jeg ville ha kjøpt hovedbøkene dere skal jobbe med nå i starten, kopiert opp det som bare er noen få sider per bok, og ventet med å kjøpe eventuell ekstra litteratur til du vet om det er behov for det.
Gjest Tekola Skrevet 15. august 2016 #16 Skrevet 15. august 2016 Ryddet for avsporinger og svar til dette. Tekola, forumansvarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå