Kristin S Skrevet 11. november 2004 #1 Skrevet 11. november 2004 Vi skal ha kirkebryllup i juni neste år. Men vi vil ha sermonien litt ekstra spesiell. Noen som har forslag til hva vi kan gjøre?
Gjest gjest1 Skrevet 11. november 2004 #2 Skrevet 11. november 2004 Det er mange måter å gjøre seremonien spesiell, f.eks: * Spesielle ut og innmarsjer (ta en sang som betyr noe spesielt for dere (en kamerat av sambo hadde Liverpool-sangen som utmarsj siden han er veeeeldig fan av de). * Kanskje noen dere kjenner kan synge en sang som betyr mye for dere i kirken. * Hva om en som står dere begge nær leser et dikt eller en salme som betyr mye for dere i kirken.
ringblomst Skrevet 11. november 2004 #3 Skrevet 11. november 2004 Vår seremoni var personlig og fin med sang av brudgommens far, tekstlesing av en forlover, samt trompetspill. Men spesiell for andre enn oss, vil jeg vel kanskje ikke si at den var. Er fint å knytte opp evt skikker inn i seremonien feks. I bryllupet til min svigerinne så tente mødrene til brudeparet hvert sitt lys og deretter tente de et større tredje lys - veldig vanlig i USA, men ikke i Norge denne skikken som kalles Unity Candle. Nå er svogeren min amerikansk, så det falt seg naturlig å gjøre det slik.
Gjest gjest1 Skrevet 11. november 2004 #4 Skrevet 11. november 2004 Slik blir vigsla vår: Vigsla: 1) Inngang: Søs spelar brudemarsjen "Sølvbrura" på hardinfele når eg går inn saman med pappa. 2) Inngangsord: (kopierer litt frå Orkdalsmenighetene, vi skal sjølvsagt ha all lesing på nynorsk! ) I Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn. (Deretter ønskes brudeparet og forsamlingen velkommen.) 3) Salme "Blott en dag" 4) Skriftlesing Flinke mammaen min skal lese tekstane. Frå GT Høys 8,6-7a 6 Set meg til eit segl på ditt hjarta, eit segl på din arm! For kjærleiken er sterk som døden og mektig som dødsriket i si trå. Han brenn som logande eld, han logar mot himmelen. 7 Vassflaumar kan ikkje sløkkja kjærleiken, elvar kan ikkje fløyma han bort. Frå NT skal ho lese 1. Korinterbrev 13; "1 Kor 13a Om eg talar med mennesketunger og engletunger, men ikkje har kjærleik, då er eg ein ljomande malm eller ei klingande bjølle. 2 Om eg har profetgåve og kjenner alle løyndomar og eig all kunnskap, og om eg har all tru, så eg kan flytta fjell, men ikkje har kjærleik, då er eg ingen ting. 3 Om eg gjev alt eg eig til mat for dei fattige, ja, om eg gjev meg sjølv til å brennast, men ikkje har kjærleik, då gagnar det meg ingen ting. 4 Kjærleiken er langmodig, kjærleiken er velviljug, han misunner ikkje, briskar seg ikkje, blæs seg ikkje opp. 5 Kjærleiken gjer ikkje noko usømeleg, han søkjer ikkje sitt eige, harmast ikkje, gøymer ikkje på det vonde. 6 Han gleder seg ikkje ved urett, men gleder seg ved sanninga. 7 Alt held han ut, alt trur han, alt vonar han, alt toler han. 8 Kjærleiken fell aldri bort. Profetgåvene skal få ende, tungene skal tagna, og kunnskapen skal ta slutt. 9 For vi skjønar stykkevis og talar profetisk stykkevis. 10 Men når det fullkomne kjem, skal det som er stykkevis, få ende. 12 No ser vi som i ein spegel, i ei gåte; men då skal vi sjå åsyn til åsyn. No kjenner eg stykkevis, men då skal eg kjenna fullt ut, liksom eg fullt ut er kjend av Gud. 13 Så vert dei verande desse tre: tru, von og kjærleik. Og størst av dei er kjærleiken. Opplesing frå Kahil Gibran`s "Profeten": Om kjærlighet 5) Salme: Sondre Bratlands "Gje meg handa di ven" 6) Tale: Liturgen held tale over eit av dei skriftorda som er lese under ledd 4, eller over ein annan høveleg tekst. 7) Ekteskaps-inngåelse: Liturg: Kom nå fram til Herrens alter, så vi kan høre deres løfter til hverandre og be om Guds velsignelse over dere og over hjemmet deres. Brudeparet går fram til alterringen. Deretter følger Liturg: For Gud vår Skapers ansikt og i disse vitners nærvær spør jeg deg, (brudgommens fulle navn): Vil du ha (brudens fulle navn): som står ved din side, til din ektefelle? Brudgommen: Ja Liturg: For Gud vår Skapers ansikt og i disse vitners nærvær spør jeg deg, (brudens fulle navn): Vil du ha (brudgommens fulle navn): som står ved din side, til din ektefelle? Bruden: Ja Liturg: Gjenta nå etter meg. Brudgom og brud vender seg til hverandre. De gir hverandre hendene og blir stående slik mens de avgir løftet. Liturgen leser løftet ledd for ledd, deretter fremsier brudeparet det, den ene først. Liturg: Jeg tar deg (navnet nevnes) til min ektefelle. B: Jeg tar deg (navnet nevnes) til min ektefelle. Liturg: Jeg vil elske og ære deg B: Jeg vil elske og ære deg Liturg: og bli trofast hos deg i gode og onde dager B: og bli trofast hos deg i gode og onde dager Liturg: inntil døden skiller oss. B: inntil døden skiller oss. Deretter gjentas løfteavleggelsen på samme måte av den andre ektefellen. Liturgen legger sin hånd på brudeparets hender. Liturg: For Guds ansikt og i disse vitners nærvær har dere nå lovet hverandre at dere vil leve sammen i ekteskap, og gitt hverandre hånden på det. Derfor erklærer jeg at dere er rette ektefolk. Overrekking av ringar Liturg: Gi nå hverandre ringene, som dere skal bære til tegn på løftet om troskap. Hver av dem setter ringen på fingeren til den andre. 9 ) Forbønn Liturg: La oss alle be. Ekteparet kneler ved alterringen. Liturgen ber for brudeparet med håndspåleggelse en av følgende bønner, som avsluttes med Herrens bønn. I Liturg: Gode Gud, vi takker deg for (navnet nevnes) og (navnet nevnes) og for deres kjærlighet til hverandre. Velsign deres liv som ektefolk. Hjelp dem å holde de løfter de har gitt hverandre, så deres ekteskap kan fylles av tillit, omsorg og glede. Gi dem evne og vilje til å bygge sitt hjem i fred, så det blir et sted der [barn kan vokse opp i trygghet og] familie og venner kan finne fellesskap. Du som er veien, sannheten og livet, la dem få vandre i din sannhet. Du som tilgir og leger, hjelp dem å tilgi hverandre. Du som er kjærlighetens kilde, gi dem og alle ektefolk å vokse og modnes i kjærlighet. II Her kan det tilføyes en fritt utformet bønn (denne sløyfer vi dersom det ikkje er presten som bestemmer dette) III Liturg: La oss sammen be Herrens bønn. Alle: Fader vår, du som er i himmelen. La ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød. Forlat oss vår skyld, som vi òg forlater våre skyldnere. Led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det onde. For riket er ditt, og makten og æren i evighet. Amen. Brudeparet setter seg på plassene sine. 10) Solosong: Synge-venninne skal synge, har ikkje heilt bestemt oss for song enno, men Shania Twains`s "From this moment" er veldig aktuell! *sitre* 11) Velsigning: Liturg: Ta imot velsignelsen. Menigheten reiser seg. Liturg: Herren velsigne deg og bevare deg. Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig. Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred. Menighet: Amen. 12) Utgang: Sølvbrura på orgel **** Kopierte berre frå dagboka mi, så det vart kanskje litt vel omfattande dette. Uansett, det som er spesielt med vigsla vår er at syster mi speler brudevals på hardingfele, at mamma les tekstane. Salmene vi har valgt er også spesielle for oss. Det at venninna mi skal synge for oss blir også veldig spesielt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå