AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Hei! Jeg har nylig kommet tilbake ifra ferien, hatt en lang og deilig ferie. Nå skal jeg tilbake og studere videre.Jeg skal et år påbygging til generell studiekompetanse, og etter året er ferdig, så har jeg planer om å komme inn i Politihøgskolen eller en av forsvarets høgskoler. For å komme inn på en av disse høgskolene, så må man gjennom noe opptak blant annet de fysiske opptakene.Derfor så har jeg laget et treningsprogram som vil hjelpe meg med å trene opp til disse fysiske testene. Jeg spør deg som kjenner til opptakene om å ta en titt på treningsprogrammet mitt og gi meg gjerne en tilbake melding på det. Treningsprogram X For 2016-2017 Svøming,styrke og kondisjon. Mandag: Styrke= · Hangups 4 rep over · Puchups 20 rep over · Situps 25 rep over · Benkpress 60 Kg 4 rep over Tirsdag : Løping · 3000 M 13 Min FEH · Veklser i mellom · 802 M. 6 Min Løping rundt med to hindriger på magen og på ryggen Torsdag : · Svøming 200 m · Undervannsvømming OBS: Resten av tiden går til studiene. Treningsprogrammet gjelder hver uke Takk på forhånd Anonymkode: 12f08...afa
Leifr Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 En styrkeøkt i uka? Kommer ikke langt med det, er jeg redd. 1
OppNedPåAlt Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 http://fitnessbloggen.no/opptak-politihoyskolen-guide/ https://forsvaret.no/tjeneste/trening/styrke/tren-som-en-spesialsoldat 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 Hvor langt unna kravene er du i dag? Dersom du i dag klarer kravet trenger du kun å trene for vedlikehold. Dersom du er langt under kravet må du trene mer for å forbedre deg. Anonymkode: c2cf4...75f
minister-mio Skrevet 16. august 2016 #5 Skrevet 16. august 2016 Du bør kanskje svømme mer enn 200 meter? Og hvor mye skal du svømme under vann?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #6 Skrevet 16. august 2016 Du må trene mye mer enn bare til de fysiske testene du vil støte på aller første dag. Disse løpe og pushuptestene er bare for å sile ut de som er i aller dårligst form. Det vil ikke gi deg noen fordel å bli god i å ta 20 pushups. Det er først etter de fysiske testene er ferdig det tunge arbeidet begynner. Om ikke de fysiske minimumskravene er kjempelette for deg vil prøvelsene senere slite deg ut. Start med generell trening, helkroppsprogram eller start med en sport som gjør deg svett. Crossfit og sirkeltrening er midt i blinken for å heve generell kondis og styrke. Anonymkode: 736a5...04e 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #7 Skrevet 16. august 2016 Så bra. Stå på. Et spørsmål. Flere i forsvaret og i blant nyutdannet politi så holder de ikke vekten "til det perfekte" etter bestått utdannelse. Må de fortsette å trene, eller er dette bare noe de gjør for å komme inn på studiene? Jeg mener ikke at politiet som har jobbet i noen år har blitt tykke og sånt, men hvis du ser på Eirik Jensen så er han ikke så veldig trent. Jeg har sett flere politimenn som jeg vil kalle litt overvektige, som spiser mye junk-Food og sånt - de kan ikke ha opprettholdt styrkedelen som jeg ser flere studenter er så opptatt av. Jeg har hørt at de fysiske prestasjoner kan være beinharde til opptaket i både forsvaret og på politihøyskolen, men det jeg lurer på er: Hvis noen har klart eller ønsket å jobbe med disse yrkene i 10 år, har de klart å opprettholde det da? Det må i såfall bli en slags livsstil denne treningen. Og hvis det ikke opprettholdes, er det da politiet/forsvaret kun blir sittende på et kontor, eller ved siden av en annen i blant patruljerende politi? Jeg ville spurt noen som er politi/i forsvaret for å få riktig treningsplan og sånt. Jeg trodde aldri at treningen var så viktig som du tror. Politiet og forsvaret har jo biler (så da slipper dem å løpe), det finnes greps teknikker der man ikke trenger å være spesielt sterk for å nedlegge et menneske. Dermed slipper man å være veldig sterk, men selvklart så er det neppe et minus. Har du vurdert mental trening også? Jeg vil tro det er like viktig. Pusteøvelser, øvelser for å mestre harde situasjoner og perioder over lengre tid (uten det kommer man ikke langt med styrkedelen vil jeg tro), etc. Jeg tror at hvis de har operasjoner og sånne undercover-operasjoner så trener de i mens de er i yrket. La oss si at det er flere hundre kjempe sterke og store kriminelle personer så kreves det mye fysisk styrke hvis det skal foregå en slags gigantisk rassia eller noe (eller en raid - hva enn dette kalles), men jeg tror også de trener på ting mentalt før en sånn situasjon. Men nå kan det jo hende at dette ikke er ditt mål innen politiet. Hvis du ønsker å være mye ute "i felten" så er i hvertfall ikke fysisk eller mental trening et minus, men da har politiet beskyttelse også (skuddsikre vester, hjelmer, etc) så jeg vil tro at å fokusere på den fysiske delen før opptak er vel så bra, men prøv også og tren en del mentalt. Det mentale er vel så viktig. Anonymkode: 2f469...5d0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #8 Skrevet 16. august 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må trene mye mer enn bare til de fysiske testene du vil støte på aller første dag. Disse løpe og pushuptestene er bare for å sile ut de som er i aller dårligst form. Anonymkode: 736a5...04e Så politiet/forsvaret går glipp av potensielle gode og dyktige politimenn fordi noen hang litt etter med noen push-ups? I såfall høres dette ut som forsvaret. Anonymkode: 2f469...5d0
Drikkeflaska Skrevet 16. august 2016 #9 Skrevet 16. august 2016 Du finner noen gode treningsprogram på nettsiden til Forsvaret, dersom du er interessert i det
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #10 Skrevet 17. august 2016 Den 16.8.2016 at 13.44, AnonymBruker skrev: Så politiet/forsvaret går glipp av potensielle gode og dyktige politimenn fordi noen hang litt etter med noen push-ups? I såfall høres dette ut som forsvaret. Anonymkode: 2f469...5d0 Ja dette er korrekt, politiet og forsvaret har tusenvis av søkere til sine utdanninger og kan velge fra øverste hylle. God fysisk form har ofte sammenheng med et aktivt liv og energiske og finnes hos lærevillige personer. Dårlig fysisk form kan være en indikator på det motsatte. De fleste som søker til disse utdanningene er unge, og om minimumskravene til fysisk form er utfordrende for en person som er på formtoppen i livet kan dette tyde på at andre ting heller ikke er på stell. Det er ikke verdt risikoen å investere en studieplass til en som kanskje er egnet til fordel for de hundre- eller tusenvis av andre som er i fysisk toppform. Anonymkode: 736a5...04e
PerUlv Skrevet 17. august 2016 #11 Skrevet 17. august 2016 Den 16.8.2016 at 13.43, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at de fysiske prestasjoner kan være beinharde til opptaket i både forsvaret og på politihøyskolen, men det jeg lurer på er: Hvis noen har klart eller ønsket å jobbe med disse yrkene i 10 år, har de klart å opprettholde det da? Det må i såfall bli en slags livsstil denne treningen. Og hvis det ikke opprettholdes, er det da politiet/forsvaret kun blir sittende på et kontor, eller ved siden av en annen i blant patruljerende politi? Med mindre du er i en spesialavdeling, blir du ikke testet fysisk på denne måten etter du er uteksaminert. Men det er selvsagt å anbefale å trene jevnlig, særlig styrke, når du må hanskes med potensielt utagerende mennesker. Både for din egen del, og for dine kollegaer. Det værste jeg vet er å jobbe med kollegaer som ikke trener og kan ta i et tak.. 1
jabx Skrevet 17. august 2016 #12 Skrevet 17. august 2016 En styrkeøkt i uka og ingen styrketrening på beina virker noe mangelfullt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå