AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #1 Del Skrevet 13. august 2016 Hei! På leiligheten jeg leier er det ett lite bad der det er veldig dårlig ventilasjon. Det er ingen form for vifte der, bare en ventil som ikke akkurat gjør så veldig mye... Hvordan blir det å ha klær på ett tørkestativ på badet? Vil det tørke eller vil det rett å slett ikke hjelpe grunnet dårlig ventilasjon? Jeg tørker selvsagt klærne ute når jeg kan men pga dårlig vær så lurer jeg på om jeg kan bruke badet eller ikke. Jeg har varmekabler i gulvet og døra er alltid lukket, utenom etter jeg har dusjet for da må både baderomsdør og utgangsdør stå åpent for å få ut all fuktigheten. Anonymkode: 22b18...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #2 Del Skrevet 13. august 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! På leiligheten jeg leier er det ett lite bad der det er veldig dårlig ventilasjon. Det er ingen form for vifte der, bare en ventil som ikke akkurat gjør så veldig mye... Hvordan blir det å ha klær på ett tørkestativ på badet? Vil det tørke eller vil det rett å slett ikke hjelpe grunnet dårlig ventilasjon? Jeg tørker selvsagt klærne ute når jeg kan men pga dårlig vær så lurer jeg på om jeg kan bruke badet eller ikke. Jeg har varmekabler i gulvet og døra er alltid lukket, utenom etter jeg har dusjet for da må både baderomsdør og utgangsdør stå åpent for å få ut all fuktigheten. Anonymkode: 22b18...da1 Nei, jeg ville ikke ha tørket klær på badet. Du vil få samme resultat som etter dusjing: klærne vil være fuktige i lang tid (muligens dager) og du vil måtte lufte ut for å få det til å gå rundt. Faktisk er det et under at den leiligheten ikke alt har muggskader -skikkelig avtrekk koster få tusenlapper mens mugg koster penger.. Jeg ville nok, dersom jeg var deg, enten mannet meg opp til å spørre utleier om hen kan montere en enkel elektrisk avtrekkvifte, med timer på badet, eller rett og slett bare kjøpt en selv. De er rimelige saker, og plugges i nærmeste støpsel. Så kan den stilles til å skru seg på avtrekk feks en halvtime annenhver time døgnet gjennom. En sånn en: https://megaflis.no/baderom/baderomsvifter.html Anonymkode: 4f230...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #3 Del Skrevet 13. august 2016 Kjøp deg en luftavvfukter, å legg slangen i sluket til dusjen, funker som bare det Anonymkode: a859a...0a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #4 Del Skrevet 13. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg ville ikke ha tørket klær på badet. Du vil få samme resultat som etter dusjing: klærne vil være fuktige i lang tid (muligens dager) og du vil måtte lufte ut for å få det til å gå rundt. Faktisk er det et under at den leiligheten ikke alt har muggskader -skikkelig avtrekk koster få tusenlapper mens mugg koster penger.. Jeg ville nok, dersom jeg var deg, enten mannet meg opp til å spørre utleier om hen kan montere en enkel elektrisk avtrekkvifte, med timer på badet, eller rett og slett bare kjøpt en selv. De er rimelige saker, og plugges i nærmeste støpsel. Så kan den stilles til å skru seg på avtrekk feks en halvtime annenhver time døgnet gjennom. En sånn en: https://megaflis.no/baderom/baderomsvifter.html Anonymkode: 4f230...cc2 Har snakket med utleier, ble bare nevnt å ha åpen utgangsdør og ikke noe råd eller tips hva jeg kan gjøre selv... men takk for link angående viftene Inntil det blir ordnet, kan jeg tørke klær på stua om jeg har stativet rett under (åpent) vindu? kan det funke bedre? Anonymkode: 22b18...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #5 Del Skrevet 13. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har snakket med utleier, ble bare nevnt å ha åpen utgangsdør og ikke noe råd eller tips hva jeg kan gjøre selv... men takk for link angående viftene Inntil det blir ordnet, kan jeg tørke klær på stua om jeg har stativet rett under (åpent) vindu? kan det funke bedre? Anonymkode: 22b18...da1 Det er ikke uvanlig å tørke klær i gang, stue eller soverom - særlig når man bor litt trangt. Det viktigste er at man lufter godt slik at man slipper fuktigheten ut. I din situasjon vil jeg si at det virker som en bedre idé å tørke klærne i stua. Anonymkode: 062d0...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #6 Del Skrevet 13. august 2016 Sett stativet under kjøkkenvifta. Anonymkode: fd33e...cf9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #7 Del Skrevet 13. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sett stativet under kjøkkenvifta. Anonymkode: fd33e...cf9 Det hjelper ikke mye, dersom kjøkkenvifta kun har kullfilter og blåser fukten ut i rommet igjen. Men om vifta er koblet til rør som fører luften ut av boligen, er det jo noe helt annet. Anonymkode: 812ec...0f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #8 Del Skrevet 13. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke uvanlig å tørke klær i gang, stue eller soverom - særlig når man bor litt trangt. Det viktigste er at man lufter godt slik at man slipper fuktigheten ut. I din situasjon vil jeg si at det virker som en bedre idé å tørke klærne i stua. Anonymkode: 062d0...693 Dessverre har du rett i det. Og mange hus har fuktskader nettopp grunnet innendørs tøytørking.... Før tørket de fleste tøy utendørs eller på tørkeloft Anonymkode: 812ec...0f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #9 Del Skrevet 13. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! På leiligheten jeg leier er det ett lite bad der det er veldig dårlig ventilasjon. Det er ingen form for vifte der, bare en ventil som ikke akkurat gjør så veldig mye... Hvordan blir det å ha klær på ett tørkestativ på badet? Vil det tørke eller vil det rett å slett ikke hjelpe grunnet dårlig ventilasjon? Jeg tørker selvsagt klærne ute når jeg kan men pga dårlig vær så lurer jeg på om jeg kan bruke badet eller ikke. Jeg har varmekabler i gulvet og døra er alltid lukket, utenom etter jeg har dusjet for da må både baderomsdør og utgangsdør stå åpent for å få ut all fuktigheten. Anonymkode: 22b18...da1 Du skal skru opp varmekablene og lukke dør enten du dusjer eller tørker klær på badet. Å åpne dører ,edfører at du slipper fukt inn i alle rom i tillegg til at du åpner ytterdøra og slipper kaldere luft med høyere luftfuktighet inn. Dette kalles feilbruk av bolig på samme måte som dete r feilbruk å tørke klær i oppholdsrom eller andre rom ikke beregnet på høy fuktighet/våtrom. Dette er videre den sikre veien til inneklimaproblemer i form av mugg. Anonymkode: 1f910...05f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #10 Del Skrevet 14. august 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessverre har du rett i det. Og mange hus har fuktskader nettopp grunnet innendørs tøytørking.... Før tørket de fleste tøy utendørs eller på tørkeloft Anonymkode: 812ec...0f7 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal skru opp varmekablene og lukke dør enten du dusjer eller tørker klær på badet. Å åpne dører ,edfører at du slipper fukt inn i alle rom i tillegg til at du åpner ytterdøra og slipper kaldere luft med høyere luftfuktighet inn. Dette kalles feilbruk av bolig på samme måte som dete r feilbruk å tørke klær i oppholdsrom eller andre rom ikke beregnet på høy fuktighet/våtrom. Dette er videre den sikre veien til inneklimaproblemer i form av mugg. Anonymkode: 1f910...05f Jeg er veldig klar over at dette ikke er bra, og derfor prøver jeg å finne en løsning. Jeg har unngått å vaske klær når været ikke er bra, men litt kjedelig å ha en klesvask liggende på vent når været er ustabilt.. :/ Badet er i gangen, som vil si de andre rommene ikke blir berørt av fuktigheten eller kald luft da alle dører er igjen. er veldig påpasselig å lukke igjen alle dører når jeg lufter badet etter dusj. Jeg vet også at jeg bare kan lukke døra til badet og ikke lufte ut etter dusj, men de gangene jeg har gjort det, så bruker badet nesten 3 døgn på å bli "tørt" noe som er veldig kjedelig... og da vet jeg ikke hvor lang tid klærne bruker på å tørke på badet.. men jeg burde kanskje ha enda sterkere varme på badet om dette skal virke? 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke uvanlig å tørke klær i gang, stue eller soverom - særlig når man bor litt trangt. Det viktigste er at man lufter godt slik at man slipper fuktigheten ut. I din situasjon vil jeg si at det virker som en bedre idé å tørke klærne i stua. Anonymkode: 062d0...693 Ja vurderer kanskje å prøve det engang under ett vindu på gløtt, eller helt åpent. har varmekabler på stua men har de på ganske svak varme. Anonymkode: 22b18...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 16. august 2016 #11 Del Skrevet 16. august 2016 Den 13.8.2016 at 21.05, AnonymBruker skrev: Hei! På leiligheten jeg leier er det ett lite bad der det er veldig dårlig ventilasjon. Det er ingen form for vifte der, bare en ventil som ikke akkurat gjør så veldig mye... Hvordan blir det å ha klær på ett tørkestativ på badet? Vil det tørke eller vil det rett å slett ikke hjelpe grunnet dårlig ventilasjon? Jeg tørker selvsagt klærne ute når jeg kan men pga dårlig vær så lurer jeg på om jeg kan bruke badet eller ikke. Jeg har varmekabler i gulvet og døra er alltid lukket, utenom etter jeg har dusjet for da må både baderomsdør og utgangsdør stå åpent for å få ut all fuktigheten. Anonymkode: 22b18...da1 Det høres veldig merkelig ut. Er dette et veldig gammelt bad? Sjekk om det blir mer futt i ventilen på badet om du setter kjøkkenviften på fult. Disse er nemlig gjerne koblet sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #12 Del Skrevet 16. august 2016 2 timer siden, prt90 skrev: Det høres veldig merkelig ut. Er dette et veldig gammelt bad? Sjekk om det blir mer futt i ventilen på badet om du setter kjøkkenviften på fult. Disse er nemlig gjerne koblet sammen. Er vel fra 2000 tallet engang, og det har jeg prøvd, og de har ingen sammenkobling med hverandre ser det ut som. :/ Anonymkode: 22b18...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 16. august 2016 #13 Del Skrevet 16. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er vel fra 2000 tallet engang, og det har jeg prøvd, og de har ingen sammenkobling med hverandre ser det ut som. :/ Anonymkode: 22b18...da1 Hvis det er fra 2000 så høres det ekstremt rart ut at noen har bygget et bad uten skikkelig ventilasjon. Enten har noen tabbet seg skikkelig ut da de bygget badet eller så er det en en vifte som du ikke har funnet bryteren til, eller som er ødelagt. Tett bad uten ventilasjon = mugg vannskade. Hvis huseieren er lur fikser han opp i dette med en gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #14 Del Skrevet 16. august 2016 1 time siden, prt90 skrev: Hvis det er fra 2000 så høres det ekstremt rart ut at noen har bygget et bad uten skikkelig ventilasjon. Enten har noen tabbet seg skikkelig ut da de bygget badet eller så er det en en vifte som du ikke har funnet bryteren til, eller som er ødelagt. Tett bad uten ventilasjon = mugg vannskade. Hvis huseieren er lur fikser han opp i dette med en gang Ja det kan være, for har spurt om dette og det er ingen bryter. Er bare en enkel ventil som ikke gjør stort, så derfor jeg lufter ut badet etter dusj og det går jo bra i sommermånedene vil jeg tro. Anonymkode: 22b18...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 16. august 2016 #15 Del Skrevet 16. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det kan være, for har spurt om dette og det er ingen bryter. Er bare en enkel ventil som ikke gjør stort, så derfor jeg lufter ut badet etter dusj og det går jo bra i sommermånedene vil jeg tro. Anonymkode: 22b18...da1 Da lufter du jo bare problemet ut i resten av leiligheten. Den gode nyheten er at du ikke eier leiligheten og det neppe er ditt problem at den sannsynligvis tar skade av dette Du burde dog være på vakt mht mugg og andre helseskadelige effekter dette kan føre til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #16 Del Skrevet 16. august 2016 Om det er hverken vindu eller vifte på badet vil jeg i alle fall anbefale deg å kjøpe en avfukter Anonymkode: e0869...455 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #17 Del Skrevet 16. august 2016 2 timer siden, prt90 skrev: Da lufter du jo bare problemet ut i resten av leiligheten. Den gode nyheten er at du ikke eier leiligheten og det neppe er ditt problem at den sannsynligvis tar skade av dette Du burde dog være på vakt mht mugg og andre helseskadelige effekter dette kan føre til Nei for som jeg skrev tidligere, så lukker jeg ALLE dører, er kun utgangsdør og baderomsdør som er åpen samtidig for å få ut all fukta. Andre dørene til rommene er alltid stengt når jeg lufter ut så får det faktisk ikke i de andre rommene i leiligheten. '' 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det er hverken vindu eller vifte på badet vil jeg i alle fall anbefale deg å kjøpe en avfukter Anonymkode: e0869...455 Ja kanskje det kan være noe Anonymkode: 22b18...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2016 #18 Del Skrevet 16. august 2016 Den 13.8.2016 at 0.42, AnonymBruker skrev: Dessverre har du rett i det. Og mange hus har fuktskader nettopp grunnet innendørs tøytørking.... Før tørket de fleste tøy utendørs eller på tørkeloft Anonymkode: 812ec...0f7 Enig i det her. Tror det er noe sant som 1 av 4 utleieboliger som har fukt og mugg. Anonymkode: 85ecb...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. august 2016 #19 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Jeg har bodd i ti år i en bolig med et bad uten vindu. Jeg kjøpte meg en luftavfukter-maskin, av typen som står på gulvet. Den hadde en tøytørker-innstilling som man kunne bruke når man tørket klesvasken. Denne brukte jeg hver gang jeg tørket klær på tørkestativ inne på badet, og noen ganger etter dusj. Fungerte strålende. Tørre klær på et par-tre timer og tørr, fin luft. Ikke noe kondens på vinduene i boligen. Endret 18. august 2016 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dracula Skrevet 22. august 2016 #20 Del Skrevet 22. august 2016 eg ha ikje vindu på vaskerommet. eg bruker avfukte apparat på vaskerommet. tørker på någe timer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå