Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg jobber i Oslo kommune som lærer, og jeg var så "heldig" å være en av de som fikk lønnstilleg (og dermed sure kommentarer....) Men nå når jeg har fått lønnsslippen ser det ut til at to lønnstrinn bare utgjør 500 kroner brutto pr.mnd, noe som blir spist opp av skatten. Stemmer dette? Jeg har liksom hørt at ett lønnstrinn skal utgjøre 800 kroner. (Jeg gikk fra lønnstrinn 35 til 37)

I så fall er det jo absolutt ikke verdt strevet og surmulinga... Tror ikke jeg gidder søke slikt tillegg igjen... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om dette blir helt rett, men sitter og ser i min hovedtariffavtale. Er annsatt i kommunen.

Lønnstrinn er jo ute og nå heter det vel lønnssats. Og hvis du har lønnsats 350 som utgjør 350 000 i året og går til lønnsats 370 som utgjør 370 000 i året skal du ha 20 000 mer i året og dette deler du på 12.

Jeg ville iallefall ha sjekka det opp med fagforeningen eller ringt lønningskontoret. De kan jo faktisk ha gjort en feil.

Skrevet

Dette er lønnstrinnene i Oslo Kommune:

Lønnstrinn 35

304 600

Lønnstrinn 36

309 200

Lønnstrinn 37

314 200

Så hvis opplysningene du har gitt er riktige, har du fått veldig feil lønn!

Men det er barnemat for fagforeningen din å ordne opp i det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det utgjør tydeligvis 800 kr mer brutto pr måned.

Men er du sikker på at du ikke har mistet et eventuelt klassestyrertillegg du hadde tidligere? For nå er man jo kontaktlærer, og da forsvinner tillegget for mange...

Skrevet

Jeg kjenner ikke avtalen i Oslo, som er et eget avtaleområde, i motsetning til alle andre kommuner, inkl. fylkeskommuner i Norge, som er medlem av KS (Kommunenes Sentralforbund).

Men innen KS-området mister ingen kontaktlærertillegget. Det ble først forhandlet fram i tariffoppgjøret i mai, men KS tolket det på sin egen måte, så lærerne måtte ta saken til arbeidsretten. Der vant lærerne en knusende seier. Dommen falt sist onsdag kveld (10/11), men er blitt lite omtalt i media.

Dommen sier iallfall, forenklet sagt, at de som hadde kontaktlærertillegg pr. 30. april i år, og som fremdeles er kontaktlærere, skal ha minst det samme tillegget som den gang.

Håper Oslo-lærerne forhandlet fram omtrent det samme?

Gjest Anonymous
Skrevet

Kontaktlærertillegget blir ikke det samme. Hvor mye tillegg man fikk var avhengig av hvor mange elever man var klassestyrer for. Nå er man kontaktlærer for færre enn 20 elever, dermed mister man den ekstra "bonusen" man fikk for 23 eller flere i Oslo, 27 eller flere i andre kommuner jeg har jobbet i....

Skrevet

Jeg kjenner fremdeles ikke avtalen i Oslo fra 1. mai.

Men ellers i Norge er stoda slik:

Det er ingen regel som sier at man bare skal være kontaktlærer for "under 20" elever. I teorien kan man være kontaktllærer fra 1 til mange hundre. Det finnes ingen grense.

Kvalitetsutvalget foreslo 12 som passelig basisgruppe med egen kontaktlærer, men det tok ikke Clemet med i lovforslaget sitt, og derved vedtok ikke Stortinget det heller.

De vedtok bare, forenklet sagt, at man skulle oppheve en øvre grense for antall elever i en klasse/ gruppe og kalle klassestyrer for kontaktlærer. Resten var opp til skolen/kommunen å bestemme. Derfor blir det helt forskjellig. I Bergen er det kontaktlærere med grupper opp til 33 elever!

Dessuten er dommen i arbeidsretten helt fersk, og de lokale forhandlingene har mange steder foregått som om KS ville få rett når det gjaldt deres vurdering av funksjonstilleggene. Nå må mange kommuner justere resultatet, så det gjenstår å se hva som skjer. Men i utgangspunktet skal man nå ha like mye som man hadde tidligere for en funksjon, hvis man fremdeles har samme funksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...