Gå til innhold

ok med reservasjonsrett i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man søker på en stilling bør man sette seg såpass godt inn i hva stillingen innebærer til at man kan velge den bort dersom man ikke kan utføre alle arbeidsoppgavene. Religion er helt greit for min del, så lenge den er personlig og ikke påvirker andre.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Steve Rogers skrev:

Jeg syns det er fint at du påpeker det. Det kan gjerne bli litt glemt i sånne diskusjoner, og man lar gjerne idioten overskygge alle de gode arbeidstakerne som det ikke står om i avisen.

Vi må også ta i betraktning at praktiseringen av Islam kan være ulik fra land til land. Muslimer i Canada vil ha andre utfordringer enn muslimer fra Somalia.  Sistnevnte gruppe opplever jeg som mer rigid ang tro enn feks tredje generasjons muslimer fra Pakistan. De vil ofte ikke ta opp studielån i frykt for å iinnvolvere seg med renter. Flere vil heller ikke håndhilse. Da er det ikke rart at det blir vanskelig å skulle integrere dem i arbeidslivet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes reservasjonsrett er fjottete. Man har avtalefrihet i Norge, dersom man ikke vil gjøre deler av det stillingsinstruksen krever kan man forhandle dette bort når man bli ansatt. 

Religiøse bør ALDRI få spesielle regler for seg. At jeg misliker kenguruer er ikke på noen måte mindre legitimt enn muslimers mislike av svinekjøtt. Hvis jeg vurderte en jobb der jeg kunne komme i kontakt med kenguruer ville jeg selvsagt bedt om en klausul i kontrakten som fritar meg fra å være i nærheten av, eller jobbe med kenguruer. Så lenge det ikke er hovedinnholdet i jobben vil arbeidsgivere gå med på det.

Noen argumenter med at vi mangler folk til å jobbe i helsevesenet, og da er det jo klart at arbeidsplassene kan lage stillinger som er tilpasset for forskjellige grupper, eller lage unntak for å tiltrekke seg arbeidere. Dette er helt vanlig, man kan forhandle om ferie, lønn og arbeidsoppgaver.

Men å dukke opp på første dag på Vinmonopolet, si man er muslim, og derfor ikke kan selge alkohol er absurd. Hvis du ikke liker alkohol må du finne en annen bransje. En monk som ikke kan ta i penger kan ikke jobbe i en bank som kassadame. Man velger jobber som ikke strider med sine egne overbevisninger. 

Skrevet

Nei, det er ikke greit med reservasjonsrett i arbeidslivet. Har man ting man ikke kan utføre av en eller annen grunn, så får man finne en jobb der man kan utføre alle arbeidsoppgavene. Det med at andre skal måtte dekke opp andres oppgaver hele tiden er en uting som skaper stor frustrasjon på en arbeidsplass, og som jeg aldri ville akseptert selv. 

Anonymkode: 1a442...e85

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Uglems skrev:

Jeg er selv muslim og jeg ville aldri tatt en jobb hvor jeg må gjøre ting som går imot hva jeg står for (religiøse og ikke-religiøse). Men er man på en arbeidsplass hvor det er flere som kan gjøre samme arbeidsoppgave så kan jo noen andre gjøre det. 

En bedre og mer overkommelig løsning er at alle som er satt til å utføre en jobb gjør denne jobben. Uavhengig av personlig tro. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er personer med denne typen holdninger. Skal andre stille opp og gjøre de jobbene du og dine likemenn/kvinner ikke ønsker å gjøre så blir ting fryktelig vanskelige. Hva så når en hel sykehjems avdeling er bemannet med dine likemenn og ingen vil servere dagens middag til de eldre på grunn av sin overbevisning? 

Jeg har jobbet med en adventist. Hun kunne ikke jobbe på lørdager fordi det var deres helligdag. Vi andre måtte tilpasse oss og jobbe ekstra på grunn av henne noe som skapte konflikter og mye omrokkeringer og ekstra belastning på oss andre. 

For en tid tilbake var det en stor sak der lege mente de kunne frita seg selv/reservere seg mot å hjelpe kvinner med å søke anort på grunn av sin kristne tro. Enkelte kunne heller ikke sette inn spiral på kvinner. Når denne praksisen kom frem i dagen, så viste det seg at man kan ikke reservere seg mot å utføre enkelte oppgaver i helsevesenet. Unntaket er å utføre en anort. Og der mener jeg grensen skal gå. 

Hva skal det neste være? At kvinner i helsevesenet skal reservere seg mot å bytte bleier på manlige pasienter? Dette blir for dumt. 

Anonymkode: 84720...21f

Men herregud, galt er det at en tar jobben og galt er det at man lar være å ta jobben hva forventer du at vi muslimer/kristne skal gjøre? Tvinge oss selv til å gjøre ting som ikke er riktige for oss selv for å glede andre? 

Skrevet
37 minutter siden, Uglems skrev:

Men herregud, galt er det at en tar jobben og galt er det at man lar være å ta jobben hva forventer du at vi muslimer/kristne skal gjøre? Tvinge oss selv til å gjøre ting som ikke er riktige for oss selv for å glede andre

Når dere er på jobb, så ja. Jeg kjenner forøvrig mange muslimer som ikke har noe som helst med å enten 

A: Finne seg en jobb hvor religionen deres blir et problem

eller 

B: Gjør jobben sin på lik linje med alle andre, nettopp fordi de er på jobb. 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Pipaluk skrev:

kunne han hilse på noen i det hele tatt da? Han vet jo ikke hvem som har spist svin. Hva fikk han ut av arbeidspraksisen? forhåpentligvis ikke å  søke jobb i sektoren?

Personen håndhilset aldri på noen, hverken kvinner eller menn, selv ikke mine muslimske kollegaer som smakte på maten de tilberedte beboerne som inneholdt svin. Vet ærlig talt ikke hva som skjedde med personen etterpå, fant seg forhåpentligvis noe som ikke innebar så mye menneskelig kontakt. Tok språket raskt så kanskje det åpnet noen dører.

23 minutter siden, Uglems skrev:

Men herregud, galt er det at en tar jobben og galt er det at man lar være å ta jobben hva forventer du at vi muslimer/kristne skal gjøre? Tvinge oss selv til å gjøre ting som ikke er riktige for oss selv for å glede andre? 

Ja, det er galt å ta en jobb du ikke er villig til å utføre. Ja, det er også galt å la være å jobbe. Jeg forventer at troende bidrar til samfunnet på lik linje med andre. Religion er ikke en fribillett for hverken fritak fra jobb eller særbehandling i jobb. Derfor forventer jeg at dersom man ikke klarer å legge religionen igjen i garderoben/hjemme, så finner man seg en type jobb der den ikke er til hinder.

Kan legge til at jeg har gjort ting i min yrkesutøvelse som er galt i forhold til mine overbevisninger, men jeg gjør dem likevel fordi jeg er profesjonell og det er jobben min. Det er hva de betaler meg for hver måned. Om dette var noe jeg ikke kunne leve med, så hadde jeg funnet meg annen utdanning eller yrke.

Anonymkode: a8522...5f7

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
10 timer siden, Uglems skrev:

Når du er sykepleier så skal du ivareta andre, også deres trosretning som betyr blant annet alkohol og svin. En sykepleier er jo der for å hjelpe, for å glede. Jeg forventer at dere oppfører dere når dere går ut i arbeidslivet, at dere ikke diskriminerer andre for hva de tror på og hva de ønsker fordi at det er nettopp din jobb å ivareta dem tross trosretning. Takler dere ikke å gjøre jobben som sykepleier så ikke bli sykepleier, så ikke ta utdanning som sykepleier. Du må finne en jobb som du faktisk kan utføre tross personlige kvaliteter. 

Endret av Steve Rogers
Skrevet
2 timer siden, Steve Rogers skrev:

Når du er sykepleier så skal du ivareta andre, også deres trosretning som betyr blant annet alkohol og svin. En sykepleier er jo der for å hjelpe, for å glede. Jeg forventer at dere oppfører dere når dere går ut i arbeidslivet, at dere ikke diskriminerer andre for hva de tror på og hva de ønsker fordi at det er nettopp din jobb å ivareta dem tross trosretning. Takler dere ikke å gjøre jobben som sykepleier så ikke bli sykepleier, så ikke ta utdanning som sykepleier. Du må finne en jobb som du faktisk kan utføre tross personlige kvaliteter. 

Hvem dere snakker du om? Hvor har jeg sagt at jeg er utdannet som sykepleier? Jeg snakket om meg selv at jeg ikke gidder å blande meg borti yrker som kommer i veien for hvor jeg står for. Jeg har en fin jobb hvor verken svin, alkohol eller kroppskontakt er nødvendig. Jeg blåser i hva andre mener og gjør, synes det er feil og unødvendig å ta en jobb hvor du ikke kan gjøre halvparten av oppgavene engang uansett hvem eller hva det er snakk om. 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
2 minutter siden, Uglems skrev:

Jeg snakket om meg selv at jeg ikke gidder å blande meg borti yrker som kommer i veien for hvor jeg står for. 

Nettopp. Det er akkurat det som er kjernen i denne saken og. Det er ikke noe om at det er mange, så du kan dytte det over på andre fordi at det ikke passer for deg, men at man tar litt ansvar og velger bort yrker hvor du ikke kan stå inne for det arbeidet du skal gjøre når det kommer til religion.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personen håndhilset aldri på noen, hverken kvinner eller menn, selv ikke mine muslimske kollegaer som smakte på maten de tilberedte beboerne som inneholdt svin. Vet ærlig talt ikke hva som skjedde med personen etterpå, fant seg forhåpentligvis noe som ikke innebar så mye menneskelig kontakt. Tok språket raskt så kanskje det åpnet noen dører.

Ja, det er galt å ta en jobb du ikke er villig til å utføre. Ja, det er også galt å la være å jobbe. Jeg forventer at troende bidrar til samfunnet på lik linje med andre. Religion er ikke en fribillett for hverken fritak fra jobb eller særbehandling i jobb. Derfor forventer jeg at dersom man ikke klarer å legge religionen igjen i garderoben/hjemme, så finner man seg en type jobb der den ikke er til hinder.

Kan legge til at jeg har gjort ting i min yrkesutøvelse som er galt i forhold til mine overbevisninger, men jeg gjør dem likevel fordi jeg er profesjonell og det er jobben min. Det er hva de betaler meg for hver måned. Om dette var noe jeg ikke kunne leve med, så hadde jeg funnet meg annen utdanning eller yrke.

Anonymkode: a8522...5f7

Galt å la være å jobbe? Jeg jobber fullt. Bare et sted hvor arbeidsoppgavene ikke inneholder ting som servere svin og alkohol og sånne ting. 

Jeg et kanskje mer heldig enn deg, som slipper å gå imot hva jeg står for,  bare for å få betalt regningene mine..

Skrevet

I Halden hadde de et bad hvor menn i mange tiår hadde badet nakne de første timene på lørdag. Noen av de ansatte reserverte seg mot dette og man avviklet ordningen blant annet av hensynet til de ansatte. Her burde selvfølgelig ansatte ha gjort jobben sin uten å blande inn private holdninger.

Anonymkode: cfc58...b77

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, Uglems skrev:

Nei, men å forstå at ved en jobb innebærer det ansvar og plikter og at de skal utføres uavhengig av religiøs tilhørighet.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Uglems skrev:

Galt å la være å jobbe? Jeg jobber fullt. Bare et sted hvor arbeidsoppgavene ikke inneholder ting som servere svin og alkohol og sånne ting. 

Jeg et kanskje mer heldig enn deg, som slipper å gå imot hva jeg står for,  bare for å få betalt regningene mine..

Hva er det som er "bare" med å betale regningene sine? Det er en ganske big deal for de fleste. Dersom du er ansatt på en plass, så gjør du jobben din. Du overlater den ikke til andre. Men du er heldig som ikke må gjøre noe som går imot din egen overbevisning. Får håpe det fortsetter slik, dersom det virkelig er slik at du nekter å utføre jobben din slik den skal gjøres. 

Anonymkode: f0693...a14

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er "bare" med å betale regningene sine? Det er en ganske big deal for de fleste. Dersom du er ansatt på en plass, så gjør du jobben din. Du overlater den ikke til andre. Men du er heldig som ikke må gjøre noe som går imot din egen overbevisning. Får håpe det fortsetter slik, dersom det virkelig er slik at du nekter å utføre jobben din slik den skal gjøres. 

@Uglems Beklager. Ser jo nå at vi er enige, du mener også at man ikke skal ta jobber der man ikke kan utføre pliktene sine. Sorry, gikk fort i svingene her

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

@Uglems Beklager. Ser jo nå at vi er enige, du mener også at man ikke skal ta jobber der man ikke kan utføre pliktene sine. Sorry, gikk fort i svingene her

Det går fint! :)

Skrevet

Så om jeg hadde hatt noe imot muslimer, jøder, busshister eller hva som helst, skulle jeg hatt muligheten til å nekte å behandle pasienter med en slik tro? Det hadde nok blitt populært, gitt.

Anonymkode: 4da98...f8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...