Gå til innhold

ok med reservasjonsrett i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2016/08/10/195234586/sykepleiestudent-ville-ikke-servere-svinekjott

Jeg leste nylig om en sykepleierstudent som ikke vil servere svin til beboere på et sykehjem pga sterk tro. Hun jeg diskuterte dette med, er  selv norsk, og mente at dette dilemmaet var noe ledelsen måtte ta tak i og at alle som hadde en sterk tro, skulle få slippe unna slike oppgaver. Selv var hun avholdskvinne og kunne aldri kjøpt alkohol på svigermors kvote. Hun ville heller ikke ha tent en sigarett for en pasient som ikke var i stand til å gjøre det selv.

Hvis man har en sterk tro som gjør at man ikke kan forholde seg til svinekjøtt eller servere alkohol så er jo det noe man må tenke over på forhånd og ikke jobbe steder hvor det kan bli en issue. Da kommer dette ikke bare i konflikt med egen tro, men også pasientene som ikke får dekket sine behov, samt en del styr for personalet som må samkjøre arbeidsoppgaver.

Jeg hørte også om en servitør som nektet så serverere svin og alkohol og det ble ikke lett i praksis.

Er det jeg som er lite fleksbel i tankegangen min eller  må man bare slå hardt ned på en slik reservasjonsrett?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må de enten finne seg et annet yrke eller finne seg jobber et sted der alle praktiserer samme overbevisning. 

Anonymkode: 84720...21f

• Liker 8
Skrevet

I denne typen yrker mener jeg man ikke kan ha en slik reservasjonsrett, blant annet fordi mennesker med en annen tro etterhvert utgjør en såpass stor andel av befolkningen at vi ikke kan tilpasse oss dette uten at det vil gå ut over mange andre. Det er i tillegg snakk om å jobber der det å servere mat og drikke er en selvsagt del av jobben, og der det å ikke kunne gjennomføre dette dermed åpenbart går på tvers å kunne utføre jobben man bør kunne forventes å gjøre. 

Så mener jeg ikke at det aldri kan være riktig med reservasjonsrett. At man som helsepersonell skal kunne reservere seg mot å ta liv (eksempelvis ved aktiv dødshjelp eller abort) mener jeg er riktig, fordi det å ta liv er såpass etisk vanskelig, uavhengig av religiøs overbevisning eller livssyn, og ikke en nødvendig forutsetning for å kunne jobbe med "helbredning". Med det sagt gjelder selvfølgelig ikke det om du aktivt søker deg til en stilling der det er særlig relevant. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg er selv muslim og jeg ville aldri tatt en jobb hvor jeg må gjøre ting som går imot hva jeg står for (religiøse og ikke-religiøse). Men er man på en arbeidsplass hvor det er flere som kan gjøre samme arbeidsoppgave så kan jo noen andre gjøre det. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Da må de finne seg en annen jobb.

Skrevet
6 minutter siden, Uglems skrev:

Jeg er selv muslim og jeg ville aldri tatt en jobb hvor jeg må gjøre ting som går imot hva jeg står for (religiøse og ikke-religiøse). Men er man på en arbeidsplass hvor det er flere som kan gjøre samme arbeidsoppgave så kan jo noen andre gjøre det. 

Herregud, hvordan kan dere da forvente å bli tatt alvorlig i arbeidslivet? Hvorfor  skal andre ta seg av oppgave du kan utføre bare fordi du har en annen tro? Hva gir deg rett til å være fritatt å gjøre en vesentlig del av jobben din? 

Anonymkode: caf40...2a7

• Liker 16
Skrevet

Vel, nå ble det jo bestemt at hun ikke kunne restervere seg, så da er det jo greit. Det er og en avgjørelse jeg er enig i. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en hjemmehjelper som nektet å ta på (og dermed nektet å handle inn) mat som inneholdt svinekjøtt. Hun nektet å ta på godteposer som inneholdt vingummi. Fryktelig tungvindt for meg og de andre hjemmehjelperne. 

Anonymkode: a4e30...c8f

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, Uglems skrev:

Ser du ikke for deg at det ville blitt et styr uten like, å skulle samkjøre dette med kollegaer som ikke praktiserer en slik reservasjonsrett? Hva når det de spiser skal ut igjen, ville du synes det var ok at svinet ble oppkast eller bæsj? eller ville du reservert deg mot deg også?

• Liker 9
Skrevet
24 minutter siden, Uglems skrev:

Har en en arbeidsplass som krever at bla svin må serveres så bør muslimer, akkurat som mange jøder gjør, servere det

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en hjemmehjelper som nektet å ta på (og dermed nektet å handle inn) mat som inneholdt svinekjøtt. Hun nektet å ta på godteposer som inneholdt vingummi. Fryktelig tungvindt for meg og de andre hjemmehjelperne. 

Anonymkode: a4e30...c8f

Da kan jeg ikke med mine beste evner skjønne at kommunen (les: ledelsen) lot h*n holde på slik.

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, Uglems skrev:

Nettopp, hvis man ikke som kvinneligsykepleier ikke kan hjelpe en mann pga religiøseoverbevisninger så trenger man ikke å søke på jobben.

Anonymkode: 492df...f12

• Liker 5
Skrevet

Dersom overbevisninger(religiøse eller ikke) hindrer noen fra å utføre jobben sin, så får de finne seg noe anna å gjøre. Jeg jobber på omsorgsbolig og vi fikk en muslimsk person på utplassering for å lære norsk samt få arbeidstrening. Personen var forsåvidt hyggelig nok sånn ellers, men kunne jo nesten ikke gjøre noen oppgaver. Personen ville ikke ta i svin, og ville heller ikke ta i mennesker som spiste svin. Alle våre brukere spiser jo selvsagt svin og er helt avhengig av hjelp med alt fra mating til personlig hygiene. Har to andre muslimske kollegaer, og begge viker å la troen være igjen i bilen. De smaker tilogmed på svin når de lager mat for å passe på at det er stekt/ikke for varmt osv. Så selv om denne sykepleierstudent-saken får mye oppmerksomhet, finnes det mange dyktige muslimske arbeidstakere som kan gjøre jobben sin uavhengig av tro.

Anonymkode: a8522...5f7

• Liker 11
Skrevet

Er man i en jobb så må man vise profesjonalitet i den jobben man skal utføre. Å la noen andre smøre brødskiva med leverpostei til Fru Olsen eller ikke ta i varer som inneholder svin, blir etter min mening litt for dumt. Da jeg hadde praksis på introduksjonsprogrammet så gjenomgikk vi slike ting med deltakerne som skulle inn i arbeidspraksis om disse tingene. Ble det vanskelig for personen så måtte det bli en annen jobb. For noen så ble det veldig komplisert ved å ikke behandle svin eller alkohol, og heller ikke gå over til et bestemt skaut/hijab for tilpasse arbeidsuniformen. Da ble noen jobber i rengjøringssektoren også utelukket.

Hvis jeg hadde vært personlig assistent så tror jeg nok jeg hadde syntes det hadde vært vanskelig å skulle handle inn alkohol til en som hadde et alkoholproblem. For å ikke snakkk om røyk til en som var lungesyk. Er de ved sine fulle frem så får de jo bestemme, men hvis dette førte dem nærmere avgrunnen så hadde jeg hatt betenkeligheter med det.

Jeg jobbet på en fritidsklubb for noen år siden. Der fikk barna gratis sjokolade med krem og marsmellows, samt mye kake- hver dag.  Jeg tror ikke unger flest har vondt av sukker men noen av barna hadde absolutt ikke godt av denne praksisen. De var sykelig overvektige, og de ble vel ikke bedre av å stikke innom hver dag og spise det.  Jeg syntes det var ille å skulle dele ut dette til dem og vite at dette skapte enda større problemer for dem. Hvis jeg skulle hatt noen slags reservasjonsrett så måtte jeg jo la noen andre gjøre jobben og det hadde ikke føltes noe bedre. Da er det heller bedre å  finne andre arbeidsoppgaver eller ny jobb.

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Å jobbe som blant sykepleier innebærer at man er nødt til å svelge noen kameler. Greia er jo at man skal ta vare på enhver pasient og dekke enhver pasient sine behov. Noen vil ha alkohol, ja, men da serverer du alkohol. Noen vil ha svin, ja, men da serverer du svin. Takler du ikke de oppgavene, så må du rett og slett se etter en annen jobb. Alt i alt, så handler det om at du ikke kan preike din egen tro på andre mennesker men skal kunne ivareta deres behov, hva enn det måtte være. Som sykepleier skal du være en pleier, en hjelper for hvem enn som står der i andre enden, du skal respektere alle mennesker syn, alle mennesker følelser og la alle mennesker leve ut sin egen tro. Du, som sykepleier får ikke spesialbehandling. Jeg støtter også beslutningen om at hun ikke fikk reservere seg. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom overbevisninger(religiøse eller ikke) hindrer noen fra å utføre jobben sin, så får de finne seg noe anna å gjøre. Jeg jobber på omsorgsbolig og vi fikk en muslimsk person på utplassering for å lære norsk samt få arbeidstrening. Personen var forsåvidt hyggelig nok sånn ellers, men kunne jo nesten ikke gjøre noen oppgaver. Personen ville ikke ta i svin, og ville heller ikke ta i mennesker som spiste svin. Alle våre brukere spiser jo selvsagt svin og er helt avhengig av hjelp med alt fra mating til personlig hygiene. Har to andre muslimske kollegaer, og begge viker å la troen være igjen i bilen. De smaker tilogmed på svin når de lager mat for å passe på at det er stekt/ikke for varmt osv. Så selv om denne sykepleierstudent-saken får mye oppmerksomhet, finnes det mange dyktige muslimske arbeidstakere som kan gjøre jobben sin uavhengig av tro.

Jeg har snakket med muslimer som påpeker at Islam er fleksibelt. I en hver jobb så må en forsøke å forene tro og arbeid.  Må man servere svinekjøtt så får man enten ta på hansker eller unngå smaksprøver. Dette er jo ikke et muslimsk land og en må tilpasse seg dette:

Jeg tenker at det kan være til god hjelp for noen med en slik tro og si at vedkommende ikke har noe valg. Arbeid og utdannelse err viktig. At du får jobb og kunnskap er viktigere enn at du må ta opp rentebærende lån og håndtere svinekjøtt. Og vil du ikke håndhilse så vet du at du ikke er ettertraktet i arbeidslivet. Dette er noe imamene også fremhever og som jeg tror de fleste muslimer tar til etteretning.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kunne han hilse på noen i det hele tatt da? Han vet jo ikke hvem som har spist svin. Hva fikk han ut av arbeidspraksisen? forhåpentligvis ikke å  søke jobb i sektoren?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så selv om denne sykepleierstudent-saken får mye oppmerksomhet, finnes det mange dyktige muslimske arbeidstakere som kan gjøre jobben sin uavhengig av tro.

Jeg syns det er fint at du påpeker det. Det kan gjerne bli litt glemt i sånne diskusjoner, og man lar gjerne idioten overskygge alle de gode arbeidstakerne som det ikke står om i avisen.

Skrevet

Kravene til utøvelse av et yrke må stille sterkere enn enkeltmenneskers personlige tro og overbevisning.

Det må være den overordnede regelen enten det gjelder sykepleiere eller hjelpepleiere, hjemmehjelper, leger som ikke vil det ene eller det andre av overbevisningsgrunner. 

Om alle yrker skulle kunne påberope seg overbevisningsgrunner så kunne vi fort oppleve politi som ikke ville pågripe mennesker som tilhørte samme personlige overbevisning som dem selv, brannfolk som ikke ville slukke brann hos mennesker som har hund, ambulansearbeidere som ikke ville utføre førstehjelp på vantro, leger som ikke ville beordre blodoverføring til barn som stod i akutt fare for å forblø.

Det er veldig mange andre yrker å velge mellom enn yrker hvor den enkelte kan komme i konflikt med såkalt personlig overbevisning.

Anonymkode: 43276...9b6

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, Uglems skrev:

Problemet er personer med denne typen holdninger. Skal andre stille opp og gjøre de jobbene du og dine likemenn/kvinner ikke ønsker å gjøre så blir ting fryktelig vanskelige. Hva så når en hel sykehjems avdeling er bemannet med dine likemenn og ingen vil servere dagens middag til de eldre på grunn av sin overbevisning? 

Jeg har jobbet med en adventist. Hun kunne ikke jobbe på lørdager fordi det var deres helligdag. Vi andre måtte tilpasse oss og jobbe ekstra på grunn av henne noe som skapte konflikter og mye omrokkeringer og ekstra belastning på oss andre. 

For en tid tilbake var det en stor sak der lege mente de kunne frita seg selv/reservere seg mot å hjelpe kvinner med å søke anort på grunn av sin kristne tro. Enkelte kunne heller ikke sette inn spiral på kvinner. Når denne praksisen kom frem i dagen, så viste det seg at man kan ikke reservere seg mot å utføre enkelte oppgaver i helsevesenet. Unntaket er å utføre en anort. Og der mener jeg grensen skal gå. 

Hva skal det neste være? At kvinner i helsevesenet skal reservere seg mot å bytte bleier på manlige pasienter? Dette blir for dumt. 

Anonymkode: 84720...21f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...