Gå til innhold

Sykemelding - litt usikker på hvem som beregner hva jeg skal få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og må jobbe mest mulig for å tjene opp foreldrepenger. Nå er det slik at legen min ønsker å sykemelde meg. Men hvordan og hvem beregner hva jeg skal motta i sykepenger? 

Leste på nav sine sider:

"Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet ut fra, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din før du ble arbeidsufør, som regel de siste 4 ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn."

Jeg hadde ferie i juli, samt jeg har jobbet mindre i juli generelt pga vanskelig å få nok vakter. Jeg har ikke kontrakt, og jeg hadde en "dårlig" lønn i juli. Nå i august blir den mye bedre, men da kommer det an på hvordan de beregner sykepengene. Jeg tør ikke ta i mot sykemelding før jeg vet, og helsemessig vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å jobbe de siste ukene fram mot permisjon...

Anonymkode: dfb47...6b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør legen om dette da vel?

Skrevet

Du har ikke arbeidskontrakt? Er du fagforerningsorganisert? Hvis nei så få orden på tingene dine før du blir sykemeldt og før du går i permisjon. Enklest er det da å organisere deg og få hjelp der. 

Anonymkode: 9ae96...550

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke arbeidskontrakt? Er du fagforerningsorganisert? Hvis nei så få orden på tingene dine før du blir sykemeldt og før du går i permisjon. Enklest er det da å organisere deg og få hjelp der. 

Anonymkode: 9ae96...550

Det stemmer. Jeg kommer heller ikke til å fortsette å jobbe der. Har bedt om kontrakt før, men har ikke fått. Sjefen følger dog alle regler, og jeg får alle rettigheter uten noe problem. Men vet jo ikke hvor mange uker de beregner sykepengene ut i fra. Er det bare de siste fire, så er det i orden. Men om det er mer, da sliter jeg..

5 minutter siden, strawberry skrev:

Spør legen om dette da vel?

Vet legen dette? Jeg er så usikker på hvem jeg kan spørre 😊

Skrevet

Du spør NAV:....

Anonymkode: 6c807...7bf

• Liker 1
Skrevet

Som det sies, der det er skiftende inntekt kan de legge enn lengre periode til grunn. Ville vært obs på det, da det ikke alltid slår ut like bra. Slo ikke bra ut for min del pga. en måned der sjefen hadde gått under kontraktsfestede timer som ble medregnet for å finne gjennomsnittet. Var uansett alt for syk til å krangle på det.  De regnet vel da 3 måneder tilbake i tid. Spør NAV. 

Anonymkode: 99532...42f

Skrevet

Send meg en PM så kan jeg forklare det mer innfløkt om du ønsker.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Jeg kommer heller ikke til å fortsette å jobbe der. Har bedt om kontrakt før, men har ikke fått. Sjefen følger dog alle regler, og jeg får alle rettigheter uten noe problem. Men vet jo ikke hvor mange uker de beregner sykepengene ut i fra. Er det bare de siste fire, så er det i orden. Men om det er mer, da sliter jeg..

Vet legen dette? Jeg er så usikker på hvem jeg kan spørre 😊

Sjefen din bryter lovverket. Du skal ha arbeidskontrakt!  Få dette i orden nå med en gang!

Kontakt NAV angående sykepenger.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som det sies, der det er skiftende inntekt kan de legge enn lengre periode til grunn. Ville vært obs på det, da det ikke alltid slår ut like bra. Slo ikke bra ut for min del pga. en måned der sjefen hadde gått under kontraktsfestede timer som ble medregnet for å finne gjennomsnittet. Var uansett alt for syk til å krangle på det.  De regnet vel da 3 måneder tilbake i tid. Spør NAV. 

Anonymkode: 99532...42f

Det er det jeg er redd for... Om de bare regner ut i fra de siste fire ukene så slår det greit ut. Men om de begynner å ta med resten av juli så taper jeg veldig mye på det! Jeg skal ringe NAV på mandag tenker jeg.

3 timer siden, Snuppi skrev:

Sjefen din bryter lovverket. Du skal ha arbeidskontrakt!  Få dette i orden nå med en gang!

Kontakt NAV angående sykepenger.

Har dette noe å si nå? Jeg har 2 måneder igjen før permisjonen starter, og etter permisjonen skal jeg ikke jobbe der lenger. Burde jeg ha kontrakt da? Da får jeg jo også lenger oppsigelsestid? 

Det skal jeg. Ringer de på mandag.

Skrevet
4 timer siden, Rotemor skrev:

Send meg en PM så kan jeg forklare det mer innfløkt om du ønsker.

Har sendt PM 😊

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg er redd for... Om de bare regner ut i fra de siste fire ukene så slår det greit ut. Men om de begynner å ta med resten av juli så taper jeg veldig mye på det! Jeg skal ringe NAV på mandag tenker jeg.

Har dette noe å si nå? Jeg har 2 måneder igjen før permisjonen starter, og etter permisjonen skal jeg ikke jobbe der lenger. Burde jeg ha kontrakt da? Da får jeg jo også lenger oppsigelsestid? 

Det skal jeg. Ringer de på mandag.

ALLE og da mener jeg absolutt alle SKAL ha en ARBEIDSKONTRAKT! Jobber du svart eller?

Skrevet
9 timer siden, Snuppi skrev:

ALLE og da mener jeg absolutt alle SKAL ha en ARBEIDSKONTRAKT! Jobber du svart eller?

Nei, jeg skatter. Nav, skatteetaten osv har alle opplysninger, og de har ikke sagt noe om at dette er svart arbeid? Det er en butikkjobb..

Skrevet

Hvis det er varierende inntekt skal man legge til grunn en lenger periode. 3 mnd, 6 mnd, 12 mnd. 

Nav oppfordrer til å bruke det antall mnd som slår best ut for den sykemeldte. 

Hilsen lønnsmedarbeider. 

Anonymkode: 36d63...590

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skatter. Nav, skatteetaten osv har alle opplysninger, og de har ikke sagt noe om at dette er svart arbeid? Det er en butikkjobb..

Du skal ha arbeidskontrakt! Krev av sjefen din at du skal ha det nå. Kontakt fagforeningen og bli medlem. De kan hjelpe deg med å få dette på plass. Uten kontrakt jobber du naken. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er varierende inntekt skal man legge til grunn en lenger periode. 3 mnd, 6 mnd, 12 mnd. 

Nav oppfordrer til å bruke det antall mnd som slår best ut for den sykemeldte. 

Hilsen lønnsmedarbeider. 

Anonymkode: 36d63...590

Men hvis de siste 4 ukene gir bedre utfall enn de tre siste månedene, hva vil de da velge? Jeg har bare jobbet der siden mars...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...