AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Noen som ble operert der de spratt opp magen? Skal opereres snart (full narkose, 30 cm arr på magen) og lurer på hva jeg kan forvente meg. Når begynte dere å gå ut av huset? Kunne man spise vanlig mat med en gang, eller bare flyttende? Når følte du du kom tilbake i form? Hvor lenge var du sykemeldt? Anonymkode: 1e46b...c40
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 Dette ville jeg aldri gått med på, planlagt, åpnen bukoperasjon. Det aller meste kan i dag ordnes via laparaskopi. Noe jeg har gjort flere gnger og ordent utrolig mye med. Du må regne minst seks uker før du kan gjøre noe særlig. Kan jeg spørre hva du skal opereres for eller hvilket sykehus som i dag planlegger åpen bukkirurgi? Anonymkode: b0d83...36c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #3 Skrevet 13. august 2016 Har tatt keisersnitt, der de jo åpner hele buken. Var på beina igjen dagen etter. Lå 5 dager på sykehuset, var litt sløv de første ukene. Men det kom nok mer av at jeg fikk infeksjon og blodtap. Du blir nok sykemeldt i 6 uker, men du er ikke sengeliggende i alle disse ukene. Anonymkode: 10030...1f3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Hvordan formen er etterpå er nok ganske idividuelt, og avhenger også av hva du skal operere. Forskjell på keisersnitt og å få stomi for å si det sånn... Hva du kan spise kommer også an på hva du opererer, berører det fordøyelsessystemet må det tas mer gradvis enn om det er andre organer. Sykemelding avhenger også av type inngrep. Det personen over sier stemmer ikke, det er langt fra alt som kan fikses med kikhullsoperasjon, det avhenger helt av hva som skal gjøres. Vanskelig å si noe mer konkret når vi ikke aner hva det dreier seg om. Anonymkode: e0ce5...fb5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan formen er etterpå er nok ganske idividuelt, og avhenger også av hva du skal operere. Forskjell på keisersnitt og å få stomi for å si det sånn... Hva du kan spise kommer også an på hva du opererer, berører det fordøyelsessystemet må det tas mer gradvis enn om det er andre organer. Sykemelding avhenger også av type inngrep. Det personen over sier stemmer ikke, det er langt fra alt som kan fikses med kikhullsoperasjon, det avhenger helt av hva som skal gjøres. Vanskelig å si noe mer konkret når vi ikke aner hva det dreier seg om. Anonymkode: e0ce5...fb5 Kan du forklare forskjellem mellom min uttalelse at det meste kan ordnes og utrolig mye kan ordnes, med din påstand om at det jeg sier - les skriver - ikke stemmer? Langt fra alt og det meste er ikke det to måter å si det samme på? Anonymkode: b0d83...36c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 Jeg har hatt åpen bukoperasjon. RIktignok ikke så stor som din, men med et arr på ca 20cm (vertikalt snitt for å fjerne en hurtigvoksende svulst) .Responderte dårlig på smertestillende, så det å ligge på overvåkningen var et sant helvete. Da jeg kom tilbake på avdelingen var det lite fokus på profylaktisk smertelindring, så jeg hadde veldig mye vondt når smertetoppene kom, og det tok lang tid før medikamentene virket. Generelt et grusomt opphold på sykehuset.Legene ville egentlig ha meg utskrevet etter to dager, men siden det var helg, og ikke klarte å gå så fikk jeg lov til å bli til mandagen. Klarte ikke å gå noe særlig de første ukene, og det var vanskelig å sove. Når det gjelder mat, så husker jeg rett og slett ikke. Var sykemeldt i seks uker, og var ganske dårlig mesteparten av tiden, selv om det gikk fremover. Anonymkode: e79fc...555
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som ble operert der de spratt opp magen? Skal opereres snart (full narkose, 30 cm arr på magen) og lurer på hva jeg kan forvente meg. Når begynte dere å gå ut av huset? Kunne man spise vanlig mat med en gang, eller bare flyttende? Når følte du du kom tilbake i form? Hvor lenge var du sykemeldt? Anonymkode: 1e46b...c40 Jeg ble veldig kvalm etter operasjonen og orket lite mat, det tok noen uker før jeg fikk igjen matlysten. Var ikke så veldig vondt etterpå, hadde morfin smertepumpe de første dagene, så fikk jeg smertestillende tabletter noen dager. Jeg hadde mye mer smerter etter keisersnitt, der var det større arr, som sved når jeg reiste meg. Denne gangen merket jeg ingenting. Anonymkode: a8880...752
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som ble operert der de spratt opp magen? Skal opereres snart (full narkose, 30 cm arr på magen) og lurer på hva jeg kan forvente meg. Når begynte dere å gå ut av huset? Kunne man spise vanlig mat med en gang, eller bare flyttende? Når følte du du kom tilbake i form? Hvor lenge var du sykemeldt? Anonymkode: 1e46b...c40 det må tas i betraktning hva du skal opereres for. Jeg hadde en stor åpen operasjon for mange år siden i magen. Den gang var jeg dårlig etter narkosen men var litt på beina dagen etterpå. Hadde mye luftsmerter de første dagene. Ikke lurt og drikke noe med kullsyre hvertfall. Du vil nok få veiledning på sykehuset. Kan være greit og spise lett mat da det kan være vondt å gå på do i starten. Noen kommer seg kjapt andre tar litt tid. Fikk morfin de første 3 dagene. Jeg var ute og gikk litt etter 1 uke. Lå inne 5 dager den gang. Kanskje andre rutiner i dag. Anonymkode: 5a67b...595
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: det må tas i betraktning hva du skal opereres for. Jeg hadde en stor åpen operasjon for mange år siden i magen. Den gang var jeg dårlig etter narkosen men var litt på beina dagen etterpå. Hadde mye luftsmerter de første dagene. Ikke lurt og drikke noe med kullsyre hvertfall. Du vil nok få veiledning på sykehuset. Kan være greit og spise lett mat da det kan være vondt å gå på do i starten. Noen kommer seg kjapt andre tar litt tid. Fikk morfin de første 3 dagene. Jeg var ute og gikk litt etter 1 uke. Lå inne 5 dager den gang. Kanskje andre rutiner i dag. Anonymkode: 5a67b...595 Og om du ikke får dette, så BE om det. Jeg ble mer eller mindre ignorert i etterkant av operasjonen, og fikk lite/ingen informasjon av verken leger eller sykepleiere om hva som foregikk, og hva jeg burde gjøre. Jeg var ung, og ute av form pga operasjonen, og visste ikke helt hva jeg kunne forvente. Hadde aldri godtatt en slik behandling i dag. Anonymkode: e79fc...555
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #10 Skrevet 13. august 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ville jeg aldri gått med på, planlagt, åpnen bukoperasjon. Det aller meste kan i dag ordnes via laparaskopi. Noe jeg har gjort flere gnger og ordent utrolig mye med. Du må regne minst seks uker før du kan gjøre noe særlig. Kan jeg spørre hva du skal opereres for eller hvilket sykehus som i dag planlegger åpen bukkirurgi? Anonymkode: b0d83...36c Leverdonasjon. Så skal være noe ala dette. Dette kan ikke ordnes via lap. Anonymkode: 1e46b...c40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå