AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #41 Skrevet 14. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man søker politiattest må man legge ved dokumentasjon på at man skal få utlevert politiattesten (etter å ha valgt formålet fra den rullegardin-menyen). Feks. legger man ved bekreftelse på opptak til en studie, eller et dokument fra arbeidsgiver som kreverattesten. Søsteren min har altså ikke søkt noen jobb hvor det kreves attest, og har derfor ikke noen slik dokumentasjon og legge ved. Men hun lurer på om lovbruddet hennes kommer frem av en ordinær politiattest DERSOM hun ønsker å søke en jobb som krever dette. Anonymkode: 64cd5...3b2 Har bestilt politiattest i diverse sammenhenger, og har aldri måttet dokumentere noe som helst. Anonymkode: 27be6...ccd 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #42 Skrevet 14. august 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bestilt politiattest i diverse sammenhenger, og har aldri måttet dokumentere noe som helst. Anonymkode: 27be6...ccd Nei, ikke jeg heller. Man krysser jo bare av i ruten for "formålet med attesten". Anonymkode: 49f82...d8a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #43 Skrevet 14. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå skrev du jo nettopp at søsteren din hadde skrevet en tråd om dette da. Her er enda en, kanskje du finner svaret du ønsker deg der: Anonymkode: 998c7...544 Hvor har jeg skrevet at søsteren min har laget en tråd om dette? Det har hun ikke, så da måtte jeg ha skrevet feil. Også den tråden der handler om å studere innenfor helse. Det er ikke dette vi lurer på. Det vi lurer på er om lovbruddet søsteren min har begått, vil fremkomme av en ordinær politiattest. Det er ikke en ordinær politiattest man leverer nå man studerer, men en avgrenset, hvor bare relevante straffebestemmelser tas med. En ordinær politiattest omfatter alle lovbrudd en person har begått, med unntak av visse omstendigheter, blant annet om strafferammen er på fengsel i inntil 6 måneder. Men det er det vi ikke skjønner om strafferammen for nasking/mindre tyveri, er. Anonymkode: 64cd5...3b2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #44 Skrevet 14. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vi lurer på er om lovbruddet søsteren min har begått, vil fremkomme av en ordinær politiattest. Og jeg lurer på hvilken rolle det spiller, når søsteren din aldri må levere en slik en for å jobb noe sted? Jeg har spurt deg gjentatte ganger, hvor er det du mener at ordinær politiattest kreves for å søke jobb? Kan du svare meg på dette? Uttømmende kreves for enkelte yrker og utdannelser, men du skal jo ikke bli politi, låsesmed eller ha spesiell sikkerhetsklarering. Er du redd for dette mtp visum til USA, Storbritannia eller Australia eller andre land? Hvorfor spør du om noe som ikke er et problem?? Anonymkode: c3fff...13d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #45 Skrevet 14. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har bestilt politiattest i diverse sammenhenger, og har aldri måttet dokumentere noe som helst. Anonymkode: 27be6...ccd 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke jeg heller. Man krysser jo bare av i ruten for "formålet med attesten". Anonymkode: 49f82...d8a Hm, det er rart, fordi alle jeg kjenner som studerer innen helse måtte vente med å søke om politiattest til de hadde fått vedtaksbrevet med tilbud om studieplass, siden de ikke hadde rett på å få tilsendt politiattesten uten bevis for at det var et formål med det. For et par år siden da jeg søkte meg jobb i barnehage og måtte fremlegge politiattest, måtte jeg også få tilsendt et dokument fra arbeidsgiver som viste at jeg trengte politiattesten for å jobbe i barnehage. Kopiert og limt inn fra politiets nettsider, om hvordan man søker politiattest. Her kommer det jo ganske godt frem at man må legge ved bekreftelse på formål: Logg inn Logg inn med MinID, BankID, Buypass eller Commfides. Dette bekrefter hvem du er, og du skal derfor ikke legge ved kopi av legitimasjon. Valg av formål Velg rett formål fra nedtrekkliste i skjema. Spørsmål om formål retter du til arbeidsgiver / den som krever politiattesten. Bekreftelse på formål (det eneste vedlegget ved nettsøknad) - Du kan skanne eller ta bilde av bekreftelsen hvis du ikke har den digitalt. - Sjekk at filen er lett å lese før du sender den ved søknaden din. - Følgende filformater er tillatt: docx, doc, pdf, jpg, jpeg, png, tiff, tif. - Filen må ikke være større enn 4 MB (4194304 Bytes). - Ikke alle formål trenger bekreftelse. Anonymkode: 64cd5...3b2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #46 Skrevet 14. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er det vi ikke skjønner om strafferammen for nasking/mindre tyveri, er. Fra straffeloven: § 323. Mindre tyveri Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-12 MED BOT! Strafferammen er bøter. Anonymkode: c3fff...13d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #47 Skrevet 14. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hm, det er rart, fordi alle jeg kjenner som studerer innen helse måtte vente med å søke om politiattest til de hadde fått vedtaksbrevet med tilbud om studieplass, siden de ikke hadde rett på å få tilsendt politiattesten uten bevis for at det var et formål med det. Sitert fra teksten du limte inn: 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: - Ikke alle formål trenger bekreftelse. Anonymkode: c3fff...13d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #48 Skrevet 14. august 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra straffeloven: § 323. Mindre tyveri Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-12 MED BOT! Strafferammen er bøter. Anonymkode: c3fff...13d Ja, men i den tilsvarende naske-paragrafen i den gamle straffeloven står det "bøter eller fengsel inntil 6 måneder". Spørsmålet da blir jo om "bøter" (som omtalt i den nye straffeloven) er en mildere eller strengere straff enn "bøter og fengsel inntil 6 måneder"? Har de endret straffereaksjonen fra den gamle til den nye straffeloven? Det er vanskelig å vite om strafferammen "bøter" faller under et lovbrudd som har en strafferamme på fengsel inntil 6 måneder. Det er det vi lurer på i denne tråden. Ikke noe angående å søke politiattest for å studere eller jobbe innenfor helse eller med mindreårige. Anonymkode: 64cd5...3b2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #49 Skrevet 14. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men i den tilsvarende naske-paragrafen i den gamle straffeloven står det "bøter eller fengsel inntil 6 måneder". Spørsmålet da blir jo om "bøter" (som omtalt i den nye straffeloven) er en mildere eller strengere straff enn "bøter og fengsel inntil 6 måneder"? Har de endret straffereaksjonen fra den gamle til den nye straffeloven? Det er vanskelig å vite om strafferammen "bøter" faller under et lovbrudd som har en strafferamme på fengsel inntil 6 måneder. Det er det vi lurer på i denne tråden. Ikke noe angående å søke politiattest for å studere eller jobbe innenfor helse eller med mindreårige. Så lenge du ble tatt for nasking etter 1. januar 2015 er du anmeldt etter den nye straffeloven og trenger derfor ikke kave og blande inn den gamle og hva strafferammen var der. Du er bøtelagt for mindre tyveri, ferdig med saken. Men igjen, så lurer jeg fælt på hvem som har innbilt deg at det finnes jobber som krever ordinær politiattest? Anonymkode: c3fff...13d 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #50 Skrevet 14. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet da blir jo om "bøter" (som omtalt i den nye straffeloven) er en mildere eller strengere straff enn "bøter og fengsel inntil 6 måneder"? Har de endret straffereaksjonen fra den gamle til den nye straffeloven? DET SPILLER DA FAEN INGEN ROLLE HVA DEN GAMLE LOVEN SA! Kan du lese svarene? Kun bøter er en mildere strafferamme enn bøter og/eller fengsel i inntil seks måneder, men det SPILLER INGEN ROLLE FOR DEG!! Anonymkode: c3fff...13d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #51 Skrevet 14. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ble tatt for nasking etter 1. januar 1. oktober 2015 er du anmeldt etter den nye straffeloven og trenger derfor ikke kave og blande inn den gamle og hva strafferammen var der. Du er bøtelagt for mindre tyveri, ferdig med saken. Men igjen, så lurer jeg fælt på hvem som har innbilt deg at det finnes jobber som krever ordinær politiattest? Anonymkode: c3fff...13d Skrev feil, det er oktober, før du kverulerer på det også, TS. Anonymkode: c3fff...13d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #52 Skrevet 14. august 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har jeg skrevet at søsteren min har laget en tråd om dette? Det har hun ikke, så da måtte jeg ha skrevet feil. Også den tråden der handler om å studere innenfor helse. Det er ikke dette vi lurer på. Det vi lurer på er om lovbruddet søsteren min har begått, vil fremkomme av en ordinær politiattest. Det er ikke en ordinær politiattest man leverer nå man studerer, men en avgrenset, hvor bare relevante straffebestemmelser tas med. En ordinær politiattest omfatter alle lovbrudd en person har begått, med unntak av visse omstendigheter, blant annet om strafferammen er på fengsel i inntil 6 måneder. Men det er det vi ikke skjønner om strafferammen for nasking/mindre tyveri, er. Anonymkode: 64cd5...3b2 Her: 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke skrevet noe om dette i noen som helst annen tråd?! Jeg kan ikke forstå hva dere sikter til. Jeg bruker dette forumet ganske sjeldent, og har kun deltatt i tråder innenfor data/spill-forumet og singelforumet tidligere. Måten jeg ordlegger meg på? Den ene posten her inne er det også søsteren min som skrev fra min bruker, så det er ikke holdbart at du mener måten jeg ordlegger meg på gjenkjennes. Og jeg kan heller ikke finne noen tråder om akkurat det samme? Hvis det er andre tråder hvor det er kommet relevante svar om dette, så vil jeg gjerne ha link til dem, så kan vi lese der Anonymkode: 64cd5...3b2 Anonymkode: 998c7...544
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #53 Skrevet 14. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ble tatt for nasking etter 1. januar 2015 er du anmeldt etter den nye straffeloven og trenger derfor ikke kave og blande inn den gamle og hva strafferammen var der. Du er bøtelagt for mindre tyveri, ferdig med saken. Men igjen, så lurer jeg fælt på hvem som har innbilt deg at det finnes jobber som krever ordinær politiattest? Anonymkode: c3fff...13d 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: DET SPILLER DA FAEN INGEN ROLLE HVA DEN GAMLE LOVEN SA! Kan du lese svarene? Kun bøter er en mildere strafferamme enn bøter og/eller fengsel i inntil seks måneder, men det SPILLER INGEN ROLLE FOR DEG!! Anonymkode: c3fff...13d Men hvorfor er fortsatt den gamle straffeloven tatt med i feks. avgrensede politiattester da, hvis den ikke finnes lengre? Så "bot" er en mildere strafferamme enn "bøter og fengsel inntil 6 måneder"? Det vil si at paragrafen for nasking/mindre tyveri har fått en mildere strafferamme fra den gamle til den nye straffeloven? Anonymkode: 64cd5...3b2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #54 Skrevet 14. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er fortsatt den gamle straffeloven tatt med i feks. avgrensede politiattester da, hvis den ikke finnes lengre? Fordi man fremdeles er dømt for sedelighet selv om man er dømt etter den gamle loven. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så "bot" er en mildere strafferamme enn "bøter og fengsel inntil 6 måneder"? Det vil si at paragrafen for nasking/mindre tyveri har fått en mildere strafferamme fra den gamle til den nye straffeloven? Anonymkode: 64cd5...3b2 JA! JA! JA! JA! Uansett vil verken mindre tyveri eller nasking fremkomme på en avgrenset vandelsattest MEN IGJEN, HVILKEN GJØK HAR INNBILT DEG AT DET FINNES JOBBER SOM KREVER ORDINÆR POLITIATTEST? Anonymkode: c3fff...13d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #55 Skrevet 14. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi man fremdeles er dømt for sedelighet selv om man er dømt etter den gamle loven. JA! JA! JA! JA! Uansett vil verken mindre tyveri eller nasking fremkomme på en avgrenset vandelsattest MEN IGJEN, HVILKEN GJØK HAR INNBILT DEG AT DET FINNES JOBBER SOM KREVER ORDINÆR POLITIATTEST? Anonymkode: c3fff...13d Det er ikke en avgrenset attest vi spør om, men en ORDINÆR! Det finnes mange jobber som krever det. Feks. jobb i Posten, som drosjesjåfør, kjørelærer, innenfor brannvesenet, kjøre lastebil, få firmaattest og mer. Som hovedregel gis en ordinær politiattest med mindre noe annet spesifikt kreves (som ved en avgrenset eller en uttømmet attest). Det vil si, alle yrker, bortsett fra de innen helse/omsorg og med barn (avgrenset politiattest) og de innenfor politiet, låsesmed og lignende (uttømmet politiattest), hvor man krever politiattest, så er det snakk om en ordinær politiattest. Anonymkode: 64cd5...3b2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #56 Skrevet 14. august 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer på en uttømmende attest ja, der kommer jo alt med uansett hva. En utvidet attest er en attest hvor det fremkommer lovbrudd som ennå ikke er "ferdigbehandlet", så det spiller vel ingen rolle for henne om hun må levere utvidet eller ikke, siden denne saken uansett er ferdigbehandlet. Synes du er litt krass, og egentlig ikke besvarer det vi spør om. Hvis du ser i hovedinnlegget tar vi opp forskjellene i de to paragrafene, og ser på hva som kommer med i en ordinær politiattest og ikke. Det vi ikke skjønner, er om naskeri/mindre tyveri har en strafferamme på fengsel inntil 6 måneder, selv om akkurat dette ikke er nevnt i paragrafen i den nye straffeloven. Hvis strafferammen er bøter eller fengsel på inntil 6 måneder (som det står i den gamle straffeloven) vil jo dette lovbruddet IKKE fremkomme i en ordinær politiattest. Selvfølgelig er det ikke lov å naske, og dette er noe hun angrer veldig på. Likevel har hun kommet seg videre i livet, og ønsker å kunne søke seg en jobb ved siden av studiene sine. Det hun da må ta stilling til er om hun kan søke jobber hvor det kreves ordinær politiattest (selv om det er ganske få jobber som krever det). Eventuelt kan hun jo søke noe innenfor helse/omsorg, barnehage/skole eller lignende, siden det der leveres en avgrenset politiattest, hvor slike lovbrudd ikke fremkommer. Eller en av de mange jobbene hvor det ikke kreves politiattest i det hele tatt. Men vi utforsker altså mulighetene her, så søsteren min kan vite litt hvilke jobber hun bare må se bort ifra, og hvilke hun kan søke på Anonymkode: 64cd5...3b2 Strafferammen stod beskrevet i det brevet som fulgte med forelegget din søster fikk. Hvor mange jobber med krav til ordinær politiattest var det du så for deg som deltidsjobb for en student sa du? 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en avgrenset attest vi spør om, men en ORDINÆR! Det finnes mange jobber som krever det. Feks. jobb i Posten, som drosjesjåfør, kjørelærer, innenfor brannvesenet, kjøre lastebil, få firmaattest og mer. Som hovedregel gis en ordinær politiattest med mindre noe annet spesifikt kreves (som ved en avgrenset eller en uttømmet attest). Det vil si, alle yrker, bortsett fra de innen helse/omsorg og med barn (avgrenset politiattest) og de innenfor politiet, låsesmed og lignende (uttømmet politiattest), hvor man krever politiattest, så er det snakk om en ordinær politiattest. Anonymkode: 64cd5...3b2 Og der har du stort sett listet de fleste yrkene. Det heter forøvrig uttømmende attest, ikke uttømmet Så, hvilke deltidsjobb som student var det som var ledig og hun tenkte søke på sa du? Anonymkode: 2aa1e...41b 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #57 Skrevet 14. august 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes mange jobber som krever det. Feks. jobb i Posten, som drosjesjåfør, kjørelærer, innenfor brannvesenet, kjøre lastebil, få firmaattest og mer. Som hovedregel gis en ordinær politiattest med mindre noe annet spesifikt kreves (som ved en avgrenset eller en uttømmet attest). Det vil si, alle yrker, bortsett fra de innen helse/omsorg og med barn (avgrenset politiattest) og de innenfor politiet, låsesmed og lignende (uttømmet politiattest), hvor man krever politiattest, så er det snakk om en ordinær politiattest. Skal du jobbe i Posten eller noe av det andre? Anonymkode: c3fff...13d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #58 Skrevet 14. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som hovedregel gis en ordinær politiattest med mindre noe annet spesifikt kreves (som ved en avgrenset eller en uttømmet attest). Det vil si, alle yrker Du har misforstått noe vesentlig. Alle yrker krever ikke plettfri vandel. Anonymkode: c3fff...13d 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #59 Skrevet 14. august 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en avgrenset attest vi spør om, men en ORDINÆR! Det finnes mange jobber som krever det. Feks. jobb i Posten, som drosjesjåfør, kjørelærer, innenfor brannvesenet, kjøre lastebil, få firmaattest og mer. Som hovedregel gis en ordinær politiattest med mindre noe annet spesifikt kreves (som ved en avgrenset eller en uttømmet attest). Det vil si, alle yrker, bortsett fra de innen helse/omsorg og med barn (avgrenset politiattest) og de innenfor politiet, låsesmed og lignende (uttømmet politiattest), hvor man krever politiattest, så er det snakk om en ordinær politiattest. Anonymkode: 64cd5...3b2 Tror du gaper over mer enn du har vett til... Hvorfor skal man ha en ordinær politiattest for å få en firmaattest? Vet du egentlig hva en firmaattest er? Anonymkode: 49f82...d8a 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #60 Skrevet 14. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strafferammen stod beskrevet i det brevet som fulgte med forelegget din søster fikk. Hvor mange jobber med krav til ordinær politiattest var det du så for deg som deltidsjobb for en student sa du? Og der har du stort sett listet de fleste yrkene. Det heter forøvrig uttømmende attest, ikke uttømmet Så, hvilke deltidsjobb som student var det som var ledig og hun tenkte søke på sa du? Anonymkode: 2aa1e...41b Ja, men hun er jo straffet med bot etter §323. Spørsmålet er da om dette faller inn under "lovbrudd med strafferamme med fengsel inntil 6 måneder"? Beklager at jeg skrev uttømmet istedet for uttømmende. Regnet med det likevel ble fortstått Hun har sett på flere stillinger inne Posten, ja. Og hun tenkte å søke i en matbutikk som har post i butikk, og der måtte hun levere en ordinær politiattest fikk hun beskjed om. Det er ordinær politiattest som utsendes med mindre noe annet beskrives (som når det kreves uttømmende eller avgrenset attest). Anonymkode: 64cd5...3b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå