AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #61 Del Skrevet 14. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har misforstått noe vesentlig. Alle yrker krever ikke plettfri vandel. Anonymkode: c3fff...13d Det vet vi Men i noen yrker kan det ses på som nødvendig å måtte ha politiattest fra de ansatte, det kommer an på hva som skal utføres i den aktuelle stillingen. Er det da en jobb som ikke angår jobb i politiet, fengsel etc., eller en jobb som angår helse/omsorg, skole/barnehage etc., så er det en ordinær politiattest som må fremlegges, og da alle straffbare handlinger, bortset fra enkelte som faller bort feks. på grunn av at det er lenge siden lovbruddet ble gjort, og også lovbrudd med en strafferamme med fengsel inntil 6 måneder. Anonymkode: 64cd5...3b2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18478335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #62 Del Skrevet 14. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vet vi Men i noen yrker kan det ses på som nødvendig å måtte ha politiattest fra de ansatte, det kommer an på hva som skal utføres i den aktuelle stillingen. Er det da en jobb som ikke angår jobb i politiet, fengsel etc., eller en jobb som angår helse/omsorg, skole/barnehage etc., så er det en ordinær politiattest som må fremlegges, og da alle straffbare handlinger, bortset fra enkelte som faller bort feks. på grunn av at det er lenge siden lovbruddet ble gjort, og også lovbrudd med en strafferamme med fengsel inntil 6 måneder. Pisspreik. Anonymkode: c3fff...13d 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18478344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #63 Del Skrevet 14. august 2016 TS, Jeg fant frem en lettfattelig artikkel som du også forhåpentligvis klarer å forstå: http://www.ung.no/kriminalitet/1132_Hva_kommer_på_rullebladet__(politiattesten).html LES DEN! Anonymkode: c3fff...13d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18478349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #64 Del Skrevet 14. august 2016 TS; skal du bli noe av det som står i lista i nærmeste fremtid? Ordinær politiattest trengs: For å søke om drosjeløyve For å få bli advokatfullmektig, for å få advokatbevilling For å søke arbeid i brannvesenet For å bli kjørelærer For å være daglig leder i en del finansforetak m. m. For å få transportløyve (kjøre lastebil, el) For å ta flysertifikat For å delta som soldat i internasjonale fredsoperasjoner For å bli godkjent som Statsautorisert eiendomsmegler For å få firmaattest (handel med utlandet, EØS-reglene) Ikke alle straffereaksjoner vil fremgå av en ordinær politiattest. Bot for et forhold som har en strafferamme på fengsel inntil 6 måneder vil ikke fremgå av en ordinær politiattest. Hvis man blir bøtelagt for å urinere på offentlig sted, vil altså ikke dette vises på en ordinær politiattest. På samme måte vil heller ikke et forenklet forelegg eller en påtaleunnlatelse fremgå av en ordinær politiattest. Har du gjort en mer alvorlig forbrytelse, og får en dom på betinget fengsel, blir den tatt vekk fra en politiattest etter 3 år. Betinget fengsel betyr at du slipper å sone dommen i fengsel hvis du holder deg til de vilkårene som er fastsatt i en viss prøveperiode. Retten blir enig om en fengselsstraff som du må sone hvis du bryter noen av vilkårene. Hvis du blir dømt til betinget fengsel for et lovbrudd begått før du fylte 18 år, vil dette bli fjernet fra en ordinær politiattest etter 2 år. Dom på ungdomsstraff vil ikke fremgå hvis lovbruddet skjedde før du var 18 år, og det har gått mer enn 5 år siden lovbruddet. En dom på ubetinget fengsel (innebærer at du må sone en dom i fengsel) i inntil 6 måneder skal tas med på politiattesten i 3 år. Dom på ubetinget fengsel i over 6 måneder skal tas med på politiattesten i 10 år. Det samme gjelder dom på forvaring og samfunnsstraff, der den subsidiære fengselsstraffen er over 6 måneder. Hvis en person har flere dommer på fengsel i over 6 måneder, vil alle dommene fremgå av en ordinær politiattest, hvis personen er løslatt fra den siste straffen for mindre enn 10 år siden. Ved dom på ubetinget fengsel regner man tiden fra man ble løslatt fra fengslet. Ved andre straffereaksjoner regner vi fra rettskraftig dato, for eksempel den datoen et boten/forelegget ble vedtatt. Som hovedregel blir altså straffereaksjonen etter hvert for gamle til å komme på en ordinær politiattest. Anonymkode: c3fff...13d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18478354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #65 Del Skrevet 14. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, Jeg fant frem en lettfattelig artikkel som du også forhåpentligvis klarer å forstå: http://www.ung.no/kriminalitet/1132_Hva_kommer_på_rullebladet__(politiattesten).html LES DEN! Anonymkode: c3fff...13d Det er jo akkurat den jeg har linket til selv. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS; skal du bli noe av det som står i lista i nærmeste fremtid? Ordinær politiattest trengs: For å søke om drosjeløyve For å få bli advokatfullmektig, for å få advokatbevilling For å søke arbeid i brannvesenet For å bli kjørelærer For å være daglig leder i en del finansforetak m. m. For å få transportløyve (kjøre lastebil, el) For å ta flysertifikat For å delta som soldat i internasjonale fredsoperasjoner For å bli godkjent som Statsautorisert eiendomsmegler For å få firmaattest (handel med utlandet, EØS-reglene) Ikke alle straffereaksjoner vil fremgå av en ordinær politiattest. Bot for et forhold som har en strafferamme på fengsel inntil 6 måneder vil ikke fremgå av en ordinær politiattest. Hvis man blir bøtelagt for å urinere på offentlig sted, vil altså ikke dette vises på en ordinær politiattest. På samme måte vil heller ikke et forenklet forelegg eller en påtaleunnlatelse fremgå av en ordinær politiattest. Har du gjort en mer alvorlig forbrytelse, og får en dom på betinget fengsel, blir den tatt vekk fra en politiattest etter 3 år. Betinget fengsel betyr at du slipper å sone dommen i fengsel hvis du holder deg til de vilkårene som er fastsatt i en viss prøveperiode. Retten blir enig om en fengselsstraff som du må sone hvis du bryter noen av vilkårene. Hvis du blir dømt til betinget fengsel for et lovbrudd begått før du fylte 18 år, vil dette bli fjernet fra en ordinær politiattest etter 2 år. Dom på ungdomsstraff vil ikke fremgå hvis lovbruddet skjedde før du var 18 år, og det har gått mer enn 5 år siden lovbruddet. En dom på ubetinget fengsel (innebærer at du må sone en dom i fengsel) i inntil 6 måneder skal tas med på politiattesten i 3 år. Dom på ubetinget fengsel i over 6 måneder skal tas med på politiattesten i 10 år. Det samme gjelder dom på forvaring og samfunnsstraff, der den subsidiære fengselsstraffen er over 6 måneder. Hvis en person har flere dommer på fengsel i over 6 måneder, vil alle dommene fremgå av en ordinær politiattest, hvis personen er løslatt fra den siste straffen for mindre enn 10 år siden. Ved dom på ubetinget fengsel regner man tiden fra man ble løslatt fra fengslet. Ved andre straffereaksjoner regner vi fra rettskraftig dato, for eksempel den datoen et boten/forelegget ble vedtatt. Som hovedregel blir altså straffereaksjonen etter hvert for gamle til å komme på en ordinær politiattest. Anonymkode: c3fff...13d Jeg skal ikke det, men søsteren min vurderer å søke seg jobb der det kreves ordinær politiattest. Og problemstillingen vår er ikke hvilke jobber som krever politiattest og ikke, men om lovbruddet hennes vil fremkomme i en ordinær politiattest, uavhengig av hvor hun eventuelt må levere den. Anonymkode: 64cd5...3b2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18478383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #66 Del Skrevet 14. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo akkurat den jeg har linket til selv. Jeg skal ikke det, men søsteren min vurderer å søke seg jobb der det kreves ordinær politiattest. Og problemstillingen vår er ikke hvilke jobber som krever politiattest og ikke, men om lovbruddet hennes vil fremkomme i en ordinær politiattest, uavhengig av hvor hun eventuelt må levere den. Anonymkode: 64cd5...3b2 så øes igjen og igjen til du forstår. Anonymkode: c3fff...13d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18478397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #67 Del Skrevet 14. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: så øes igjen og igjen til du forstår. Anonymkode: c3fff...13d Det står jo ikke på den nettsiden om "bot" er en mildere, lik, eller strengere straff enn en straff med "fengsel i inntil 6 måneder"?! Nå får du gi deg. Vi forstår hva som står på den nettsiden, men det vi ikke forstår står det ingenting forklart om der, og heller ikke andre steder som vi kan finne. Anonymkode: 64cd5...3b2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18478427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #68 Del Skrevet 14. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står jo ikke på den nettsiden om "bot" er en mildere, lik, eller strengere straff enn en straff med "fengsel i inntil 6 måneder"?! men det er det. forstå det. jesus. Anonymkode: c3fff...13d 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18479297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #69 Del Skrevet 14. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har misforstått noe vesentlig. Alle yrker krever ikke plettfri vandel. Anonymkode: c3fff...13d Du har en forferdelig krass og useriøs tone. For øvrig skriver TS: "Det vil si, alle yrker, bortsett fra de innen helse/omsorg og med barn (avgrenset politiattest) og de innenfor politiet, låsesmed og lignende (uttømmet politiattest), hvor man krever politiattest, så er det snakk om en ordinær politiattest." Her må du få på deg brillene dine. I tillegg kan du jo lære deg vanlig folkeskikk. Anonymkode: 0cf2b...59d 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18479496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #70 Del Skrevet 15. august 2016 Svaret er nei. Anonymkode: df74d...e1b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18483249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #71 Del Skrevet 15. august 2016 Den 14.8.2016 at 19.00, AnonymBruker skrev: Ja, men hun er jo straffet med bot etter §323. Spørsmålet er da om dette faller inn under "lovbrudd med strafferamme med fengsel inntil 6 måneder"? Beklager at jeg skrev uttømmet istedet for uttømmende. Regnet med det likevel ble fortstått Hun har sett på flere stillinger inne Posten, ja. Og hun tenkte å søke i en matbutikk som har post i butikk, og der måtte hun levere en ordinær politiattest fikk hun beskjed om. Det er ordinær politiattest som utsendes med mindre noe annet beskrives (som når det kreves uttømmende eller avgrenset attest). Anonymkode: 64cd5...3b2 Og jeg gjentar: Dette stod i brevet hun fikk. Om det i brevet står bot størrelse (summen på boten/forelegget), eller fengsel (lengden på en potensiell fengselsstraff) så gir vel svaret seg selv, synes du ikke. Å jobbe med penger og verdipost når man er tatt for tyveri er vel ikke den optimale komboen vil jeg mene, men meg om det. Anonymkode: 2aa1e...41b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18483335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #72 Del Skrevet 15. august 2016 Den 14.8.2016 at 11.30, AnonymBruker skrev: Hvis du ser på linken i hovedinnlegget, står det også om typer jobber som krever ordinær politiattest. Nei, hun skal ikke søke PHS eller jobber som krever uttømmende attest, men hun anser muligheten til å søke jobber hvor man må levere en ordinær attest, hvor de fleste lovbrudd kommer frem. MEN lovbrudd med en strafferamme på inntil 6 måneder kommer ikke frem av en slik attest, og derfor lurer vi på om lovbruddet hennes har en strafferamme på mer enn dette. Dersom nasking/mindre tyveri kommer frem av en ordinær attest, må hun holde seg til å søke jobber som ikke krever attest i det hele tatt (feks. butikkjobber og lignende), eller jobber som krever en avgrenset attest (feks. helse/omsorg, skole, barnehage og lignende) siden kun bestemte paragrafer kommer med da, og omfatter ikke et lovbrudd som naskeri/mindre tyveri. Anonymkode: 64cd5...3b2 Du har sikkert fått svar. Men jeg orker ikke lese alt. Så svarer i tilfelle. Du må se på den nye straffeloven. Den gamle straffeloven er ikke i bruk lenger. Så den er ingen vits å se på. Står det at mindre tyveri kan straffes med bøter. Så straffes det med bøter og ikke fengselsstraff. Dermed vil ikke dette komme på den ordinære attesten. Anonymkode: b4ada...e01 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18483461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasken Skrevet 15. august 2016 #73 Del Skrevet 15. august 2016 Herregud for noen vanvittige svar det er her inne! Er det mulig å bli så sinnsykt forbanna for en tråd som kanskje har dukket opp et par ganger før? Ta det med ro. Hva vet dere egentlig om personen som stiller dette spørsmålet? Jeg, for eksempel, har generalisert angst, og ofte må jeg spørre om ting flere ganger og i fra forskjellige problemstillinger før jeg kan falle til ro. Når jeg først har fått ett svar så dukker det opp nye tanker rundt det som må besvares før engstelsen gir seg. Nå sier ikke jeg at dette gjelder TS, men det kan være andre grunner til at hun eventuelt spør flere ganger. Ta litt hensyn før du begynner å spy ut galle! Hvis du synes å ha lest dette flere ganger så er det faktisk lov å klikke seg ut og heller se på en annen tråd, forhåpentligvis en som ikke gir deg fistel. TS: jeg synes du bør kontakte politiet i morgen jeg, enten via telefon eller mail- de er nok de eneste som kan gi et endelig svar. Uansett så er det vel slik at ting blir slettet fra rullebladet etterhvert, så ville ikke vært så innmari bekymret for dette. Lykke til :-) 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18483471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #74 Del Skrevet 15. august 2016 Den 14.8.2016 at 19.00, AnonymBruker skrev: Ja, men hun er jo straffet med bot etter §323. Spørsmålet er da om dette faller inn under "lovbrudd med strafferamme med fengsel inntil 6 måneder"? Beklager at jeg skrev uttømmet istedet for uttømmende. Regnet med det likevel ble fortstått Hun har sett på flere stillinger inne Posten, ja. Og hun tenkte å søke i en matbutikk som har post i butikk, og der måtte hun levere en ordinær politiattest fikk hun beskjed om. Det er ordinær politiattest som utsendes med mindre noe annet beskrives (som når det kreves uttømmende eller avgrenset attest). Anonymkode: 64cd5...3b2 Jeg har nettopp hatt eksamen i strafferett og straffeprosess. og kan fortelle at bot etter §323 ikke går under "lovbrudd med strafferamme med fengsel inntil 6 måneder". Bot er mildere enn fengsel. Anonymkode: b4ada...e01 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1045514-ordin%C3%A6r-politiattest-kommer-dette-med/page/4/#findComment-18483590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå