Gå til innhold

Ordinær politiattest, kommer dette med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Søsteren min har dessverre en merknad på rullebladet om at hun har fått et forelegg for mindre tyveri/nasking, altså etter §391a i dengamle straffeloven og §323 i den nye straffeloven. 

Er det noen som vet om et slikt lovbrudd kommer frem av en ordinær politiattest? 

Ser på denne nettsiden: http://www.ung.no/kriminalitet/1132_Hva_kommer_på_rullebladet__(politiattesten).html at det står følgende: 

Ikke alle straffereaksjoner vil fremgå av en ordinær politiattest. 

• Bot for et forhold som har en strafferamme på fengsel inntil 6 måneder vil ikke fremgå av en ordinær politiattest. Hvis man blir bøtelagt for å urinere på offentlig sted, vil altså ikke dette vises på en ordinær politiattest. På samme måte vil heller ikke et forenklet forelegg eller en påtaleunnlatelse fremgå av en ordinær politiattest.

I den gamle straffeloven står det at straffen for naskeri er bøter eller fengsel på inntil 6 måneder. Da forstår jeg det som at denne paragrafen ikke vil komme med på en ordinær politiattest, j.f. det som står på den nettsiden. MEN, i den nye straffeloven står det bare at mindre tyveri straffes med bøter. Det står altså ikke noe om fengselsstraff der. 

Hvordan skal vi tolke dette? Synes det er så vanskelig å skjønne om paragrafene i de to ulike lovene "går under ett" når det gjelder dette, eller om det mindre tyveriet vil fremkomme på en ordinær politiattest. 

Håper noen kan hjelpe oss :)

Anonymkode: 64cd5...3b2

Skrevet

Samme spørsmål, men med ny vri denne gangen... Nå er det søsteren. Begynner å bli lei. 

Anonymkode: 49f82...d8a

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme spørsmål, men med ny vri denne gangen... Nå er det søsteren. Begynner å bli lei. 

Anonymkode: 49f82...d8a

Hva mener du? Er det spurt om dette før i en annen tråd? Vil i så fall gjerne ha link hvis det kom noen gode svar der :) Vi har prøvd å søke rundt på nettet, men fant ingenting :(

Skrevet

Ring politiet og hør. De vet best.

Mest sannsynlig kommer det på politiattest og iallefall på utvidet attest. Vet om flere på min jobb som har fått sparken pga naskeri. Nulltoleranse for lovbrudd her jeg jobber iallefall, så har får hun IKKE jobb.

Anonymkode: efe7c...2db

Skrevet

Ring politiet og hør. De vet best.

Mest sannsynlig kommer det på politiattest og iallefall på utvidet attest. Vet om flere på min jobb som har fått sparken pga naskeri. Nulltoleranse for lovbrudd her jeg jobber iallefall, så har får hun IKKE jobb.

Det kommer på en uttømmende attest ja, der kommer jo alt med uansett hva. En utvidet attest er en attest hvor det fremkommer lovbrudd som ennå ikke er "ferdigbehandlet", så det spiller vel ingen rolle for henne om hun må levere utvidet eller ikke, siden denne saken uansett er ferdigbehandlet. 

Synes du er litt krass, og egentlig ikke besvarer det vi spør om. Hvis du ser i hovedinnlegget tar vi opp forskjellene i de to paragrafene, og ser på hva som kommer med i en ordinær politiattest og ikke. Det vi ikke skjønner, er om naskeri/mindre tyveri har en strafferamme på fengsel inntil 6 måneder, selv om akkurat dette ikke er nevnt i paragrafen i den nye straffeloven. Hvis strafferammen er bøter eller fengsel på inntil 6 måneder (som det står i den gamle straffeloven) vil jo dette lovbruddet IKKE fremkomme i en ordinær politiattest.

Selvfølgelig er det ikke lov å naske, og dette er noe hun angrer veldig på. Likevel har hun kommet seg videre i livet, og ønsker å kunne søke seg en jobb ved siden av studiene sine. Det hun da må ta stilling til er om hun kan søke jobber hvor det kreves ordinær politiattest (selv om det er ganske få jobber som krever det). Eventuelt kan hun jo søke noe innenfor helse/omsorg, barnehage/skole eller lignende, siden det der leveres en avgrenset politiattest, hvor slike lovbrudd ikke fremkommer. Eller en av de mange jobbene hvor det ikke kreves politiattest i det hele tatt. 

Men vi utforsker altså mulighetene her, så søsteren min kan vite litt hvilke jobber hun bare må se bort ifra, og hvilke hun kan søke på :)

Skrevet

Hun kan uansett søke, selv om det kommer med på attesten kan de i mange jobber velge å se bort fra små lovbrudd som ligger langt tilbake i tid. Nasking da hun var 17 kan feks være en slik sak, da alle skjønner at dette ikke er betegnende for hvordan man er som 37-åring. Eksempelvis. 

Anonymkode: fec1a...7b2

• Liker 1
Skrevet

Det kommer ikke med. Nasking vises ikke på attest man må levere for jobb i SFO. barnehage, utdanne seg som sykepleier, fysioterapeut osv.

Kan du snart slutte med alle disse trådene??

Anonymkode: c3fff...13d

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke med. Nasking vises ikke på attest man må levere for jobb i SFO. barnehage, utdanne seg som sykepleier, fysioterapeut osv.

Kanskje det er en kriminell familie?

• Liker 2
Skrevet

Hun kan uansett søke, selv om det kommer med på attesten kan de i mange jobber velge å se bort fra små lovbrudd som ligger langt tilbake i tid. Nasking da hun var 17 kan feks være en slik sak, da alle skjønner at dette ikke er betegnende for hvordan man er som 37-åring. Eksempelvis. 

Anonymkode: fec1a...7b2

Det er ikke så langt tilbake i tid, dessverre. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi/jeg har ikke opprettet noen andre tråder?? 

Vet at det ikke kommer med på jobber innenfor helse/omsorg, mindreårige osv., men vi sikter til jobber hvor man MÅ levere ordinær politiattest. Vises det på en ordinær politiattest at hun er straffet for nasking, så må hun heller søke på sånne jobber som krever avgrenset politiattest (som de jobbene du nevnte), eller som ikke krever politiattest i det hele tatt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er en kriminell familie?

Selv om søsteren min gjorde en alvorlig feil og ble tatt for nasking, så betyr ikke det at familien vår er kriminell? Jeg prøver bare å hjelpe henne med dette, da jeg faktisk er stolt over at hun har kommet seg videre i livet. Mange fortsetter jo å naske selv om de blir tatt, og jeg er så glad for at hun ikke er en av dem. Direkte ufint å skrive at vi er en kriminell familie. Skjerpings! 

Skrevet

Er det ingen som kan si noe angående dette? Jeg tror nok at flere sitter med kunnskap der ute, så vi hadde blitt kjempeglad om noen kunne delt det med oss :) 

Jeg og søsteren min mener ikke at hun ikke skal ha konsekvenser av å ha nasket, men jeg synes det er utrolig synd hvis en person som gjør en slik feil i livet, ikke skal "få lov" til å komme seg videre, som det mennesket hun egentlig er og ønsker å være. Og jeg skjønner ikke hvorfor dere mener jeg har opprettet noen tråder før, fordi det har jeg ikke gjort. Jeg er bare en vanlig gutt som ønsker å hjelpe søsteren min som best jeg kan, nettopp fordi jeg er stolt av at hun reiser seg istedet for å fortsette slik hun gjorde i en periode tidligere. 

Skrevet

Spør politiet da vel. Herlighet. 

Anonymkode: 88ecc...ad9

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør politiet da vel. Herlighet. 

Anonymkode: 88ecc...ad9

Prøvde å ringe, men virker som telefonen deres er stengt nå. Og et forum er vel til for å stille spørsmål, og kanskje få svar fra noen som kan mer om saken enn det en selv kan? Svar som "ring politiet", "gå til legen" osv. er ikke svar som hører hjemme på et forum, der spør man for å få svar fra "vanlige" mennesker. 

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke bare bestille en attest og se hva som står på den da?! Koster jo ingenting.

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, -Fiona- skrev:

Kan dere ikke bare bestille en attest og se hva som står på den da?! Koster jo ingenting.

Man kan vel ikke bestille attest uten at man dokumenterer et formål med det. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Man kan vel ikke bestille attest uten at man dokumenterer et formål med det. 

Joda, man må riktignok vite formålet, men det må ikke dokumenteres. 

Jeg søkte om attest for litt siden i forbindelse med søknad om en autorisasjon, og det eneste jeg gjorde vare å velge mellom en hel del alternativer til formål. Dokumenterte aldri at formålet var reelt. Virker som TS er veldig klar på hva formålet er også, så det burde ikke være noe problem. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

men vi sikter til jobber hvor man MÅ levere ordinær politiattest

Hvilke jobber er dette?

Såvidt meg bekjent leveres uttømmende attest til politistudier og ved sikkerhetsklareringer.

Skal søsteren din søke PHS?

Skrevet
7 minutter siden, -Fiona- skrev:

Joda, man må riktignok vite formålet, men det må ikke dokumenteres. 

Jeg søkte om attest for litt siden i forbindelse med søknad om en autorisasjon, og det eneste jeg gjorde vare å velge mellom en hel del alternativer til formål. Dokumenterte aldri at formålet var reelt. Virker som TS er veldig klar på hva formålet er også, så det burde ikke være noe problem. 

Når man søker politiattest må man legge ved dokumentasjon på at man skal få utlevert politiattesten (etter å ha valgt formålet fra den rullegardin-menyen). Feks. legger man ved bekreftelse på opptak til en studie, eller et dokument fra arbeidsgiver som kreverattesten. 

Søsteren min har altså ikke søkt noen jobb hvor det kreves attest, og har derfor ikke noen slik dokumentasjon og legge ved. Men hun lurer på om lovbruddet hennes kommer frem av en ordinær politiattest DERSOM hun ønsker å søke en jobb som krever dette. 

Skrevet

Søsteren min har altså ikke søkt noen jobb hvor det kreves attest, og har derfor ikke noen slik dokumentasjon og legge ved. Men hun lurer på om lovbruddet hennes kommer frem av en ordinær politiattest DERSOM hun ønsker å søke en jobb som krever dette. 

LES LINKEN!

Det finnes få slike jobber!!!

HERREGUD, JEG ER LEI AV DEG.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...