Gå til innhold

Eggerøre hvor mye til koldtbord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage eggerøre og salte vill-laks. Laksen er ikke noe problem, der beregner jeg 100-150 gram per pers. Blir sikkert nærmere 150 gram. Det som blir til overs deler vi. Det er 25 gjester. Det er eggerøren jeg er usikker på. Hvor mange egg beregner man?

Det er et koldtbord og mange andre retter. Har ikke helt oversikten over hvilke, men kan sjekke det opp. Har spurt flere kokker, de svarer forskjellig, alt fra ett egg per pers til to - tre.

Eggene jeg skal bruke er økologiske og fra små til mellomstore, flest mellomstore. Kommer mest sannsynlig til å lage eggerøren kvelden før og sette den kaldt, så det som blir til overs bør jo nesten spises samme dag siden det har stått fremme i tre, fire timer?

Skrevet

Jeg ville beregnet 3 egg pr person.

Eventuelle rester av eggerøren kan da vel godt fryses?

Anonymkode: 967fc...9af

Skrevet
2 minutter siden, Atea skrev:

Jeg skal lage eggerøre og salte vill-laks. Laksen er ikke noe problem, der beregner jeg 100-150 gram per pers. Blir sikkert nærmere 150 gram. Det som blir til overs deler vi. Det er 25 gjester. Det er eggerøren jeg er usikker på. Hvor mange egg beregner man?

Det er et koldtbord og mange andre retter. Har ikke helt oversikten over hvilke, men kan sjekke det opp. Har spurt flere kokker, de svarer forskjellig, alt fra ett egg per pers til to - tre.

Eggene jeg skal bruke er økologiske og fra små til mellomstore, flest mellomstore. Kommer mest sannsynlig til å lage eggerøren kvelden før og sette den kaldt, så det som blir til overs bør jo nesten spises samme dag siden det har stått fremme i tre, fire timer?

Du trenger jo ikke å sette fram all eggerøren med en gang?

Sett feks frem 2/3 av den ferdige eggerøren, og fyll på ved behov?

Skrevet

Alle forsyner seg jo ikke av eggerøre, og de fleste tar litt. Jeg ville beregnet 1,5 egg per pers.  2-3 egg per pers må da være voldsomt mye når eggerøre ikke er eneste retten. De fleste vil jo ha litt av alt, så da blir det jo disse stapp fulle tallerknene med en skje av hver ting omtrent. 

Anonymkode: 9f077...dcb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger jo ikke å sette fram all eggerøren med en gang?

Sett feks frem 2/3 av den ferdige eggerøren, og fyll på ved behov?

Hadde tenkt det, men vet ikke hvor stor kapasitet det er med kjøleskap i lokalet. Vet ikke om vertinnen har sjekket det. Har spurt på mail i dag tidlig, men ikke fått svar. Jeg regner med at det blir overflod av mat, det er flere som skal bidra med retter. Men hva er vanlig å beregne til koldtbord hva angår eggerøre?

Skrevet
7 minutter siden, Atea skrev:

det som blir til overs bør jo nesten spises samme dag siden det har stått fremme i tre, fire timer?

Både eggerøra og pålegg/ annet trenger ikke absolutt å spises samme dag. Det kan godt settes i kjøleskap og spises i løpet av noen få dager dersom man ikke i steden velger å fryse de ned.

Skrevet

3 egg per persjon som minumum. Av erfaring går det mer enn man tror. Selv har jeg aldri nok til alle føles det ut som og jeg beregner 3 egg.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville beregnet 3 egg pr person.

Eventuelle rester av eggerøren kan da vel godt fryses?

Ok. Jeg visste ikke at eggerøre kan fryses? Hadde tenkt 2,5 egg som minstemål. Kjedelig hvis det blir for lite. Noen vil forsyne seg mer av enkelte retter enn av andre. Restene deler vi.

Skrevet
4 minutter siden, Atea skrev:

Hadde tenkt det, men vet ikke hvor stor kapasitet det er med kjøleskap i lokalet. Vet ikke om vertinnen har sjekket det. Har spurt på mail i dag tidlig, men ikke fått svar. Jeg regner med at det blir overflod av mat, det er flere som skal bidra med retter. Men hva er vanlig å beregne til koldtbord hva angår eggerøre?

Det får dere vel greie på. Hvis det ikke er plass, tar dere med en kjøleboks f.eks?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle forsyner seg jo ikke av eggerøre, og de fleste tar litt. Jeg ville beregnet 1,5 egg per pers.  2-3 egg per pers må da være voldsomt mye når eggerøre ikke er eneste retten. De fleste vil jo ha litt av alt, så da blir det jo disse stapp fulle tallerknene med en skje av hver ting omtrent. 

Anonymkode: 9f077...dcb

Ok takk. 1,5  er sikkert innenfor. Jeg har aldri laget eggerøre til så mange. Tror ingen av gjestene er storspisere og det er flest damer.

Skrevet

1 - 1,5 egg per person. 

Spiser jeg omelett med tre egg til lunsj, uten noe tilbehør, er det et veldig mettende måltid. Så med laks, andre retter, brød og så videre er jeg veldig overrasket om det går mer enn 1 egg per person. 

Eggerøren står seg fint i tre dagers tid. 

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, Atea skrev:

Ok. Jeg visste ikke at eggerøre kan fryses? Hadde tenkt 2,5 egg som minstemål. Kjedelig hvis det blir for lite. Noen vil forsyne seg mer av enkelte retter enn av andre. Restene deler vi.

Beklager, jeg tok feil. Den kan ikke fryses, men holder seg fint i kjøleskap i inntil 3 døgn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...