AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Jeg er på leting etter en katt. Til nå har jeg svart på over ti Finn-annonser, og folk er så utrolig dårlige til å gi respons. Gamle annonser blir også liggende ute i evigheter. Skulle man ikke tro at når det gjelder noe såpass stort som å gi bort/selge et dyr så tar folk det på alvor? Jeg skriver utfyllende og hyggelige forespørsler hvor jeg forteller om meg selv og hva jeg kan tilby katten, og stiller noen spørsmål om katten. Jeg inkluderer e-postadresse, telefonnummer og bosted. Jeg pruter ikke der kattene koster penger. Likevel har jeg fått svar på kun tre annonser. To var allerede gitt bort. Disse annonsene ble også fjernet kort tid etterpå. Hyggelige folk, begge to. Den tredje hadde jeg positiv kommunikasjon med frem og tilbake helt til de bare sluttet å svare. Annonsen ligger fortsatt ute. Alle andre lar bare være å svare i utgangspunktet, selv om annonsene fortsatt ligger ute. Er det for mye å forvente a) at folk sletter annonser som ikke er aktuelle lenger, b) at folk svarer på seriøse henvendelser, om ikke annet enn med "Gitt bort", eller "Du er nok ikke den vi ser etter", "Beholder katten", "Nei", "Ikke aktuelt"? (Et annet hjertesukk er at jeg misliker det når folk gir bort katter, som kanskje er flere år gamle, uten at de oppgir noen informasjon i annonsene. Ikke om det er inne- eller utekatt, ikke om den er sterilisert, ingenting om personlighet. Jeg synes det er så trist, som om disse kattene ikke er individer som fortjener best mulig match, men bare noe som skal ut av huset fortest mulig uten noen omtanke ... I tillegg får jeg da ) Anonymkode: 6cce6...b3d 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 Er enig med deg, men tror ikke det er så mye å få gjort med det. Har selv prøvd å få kjøpt noe i det siste, og har fått mange som har tatt kontakt og virker interesserte, men så blir det stille. Hadde satt pris på et definitivt nei i stedet for å vente på en mail eller tlf som aldri kommer. Men det er da fint at du er interessert i å ta til deg en katt som andre vil gi bort Synes det er så trist å se alle kattene (og andre dyr) som folk vil kvitte seg med på finn og andre steder. Anonymkode: 8c243...207 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #3 Skrevet 13. august 2016 Vi skal kjøpe katt og må for hver oppdretter legge ut hele livshistorien før vi ev får et nei fordi vi ikke har barn eller blir satt på venteliste. Sånn er det å jakte på innekatt. Anonymkode: 9dd11...fe3
Tvist Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Hvorfor ikke kontakte dyrebeskyttelsen? De har mange katter, vil tro du får svar da. I tillegg til at du støtter en god sak, i stedet for useriøse katteeiere (mener ikke at alle som må omplassere katten sin er det, men de fleste som gir bort kattunger er useriøse). 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 8 minutter siden, Tvist skrev: Hvorfor ikke kontakte dyrebeskyttelsen? De har mange katter, vil tro du får svar da. I tillegg til at du støtter en god sak, i stedet for useriøse katteeiere (mener ikke at alle som må omplassere katten sin er det, men de fleste som gir bort kattunger er useriøse). Jeg må dessverre ha innekatt, så det er grunnen til at jeg heller ikke går etter kattunger (som antakelig ikke er så vanskelig å få tak i), siden det er umulig å vite hvordan personligheten deres vil utvikle seg. Dyrebeskyttelsen (og tilsvarende organisasjoner) her i området krever gode utemuligheter for omplasseringskatter. De har en svært sjelden gang katter som skal holdes inne (pga. handicap, f.eks.), men det går veldig langt imellom og det er mange som vil ha dem. På Finn ser jeg at Dyrebeskyttelsen Bergen og Hordaland omplasserer massevis av innekatter, men de omplasserer ikke utenfor fylket, så da er jeg like langt. (Jeg kan forresten nevne enda et hjertesukk, og det er rettet mot meg selv: Jeg misliker min egen kynisme når jeg sitter og ser etter katter også, idet jeg tar meg i å lengte ekstra mye etter de ekstra søte kattene. Æsj. Og det gjør meg så trist å se at det alltid er de(n) sorte katten(e) som er igjen når resten av kattungekullet er borte. Det er stort sett altfor lett å se hvilke katter som blir valgt først og hvilke som blir valgt sist. Vi har tilsynelatende samme preferanse hele gjengen, og så blir de små som ikke er "søte" nok værende igjen helt til slutt.) Anonymkode: 6cce6...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi skal kjøpe katt og må for hver oppdretter legge ut hele livshistorien før vi ev får et nei fordi vi ikke har barn eller blir satt på venteliste. Sånn er det å jakte på innekatt. Anonymkode: 9dd11...fe3 Huff, man blir så utålmodig! (Jeg begynner nesten å skjønne hvordan ufrivillig barnløse har det.) Anonymkode: 6cce6...b3d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er enig med deg, men tror ikke det er så mye å få gjort med det. Har selv prøvd å få kjøpt noe i det siste, og har fått mange som har tatt kontakt og virker interesserte, men så blir det stille. Hadde satt pris på et definitivt nei i stedet for å vente på en mail eller tlf som aldri kommer. Men det er da fint at du er interessert i å ta til deg en katt som andre vil gi bort Synes det er så trist å se alle kattene (og andre dyr) som folk vil kvitte seg med på finn og andre steder. Anonymkode: 8c243...207 Ja, jeg blir også veldig trist av alle disse dyrene, særlig når jeg ser de søte sofabildene hvor de intetanende kjæler seg inntil menneskene sine, og nå ligger de på gi bort-sidene på nettet, liksom. Anonymkode: 6cce6...b3d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 Dyrebeskyttelsen Norge avd Bergen har som du skriver mange innekatter ute til omplassering. Dyrebeskyttelsen har en del del krav som må være oppfylt for at man får adoptere fra dem men de tar skjønnsmessige vurderinger. Om du sender en mail til dem der du svarer på spørsmålene i annonsen og legger til at du ønsker en innekatt, men din lokale dyrebeskyttelse ikke har innekatter til omplassering, og viser at du er samarbeidsvillig skal du ikke se bort ifra at du får adoptere allikevel. Anonymkode: fbdec...136
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dyrebeskyttelsen Norge avd Bergen har som du skriver mange innekatter ute til omplassering. Dyrebeskyttelsen har en del del krav som må være oppfylt for at man får adoptere fra dem men de tar skjønnsmessige vurderinger. Om du sender en mail til dem der du svarer på spørsmålene i annonsen og legger til at du ønsker en innekatt, men din lokale dyrebeskyttelse ikke har innekatter til omplassering, og viser at du er samarbeidsvillig skal du ikke se bort ifra at du får adoptere allikevel. Anonymkode: fbdec...136 Takk, det skader ikke å prøve. Jeg skal jammen gjøre et forsøk. Anonymkode: 6cce6...b3d
Mis(s)Understood Skrevet 13. august 2016 #10 Skrevet 13. august 2016 Om du/dere kunne hatt to katter så er de fleste organisasjonene ikke helt nazi på uteliv i fri natur. Allikevel er det oftest fint om dere har en veranda eller balkong hvor en viss grad av uteliv kan leves under trygge forhold. Snakk med de nærmeste organisasjonene og reis på besøk til dem du føler du har dialog med. Er det så en katt eller to der som tydelig velger deg/dere, så kan det tenkes det ordner seg. Ingen garanti, men det kan tenkes. Husk at innekatter bør være to sammen, og selv om de er to så krever det betraktelig mye mer av deg/dere som mennesker, og du bør (les: må) reise for å besøke kattene der de nå bor. Dette fordi det er viktig at kattene liker deg/dere.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #11 Skrevet 13. august 2016 Det er nesten håpløst så føler med deg TS! Da jeg skulle kjøpe katt (rasekatt) for ca 1 år siden, tok jeg kontakt med flere norske oppdrettere som hadde annonser ute på hjemmesider/finn, de hadde ledige kattunger så jeg gjorde som deg og fortalte masse om meg og hva jeg kunne tilby katten.. kun 1 av 7 svarte, og det var korte svar og de skulle ta kontakt senere, noe de aldri gjorde. Så tok jeg kontakt med omplasseringen i min by, for om det skulle være såå vanskelig å få kjøpe katt til 9000 kroner og reise langt for å hente den, så kunne jeg gi et perfekt hjem til en liten hjemløs tass. Trodde jeg. Men nei da, selv om alt var fint hos meg og de mente jeg kunne tilby en hvilken som helst katt et supert hjem, så kunne jeg kun få adoptere om katten fikk gå ute, og det mente de ikke var noe problem her jeg bor.. for noen år siden så jeg nabokatten komme hjem med 2 brukne føtter, så det er helt uaktuelt for meg. Jeg har gjerdet inn hagen, og selv om litt under et mål ikke er like "bra" som å være fri ute, så synes jeg det er bedre at katten er helt trygg for trafikk/rovdyr.. dyrebeskyttelsen var uenig så da ble det ikke katt fra dem. Slik jeg har forstått det (men det er godt mulig jeg misforstod hva de mente) så eier du ikke katten selv, og dyrebeskyttelsen skal ha første rett på å ha katten tilbake om du ikke kan ha den mer, eller om den blir hardt skadet så kan den ikke avlives før man har tatt kontakt med de? For meg endte det med å kjøpe katt i Sverige. Her i Norge virker det som at om man skal eie katten selv, må man enten ha flaks og finne en seriøs oppdretter som svarer, eller ta i mot en gratis fra folk som ikke bryr seg Anonymkode: 9a819...a73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå