AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #1 Skrevet 13. august 2016 Jeg er vant til å gå i full jobb og få feriepenger hver sommer når jeg tar ut ferie, men nå har jeg vært sykmeldt i dette året, og lurer på hva som skjer med feriepenger neste år? Jeg får pengene utbetalt direkte fra arbeidsgiver (jobber i stat) - og mener der står trekk ferie osv... som vanlig, altså lønnslippen ser vanlig ut, forskjellen er vel at arbeidsgiver får tilbake pengene fra NAV? Så sånn jeg tenker, så får jeg feriepenger som vanlig neste år? men... om jeg nå må over på AAP- hva skjer da med feriepenger, da må jeg vel selv sette til side evnt. om jeg skal ha noe ekstra til ferien? Er det forresten skatt på AAP`? Anonymkode: 2c61b...cb9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #2 Skrevet 13. august 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vant til å gå i full jobb og få feriepenger hver sommer når jeg tar ut ferie, men nå har jeg vært sykmeldt i dette året, og lurer på hva som skjer med feriepenger neste år? Jeg får pengene utbetalt direkte fra arbeidsgiver (jobber i stat) - og mener der står trekk ferie osv... som vanlig, altså lønnslippen ser vanlig ut, forskjellen er vel at arbeidsgiver får tilbake pengene fra NAV? Så sånn jeg tenker, så får jeg feriepenger som vanlig neste år? men... om jeg nå må over på AAP- hva skjer da med feriepenger, da må jeg vel selv sette til side evnt. om jeg skal ha noe ekstra til ferien? Er det forresten skatt på AAP`? Anonymkode: 2c61b...cb9 Man får feriepenger av de første 48 sykedagene hvert år. Siden du får refusjon av arbeidsgiver får arbeidsgiver dette av nav og du får feriepenger av arbeidsgiver. Anonymkode: 78f14...0fc
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #3 Skrevet 13. august 2016 Du må skatte av AAP. Feriepenger av AAP får du ikke men i juni er det to perioder hvor de ikke trekker skatt. Før jul er det en periode som er skattefritt. Hvis det er snakk om at du må over på denne typen stønad neste år burde du virkelig begynne og tenke på om du skal søke. Du bør ta opp med legen hvordan framtidsutsiktene er for din sykdom. Nav har kan ha lang behandlingtid på sånne søknader. Når man går på AAP så blir det satt opp aktivitetsplan som du må følge. Hvis du skal gå over på AAP husk at inntekten din blir veldig redusert selv om du betaler mindre skatt. Så det kan være lurt nå og sette av penger til buffer så framt du har vanlig inntekt nå. Jeg fikk min inntekt redusert med 7000 kr i mnd. Så det er ikke mye og rutte med når man har lån og husleie + vanlige regninger og betale. Anonymkode: e6859...465 1
Ariam Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Så lenge du får vanlig lønn under sykemelding får du feriepenger som vanlig neste år. Men hvis du allerede har vært sykemeldt et år blir jo inntekten din redusert veldig om du skal over på aap. Dvs at det du har opparbeidet deg av feriepenger fram til nå i år kommer juni (?) neste år, usikker på det som har med aap å gjøre, ingen erfaring med det.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #5 Skrevet 13. august 2016 Man tar ikke ferie fra AAP så man får heller ikke feriepenger, nei. Men som nevnt er det perioder hvor skatt ikke trekkes slik at man får litt større utbetalinger noen ganger. Når det er sagt så tror jeg ikke at det du setter av fra AAP vil gå til ferie og kos akkurat for som nevnt så vil nok inntekten din gå kraftig ned. Jeg vil anbefale deg å bygge opp en buffer med en gang hvis du tror at det er den veien det går. Jeg har gått på AAP i tre år nå og har hatt mer enn nok med å holde hodet over vannet økonomisk. Anonymkode: d54f4...a06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå