Gå til innhold

Paralgin Forte

Fremhevede innlegg

Gjest Tristessa
Skrevet

Er det andre enn meg her inne som tar Paralgin Forte mot kroniske plager og lignende?

Har fått dette av legen mot ryggsmertene mine, og synes ikke de gir særlig mye lindring med mindre jeg ikke tar to om gangen. Vet at det er lett å bli avhengig av disse pillene, men alternerer med Brexidol, som jeg blir ganske sur i magen av. Eneste bivirkningene av paralginen jeg kjenner er en følelse av å ikke være helt 100% til stede, ellers ikke noe farlig. Er det noen som har tips om hva som kan være bedre smertestillende?

Vanlig Ibux, Ibumetin og Paracet fungerer ikke på meg lenger, med mindre jeg tar et par tabletter av gangen, så det er utelukket!

Videoannonse
Annonse
Gjest sandix
Skrevet
Har fått dette av legen mot ryggsmertene mine, og synes ikke de gir særlig mye lindring med mindre jeg ikke tar to om gangen.

Vanlig Ibux, Ibumetin og Paracet fungerer ikke på meg lenger, med mindre jeg tar et par tabletter av gangen, så det er utelukket!

??????

Du har altså ingen betenkeligheter med å ta to Paralgin Forte, men vil ikke gjøre det samme med reseptfrie legemidler.

Hva er problemet?

Gjest Tristessa
Skrevet

Sandix:

Det å måtte ta tre, fire, fem ibuxer blir dyrt i lengden, eller hva?

Paralginen får jeg i det minste dekket, så det blir billigere for meg... Jeg lurer på om det finnes andre smertestillende som ikke er så voldsomt avhengighetsdannende som Paralgin, men siden jeg må ta så mye av de resptfrie jeg har nevnt, vil jeg helst prøve noe annet. See?

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du prøvd Voltaren tbl. 50 mg.?

Disse har ingen sløvende effekt (ikke sentralt virkende) og er ikke vanedannende.

Wenche.

Gjest sandix
Skrevet

Hvis Ibux har en tilfredsstillende effekt på smertene, så kan du be legen din om å få disse dekket. Du kan også få Ibux som 400 eller 600 mg tabletter, i stedet for de vanlige 200 mg. Høyere mg enn 200 er imidlertid reseptbelagt.

• Liker 1
Gjest Tristessa
Skrevet

Skal prøve Voltaren, Wenche!

Vet du hva som er det aktive stoffet i dem? Må helst ha noe som er mildt for magen, den tåler ikke særlig med acetylsalisylsyre...

Prøver å få noen høydosetabletter med ibuprofen og, de er gode å alternere med, om enn ikke så milde som Paralgin mot magen. Visste bare ikke at jeg kunne få de dekket (mente du 200mg ibux Sandix?).

Gjest sandix
Skrevet

Lily:

Jeg vil anta at når legen din kan skrive ut Paralgin F på blå resept, så kan h*n gjøre det samme med f.eks. Ibux, og uavhengig av styrke. Grunnen til at jeg nevnte de ulike styrkene, er at tabletter med høyere styrke er billigere enn dem med lavere. Relativt sett da.

Gjest Tristessa
Skrevet

Jepp, takk for hjelpen! Sorry alt rotet, begynner å bli litt :roll: i hodet av en lei forkjølelse her...

Gjest Duchess
Skrevet

pass deg for Paralgin, hva er galt med andre reseptfrie legemidler?

forhør deg på apoteket ang avhengighet

Gjest Tristessa
Skrevet

Duchess: Problemet er som regel at de ikke virker på meg med mindre jeg tar større doser, og fikk Paralgin på prøve av legen for å se om det var noe for meg. Skal lete videre etter noe annet som kanskje fungerer bedre, eventuelt få mere kunnskap om hvordan en kan leve best mulig med kroniske smerter. Er lei av å ikke kunne gjøre som jeg vil pga. en dårlig rygg og lege som er så lat at han aldri kan stille en diagnose. Fastlegen skal skiftes, og det ganske så kjapt!

Gjest mummi
Skrevet

du hadde ikke fått paralgin forte av legen om han ikke mener att det hjelper.

det er mange mennesker der ute som har kronniske sykdommer som trenger mye sterke medesiner.

er selv plaget med ryggen,men sist prøvde jeg pinex forte som jeg synes hjalp godt.

har ei søster som har m.s.og hun har mye sterke smerter og bruker faktisk nesten 100 paralgin forte i mnd. men hun må ha dette for og funger i det daglige.

stol på legen din att han gjør det riktige.

Gjest Tristessa
Skrevet

Sorry mac, men jeg kan ikke stole på en lege som ikke sjekker røntgenbildene mine, lyger til moren min om at han har sett på dem, og som nesten halvannet år senere påstår å ikke ha sett noe som helst til dem! :evil:

See? Er lei av å aldri bli hørt, sitte igjen etter en legetime med en masse spørsmål jeg ikke har fått svar på! Synes dessuten at det er drøyt å ikke få noe hjelp/veiledning eller henvisning til kiropraktor når jeg har hatt kronisk vondt i ryggen i to år!

Er det virkelig meningen at en 17-åring skal ta 100 Paralgin Forte i måneden? I don't think so!

Skrevet

Jeg bruker selv paralgin forte mot mens smerter de første dagene, enten dette eller pinex forte(disse funker bedre på meg, og er visstnok ikke sååå farlige) Jeg merker, som du også sa.. at jeg blir litt "vekke" eller søvnig av paralgin. Og som du også sa, disse er veldig avhengighets skapende.. Dessuten ødelegger de leveren. Jeg tror du skal være veldig forsiktig med disse. Hørte nettopp en skrekkhistorie av ei jeg kjenner litt som nå er heroin missbuker :( at paralgin forte var det som "starta "karriæren" hennes som narkoman :( :( Hun hadde brukt litt og litt mer av dette, eter hvert begynt å bruke sterkere saker... Så vær forsiktig var det jeg skulle frem til :) Men jeg håper du blir bedre jeg iallefall.. Men du kan jo kanskje prøve pinex forte.. disse skal visst ikke være så farlige som sagt:) Lykke til :D

Gjest Tristessa
Skrevet

Takk for tipset, Annette84! Innrømmer at jeg bruker de mot menssmerter og... Ellers blir det helt forj**** et par dager...

Skrevet

Herregud, jaja. Jeg får si noe jeg også. Jeg gidder ikke å gå nærmere inn på ting, men her står d masse tull, avhengighet osv. Jaja dere skulle sett når jeg må ta medesin.

Jeg har en skade i ryggen, og den fikk jeg i 94. Og siden den gang har det vært et helvete, bra perioder og dårlige, egentlig. Så smertestilende veit jeg det meste om!!!

Jeg begyndte med paralgin forte, men fant fort ut at jeg ikke tålte de. Kan ha noe med farge stoffet å gjøre.... Etter det gikk jeg over på pinex forte som jeg har brukt hele tiden. Og ang to tabletter og ingen virkning det vet jeg alt om, 1 holdt i begynnelsen for meg, men nå må jeg noen ganger ta 3. Og jeg sliter IKKE med noen avhengighet.

Brexidol har jeg også brukt mye, Det er betendelsedempende og har ikke noen smertestillende effekt, har snakket med mange som synest det funker, men d hjelper ei på meg...... Forferdelige tabletter egentlig, for den er VELDIG stygg for magen bla...

Jeg har også noe som heter Ketogan, og det funker men det er et morfin preparat, så de bør funke.

Jeg ser dere skriver masse om paralgin og pinex, forskjellen er at pinex er bitte litt sterkere. Og det er på grunn av at: Paralginforte er det brekk middel og fargestoff i, ( litt brekk middel i hver, hvis en skulle ta for mange så funker alt det lille sammen, det er vel forebyggende overdose) Og pinex forte har verken brekkmiddel eller fargestoff, men det er ikke så stor forskjell at den vanlige mannen i gata kjenner forskjell.

Anette du kjenner en heroin misbruker som starta karieren med paralgin forte. FORKLAR MEG hvordan hun oppnådde rus med paralgin forte. For som sagt, prøv det hvem som helst, en vanlig person klarer ikke mere 4 paralginforte før de kommer opp igjen, hvis du ikke har brukt den i mange år da klarer en sikkert fler.... Men opp kommer de, for brekkmiddelet funker.

Jeg får 50 pinex forte i mnd, men jeg kan får 100 om jeg vil. Jeg kjenner flere som får 100 stk i mnd, Jeg kjenner også mennesker som har vært smertepasienter siden 86-88, som får noen brutale doser alt fra, Ketogan (morfin) Rohypnol (sovemedesin) Alopam som jeg selv har prøvd (egentlig nervemedesin eller noe, funker BRA som sove medesin)

Så dette veit jeg ganske mye om, men hadde jeg fått velge så hadde det vært best og ikke kunne noen ting, det hadde vært best å sluppet å bruke det. Det er IKKE noe morro å være såkalt Smertepasient....

Stein.

Skrevet

Hei Lily.

Dette er litt på siden av spørsmålet ditt, men er det noen som har prøvd å finne ut av ryggproblemene dine?

Jeg hadde og ryggproblemer, som begynte i 15 årsalderen, etter en håndballkamp. Legen så ingenting, bildene viste ingenting. Ble sendt til fysioterapaut, følte det var bare for å gjøre noe. Dette hjalp intet. Jeg var like dårlig i ryggen.

Fikk da beskjed av legen, av vi fikk vente ETT ÅR, for å se om det bedret seg. Da klikka det for min mor. Jeg var da 16 år, og kom meg knapt ut av senga for egen hjelp. Slik skal det ikke være.

Vi bytta doktor, og ble sendt til kiropraktor. Hun fant tre virvler i ryggen som var vridd, trengte bare ta fingeren over ryggraden min så fant hun plagen. Fikk 7 behandlinger, og var frisk som en fisk.

Det jeg vil frem til er at en 17 åring ikke skal gå rundt å spise paralgin for ryggvondt som ingen har funnet ut av. Ikke godta at slik er det bare.

Det må jo være en årsak til at du har så vondt at du må spise smertestillende. Bytt lege.

Lykke til

Gjest Tristessa
Skrevet

Viking: Dette er som å lese historien om meg selv nærmest!

Har hatt vondt i ryggen litt av og på, men det ble ikke ille før jeg var en 14 og et halvt år. Da gikk jeg til skolelegen og fikk vite at jeg har et bein som er 1,3cm kortere enn det andre... Fair enough, kjøpte innleggsåle til ene skoen og dro til fysioterapaut. Og makan til naut skal en lete lenge etter. 125kr timen i bare egenandel for å lette litt på en fot...Ja, ja, det sier seg selv at det ikke hjalp. Etter det fikk jeg fritak i gym og beskjed om å være forsiktig med hva jeg foretok meg.

Nå for et par måneder siden dro jeg til soneterapaut, og hun mente at det umulig kunne være et kortere ben som var problemet! Hun spurte meg om jeg hadde falt og slått meg kraftig før, og ja, det har jeg, til og med brukket mitt stakkars haleben! :o

Så var det videre til legen min da... Han fnøs av soneterapi og mente det var fiksfakseri og fantasigreier (legens ord ja...) Fikk da disse smertestillende tablettene igjen. Men det verste er egentlig at jeg tok røntgenbilder for snart to år siden, og hverken jeg eller legen har fått vite resultatene av dem... Jeg blir så f******!!!!! Skal jeg virkelig gå rundt slik som dette resten av livet? I don't think so. Trener med vekter så ofte som mulig, lever så aktivt jeg orker og er i den lange prosessen for å skifte fastlege... Vil bli frisk. Nå!

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du vurdert å oppsøke en privatpraktiserende ortoped slik at du kan få en grundig utredning av en spesialist på området?

Det koster litt, men med din sykehistorie må det vel være verdt det!

Lykke til!

Gjest Tristessa
Skrevet

Har vurdert det meste jeg, til og med motorsagen :hoho:

Blir bare så inn i hampen dyrt å gå til private leger hele tiden. Hadde jeg hatt råd til å betale det selv, hadde jeg gjort det, men nå er det mine kjære foreldre som betaler alt for meg, og vil nødig utsette dem for store legeregninger... ikke fordi jeg kommer fra en fattig familie, tvert i mot, men det hører liksom til et av mine prinsipper. Skal prøve ny lege og se hvordan det går, så får jeg "spise" meg videre i systemet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lily, hva hvis du da slipper med EN lege og faktisk får hjelp med problemene dine - det vil sikkert foreldrene dine også syns er bedre enn at en 17 åring skal dytte i seg slike store mengder sterke smertestillende i tillegg til å ha så store plager.

Allmennpraktiserende leger er så ymse, en kan ikke forvente at de skal ha spesialistkunnskaper på alle områder.

Privatpraktiserende leger har mer å tape på å ikke ta pasienten på alvor og du får i de fleste tilfelller bedre oppfølging.

Vurder det en gang til da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...