Gå til innhold

Paralgin Forte

Fremhevede innlegg

Gjest Tristessa
Skrevet

Står på vent hos en lege nu, får se hvordan det går først. Men jeg lover at jeg ikke vil gi opp denne kampen med det første! Er lei av å være så handicappet, med konstant vondt i ryggen. Skal gjøre alt jeg kan for å bli frisk igjen jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stein: så du mener at paralgin forte IKKE er avhengighetsskapende? motsatt av alle leger? dette er bare tull... dessuten.. bruker du opp til 50-100 tabletter i mnd vil jeg kall det at du i det minste er godt på vei til å bli avhengig...

Skrevet

Foresten.. Viking, jeg er helt enig med deg:) akkurat som med magesmertene mine... (nå mener jeg ikke mens smertene) synes ikke legen min gjør nok... de MÅ jo kunne finne ut hva det er..

Gjest Verdande
Skrevet

Lily: En Paralgin Forte og en Paracet tatt sammen vil som regel ha bedre effekt enn to Paralgin Forte.

Ellers synes jeg det er bra at du skal bytte fastlege. Kroniske ryggproblemer burde ikke være noe du skal slite med allerede som 17-åring.

• Liker 1
Gjest Verdande
Skrevet
Herregud, jaja. Jeg får si noe jeg også. Jeg gidder ikke å gå nærmere inn på ting, men her står d masse tull, avhengighet osv.

Eh. Hallo. Det er en grunn til at B-preparater er underlagt såpass streng kontroll og registrering på apotekene. Selvsagt blir ikke alle avhengige selv om de har et tildels stort forbruk av slike medikamenter, men det er et velkjent faktum at faren for ekstrem toleranseøkning så vel som avhengighet (fysisk og/eller mental) helt klart er til stede for regelmessige brukere av medisiner som inneholder f.eks. kodein eller morfin.

Anette du kjenner en heroin misbruker som starta karieren  med paralgin forte. FORKLAR MEG hvordan hun oppnådde rus med paralgin forte. For som sagt, prøv det hvem som helst, en vanlig person klarer ikke mere 4 paralginforte før de kommer opp igjen,

Fire Paralgin Forte, gjerne kombinert med alkohol, er mer enn nok til å gi en ikke-bruker rus.

hvis du ikke har brukt den i mange år da klarer en sikkert fler....

En dreven pillemisbruker klarer langt mer enn fire Paralgin Forte. Jeg har jobbet med rusmisbrukere i avrusingsfasen, og de mengdene en misbruker kan få i seg på en dag vil i mange tilfeller være dødelige for en vanlig person som ikke har samme toleranseterskel og rusvaner.

Pilleavrusing er for øvrig noe av det jævligste som finnes. Det tar mye lengre tid enn både alkohol- og heroinavrusing, og de verste abstinensene setter gjerne ikke inn før det har gått bortimot en uke. For mange misbrukere er det en kjempeknekk som kan ødelegge hele avrusingen -- det har jo gått så bra før smellen kommer, og plutselig ... *bang*

• 6 år senere...
Skrevet

Til deg som sier at paralgin fortene kommer opp igjen vist man tar mer en 4.... Det er bare bullshit, jeg har ikke brukt dette ofte eller mye men de gangene jeg har fått det etter å ha operert kneet (4 ganger) så har jeg tatt både 1-2-3-4 og mer om gangen, på det meste tok jeg 10 stk på en gang, for jeg hadde så sinnsykt smerter i foten. Eneste det førte til var at jeg ble rimelig sløv og trøtt. Men ingen av de kom opp igjen :P

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Brekninsmiddel i paralgin forte?

TABLETTER: Paralgin forte: Hver tablett inneh.: Kodeinfosfat 30 mg, paracetamol 400 mg. Fargestoff: Canthaxantin (E 161g). Med delestrek.

Pinex forte:

TABLETTER: Pinex Forte: Hver tablett inneh.: Codein. phosph. hemihydric. 30 mg, paracetamol. 500 mg. Med delestrek.

Så da kan dere selv sammenligne paralgin og finex forte, men hvor er dette såkalte brekningsmiddelet? Det at paralgin forte kommer opp igjen om du tar mer enn 4 er selvfølgelig bare tull. Forstår ikke hvor folk har det fra..

Den største forskjellen på Paralgin forte og pinex forte er at paralginen har det kraftige fargestoffet mens pinexen har 100 gram mer paracetamol.

Dessuten er det forskjellig på person til person. Jeg blir fort ruset av paralgin forte, mens andre kan ta samme doser ikke merke noe.

Dette har med et enzym i kroppen å gjøre.

Utdrag fra felleskatalogen:

Forsiktighetsregler: Kan gi døsighet, og betjening av maskiner, motorkjøretøyer o.l. bør unngås. Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyresvikt. Tilvenningsrisiko. Hos ca. 1% av den kaukasiske befolkningen kan det, pga. høy aktivitet av enzymet CYP 2D6, dannes større mengder aktive metabolitter, inkl. morfin, selv ved normale doser. Disse personene vil være mer utsatt for morfinoverdose med symptomer som døsighet, kvalme, små pupiller og respirasjonsdepresjon. Det er rapportert ett tilfelle av morfinforgiftning ved normale kodeindoser. Risikoen er økt ved samtidig nedsatt nyrefunksjon. Ved langtidsbruk (>3 måneder) av analgetika, med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres. Hodepine utløst av overforbruk av analgetika bør ikke behandles med doseøkning. I slike tilfeller bør analgetika seponeres i samråd med lege.

Gjest Gjest_trine_*
Skrevet

Å skrive at enn tar 10 stk. fordi enn har vondt i foten synes jeg ikke noe om. 10 stk. er mye og andre kan tenke at tålte han det så tåler jeg det. Det kan være meget farlig. Anbefaler ikke å ta 10 paralgin forte. Det er livsfarlig! Tenk på leveren..

Skrevet

Har bare såvidt skumlest gjennom tråden her, men jeg sliter veldig med ryggen og kunne ta 5 paralgin forte uten å merke forskjell.

Selv har jeg kuttet ut ALT av smertestillende (for en stund) og prøvd å lære meg å leve med smertene. Går også til osteopat en gang i blandt, den eneste behandlingsformen som har hjulpet meg.

2 år har gått uten en eneste smertestillende - ja det er vondt, men man er bare nødt for å finne ut den måten å leve på som hjelper deg.

Om paralgin forte egentlig er avhengighetsskapende eller ikke vet jeg ikke, i mitt tillfelle ble jeg uansett avhengig, og en pakke med pf kunne gå på en dag eller to. Så det er den største grunnen til at jeg ønsket å slutte på de.

Pr i dag hender det at jeg en sjelden gang tar smertestillende. Da tar en jeg 1 pf og 1 voltaren

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Temo_*
Skrevet
Stein: så du mener at paralgin forte IKKE er avhengighetsskapende? motsatt av alle leger? dette er bare tull... dessuten.. bruker du opp til 50-100 tabletter i mnd vil jeg kall det at du i det minste er godt på vei til å bli avhengig...

En ting kan jeg bare fortelle deg,,, det som skjer med paralgin forte er at når du har "spist" det en stund så virker det ikke lengre å smerter, jeg har vært ute for en trafikkulykke og hadde en del brudd i hofte og ryggsøyle,,,, ble operert ett par ganger og fra ulykke til jeg var operert for andre gang gikk det sikkert noen år,,,, det jeg fikk var bl.annet paralgin forte,,,, virkningen på smerter avtok,,,,, jeg spiste fler og fler,,,,, fikk kløe på nesen og hadde like mye smerter,,, spiste flere,,,,, ble kvalm og elendig,,, men jeg fikk jo bare paralgin av legen,,,, og smertene var jævlig,,,, legen min ville egentlig ikke gi meg noe annet men når je fortalte ham om min reaksjon på pillene så ble dette stoppet umidelbart,,, paralgin er ikke bra over lengre tid,,, du blir utsatt for inndre skader som bl.annet leverskade,,,,obs,,,,, dette er farlig...

Skrevet
Trener med vekter så ofte som mulig, lever så aktivt jeg orker og er i den lange prosessen for å skifte fastlege... Vil bli frisk. Nå!

Nå overdriver du, det er ingen lang prosess. Å bytte er gjort på 2 min hos nav.no, evt over tlf. Og gjelder fra neste månedsskifte, så hadde du gjort det da du sluttet å stole på legen din hadde du kunnet byttet flere ganger nå.

Skrevet

Hei du!

Du trenger ikke henvisning til kiropraktor fra lege lenger! Du trenger bare å ringe til en kiropraktor å få deg time :)

Jeg tar selv paralgin forte, har fått dem av legen siden jeg var rundt 15-16 år. Jeg har migrene og spenningshodepine. Ikke alltid de hjelper hos meg heller.

Men jeg har brukt dem i mange år nå, og har passet på å aldri ta mer enn 2 pr døgn om jeg har hatt skikkelig vondt.

Høres ut som en skikkelig sløv lege du har, du kan jo bytte lege. Hvis du ikke tåler acetylsalisyre så bør du jo kunne få medisiner uten dette. Og du må få andre medisiner om paralgin ikke har god nok effekt. Du må si klart fra til legen hva du vil og ikke vil. Tror jeg hadde byttet lege jeg, egentlig.

Håper iallefall at du får noe som virker. Forresten, leger skal egentlig ikke skrive ut brexidol lenger, de har funnet ut at disse er farlige å ta nå. Tror det var noe med senvirkninger eller noe i den duren.

Prøv voltaren!

Ellers, alle piller som inneholder ibuprofen (iallefall de fleste) inneholder også acetylsalisyre. Piller som inneholder paracetamol gjør ikke det (de fleste ihvertfall)

Lykke til :) og god bedring!

Skrevet
Synes dessuten at det er drøyt å ikke få noe hjelp/veiledning eller henvisning til kiropraktor når jeg har hatt kronisk vondt i ryggen i to år!

Du må da ikke ha henvisning til kiropraktor, ring og bestill en time. Det er ikke så lenge siden kiropraktor ble ansett som "alternativ behandling" og derfor er det nok mange leger som aldri vil henvise dit.

• 1 år senere...
Skrevet

Sandix:

Det å måtte ta tre, fire, fem ibuxer blir dyrt i lengden, eller hva?

Paralginen får jeg i det minste dekket, så det blir billigere for meg... Jeg lurer på om det finnes andre smertestillende som ikke er så voldsomt avhengighetsdannende som Paralgin, men siden jeg må ta så mye av de resptfrie jeg har nevnt, vil jeg helst prøve noe annet. See?

Snakk med legen din såfår du ibux på resept 100stk for omtrent samme pris som en 20 pakning. Det er billig og hvertfall mye billigere enn PF og i tilegg ikke så farlig for helsa i lengden. Dette gjelder faktisk alle reseptfrie preperater, med resept fra lege får man pakker med 100 til en meget redusert pris. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Lily: En Paralgin Forte og en Paracet tatt sammen vil som regel ha bedre effekt enn to Paralgin Forte.

Er sant dette :)

Lykke til med vidre utredning

Skrevet

sliter selv med kroniske smerter, og har fått vanlig paracet, eller 1 grams paracet på resept, da blir det mye billigere enn de reseptfrie pakkene. Jeg sliter også med at jeg ikke tåler betennelsesdempende midler så godt, (jeg har hatt magesår etc) og det mest geniale jeg har kommet over i så måte er orudis retard, som er beslektet med ibux, men som slipper litt og litt av virkestoffet i løpet av tolv timer eller noe slikt. HELt genialt, og ike avhengighets-skapende...

Skrevet

Til TS

Har du undersøkt ryggen og funnet grunnen til smertene ?

OM nei ,så krev MRI/Røntgen helst med kontrast.

Utifra hva en kan finne/ikke finner, event.henvise til en smerteklinikk som ikke har jobb med å diagnosere men å hjelpe med smertene.En fastlege har skjeldent erfaring med smerter,ikke kan de skrive ut A preparater på samme måte som en anestesilege.

Der vil du få testet ut mange typer medisiner ,få event. behandling med TENS (kort forklart elektriskt apparat) fysio ,manuellterapi osv.

Jeg har selv hatt god erfaring med smerteklinikk.

En skal helst ikke bruke Pinex forte/paralgin forte ved kroniske smerter.Mye er fordi en kan bli avhenging (som en kan bli av mye annet) men at virkningen av disse er kort,slik at du får kraftige smerte topper og så smerte bunn .Andre type medisiner (Depo) avgir doser i saktere form og over lengre tid slik at du slipper disse berg og dalbane smertene.

Hele poenget med å "knekke" smertene er at nerver osv husker godt.En må derfor legge "lokk" på nervereseptorene med medisiner.Slik at signalene blir stoppet.

Kom deg til lege som henviser til mri/røntgen og finn ut om dette er muskulært,psykisk eller skiver/scoliose/prolaps/fasettledd problemer.

Lykke til

(beklager rotete post,sliten i hjernen )

Skrevet

Dessuten er det forskjellig på person til person. Jeg blir fort ruset av paralgin forte, mens andre kan ta samme doser ikke merke noe.

Dette har med et enzym i kroppen å gjøre.

Kan også nevnes at enkelte mangler enzymet som bryter ned kodein, og disse kan ta paralgin forte uten å merke noe, da de kun får effekten av paracetamolen. Og da er det langt bedre å ta 2 paracet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...