AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #1 Skrevet 12. august 2016 Har kommet frem til to forslag til stuemøblering her. (Grunnen til at filmdater er tatt med er at jeg ikke har planer om noen samboer på mange år, pga barn. Når jeg har kjæreste eller dater er dette altså muligheten for kroppskontakt ) Vinduet på langveggen er slik høyt oppe på veggen, altså ingen utsikt fra det vinduet. Treseter (gøteborg, gammel Ikea-modell) + stol: + Ser rett på tv'en fra sofaen + Koseligere å sitte sammen i samme sofa under filmdate + Har sofaen allerede, trenger ikke bruke penger på ny + Bedre sofa å krype oppi, siden den er dypere - Sofaen er veeeldig dyp, umulig med pen "drikke-kaffe-sitting" - Sofaen er slitt og stygg, for dyrt med nytt trekk, må evt bruke tepper - Må bytte ryggputer pga slitasje, til løse ryggputer (kjøpe store pynteputer på ikea som ryggputer) - Må slenge beina på bordet for å ligge mer henslengt, eller ha en puff Toseter + treseter (ektorp): + Plass til flere gjester + Under kaffebesøk ser man på hverandre, istedet for vent mot tv'en + Enklere å bytte trekk siden sofaen fortsatt er i produksjon + Sofabordet blir unyttet fra alle sider + God å sitte på langs i når man ser på tv'en - Må snu på hodet hvis man sitter riktig for å se tv'en - Blir til at man ligger i hver sin sofa om man skal se film sammen - Trangere passasje - Ser ikke peisen fra alle sitteplassene - Ingen ommøbleringsmulighet Noen tanker? Kun en voksen og et barn som bor her. Jeg ser mye tv, barnet innimellom. Spiser en del middag foran tv'en. Anonymkode: c940b...3ec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #2 Skrevet 12. august 2016 Alternativ 1 Anonymkode: 74997...8d8 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 Alternativ 1. + For ekstra sitteplasser: Ha noen sammenslåbare stoler eller puffer stående, som kan settes frem ved behov Anonymkode: 74997...8d8 3
Gjest_* Skrevet 12. august 2016 #4 Skrevet 12. august 2016 Kan du ikke ha to sofaer langs hver sin vegg slik at de står i 90-graders vinkel? Med den lengste vendt direkte mot tv-en, og den korteste på veggen til venstre? Da får du jo litt av hvert.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #5 Skrevet 12. august 2016 Et øyeblikk siden, Gjest_* skrev: Kan du ikke ha to sofaer langs hver sin vegg slik at de står i 90-graders vinkel? Med den lengste vendt direkte mot tv-en, og den korteste på veggen til venstre? Da får du jo litt av hvert. Det går dessverre ikke, den kortveggen med vinduet på er bare 230 ca. Sofaer er stort sett 80-90 cm dype. Enda et alternativ er å kjøpe helt ny sofa (ektorper er jo lette å finne brukt), med sjeselong og åpen ende, men da er det plutselig ti lapper da. Anonymkode: c940b...3ec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #6 Skrevet 12. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alternativ 1. + For ekstra sitteplasser: Ha noen sammenslåbare stoler eller puffer stående, som kan settes frem ved behov Anonymkode: 74997...8d8 Litt dårlig forklart det der Ekstra sitteplasser er sjelden til kortvarig besøk (har vi besøk blir de i flere timer, og vi slenger oss i sofaen og ser film) og dermed vil helst ingen sitte vondt. Puffer og ekstra plaststoler har vi mye av, men vil helst slippe alt styret med å ta frem slike ting, ikke er det noe godt å sitte på i tre timer en lørdagskveld heller. Til et bursdagsselskap eller vorspiel går det helt fint, men ikke når det er venninnekveld en fredag feks. Anonymkode: c940b...3ec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #7 Skrevet 12. august 2016 Slik ser forresten den Gøteborg-sofaen ut. Men i beige ullstoff. Den er helt utrolig dyp, veldig god å krype oppi altså. Ektorpen er mykere, mens putene i Gøteborgen er mer spretne (virker å være i bedre kvalitet, den jeg har er jo over 15 år gammel). Forrige Ektorpen min solgte jeg etter fire år da den begynte å bli slapp i fisken. Anonymkode: c940b...3ec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #8 Skrevet 12. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt dårlig forklart det der Ekstra sitteplasser er sjelden til kortvarig besøk (har vi besøk blir de i flere timer, og vi slenger oss i sofaen og ser film) og dermed vil helst ingen sitte vondt. Puffer og ekstra plaststoler har vi mye av, men vil helst slippe alt styret med å ta frem slike ting, ikke er det noe godt å sitte på i tre timer en lørdagskveld heller. Til et bursdagsselskap eller vorspiel går det helt fint, men ikke når det er venninnekveld en fredag feks. Anonymkode: c940b...3ec Alt 1. Men sett i tillegg en sofa til til høyre der den grå stolen står. Eller evt en buesalong (hjørnesofa) Anonymkode: 74997...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #9 Skrevet 12. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Alt 1. Men sett i tillegg en sofa til til høyre der den grå stolen står. Eller evt en buesalong (hjørnesofa) Anonymkode: 74997...8d8 Det er ikke plass. Vent så kan jeg legge ut med mål, så ser dere at det blir for trangt med andre forslag. Hjørnesofaer er også for store, da må det være slike med åpen ende. Og det blir dyrt med helt ny sofa. Anonymkode: c940b...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #11 Skrevet 12. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: c940b...3ec Ok 2 seters sofa på veggen til høyre (helt inntil veggen som er 2 m lang. Stor sofa på samme vegg som den store sofaen allerede står, men den trekkes lengre mot høyre Mulig på TV-en flyttes/ stilles på skrå Anonymkode: 74997...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #12 Skrevet 12. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ok 2 seters sofa på veggen til høyre (helt inntil veggen som er 2 m lang. Stor sofa på samme vegg som den store sofaen allerede står (på den første tegningen du postet, alt 1) , men den trekkes lengre mot høyre Mulig på TV-en flyttes/ stilles på skrå Anonymkode: 74997...8d8 Anonymkode: 74997...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #13 Skrevet 12. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok 2 seters sofa på veggen til høyre (helt inntil veggen som er 2 m lang. Stor sofa på samme vegg som den store sofaen allerede står, men den trekkes lengre mot høyre Mulig på TV-en flyttes/ stilles på skrå Anonymkode: 74997...8d8 Hvordan kan du mene at det skal bli bedre plass på en vegg som er 200cm mot en vegg som er 230cm? Som nevnt, det er ikke plass til å ha noe i vinkel. Da er det ihvertfall ikke plass på en vegg som er 30 cm kortere For å vise deg, se plantegning med ditt forslag.. Anonymkode: c940b...3ec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #14 Skrevet 12. august 2016 Dessuten er døren der, som går innover i rommet. Den står alltid oppe med mindre det er mye besøk her (for å høre barnet om kvelden). Anonymkode: c940b...3ec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #15 Skrevet 12. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du mene at det skal bli bedre plass på en vegg som er 200cm mot en vegg som er 230cm? Som nevnt, det er ikke plass til å ha noe i vinkel. Da er det ihvertfall ikke plass på en vegg som er 30 cm kortere For å vise deg, se plantegning med ditt forslag.. Anonymkode: c940b...3ec Du har rett. Men jeg forstår ikke hvorfor det ikke er plass til å ha en toseter i samme retning som inntegnet her, men på den plassen der den grå stolen sto, og da ha storsofaen der den sto i første bilde. Hva kommer i veien for å ha 2 seteren der? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dessuten er døren der, som går innover i rommet. Den står alltid oppe med mindre det er mye besøk her (for å høre barnet om kvelden). Anonymkode: c940b...3ec Døra kan kanskje hengsles om? Anonymkode: 74997...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #16 Skrevet 12. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett. Men jeg forstår ikke hvorfor det ikke er plass til å ha en toseter i samme retning som inntegnet her, men på den plassen der den grå stolen sto, og da ha storsofaen der den sto i første bilde. Hva kommer i veien for å ha 2 seteren der? Døra kan kanskje hengsles om? Anonymkode: 74997...8d8 At det blir for trangt selvsagt, hvis du ser på målene så ser du vel det? Tegningen er laget i korrekt målestokk, en rute er 1*1meter. Jeg har også satt mål på en tegning her inne. Har laget en til for å vise deg, der jeg har satt røde streker vil det bli ca 50 cm. Skjønner du nå at det er umulig å ha sofaene i vinkel? (som jeg nå skriver for tredje gang ) Jeg hadde jo ikke sagt at det er for trangt hvis det hadde vært plass. Jeg leier et gammelt hus, så nei, ingen endringer kan gjøres. Anonymkode: c940b...3ec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #17 Skrevet 12. august 2016 Sett 2 sofaer ved siden av hverandre på den bakre veggen (der storsofaen sto på bilde nr 1), da, slik at alle kan se rett på TVen Anonymkode: 74997...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #18 Skrevet 12. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det blir for trangt selvsagt, hvis du ser på målene så ser du vel det? Tegningen er laget i korrekt målestokk, en rute er 1*1meter. Jeg har også satt mål på en tegning her inne. Har laget en til for å vise deg, der jeg har satt røde streker vil det bli ca 50 cm. Skjønner du nå at det er umulig å ha sofaene i vinkel? (som jeg nå skriver for tredje gang ) Jeg hadde jo ikke sagt at det er for trangt hvis det hadde vært plass. Jeg leier et gammelt hus, så nei, ingen endringer kan gjøres. Anonymkode: c940b...3ec Ok. Tusen takk! Men om toseteren står på venstre vegg, og storsofaen står på bakerste vegg, hva var problemet med det? (sorry jeg er trøtt og tenker ikke klart) Anonymkode: 74997...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #19 Skrevet 12. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Tusen takk! Men om toseteren står på venstre vegg, og storsofaen står på bakerste vegg, hva var problemet med det? (sorry jeg er trøtt og tenker ikke klart) Anonymkode: 74997...8d8 Det er for trangt! (Som jeg allerede har sagt) Den veggen er 230. En toseter er 180. Dybden på en sofa er ca 90. 90+180 = 270. Dvs veggen er 40 cm for kort. Er dette en form for spøk? Anonymkode: c940b...3ec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #20 Skrevet 12. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Tusen takk! Men om toseteren står på venstre vegg, og storsofaen står på bakerste vegg, hva var problemet med det? (sorry jeg er trøtt og tenker ikke klart) Anonymkode: 74997...8d8 Det er jo samme mål på en vinkel uansett om den er mot høyre eller venstre. Det ser du på tegningen jeg allerede gav deg. Den røde streken viser hvor langt ut den vil stikke på motsatt side. Du ser det blir for langt? Eller tror du at det plutselig blir kortere fordi du bytter om på hvilken retning vinkelen er? Anonymkode: c940b...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå