AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #1 Skrevet 12. august 2016 Mine barn har to venninner (søsken på 7 og 9 år) som er hos oss ofte. Det hender at de kommer til oss rett etter middag, og nesten hver gang så er det masing om å få mat hos oss. Har ingen mistanke om at de ikke får nok mat hjemme, men jeg merker jo at jeg begynner å irritere meg litt. Noen ganger får de middag hos oss, andre ganger brød/ knekkebrød etc. Men hvordan kan jeg på en høflig måte si nei? Det er nesten sånn at når de kommer hit så blir jeg irritert fordi jeg vet det blir mas om mat (eller godt, vafler osv) etter en kort stund. Det kan også sies at mine barn aldri har fått noen ting derfra, de blir sendt hjem når de spiser. Derfor føler jeg mer og mer at det blir feil at de skal få mengder av mat her. Anonymkode: 55f70...466 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #2 Skrevet 12. august 2016 Spiser de godt når du gir dem middag eller knekkebrød? Eller er de bare ute etter hyggen rundt måltidet? Anonymkode: 2fb92...09d 1
Elefantenirommet Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 Det er jo bare å si "Hvis du er sulten kan du gå hjem og spise, og så kan du komme hit igjen etterpå. Vi har dessverre akkurat spist middag nå, så det blir ingen servering nå." Men selv synes jeg ikke det gjør noe å gi naboungene litt mat, synes det bare er koselig. 20
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #4 Skrevet 12. august 2016 Kan du ikke bare gi de et par knekkebrød? Det er jo billig mat. Anonymkode: defd1...0bd 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #5 Skrevet 12. august 2016 Med seks barn, som alle har mange venner med seg hjem hver dag, så kan jeg skrive under på at omtrent alle er sultne hele tiden. Tror det har noe med at det er mye mere fristende å spise andres mat enn mors. Til og med brødskiver med servelat spises med stor apetitt. Anonymkode: 4c955...d7d 17
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #6 Skrevet 12. august 2016 Tror dette er ganske vanlig. Vi har ofte en gutt her på besøk som aldri får mat hjemme og er sååå sulten.. Han fr selvsagt mat hjemme, og er nok ikke sulten, er nok mer det å spis her som er greia Er jo bare å si at serveringen er stengt, men de kan gå hjem å spise.. Eller gi de noe enkelt. Anonymkode: 335ac...b22 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #7 Skrevet 12. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine barn har to venninner (søsken på 7 og 9 år) som er hos oss ofte. Det hender at de kommer til oss rett etter middag, og nesten hver gang så er det masing om å få mat hos oss. Har ingen mistanke om at de ikke får nok mat hjemme, men jeg merker jo at jeg begynner å irritere meg litt. Noen ganger får de middag hos oss, andre ganger brød/ knekkebrød etc. Men hvordan kan jeg på en høflig måte si nei? Det er nesten sånn at når de kommer hit så blir jeg irritert fordi jeg vet det blir mas om mat (eller godt, vafler osv) etter en kort stund. Det kan også sies at mine barn aldri har fått noen ting derfra, de blir sendt hjem når de spiser. Derfor føler jeg mer og mer at det blir feil at de skal få mengder av mat her. Anonymkode: 55f70...466 Den typen barn kan spise deg ut av huset, om de får lov. Du må rett og slett si til både dine egne barn og besøksbarna at de ikke kan få mat hos dere men må gå hjem dersom de er sultne. Klare beskjeder og ingen unntak, da sklir det ut igjen. De synes nok din mat er mer spennende enn maten de får hjemme. Er de tørste, så får de vann, aldri noe annet, da må de gå hjem og finne drikke. Anonymkode: 8d7ed...d5c 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #8 Skrevet 12. august 2016 Jeg synes det er helt greit å by på et eple eller knekkebrød hvis ungene har besøk og noen sier at de er sultne. Noe mer enn det gir jeg ikke med mindre det er avtalt med foreldrene da jeg selv synes det er litt kjedelig å få hjem mette unger hvis jeg står med maten klar. Jeg er ellers ikke så fryktelig opptatt av at dette må gå begge veier for at barna skal få noe, hva foreldrene deres velger å gjøre eller ikke er jo ikke noe barna kan for uansett. Men slik som du beskriver situasjonen så høres det jo ut som om dine barns venninner har gjort det til en vane å spise hos dere hver gang det er innom og da synes jeg det er greit å si ifra hvis det ikke passer, hvis dere ikke har nok mat eller bare foreslå at de går hjem og spiser hvis de er sultne. Anonymkode: 3d186...75d 2
skruf Skrevet 12. august 2016 #9 Skrevet 12. august 2016 Dette tror jeg er veldig vanlig. Husker selv fra da jeg var lita at maten hjem til andre smakte så godt! Selv om mamma lager kjempegod mat og vi fikk så absolutt all mat vi hadde behov for hjemme. Har to døtre selv som nå er tenåringer, da de var mindre og hadde venner på besøk så var det titt og ofte vennene var sultne eller det kom spørsmål om frukt eller is.. Har ikke tall på alle de gangene vi er mange til bords pga sultne venner! Eller alle de gangene jeg disker opp med ostesmørbrød eller speilegg. Nå er de så store at det er mindre mas om mat, så det hender ofte når de har besøk på en lørdagskveld at jeg lager ostesmørbrød og koker kakao som jeg overrasker de med på tvstua Personlig så har jeg aldri tenkt tanken om at de kanskje ikke får mat hjemme. Tenker heller som så at det er barn i vekst og barn er sultne. Det koster ikke akkurat så veldig masse av penger eller energi å lage til noe å spise til de. 5
Fru Uperfekt Skrevet 12. august 2016 #10 Skrevet 12. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Med seks barn, som alle har mange venner med seg hjem hver dag, så kan jeg skrive under på at omtrent alle er sultne hele tiden. Tror det har noe med at det er mye mere fristende å spise andres mat enn mors. Til og med brødskiver med servelat spises med stor apetitt. Anonymkode: 4c955...d7d Kan underskrive denne
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #11 Skrevet 13. august 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine barn har to venninner (søsken på 7 og 9 år) som er hos oss ofte. Det hender at de kommer til oss rett etter middag, og nesten hver gang så er det masing om å få mat hos oss. Har ingen mistanke om at de ikke får nok mat hjemme, men jeg merker jo at jeg begynner å irritere meg litt. Noen ganger får de middag hos oss, andre ganger brød/ knekkebrød etc. Men hvordan kan jeg på en høflig måte si nei? Det er nesten sånn at når de kommer hit så blir jeg irritert fordi jeg vet det blir mas om mat (eller godt, vafler osv) etter en kort stund. Det kan også sies at mine barn aldri har fått noen ting derfra, de blir sendt hjem når de spiser. Derfor føler jeg mer og mer at det blir feil at de skal få mengder av mat her. Anonymkode: 55f70...466 Vi har samme situasjon hos oss. Det som plaget meg litt med det, er at det ofte er slik at de rett og slett ikke kommer igang med å leke fordi de er så opptatt av mat. Alternativt at de drar videre til noen andre dersom de ikke får mat hos oss. Jeg har heller ingen mistanke om at de ikke får mat hjemme, og de bor forøvrig så nært at de løper hjem på noen sekunder dersom de skal spise middag, men de er ekstremt opptatt av å spise, og kan finne på å lete rundt i skapene våre etter mat. Jeg gjør det sånn at de selvfølgelig får mat dersom vi skal spise, men jeg finner ikke fram mat bare for dem dersom vi nettopp har spist. Vi har veldig ofte ekstra middagsgjester, og jeg koker gjerne ekstra haveegrynsgrøt til kvelds hvis det er venner på besøk, men jeg liker ikke at mine barn får besøk bare fordi vennene vil ha mat her. Anonymkode: fdcec...e86 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #12 Skrevet 13. august 2016 Disse barna høres uoppdratte og små-kvalme ut. Men husk at det er godt for barna dine å ha venner på besøk, og de merker ikke om de bruker de eller ikke. Det jeg ville gjort, eller, det jeg gjør hver gang det kommer besøk hit uansett om det er barn eller voksne, planlagt eller uplanlagt, så setter jeg frem noe å spise. Har alltid first price, europris eller andre billige kjeks ol. I skapet sånn at jeg alltid har noe å sette frem. Det blir aldri tomt, fordi det blir ikke så spennende lenger kanskje. Men veldig viktig for meg at alle føler seg velkomne hit, uansett hvor uoppdragne de er.. Anonymkode: 7454f...85e 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #13 Skrevet 13. august 2016 Her går det begge veier. Han en mistanke om at mine barn spiser en mye hos andre, og barnas venner spiser alltid her. Jeg har ikke brydd meg så mye, men jeg hiver meg ikke rundt og lager vafler og boller hver gang vi har besøk Anonymkode: ed454...ca3
Luckiness Skrevet 14. august 2016 #14 Skrevet 14. august 2016 Hvis de spør kun fordi de har lyst på noe godt (type vafler, boller, kjeks...) så er det ikke vits å gi dem noe. Da er det jo ikke fordi de er sulten. Dessuten så spør de/får de kanskje noe godt hos andre venner de er hos. Dette kan jo skje flere ganger i uken og er ikke sunt. Selvfølgelig av og til kan man Men det bør begrenses. Er noen sulten så kan du heller tilby knekkebrød og et par typer pålegg (for minst mulig styr) eller frukt. Det blir gjerne ikke like attraktivt å småspise kun for spise dersom de kun får et lite utvalg. Masse ulike pålegg, ulike frukter og generelt mange valgmuligheter vil nok få barna til å bli mer fristet. Sett gjerne frem det du tenker er nok, slik ikke det blir overspist. Lett for å spise mer enn man bør når man er i godt selskap, også for barn. Er du helt sikker på at de spør om mat rett etter måltider de har spist hjemme, så kan du si noe om at det dessverre ikke blir noen servering nå og at de får ta seg en liten tur hjemom isåfall.
Adara Skrevet 14. august 2016 #15 Skrevet 14. august 2016 Uoppdragent? haha. Gud, folk er forskjellige. For meg er uoppdragent noe helt annet. 3
Jerry Lee Skrevet 14. august 2016 #16 Skrevet 14. august 2016 Som flere sier....jeg tror også det har å gjøre med at andres mat er spennende og derfor "bedre enn hjemme.". Husker godt det var slik å spise med kameratens familie. Han spiste godt hjemme hos oss, så han syns nok det samme. ☺
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #17 Skrevet 14. august 2016 Bare ikke gjør tabben med å si at de kan forsyne seg selv etterhvert. Har tatt min brors kompis å drikke fra juicekartongen hos min mor, generelt drikke en hel kartong med juice, og som spiser/drikker det han finner. Stas når mitt barn hadde kjøpt en iste for sine penger som hun skulle ha til frokosten, som lå bak i kjøleskapet for å vise at "denne tilhører xxxx". Den drakk han nesten opp, og drakk DIREKTE FRA FLASKA!!! Faen til ufyselige unger (eh.. denne kompisen er 16 år). Anonymkode: 4dd6f...8d2 1
Millelina Skrevet 14. august 2016 #18 Skrevet 14. august 2016 Sånn hadde vi det også i en periode. Så fort de kom inn dørene var det mas om mat. I starten fikk de middag hvis vi hadde nok til å mette flere. Kveldsmat og sånn har vi alltid nok av, men når vi lager middag, lager vi egentlig ikke mer enn der vi vet blir spist. Til slutt sa jeg at om de var så sultne kunne de få hjem å få litt mat. Disse barna bor et par hus i alle retninger. Når vennene blir bedt med hjem etter skoletid eller lignende, er de selvskrevne gjester til middag, men sånn ellers får de heller spise hjemme.
onyx Skrevet 14. august 2016 #19 Skrevet 14. august 2016 Sånt fikk vi aldri lov til. Bare streng beskjed om å ikke tigge mat hos venner og komme hjem for å spise. Det samme gjalt venner, ingen servering og ble sendt hjem til middag. Veldig greie regler egentlig, ser ikke grunn til å underholde barnas venner med mat og snacks, spesielt når det er snakk om nabolagsunger som fint kan stikke hjemom! Untak var når det var avtalt på forhånd eller venner som hadde et stykke hjem, men å fore alle ungene i nabolaget er var ikke vanlig.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #20 Skrevet 14. august 2016 å tigge mat som barn var liksom ikke noe jeg helt var tøff nok til, tror jeg? Husker at om vi ikke ble tilbydt så ventet jeg på rommet til personen jeg kjente. Å gå å tigge var skikkelig flaut?? Anonymkode: 97526...41f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå