Gå til innhold

Fengselsprodukt enkel kompostbinge - duger den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt småslitsomt søk etter kompostbinger her i kveld...prisene er jo sjokkerende. Varmkompost koster gjerne 5-8000kr i Norge, 600-900kr + frakt fra utlandet. Så har vi den enkle her fra fengselsvesenet:

http://www.fengselsprodukt.no/?PageID=198&ItemID=703

1400kr ÷ 1000kr i rabatt fra renovasjonsselskapet. Det gir en hyggelig pris, men den har ulemper: Lufting ser tvilsom ut, isoporplatene er beskyttet med plast som jeg ikke ser for meg kommer til å holde så lenge, og så må den jo males for å tåle Bergensværet.

Så...noen her som har erfaringer med en slik enkel varmkompost? Og er ikke den altfor liten også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom plasten ikke utsettes for mekanisk slitasje eller sollys vil den nok kunne vare ganske lenge, for den virker ganske kraftig. Ventilasjonen ser jeg ikke noe av på bildene, men det ser ut som om det kommer luft inn under.

Dersom du skal ha den inntil husveggen vil den bli mindre synlig om du maler den med samme maling som huset, og husmaling vil tåle været.

Du bør ha to kompostbinger, slik at en kan modne mens den andre mates. Dersom disse bingene er for små til at to er nok kan du kjøpe tre, slik at du har to i ulike stadier av modning og en som hviler.

Husk at du også trenger en slik sak til å røre rundt i komposten med. Den kan gjerne være i plast, det vil beskytte plasten over isoporen.

Dersom du ikke ønsker å være den eneste i husstanden som tømmer komposten bør du lage et system for å vise hvilken kompostbinge som er i bruk. En enkel metode er å legge noe stort oppå den som ikke skal mates så den ikke kan åpnes.

Ha litt strø i bunnen av kompostspannet. Da blir det lett å få ut komposten uten at ekle, halvråtne ting henger fast i bunnen. 

Anonymkode: 0ff42...781

• Liker 1
Skrevet

Takk for et veldig godt svar! Må man altså røre i varmkompost også?

Gjest Coolaid
Skrevet

Denne kan du fint kjøpe og ha som helårs kompost i.. (varmkompost). Det er en del ting du må lære deg angående kompostering, men det går greit. Jeg hadde tenkt å lage denne kompostbingen (identisk til den som du viser til) selv men så fikk jeg Bokashi i stedet . Den er godkjent av Bir, så null problem. 

Jeg kan anbefale deg å kjøpe Bokashi kjøkkenkompost. Det er mye lettere, luktfritt, tar mye mindre tid før man omdanner mat avfall til jord, og du slipper å røre i komposten. Bir har også godkjent Bokashi. Du får 1000 kr tilbake fra Bir når du kjøper den. Les mer om Bokashi her :)

Skrevet
9 timer siden, catman skrev:

Takk for et veldig godt svar! Må man altså røre i varmkompost også?

Det er vel egentlig mer for å få luft ned i komposten enn for å blande. Hvis ikke blir nedbrytningen anaerob, og det lukter.

Jeg anbefaler deg å melde deg på et kompostkurs om det arrangeres der du bor. Hvis ikke bør du lese deg godt opp på nettet. Det er mye lettere å få en bra kompost om du slipper å prøve deg fram.

Skrevet

Kan ikke lufting ordnes i kraft av noen kvister og barkerester?

Bokashi har jeg sett på, men vi har stor hage og jeg vil gjerne kombinere hage- og kjøkkenkompost. Da blir den for liten og for kostbar i drift. Liker også å ha få ting fremme på kjøkkenet. :)

Skrevet
2 minutter siden, catman skrev:

Kan ikke lufting ordnes i kraft av noen kvister og barkerester?

Bokashi har jeg sett på, men vi har stor hage og jeg vil gjerne kombinere hage- og kjøkkenkompost. Da blir den for liten og for kostbar i drift. Liker også å ha få ting fremme på kjøkkenet. :)

Du bør ikke blande store kvister og slikt i varmkomposten, for det vil bruke for lang tid på å brytes ned. Kjøkkenkompost vil uansett lett kunne gjøre komposten for tett selv om du har noen kvister i, og da vil kvistene bare gjøre det vanskeligere å lufte.

Dersom hagen din produserer mye kvist bør du investere i en kompostkvern. Da kan du male opp kvistene til strø, som du uansett bør ha til å blande i komposten.

Det vil antagelig være bedre å ha et par binger med kaldkompost, der du legger kvister, gress, løv, døde planter etc. En stor hage vil produsere ganske mye av slikt, og da vil du trenge ganske mange binger om du skal varmkompostere alt sammen.

Igjen, les deg godt opp før du setter igang, og meld deg på et kurs om du har mulighet.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

En fyr jeg kjenner som er veldig miljøbevisst tar alt matavfall ut i hagen og slenger det i en dynge der. Av og til så tisser han på det. Så lar han naturen gå sin gang og resultatet blir flott kompostjord. Man trenger egentlig ikke kompostbinge.

Skrevet
Den 14.8.2016 at 18.52, Coolaid skrev:

En fyr jeg kjenner som er veldig miljøbevisst tar alt matavfall ut i hagen og slenger det i en dynge der. Av og til så tisser han på det. Så lar han naturen gå sin gang og resultatet blir flott kompostjord. Man trenger egentlig ikke kompostbinge.

Haha, det er i praksis det samme vi har gjort i alle år! Men det er jo litt uglesett her i nabolaget kan du si. Foreløpig har vi ennå ikke skaffet kompost. Seks år med "vi burde ha skaffet oss ordentlig kompost"-snakk så langt...

Anonymkode: 84433...e66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...