Gå til innhold

Er barnefar pliktig til å betale barnebidag selv om han ikke vil ha kontakt med Barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er barnefar pliktig til å betale barnebidrag selv om han bor i syden og ikke vil ha kontakt med Barnet?  

Anonymkode: 96688...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. 

• Liker 17
Skrevet

Ja, han er pliktig til det.

Anonymkode: 6d5ac...45a

• Liker 11
Skrevet

Ja, for et barn har det samme materielle behovet enten far har kontakt med barnet eller ikke.

• Liker 15
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 60bc5...9f0

• Liker 5
Skrevet

Ja...og de som vil ikke ha noe med deres egne barn å gjøre burde må betale dobbel så mye.  

• Liker 13
Skrevet

Forresten så er barnefaren indisk, men bor i syden og har bodd der i mange år. Men de samme reglene gjelder vel uansett? Og han må uansett betale? 

Skrevet

Med norsk statsborgerskap? 

Skrevet
13 timer siden, Outlander skrev:

Med norsk statsborgerskap? 

Nei barnefaren har ikke norsk statsborgerskap 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten så er barnefaren indisk, men bor i syden og har bodd der i mange år. Men de samme reglene gjelder vel uansett? Og han må uansett betale? 

Hvor er "syden"?

• Liker 8
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er "syden"?

Gran Canaria 

Skrevet

Hadde vært greit om noen kunne svare på det TS lurer på i stedet for å skifte tema i tråden. 

Slik jeg forstår det er barnefaren en indisk mann uten tilknytning til Norge (altså statsborgerskap) som bor på Gran Canaria? 

Fant dette på nav, men vet ikke om dette gjelder når far ikke er norsk statsborger. 

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/bidragspliktig-i-utlandet

• Liker 1
Skrevet

Ja. Norge har avtale med mange land om å " hente inn" bidrag fra fedre som ikke har norsk statsborgerskap. Om dette gjelder Spania vet jeg ikke, men det er bare å kontakte nav og deres avdeling for utenlandssaker.

Lykke til. :-)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: be8db...652

Skrevet

Ja en mann som er og bidragsdyktig skal etter norsk regelverk betale barnebidrag samme hvor han er I verden . Vanligvis blir bidraget høyere uten samvær pga. manglende samværsfradrag. 

Men om dette er en indisk statsborger bosatt på Cran Canaria vet jeg ikke hvor  lett det er å få inn barnebidraget om han ikke ønsker selv. NAV utland kan henvende seg til rette instans I utlandet. Om det er mulig å kreve inn der han er vet jeg ikke. Hvilke satser vet jeg heller ikke. Men jeg vet at inntekt I landet han er skal vurderes legges til grunn. Det blir ikke likt som om mannen var I Norge. 

Jeg kan nevne at utenlandske kvinner som har barn med norske menn, kan kreve norske satser om de ønsker selv om de bor I et lavkostland. Dette henger forøvrig ikke på greip. 

• Liker 1
Skrevet

Fryktelig vanskelig å kreve inn bidrag fra utlandet. Mange land har andre ansettelsesforhold og skatteregler enn Norge, og hvis mannen er enten selvstendig næringsdrivende eller jobber svart,  som mange på Gran Canaria gjør, så er det omtrent håpløst å få inn bidrag. 

Norge vil mest sannsynlig sende et krav til landet der mannen bor, men hvis han ikke frivillig vil påta seg økonomisk ansvar, skjer det ingenting.  

Anonymkode: 2ca54...5e8

Skrevet
Den 12. august 2016 at 19.25, AnonymBruker skrev:

Er barnefar pliktig til å betale barnebidrag selv om han bor i syden og ikke vil ha kontakt med Barnet?  

Ja, selvfølgelig

Skrevet
Den 12. august 2016 at 22.52, Spesialpedagog skrev:

Ja. Norge har avtale med mange land om å " hente inn" bidrag fra fedre som ikke har norsk statsborgerskap. Om dette gjelder Spania vet jeg ikke, men det er bare å kontakte nav og deres avdeling for utenlandssaker.

Lykke til. :-)

Siden vi har en skatteavtale med Spania burde det vel, etter min logikk, kunne gå ann å kreve inn bidrag så lenge far ikke jobber svart

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Ja, selvfølgelig

hvorfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...