Gå til innhold

Tør ikke ha barna alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg litt dum her...

Vi har et barn på to år, og fikk en baby nå i sommer. Babyen har vist seg å være av det krevende slaget. Nå som bhg starter igjen vet jeg ikke om jeg tør å hente eldste der og ha begge barna alene fram til mannen kommer hjem... Er redd for at baby skal få skrikeanfall på vei til eller fra, at eldste skal trasse og at det bare blir utrivelig for alle. Samtidig føler jeg jo på at jeg "uansett er hjemme" sånn at eldste kunne komme tidligere hjem fra bhg enn hvis faren henter. 

Det er både selve hentinga (baby liker verken vogn eller bilstol, og ikke bestandig bæeetøy heller) og det å være hjemme med begge jeg er nervøs for. 

Er jeg feig? Bør jeg bare hoppe i det, eller er det like greit for alle at eldste er i bhg fram til far henter (i så fall blir barnehagedagen fra 7-16)?

Anonymkode: cd245...ecd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette burde du tenke på før du satt barn til verden. Som mor skal du takle en skrikende baby og trassig to åring, slik er det bare!

Anonymkode: a49dc...b5b

• Liker 11
Skrevet

Dette bør du nok bare hoppe i fort som bare det. Det får nok mye bedre enn du trur, skal du se 😊

Etter å ha gjort dette en ukes tid, så vil du ha fått rutine på det også.

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde du tenke på før du satt barn til verden. Som mor skal du takle en skrikende baby og trassig to åring, slik er det bare!

Anonymkode: a49dc...b5b

Takk for konstruktivt svar! Som jeg prøvde å få fram, er det altså snakk om hva som er best for flest i familien. Jeg har hatt begge barna alene her hjemme når jeg har måttet, men her MÅ jeg strengt tatt ikke. Og da må det være lov å søke råd, eller?

(Og hvis jeg ville vært like koselig som deg, kunne jeg kommentert at det skrives "satte barn til verden", og "toåring" i ett ord. Men jeg gidder ikke være kjip mot andre bare for å være det ;) )

• Liker 16
Gjest NotNaomi
Skrevet

Du er jo nødt til å takle dette. At det blir litt vanskelig til å begynne med klarer du,og etterhvert går det forhåpentligvis bedre. Syns det blir veldig feil at du skal være avhengig av mannen når det gjelder barna. De skal lære seg å få respekt og ha tillit til dere begge,så du må bare begynne. Du er ikke dum,men du må ta tak. Disse to små er jo helt avhengig av at du takler dem,på godt og vondt. Det går vel bra,lykke til.

Skrevet
5 minutter siden, EvaLena skrev:

Dette bør du nok bare hoppe i fort som bare det. Det får nok mye bedre enn du trur, skal du se 😊

Etter å ha gjort dette en ukes tid, så vil du ha fått rutine på det også.

Takk for svar! Jeg så egentlig da jeg leste mitt eget innlegg at det bare er å få gjort det. Det føles omtrent som første gang jeg skulle ha eldstemann alene etter at hun kom til verden :P og det gikk jo greit etter hvert!

TS

• Liker 2
Skrevet

Du er blitt mamma og det må du lære deg å takle. Barna dine trenger deg og da skal du ikke tenke på deg selv.

Anonymkode: 74b92...0ef

Skrevet

Jeg synes også at du må bare takle det.  Skal du aldri har barna sammen alene?  Hvordan skal du få det til å fungere?  Du må bare finner din innerst tillit- barn dør ikke av å skrike eller trasse litt.  

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn på to år, og fikk en baby nå i sommer. Babyen har vist seg å være av det krevende slaget. Nå som bhg starter igjen vet jeg ikke om jeg tør å hente eldste der og ha begge barna alene fram til mannen kommer hjem... Er redd for at baby skal få skrikeanfall på vei til eller fra, at eldste skal trasse og at det bare blir utrivelig for alle. Samtidig føler jeg jo på at jeg "uansett er hjemme" sånn at eldste kunne komme tidligere hjem fra bhg enn hvis faren henter. 

Det er både selve hentinga (baby liker verken vogn eller bilstol, og ikke bestandig bæeetøy heller) og det å være hjemme med begge jeg er nervøs for. 

Er jeg feig? Bør jeg bare hoppe i det, eller er det like greit for alle at eldste er i bhg fram til far henter (i så fall blir barnehagedagen fra 7-16)?

Utrivelig vil det bli flere ganger, men slik er det å ha små barn. Hopp i det, og ta ansvaret som mor. Du klarer det her, det er da barna dine!

Anonymkode: 9ca1c...abb

• Liker 3
Skrevet

samtidig skal du ikke ha dårlig samvittighet for at 2åringen har lange dager i Bhg dersom du har behov for det! Enig i at du må takle dette på sikt men start litt forsiktig. Se når på dagen baby er "enklest", og enten lever eller hent, så kan mannen gjøre motsatt. Dette går seg til med tida. Ikle stress deg opp- det blir bare værre for alle parter. Send henne i Bhg fra 7-16 om du føler det enkelte dager. Lite vits å holde henne hjemme for bare åskape kaos og dårlig stemning. 

Dette ordner seg! 

Anonymkode: 6bbc0...433

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feig, nei. Du har satt deg i en situasjon med to tette barn og er bare nødt til å takle både barna og situasjonen, samtidig. 

Jeg hadde tvillinger på et år da vi fikk baby i tillegg en mann som jobbet minst 12 timer i døgnet i tillegg til jobbing hjemmefra i helgene. Jeg kunne ikke gjøre annet enn mitt beste. Velkommen i småbarnsfamilienes rekker. 

Anonymkode: 4ce1c...9e1

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feig, nei. Du har satt deg i en situasjon med to tette barn og er bare nødt til å takle både barna og situasjonen, samtidig. 

Jeg hadde tvillinger på et år da vi fikk baby i tillegg en mann som jobbet minst 12 timer i døgnet i tillegg til jobbing hjemmefra i helgene. Jeg kunne ikke gjøre annet enn mitt beste. Velkommen i småbarnsfamilienes rekker. 

Anonymkode: 4ce1c...9e1

Ikke vits i å være frekk mot TS. Ser det er flere her. Ikke alle personer reagerer likt på babyer og småbarn. For noen er det mer stressende samt takler det dårligere enn andre. Typisk KG at når noen søker råd som går litt mot strømmen så er alle og bitcher på personen med engang. 

TS, om toåringen klarer å være i bhg fra 7-16 så er ikke det noe problem. Kanskje du kan hente noen dager tidligere og la mannen avlaste deg noen ganger i uka om det er enklere for deg? Det er bare sunt at begge foreldre bidrar til henting i bhg. Det med babyen er en fase som går over samt du blir tryggere på babyen når du blir mer kjent med den.  

• Liker 5
Skrevet

Jeg opplevde ikke innlegget som frekt. Bare en som kom

med egen historie, og som var saklig og ærlig. 

Anonymkode: ecaec...9fd

• Liker 4
Skrevet

Sånn er jeg selv bare med en unge avogtil :ler:

Men man har ikke så mye annet valg enn å bare hoppe i det, og lære seg noen "overlevelsesteknikker" om det blir hyl fra begge to og mye surr. Det er bedre å lære seg at du faktisk klarer det(selv om du og muligens svetter og/eller griner selv noen ganger) enn at du bygger opp en frykt om at du sannsynligvis ikke klarer det. Da blir det bare verre.

Anonymkode: 9ed7b...da8

Skrevet

Er snart i samme situasjon som deg, venter baby i september og har toåring frå før. Kjenner eg kvir meg litt til å vere åleine med begge 2, då toåringen er godt i gang med å teste grenser. Men det er berre ein periode :) Kanskje eldstemann kan vere litt lengre i bhg enkelte dager, evt leveres seinare? Vogn og bilstol må baby venne seg til før eller seinare uansett :)

Skrevet

Skaff deg en tvillingvogn til de gangene du må hente.

Eller er jeg enig i det som er nevnt tideligere med at det er ikke feil å la 2 åringen ha full dag i barnehage, då får du nytt tiden hjemme med minsten

Skrevet

Altså. Klart jeg har "satt meg i situasjonen" selv. Det har strengt tatt alle trådstartere på hele KG gjort på hver sin måte. ;) Men det må vel være lov å ha bekymringer og spørsmål likevel?

Takk for alle svar, både av det ene og det andre slaget. Jeg ser at noen antyder at jeg bare tenker på meg selv her. Men de gangene jeg har hatt begge alene, har situasjonen stort sett blitt at jeg står og prøver å gynge en hylende baby som ikke får sove i bæretøy, samtidig som eldstemann henger i beina mine og griner fordi jeg ikke kan leke sisten/bygge Lego/bære henne også. Altså får ingen av ungene sine behov tilfredsstillende dekket heller. Og da lurer jeg litt på hvordan dette skal være bedre enn at babyen hyler så lite som mulig, får ro til å sove hjemme og eldste får leke i bhg? :klo: Er jeg god mor etter KG-standard så lenge jeg henter tidlig nok i bhg, uavhengig av hvordan opplevelsen blir for de involverte?

Takk til deg som foreslo å satse på den tiden baby er "enklest", det kan vi prøve! :) Søskenvogn har vi, men for tiden hater altså BEGGE vogn :P 

Jeg tror vi kommer til å prøve oss på at jeg henter/leverer litt nå i starten, men samtidig er det jo pga babyen jeg i det hele tatt er hjemme på dagtid! Uten at jeg hadde "satt meg i denne situasjonen" ville uansett eldste hatt åtte timer i bhg hver dag. Tipper uansett det går seg til når minsten blir litt eldre.

TS

• Liker 1
Skrevet

Hei. Tror det er viktig å venne babyen din til å være i vogn. Prøv å gå turer hver dag når toåringen er i barnehagen. 

Videre er det lurt å snakke med toåringen om at noen ganger må du bare ta deg av den lille, i hvert fall når h*n gråter. Si at du er så glad for at du har så stor jente nå som kan leke litt alene til pappa kommer. Og så får du si at dere heller skal leke sammen når pappa har kommet hjem. 

Men når det er sagt, så tror jeg ikke barnet tar skade av å være i barnehagen til kl 4.  Hvis du synes det blir lange dager for henne, kan du kanskje la henne få litt roligere morgener, slik at dere tar det med ro til frokost , og så går dere til barnehagen rundt kl ni- ti? Da kan du bringe og pappa hente. Men hun tar ikke skade av å være der hele dagen! 

Lykke til som tobarnsmor! 

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel en typisk ting som går seg til etter hvert. Skjønner at du er litt engstelig, det var jeg også før jeg skulle være alene med begge barna samtidig. I starten er man bare lykkelig for at alle har overlevd, mens etter hvert går det bedre. Mor senker skuldrene, barna aksepterer at de ikke er verdens midtpunkt. Og javel, så vræler de litt, det er jo ikke verdens undergang heller.

Du trenger jo ikke akkurat å bestemme NÅ at du skal hente i bhg HVER dag. Se litt hvordan det går, noen dager henter du, andre dager ikke. Noen dager går det helt fint, andre dager blir du totalt utmattet.

Jeg hadde en ettåring da minstemann ble født (20 mnd i mellom). Hadde søskenvogn og ville hente eldste tidlig i barnehagen og bare kooooze meg med begge barna hjemme. I praksis brukte jeg en time hjem fra barnehagen, eldstemann skulle IKKE sitte i vogna, han skulle se på maur, leke på lekeplassen, stå i vogna, bæres, eller bare krangle. Minste ville ikke sove slik jeg hadde tenkt, eller lagde en megableie når vi hadde kommet halvveis, og lå og vrælte i vogna mens jeg slepte toåringen etter meg hjem. Når jeg kom hjem, hadde jo tiden gått, og jeg måtte både lage middag, amme og passe på at toåringen ikke klatret i gardinene samtidig. Altså i praksis ingen tid til å koooooooze med barna etter å ha hentet tidlig i bhg... Men toåringen hadde det supert han; fikk både smake på maur og sitte i sølepytter på vei hjem, putte fingrene i øynene på lillebror mens han fikk pupp, og tømme mel og erter utover kjøkkengulvet mens jeg lagde middag. Superstas.

Sånn er det bare å være tobarnsmor! Men det går seg til!

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Hedda-78 skrev:

Dette er vel en typisk ting som går seg til etter hvert. Skjønner at du er litt engstelig, det var jeg også før jeg skulle være alene med begge barna samtidig. I starten er man bare lykkelig for at alle har overlevd, mens etter hvert går det bedre. Mor senker skuldrene, barna aksepterer at de ikke er verdens midtpunkt. Og javel, så vræler de litt, det er jo ikke verdens undergang heller.

Du trenger jo ikke akkurat å bestemme NÅ at du skal hente i bhg HVER dag. Se litt hvordan det går, noen dager henter du, andre dager ikke. Noen dager går det helt fint, andre dager blir du totalt utmattet.

Jeg hadde en ettåring da minstemann ble født (20 mnd i mellom). Hadde søskenvogn og ville hente eldste tidlig i barnehagen og bare kooooze meg med begge barna hjemme. I praksis brukte jeg en time hjem fra barnehagen, eldstemann skulle IKKE sitte i vogna, han skulle se på maur, leke på lekeplassen, stå i vogna, bæres, eller bare krangle. Minste ville ikke sove slik jeg hadde tenkt, eller lagde en megableie når vi hadde kommet halvveis, og lå og vrælte i vogna mens jeg slepte toåringen etter meg hjem. Når jeg kom hjem, hadde jo tiden gått, og jeg måtte både lage middag, amme og passe på at toåringen ikke klatret i gardinene samtidig. Altså i praksis ingen tid til å koooooooze med barna etter å ha hentet tidlig i bhg... Men toåringen hadde det supert han; fikk både smake på maur og sitte i sølepytter på vei hjem, putte fingrene i øynene på lillebror mens han fikk pupp, og tømme mel og erter utover kjøkkengulvet mens jeg lagde middag. Superstas.

Sånn er det bare å være tobarnsmor! Men det går seg til!

:hoho: 

Tusen tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette svaret!! Var vel kanskje akkurat dette jeg trengte å høre - at det er i orden å grue seg, at det er normalt om det blir litt kaos i starten og at det går seg til :) 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...